Hvordan bliver jeg bredskuldret?


onechance
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er 185 cm høj og vejer kun 65 kg.

Derfor kan i nok regne ud, at jeg er meget tynd og ikke super bredskuldret.

Her for tiden er jeg begyndt at spise meget, bl.a for at gaine vægt og blive mere bredskuldret. Jeg har trænet ca. 2 måneder nu, dog mest hjemmetræning, men også 1-2 gange i svømmehallen om ugen. Af udstyr har jeg 2 håndvægte på 7kg stykket og en sandsæk.

Jeg træner lidt biseps og triceps (ved godt det ikke er noget man bliver bred af, men mine overarme er kun søle 26 cm i omkreds :dry: )

I øjeblikket er jeg på jagt efter nogle tungere vægte for mine gamle er alt for lette, men jeg har skam fundet nogle jeg vil købe, så det behøver i ikke tænke på :smile:

Af træning jeg gør for at blive bredere tager jeg 100x3 recs til ryggen (altså rygstrækninger.)

Så træner jeg skuldre, hvor jeg holder 2 håndvægte foran maven mens jeg står op, hvorefter jeg køre begge arme ud til siderne indtil de er oppe i skulderhøjde, den øvelse tager jeg typisk 15x3 recps af (hvis ved hvilken øvelse jeg omtaler, så må i meget gerne fortælle mig navnet?)

Jeg mangler stadig noget vingetræning, da det nok er den muskel som er mindst trænet hos mig, som jeg også formoder har betydning for ens brede, men så er det godt at min fætter og jeg splejser til denne maskine http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?va...140&n=40100 :cool:

inden længe har jeg også anskaffet mig en bænk og vægtstang, så kan jeg rigtig begynde at køre noget bænkpres og blive led :superman:

Er der forresten nogen som ved hvordan jeg kan få en bredere hals/nakke, eller kender nogle andre måder jeg kan træne på?

Link to comment
Share on other sites

Du skal tage dig sammen og begynde at læse lidt herinde.

Det du vil finde ud af er i korte træk:

Hvis du vil være større skal du spise mere. Du skal ikke koncentrere dig om en enkelt muskelgruppe, som du har tildens til på nuværende tidspunkt. Træn hele kroppen med basisøvelser.

Den øvelse du laver nu hedder Lateral Raise

Edited by J.B
Link to comment
Share on other sites

1: Meld dig ind i et motionscenter/styrkeløft klub.

2: Træn struktureret. Godt begynder program undefined eller lidt mere avanceret kunne være undefined.

Så længe du ikke er bedre konditioneret end du er nu, så lad være med at kaste dig ud i alt for avanceret dræber programmer. Ovenstående er rigligt til at starte på.

3: Få styr på din kost. Sørg for at få mere energi indenbords end du forbrænder. Og i dit til fælde (185 høj 65 kg) vil jeg bare sige ÆD, ÆD ÆD og når du så er blevet mæt så spiser du noget mere.

God artikel vedrørende kost. undefined. Husk bare at vende det om så du er i OVERSKUD og IKKE i UNDERSKUD.

PS. Ved godt JS er lidt af en dør, men det er alligevel en god artikel som faktisk er god hjælp til at lære at lægge et simpelt men effektivt kostprogram

Link to comment
Share on other sites

Jeg mangler stadig noget vingetræning, da det nok er den muskel som er mindst trænet hos mig, som jeg også formoder har betydning for ens brede, men så er det godt at min fætter og jeg splejser til denne maskine http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?va...140&n=40100 :cool:

Jeg vil for alt i verden råde dig til IKKE at købe den maskine! Den ikke bare ser ud som noget hø, men den ER også noget hø!

Jeg ved det med sikkerhed, for sidst jeg besøgte mine forældre (som absolut ikke har forstand på træning) havde de nemlig investeret i sådan en... Rent ud sagt er den ikke en krone værd! Brug i stedet dine penge på et medlemsskab til et center, hvor de som regel har alle de maskiner og løse vægte man kan drømme om...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil for alt i verden råde dig til IKKE at købe den maskine! Den ikke bare ser ud som noget hø, men den ER også noget hø!

Jeg ved det med sikkerhed, for sidst jeg besøgte mine forældre (som absolut ikke har forstand på træning) havde de nemlig investeret i sådan en... Rent ud sagt er den ikke en krone værd! Brug i stedet dine penge på et medlemsskab til et center, hvor de som regel har alle de maskiner og løse vægte man kan drømme om...

Nej, jeg vil ikke træne i et center, da det er for dyrt, og jeg prøver at spare penge sammen.

Desuden har min fætter og jeg nok løse håndvægte tilsammen, plus at vi har et træningsrum til rådighed hjemme hos mig. Han har også lige købt en brugt vægtstang med bænk til, derfor har vi næsten allerede det meste udstyr, både sandsæk, boksehandsker, ankelvægte på 0,5 kg per ben og en rippe som vi skal have sat op :bigsmile:

Vi er også 3 til at splejse om den maskine jeg havde linket til fra Harald Nyborg, for nu vil min stedfar nemlig også gerne være med :smile:

Men jeg vil gerne vide specifikt hvad der er i vejen med maskin, hvis du kune uddybe det lidt for mig? For i mine øjne er den da udemærket til at træne vinge.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg vil gerne vide specifikt hvad der er i vejen med maskin, hvis du kune uddybe det lidt for mig? For i mine øjne er den da udemærket til at træne vinge.

Det ligner simpelthen noget bras, og er det med stor sansynlighed også..

Som tidligere nævnt går vægtmagasinet kun til 50kg. Samtidig medfører kablernes funktion at det reelle træk kun bliver på det halve..

Med så billige maskiner er der ofte stor "ekstra" modstand i trækket (fra div. skævheder, hjul m.m.)

hvilket absolut ikke er nogen fordel..

De funktioner maskinen tilbyder, kan trænes langt bedre med et par håndvægte.

Til pec-deck funktionen, kan du istedet lave flyes.

Hvis du vil træne vinge, vil jeg anbefale dig at sætte en bar el. andet, op, til kropshævninger.

Dette vil være langt mere effektivt.

Hvis du ikke kan tage hævninger med kropsvægt til at starte med kan du købe et par ellastikker, og tage dem til hjælp..

Link to comment
Share on other sites

Det ligner simpelthen noget bras, og er det med stor sansynlighed også..

Som tidligere nævnt går vægtmagasinet kun til 50kg. Samtidig medfører kablernes funktion at det reelle træk kun bliver på det halve..

Med så billige maskiner er der ofte stor "ekstra" modstand i trækket (fra div. skævheder, hjul m.m.)

hvilket absolut ikke er nogen fordel..

De funktioner maskinen tilbyder, kan trænes langt bedre med et par håndvægte.

Til pec-deck funktionen, kan du istedet lave flyes.

Hvis du vil træne vinge, vil jeg anbefale dig at sætte en bar el. andet, op, til kropshævninger.

Dette vil være langt mere effektivt.

Hvis du ikke kan tage hævninger med kropsvægt til at starte med kan du købe et par ellastikker, og tage dem til hjælp..

OK tak, men tilbage til emnet, TROR i jeg bliver bredere ved at træne vinge og ryg?

Er der nogle der kan bidrage med andre øvelser? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

OK tak, men tilbage til emnet, TROR i jeg bliver bredere ved at træne vinge og ryg?

Er der nogle der kan bidrage med andre øvelser? :tongue:

Ja dødløft og chin up......

Men du siger du ikke har råd til at træne i et center. Det er self dit valg, men der hvor jeg træner koster det 125 kr. om måneden. Jeg er på lærlingeløn og det er ikke fordi det ødelægger mit budget. Overvej seriøst ikke om det er en bedre ide end den maskine der. Vil modsat de andre ikke udtale mig om det er noget bras for jeg har aldrig prøvet den. Men kan sige at et "rigtigt" træktårn koster fra 3000.- og opefter, så det siger ligesom en del.

Link to comment
Share on other sites

Ja dødløft og chin up......

Men du siger du ikke har råd til at træne i et center. Det er self dit valg, men der hvor jeg træner koster det 125 kr. om måneden. Jeg er på lærlingeløn og det er ikke fordi det ødelægger mit budget. Overvej seriøst ikke om det er en bedre ide end den maskine der. Vil modsat de andre ikke udtale mig om det er noget bras for jeg har aldrig prøvet den. Men kan sige at et "rigtigt" træktårn koster fra 3000.- og opefter, så det siger ligesom en del.

Det er ikke fordi jeg ikke har råd, men jeg skal bruge hele næste år på at tjene penge så jeg kan finansiere en tur til L.A men det er selvfølgelig også irrelevant, jeg har også lige ofret 10,000 til køretimer.

Når du skriver et rigtigt træktårn koster kr. 3000,- og opefter, mener du så med tungere vægte osv. end det jeg havde kigget på?

Jeg har ingen intention om at blive Arnold stor, og når man tænker på min lave kropsvægt tror i så ikke at det fra Harald Nyborg er fint nok?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener heller ikke der er grund til at købe Harald Nyborgs lortemaskine, undskyld udtrykket, men hvis du har en ribbe kan du lave kropshævninger hvilket er meget bedre. Frie vægte er vejen frem.

Okay, jeg troede kun kropshævninger var til biseps, men så må jeg bare tage ankel vægtene på når jeg har vænnet mig til min egen kropsvægt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg troede kun kropshævninger var til biseps, men så må jeg bare tage ankel vægtene på når jeg har vænnet mig til min egen kropsvægt :smile:

Ja for det ene kg ekstra skal nok gøre det så meget hårdere!

Hvad havde du egentlig tænkt dig at gøre med hensyn til maskinen? Jeg tror du vil kunne tage max i maskinen før du kan tage en kropshævning

Link to comment
Share on other sites

Ja for det ene kg ekstra skal nok gøre det så meget hårdere!

Nej, men det har nok en LILLE betydning, men samtidig er jeg jo i gang med at gaine, så hele min krop bliver jo også tungere..

Hvad havde du egentlig tænkt dig at gøre med hensyn til maskinen? Jeg tror du vil kunne tage max i maskinen før du kan tage en kropshævning

Jeg har også ombestemt mig mht. maskinen, det er bare fordi jeg har stærkt brug for noget vinge træning, men så må jeg jo tage kropshævninger og den der øvelse hvor man har det ene ben på sengen/bænken og en vægt i modsat hånd, hvor man har strakt ryg og løfter op og ned i vægten, så træner man vist også triseps samtidig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det ikke som om man træner triceps, og hvis man gør så træner man i hvert tilfælde ikke 'vingen'.

Kender du navnet på øvelsen?

Nej, men det er hvor man placere det ene knæ på f.eks. ens seng og det andet på gulvet, så bruger man den ene arm til at støtte med mens man har vægten i modsatte hånd. Det er vigtig at have strakt rygen, og så løfter man eller bare op i den hånd man har vægten i.

Link to comment
Share on other sites

Nej, men det er hvor man placere det ene knæ på f.eks. ens seng og det andet på gulvet, så bruger man den ene arm til at støtte med mens man har vægten i modsatte hånd. Det er vigtig at have strakt rygen, og så løfter man eller bare op i den hånd man har vægten i.

Db row..

Og ja, god øvelse til ryg /vinge, men minimal påvirkning af triceps..

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg troede kun kropshævninger var til biseps, men så må jeg bare tage ankel vægtene på når jeg har vænnet mig til min egen kropsvægt :smile:

Kropshævninger går også i biceps, det er ikke muligt at træne ryg uden at øvelserne går i biceps. Måske er dødløft lige en undtagelse. Men hvis du kører øvelsen sådan: Chins-Up/kropshævninger skal du nok få en god ryg/vinge en dag.

Link to comment
Share on other sites

Kropshævninger går også i biceps, det er ikke muligt at træne ryg uden at øvelserne går i biceps. Måske er dødløft lige en undtagelse. Men hvis du kører øvelsen sådan: Chins-Up/kropshævninger skal du nok få en god ryg/vinge en dag.

Tak, det ser meget efektivt ud :bigsmile:

Så køre man vel bare 10x3, med begge arme og hænder rimelig bred?

Link to comment
Share on other sites

Nej, ikke rimelig bredt. Kun lidt over skulderbredde. Ellers flytter du stresset fra dine vinger og over på skulderleddet, også siger det knæk :sneaky2:

:superman:

Okay det lyder som om at du har haft en dårlig oplevelse med det :crazy:

"Er der nogen der kender et par andre gode øvelser til ryg og skuldrene med løse håndvægte?"

Link to comment
Share on other sites

Okay det lyder som om at du har haft en dårlig oplevelse med det :crazy:

"Er der nogen der kender et par andre gode øvelser til ryg og skuldrene med løse håndvægte?"

Heldigvis blev det aldrig helt slemt, men jeg kan let mærke at normal bredde er meget rarere for skuldrene, også kommer der jo også størrere ROM (Range of Motion) på vingerne iforhold til hvis man holder rigtig bredt, hvilket kun er godt.

DB Bent-over Row, Pullover og chin-ups er nok de eneste, du kan lave, med løse håndvægte.

Link to comment
Share on other sites

Nej, ikke rimelig bredt. Kun lidt over skulderbredde. Ellers flytter du stresset fra dine vinger og over på skulderleddet, også siger det knæk :sneaky2:

:superman:

Det var dog et utroligt dårligt råd. Man kan sagtens køre pullups bredt og det putter ikke stresset over på skulderleddet.

Link to comment
Share on other sites

Det var dog et utroligt dårligt råd. Man kan sagtens køre pullups bredt og det putter ikke stresset over på skulderleddet.

Lige præcis. Og hvis intentionen ved trækbevægelser, som fx kropshævninger er at bygge masse på ryggen er tricket at trække gennem albuerne og ikke igennem hænderne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share