Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Hej Gregers!

Pas nu på med de der kalorier! Jeg ved godt hvordan det er når man spiser ude hos familie.

Specielt den ældre generation laver jo fortrinlig mad og kage - så har man ingen hæmninger! :smile:

Pas nu på med det knæ det er åbenbart disponibelt for småskader.

Hilsen

Taurus

Link to comment
Share on other sites

Hej Taurus!

Ja, de lokker gør de - og det er ikke bedre nu vi lige har besøgt den del af familien der arbejder på Toms. Der ligger mange fælder og venter ved de næste mange!!!! besøg.

Og jo :innocent: jeg skal passe på knæet. Men jeg finder jo kun ud af hvad det kan tåle ved at presse på indtil jeg når kanten. Men må hellere holde mig fra sprint-træning - heller ikke noget der er nødvendigt til "mit brug" der er bare ret sjovt en gang imellem. Pudsigt nok er det fasen fra 0-30 km/t der er sjovest - muligvis fordi det minder lidt om styrketræning indtil der kommer for mange padalrotationer ind i billedet?? Faktisk bryder mig ikke specielt om hår farten løber meget over 40-45 i timen.

Hav en rigtig god weekend!!

I dag havde jeg mest lyst til at cykle inden jeg skulle møde, men det ville give mig 5 timers nattesøvn - ikke nok men det søvnunderskud jeg har i forvejen. Så jeg besindede mig og pakkede træningstasken til lidt vægttræning efter fyraften. Megaheldigt, for BaneDanmark havde bøvl med et sporskifte der sad fast, så mit tog inden pausen blev vendt i utide så jeg returnerede til Hovedbanegården 40 minutter før planlagt tid - og så havde jeg tid til at træne i pausen :4thumbup:

Jeg havde endda ret god tid så jeg kom næsten alle øvelser i sommerrepetoiret igennem - 18 øvelser á 2 sæt og pga. den gode tid blev det igen til 8-12 reps. Det var sq dejligt og opnåede et par gange at få spinners high - det hedder det ikke når man styrketræner, men hvad hedder det mon så?

I morgen bliver træningsfridag :dry:

God weekend til alle :smile:

Link to comment
Share on other sites

opnåede et par gange at få spinners high -

Det er vist på tide, du snart kommer med til en ordentlig cykeltime, Gregers.... :cool:

:tongue:

nå..hvorom alting er - god beslutning mht søvn :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

take care derude !!! :shades: pas på edderkopper.......og andre farlige ting.... :w00t:

/V

Link to comment
Share on other sites

I går:

Lortevejr!!! det blev lidt en omgang styrk. Alt undt. chins, rotator, mave og lænd blev kørt med 5 reps - to sæt til hverket muskelgruppe. Tid: 28 minutter

I dag:

Lortevejr igen!!!!!!

Jeg skal over til mormor og gumle lidt kage og hvad der ellers falder af, så da køleskabet også er totalt tomt blev det til spinning på tom mave.

Hav en god dag :smile:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Lige en overfladisk :innocent: opsamling fra de sidste dage.

Jeg er altså presset på arbejde. Køre/hviletidsreglerne siger at vi må køre 7 dage og så SKAL vi holde en fridag. Så inden min fridag i mandags havde jeg naturligvis kørt syv dage i træk. Og jeg er igen igang med en syvdagesblok - selv om jeg oprindeligt havde friweekend lige nu. Heldigvis for kroppen har det primært været mellemvagter (møde omkring kl. 11-12) men der er ikke meget fritid tilbage. Om det er fordi jeg er socialt underernæret og har en lidt triviel hverdag p.t. ved jeg ikke, men jeg er konstant sulten :cry:

- is, kage, slik, mad - bare det kan køres i skuffen. Jeg kan vågne kl 3 om natten og være desperat!!! sulten efter en kop musli med mælk eller bare en tør ostemad. Jeg holder lige akkurat ugegennemsnittet under 90 kg, men det er med røven i vandskorpen. Fatter ikke min madhunger, andet end den er voldsom træls. Al tanke om større vægttab er totalt urealistisk - at jeg kommer under 90kg på mine tunge dage er målet p.t.

Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget: Pga. alle mellemvagterne og masser af alenetid har jeg fået min nattesøvn alle dage :4thumbup: og har derfor også haft tid og energi til træning.

i dag: en gang blandet styrk - 30 minutter før jeg skulle møde og 15 minutter for mave+lænd efter fyraften.

i går: træningsfridag. (cykelskoene var stadig totalt våde efter nedenstående tur)

3 dage siden: på cyklen ca. 90 minutter. God tur selv om det begyndte at regne ret kraftigt. Hvis jeg får noget om skoene så de ikke tager vand ind skal det ikke afholde mig i fremtiden at det regner men mine fødder var gennemblødte efter kort tid og det var nu ikke så sjovt.

4 dage side: 25 minutters basisstyrk

5 dage siden: aftenspin 35 minutter. Jeg havde inden da sumpet foran tossekassen i 4 timer. På et tidspunkt lå jeg på øret så jeg kunne høre/mærke pulsen og synes den var ret lav. Fik talt den til 48 og det er det laveste jeg har målt den til. Pulsen ville nu heller ikke op på under træningen så til sidst var lårbasserne syret totalt til blot for at presse pulsen "op" på 160. Bagefter gik jeg i bad og i seng hvor jeg faldt i søvn på under 5 minutter...

Og så vender jeg tilbage til den gamle måde at opdatere på - det her er for overfladigt til min smag.

... og så er jeg i syv sind mht. i morgen. Ville gerne til fællesmorgentræning og er inde i rytmen til rent faktisk at komme op :blink: men skal møde lidt over middag. Burde nok køre alene så jeg ikke går i stress-mode (igen).... får se hvad det sker...

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

:bigsmile: Hej Gregers :bigsmile:

Jeg er altså presset på arbejde. Køre/hviletidsreglerne siger at vi må køre 7 dage og så SKAL vi holde en fridag. Så inden min fridag i mandags havde jeg naturligvis kørt syv dage i træk. Og jeg er igen igang med en syvdagesblok - selv om jeg oprindeligt havde friweekend lige nu. Heldigvis for kroppen har det primært været mellemvagter (møde omkring kl. 11-12) men der er ikke meget fritid tilbage. Om det er fordi jeg er socialt underernæret og har en lidt triviel hverdag p.t. ved jeg ikke, men jeg er konstant sulten :cry:
Jeg har ingen videnskabelige beviser, men taler af egen erfaring - når jeg er presset - jobmæssigt og tidsmæssigt, så har jeg også bare lyst til at "putte i skrutten" :dry: og helst det, der ikke er sundt. Det gælder om at holde de ting på afstand, og kun have sunde ting (gulerødder f.eks) - så kan man i det mindste stille sulten... Kunne være godt at finde ud af om det er et "stresshormon" der gør os så.... f*cked up.... :sneaky2:
3 dage siden: på cyklen ca. 90 minutter. God tur selv om det begyndte at regne ret kraftigt. Hvis jeg får noget om skoene så de ikke tager vand ind skal det ikke afholde mig i fremtiden at det regner men mine fødder var gennemblødte efter kort tid og det var nu ikke så sjovt.

Det lader til, at du passende kan ønske dig cykelskoovertræk til din snarlige fødselsdag...... :smile: Ikke noget værre end at gå ned på udstyret..... (eller mangel på samme.... :wink: )

... og så er jeg i syv sind mht. i morgen. Ville gerne til fællesmorgentræning og er inde i rytmen til rent faktisk at komme op :blink: men skal møde lidt over middag. Burde nok køre alene så jeg ikke går i stress-mode (igen).... får se hvad det sker...

Jeg tror at den beslutning tager sig selv, hvis vejret er hos dig, som det er hos mig lige nu....det står ned i stænger!!!!! Du må nok igang med et par numre fra cd'en og igang på din spinningmaskine :cool: ...Richard Ragnwald eller now't :tongue:

Og ja, tak, kom venligst tilbage til tidligere tiders logføring :poking: Og god arbejdslyst - jeg ved fra anden side, at I lokoførere er lidt presset i øjeblikket.... :wink:

kram

Vivs

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Starter bagfra - jo rygter siger at vi skulle have 54 akut-sygemeldinger til weekenden - udover de langtidssyge. Ikke sært man vælter sig i overtid :devil:

Du havde ret - det var musik til det åbne køkkenvindue. Det var nu ellers fint vejr da uret ringede kl 7 i morges men som sædvanlig når der er planlagt morgentræning sov jeg elendigt - overdriver ikke når jeg påstår jeg vågnede 10-12 gange. Men det gjorde bestemt ikke noget - da jeg vågnede igen lidt over 9 regnede det i stænger.

Jeg faldt ellers i søvn perfekt. Med hovedet på hovedpuden kunne Karlsvognen (OK, lidt ordinært måske) lige være i soveværelsevinduerne mens det glimtede med kornmod :wub:

Nå, men DSB kalder; dagens lille pulskurve:

post-1580-1156068471_thumb.jpg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville egentlig have cyklet en tur inden regntiden lægger sig over DK, men kom heldigvis i tanke om at der ville være lukket for vandet så jeg ikke kunne komme i bad bagefter. Så jeg tog "tidligt" på arbejde at lavede lidt styrk i stedet.

Har i øvrigt besluttet at lade cykelsæsonen sejle på friløb resten af året - det er alligevel for sent at flytte hegnspæle. Hvis vejret er godt kører jeg ude og ellers bliver det til spinning. Det jeg mangler i regnvejrsbeklædning håber jeg at skrabe ind til fødselsdag eller jul. Fællestræningen skipper jeg også - hvis vi får en sensommer som sidste år kan det godt være jeg triller med men ellers ikke.

Dagens træning:

Opvarmning

håndcykel, trin 5, 85rpm, 2minutter

Rowsmaskine

10x50

8x80

8x80

Chinups

8

8

Bænkpres, smith

10xslæde

10xslæde+40

5xslæde+60

5xslæde+85

5xslæde+85

Incline, DB

12x22

12x22 - nå ja, det var i hvert fald overkommeligt

Fransk pres, DB

6x16

6x16

supersættet med

Suspineret bicep curl

6x20

6x20

Laterals

8x12

8x12

Skulderpres

12x16

10x16 - hvis nogen ved hvor man kan få en skuldertransplantation hører jeg gerne nærmere. Fuck jeg er træt af at de ikke vil en sk..

Kickbacks med strakt arm

10x12

10x12

Rotator cuff, stående armrotation med DB

15x7

15x7

Hyperextensions på swiss ball

20

20

Reverse hyperextension på swiss ball

20

20

supersættet med

Mavecrunch på swiss ball

20

20

Pullups

13

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hej

Kan være jeg skal prøve det. Det jeg laver for skulderen nu virker i hvert fald ikke. De har i det hele taget aldrig været særligt medgørlige :mad:

Mht. til de der one-arms, så ja - de er umiddelbart droppet. I forvejen følte jeg at der var meget lang vej igen. Så læste jeg et indlæg fra en gut på 84kg (5-6kg mindre end mig) som bicepcurlede med med 4-6 kg mere end jeg gør og han var efter eget udsagn også langt fra at kunne. Der svandt lysten til at fortsætte som en punkteret ballon.

Det kunne jeg nok sætte sig udover men da de one-arm-singler samtidigt "bider" på den forkerte måde lidt i skulderregionen som helhed og især i albuehæfterne - givetvis fordi det er tæt på maxløft på kolde sener og led - føles det også for usikkert mht. skadesrisiko.

Meeeen hvis jeg af en eller anden grund skulle komme tættere på målet, kunne jeg godt finde på at genoptage den specifikke træning. Det er stadig kongeøvelsen i mine øjne. At smide 10 kg ville nok hjælpe men på det punkt har jeg kvaler med bare at holde vægten så det bliver næppe lige forløbigt det bliver til noget.

Desværre.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jeg nok sætte sig udover men da de one-arm-singler samtidigt "bider" på den forkerte måde lidt i skulderregionen som helhed og især i albuehæfterne - givetvis fordi det er tæt på maxløft på kolde sener og led - føles det også for usikkert mht. skadesrisiko.

Meeeen hvis jeg af en eller anden grund skulle komme tættere på målet, kunne jeg godt finde på at genoptage den specifikke træning. Det er stadig kongeøvelsen i mine øjne. At smide 10 kg ville nok hjælpe men på det punkt har jeg kvaler med bare at holde vægten så det bliver næppe lige forløbigt det bliver til noget.

Desværre.

Hej Gregers!

Det lyder som en yderst fornuftig holdning.

Jeg har f.eks. endnu aldrig trænet Chins af samme årsag som den du her nævner.

Det skal nu alligevel med, at du træner jo systematisk, så skulle du skubbe den one-arm-singler, så er der nok ikke så meget tabt.

Miguel har faktisk fat i noget! Det er anbefalelsesværdigt det han nævner.

Rigtig god tirsdag Gregers.

Taurus

Link to comment
Share on other sites

Mht. til de der one-arms, så ja - de er umiddelbart droppet. I forvejen følte jeg at der var meget lang vej igen. Så læste jeg et indlæg fra en gut på 84kg (5-6kg mindre end mig) som bicepcurlede med med 4-6 kg mere end jeg gør og han var efter eget udsagn også langt fra at kunne. Der svandt lysten til at fortsætte som en punkteret ballon.

Jeg tror ikke der er særlig stor sammenhæng mellem curl-styrke og chin-up-styrke. Alt andet lige må det være ryggen, der trækker det primære læs i kropshævninger, så den undskyldning kan du godt pakke sammen. :tongue:

Men hvis du døjer med led og sener, så er det selvfølgelig en god idé at stoppe eller ændre taktik.

Jeg læste en artikel af en fyrs (succesfulde) vej mod one-arm chinups. Pga. det skadespotentiale du selv nævner ventede han til langt henne i processen, før han begyndte at køre øvelser med kun 1 hånd på stangen, som f.eks. Comedowns. I stedet kørte han en masse weighted og towel/rope supported one-arms. Den taktik har jeg også tænkt mig at følge i kampen for bare en enkelt rep i alle tiders sejeste øvelse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hey Los

Selvfølgelig er ryggen også med i legen. Vi får se hvad der sker efter vinterens træning hvor vægtene får fuld opmærksomhed - OG det bliver systematisk for en gangs skyld. Planen er allerede lagt i hovedtræk, mangler bare hvordan jeg får kombineret spinning og bentræning men det tænker jeg over. Øvelsen er bestemt ikke glemt hvad også fremgår af følgende...

Da jeg om hjem fra mormor i går aftes var det meningen at fyre en gang spinning af men aht. til underboen lod jeg være da det blev midnat inden jeg kom hjem. Da kroppen var totalt overtændt af energi måtte jeg foretage et eller andet inden jeg skulle sove.

Hmm, man kunne jo lige teste one-arm-chinup formen. Bare for sjaw. Så jeg stillede mig under min chin-pind på hælene så jeg ikke kunne snyde-accelerere kroppen op med benene. I denne stilling er armen bøjet næsten 90 grader og det lykkedes at hæve mit luksuslegeme omkring 5-7 cm. - så var der bare ikke til mere. Prøvede med den anden arm med samme resultat. Efter et par minutter ville jeg prøve lidt igen - denne gang fra bundstilling - altså helt udstrakt. Meget overraskende (i det link som inspirerede mig her for nogle uger siden stod at starten var sticking point) lykkedes det bøje armen omkring 25 grader vil jeg tro. Også her lykkedes det med den anden arm.

Når jeg nu alligevel var i gang kunne jeg lige fyre at statisk hold af også - 70 sekunder med armene bøjet 90 grader gik der inden mit fixpunkt forsvandt og jeg sank igennem.

Videre til en Chaturanga Dandasana der holdt en bagatel over 1½ minut.

Og så lige en statisk mere til maven - den hvor man hænger på albuerne med maven suget ind.

Og så er jeg kommet hjem fra hudlægen hvor jeg slap for at bliver snittet i hovedet :smile: men fik dog klippet en luns hud af i den ene armhule med efterfølgende brænding - skummelt at ligge og lugte sig selv blive stegt. Det strammer noget, så ved ikke helt hvornår jeg er motionsklar igen. Og der er i øvrigt også kun koldt vand i hanerne indtil på fredag :mad:

Link to comment
Share on other sites

Der var alligevel varmt vand det meste af tiden.

Pulskurven hører til i går og i dag kørte jeg hvad der skulle have været en rulletur til Helsingør men fik ikke helt holdt nok igen, så dagens snitpuls lå på 150 for de 23,3km

Ad sti af sted på arbejde......

post-1580-1156512920_thumb.jpg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Dagens todelte træning:

Del 1:

Opvarmning

håndcykel, trin 5, 80-85rpm, 2minutter

Skulderpres

10x9

6x20

6x20

6x20

Laterals

8x12

8x12

8x12

Kickbacks med strakt arm

6x14

6x14

Rotator cuff, stående armrotation med DB

20x5

20x5

Hyperextensions i stativ - og uden bøvl med knæet....

20

20

Reverse hyperextensions på swiss ball

20

20

Mavecrunch på swiss ball

20

20

Skrå mave i stativ

10

10

Kosteskafts-twist supersættet med sidebøj, begge med vacum

20

20

Del 2 efter ca. 7 kvarter:

Bænkpres, smith

10xslæde

10xslæde+40

8xslæde+60

6xslæde+80

6xslæde+80

6xslæde+80

Dips

10

10

Chinups

12

12

Tricep pushdowns

8x35

8x35

Hammercurl

10x18

10x18, sidste 3 reps var suspinerede

Pullups

8

6

- umiddelbart en stille og rolig arbejdsdag hvor det hele for en gangs skyld kører efter bogen og man kan ligge og trille stille og roligt.

Så hører man over radioen at en kollega er blevet syg og kørt væk fra toget i ambulance :blink:

Under en time senere kommer der nødopkald over radioen om påkørsel på Nørreport. Den slags meldinger bliver aldrig givet i højt humør og det kendetegnede bestemt heller ikke denne. Det viser sig at een er blevet skubbet ud foran toget. Et er at man bruger min arbejdsplads som selvmordsværktøj - det kan jeg til en vis grad acceptere men hvis det bliver en trend også at puffe tilfældige mennesker ud på sporet..... det er fanme ikke i orden :mad:

Umiddalbart ville jeg have kommenteret at planeten Pluto ikke længere er planet men det faldt pludselig for bagatelgrænsen.

Men :bigsmile:

Jeg har hørt fra troværdig kilde at TV2 i morgen klokken 20 i "Dags Dato" sender om KIM GREISEN

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

. . .

- umiddelbart en stille og rolig arbejdsdag hvor det hele for en gangs skyld kører efter bogen og man kan ligge og trille stille og roligt.

Så hører man over radioen at en kollega er blevet syg og kørt væk fra toget i ambulance :blink:

Under en time senere kommer der nødopkald over radioen om påkørsel på Nørreport. Den slags meldinger bliver aldrig givet i højt humør og det kendetegnede bestemt heller ikke denne. Det viser sig at een er blevet skubbet ud foran toget. Et er at man bruger min arbejdsplads som selvmordsværktøj - det kan jeg til en vis grad acceptere men hvis det bliver en trend også at puffe tilfældige mennesker ud på sporet..... det er fanme ikke i orden :mad:

Umiddalbart ville jeg have kommenteret at planeten Pluto ikke længere er planet men det faldt pludselig for bagatelgrænsen.

Men :bigsmile:

Jeg har hørt fra troværdig kilde at TV2 i morgen klokken 20 i "Dags Dato" sender om KIM GREISEN

Hej Gregers!

Jeg læste det med påkørslen på tekst-TV her til aften. Ifølge denne nyhed, skulle vedkommende have overlevet men der var tvivl om hvorvidt han blev skubbet eller faldt. Det kan så hurtigt afklares da manden overlevede.

Det med Pluto, TNO'er, dværgplaneter osv. Jeg synes efterhånden man gør det lidt FOR videnskabeligt! Nu bliver det snart ikke til at finde ud af.

Rigtig god søndag

Taurus.

PS: Ellers en ordentlig gang volumentræning du fik udført! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Taurus.

Ak ja, den træning hensatte mig til de gode gamle dage da jeg lige var startet ved DSB. Den gang blev vi ikke drevet som et privat selskab og havde som regel to daglige pauser og de var også lige de 5-10 minutter længere end i dag så man kunne nå at udnytte tiden. Og asociale mig brugte vist 9 af 10 pauser i motionscenteret - een stor eller to små muskelgrupper pr. pause. Det var så nok også i den periode jeg oplevede den største fremgang.

Mht. Pluto er det da noget som har sat astronomien som samtaleemne. Jeg var lige ovre til aftenkaffe i går hos et par som ellers ikke interesserer sig et klap for den slags, men diskussionen gik da livligt om det var en god eller dårlig ide.

I dag blev det ikke til den store vægttræning. Lidt på swiss ball:

Hyperextension supersættet med mavecrunch

Reverse hyperextensions supersættet med skrå mave

2x20 reps af hver.

Inden da have jeg været en lille tur på cyklen. Ikke det store tidsmæssigt men til gengæld kort-intervaltræning. Hm, nu husker jeg hvorfor det ikke er noget jeg gør mig så meget i. Føj det er hårdt - og jeg tabte da også totalt det mentale greb i de sidste intervaller som slet ikke fik den intensitet de burde have haft.

post-1580-1156768045_thumb.jpg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Er der ellers en af jer astro-nørder der kan forklare, eller eventuelt linke til, definitionen af kategorierne af himmellegemer? Hvad er ændret i forhold til tidligere mht. bane, form, størrelse, atmosfære etc? Mig bekendt har Pluto altid hængt i en tynd tråd, primært pga. dens bane ikke bevæger sig langs ekliptika, men er det blevet et krav til planeter nu?

Jeg så noget af programmet om Kim Greisen (havde tidligere læst om ham i Sportsfan), hold da magle... :crazy: det så næsten sindsygt ud, da han begyndte på løberiet og var så kvæstet, at han nærmest faldt i søvn hele tiden. Han lignede godtnok en der var på vej til at kollapse. Men jeg kunne forestille mig det var noget der gav godt med streetcred nede i den lokale tri-klub :yo:

Link to comment
Share on other sites

Hej Clyman

Ja det tangerede det uhyggelige at overvære løbekrisen. Giver stof til eftertanke når man selv sidder og fedter med at: puha det er hårdt - det KG gennemførte; DET var hårdt.

Definitionen af himmellegermer:

Planet

Småplanet (eller planetoide)

Og den offinielle tekst fra IAU

RESOLUTION 5A

The IAU therefore resolves that "planets" and other bodies in our Solar System be defined into three distinct categories in the following way:

(1) A "planet"1 is a celestial body that (a) is in orbit around the Sun, (B) has sufficient mass for its self-gravity to overcome rigid body forces so that it assumes a hydrostatic equilibrium (nearly round) shape, and © has cleared the neighbourhood around its orbit.

(2) A "dwarf planet" is a celestial body that (a) is in orbit around the Sun, (B) has sufficient mass for its self-gravity to overcome rigid body forces so that it assumes a hydrostatic equilibrium (nearly round) shape2 , © has not cleared the neighbourhood around its orbit, and (d) is not a satellite.

(3) All other objects3 except satellites orbiting the Sun shall be referred to collectively as "Small Solar-System Bodies".

1The eight planets are: Mercury, Venus, Earth, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, and Neptune.

2An IAU process will be established to assign borderline objects into either dwarf planet and other categories.

3These currently include most of the Solar System asteroids, most Trans-Neptunian Objects (TNOs), comets, and other small bodies.

Hvad er så ændret? Jeg tror faktisk ikke at man havde en klar definition før 24/8 2006 men er ikke helt sikker. Men HVIS man havde ville det undre mig at der har været så megen snak og bøvl om emnet de sidste år som der har været.

Mere læsestof om problembarnet

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Nej hvor sjovt - og a propos snak om astronomi.

Da jeg skulle til at køre min linie B fra Hovedbanen kom A+ ind ved perronens modsatte side og flink som jeg jo er ville jeg lige vente og se om der var nogen derfra som ville med mit tog. Der var et par stykker men mere interessant var det at Jens-Peter også stod af. Ikke bare Jens-Peter men den Jens-Peter. Ham jeg havde i fysik og kemi på Vesterbro Studenterkursus for 16 år siden. Han skulle lige havde nogle sekunder men sjovt nok kunne han godt huske mig. Ja OK, den dynamiske trio (Niels, Ali og Gregers) sad nu også massivt på de matematiske fag. Og pauserne. Ak ja det var gode tider.... de to gange to år jeg gik derinde er nok de bedste tilværelsen endnu har budt på....

Nå, det er jo en træningslog :blush:

Jeg startede dagen med 35 minutters spin - to rimeligt hårde intervaller for at "lære" at køre stående i længere tid. Spinnins high på det sidste :4thumbup:

Jeg ville egentlig også have kørt lidt spin når jeg kommer hjem fra arbejde ved 21-tiden men de 6 timers søvn i nat kalder på mere søvn, så jeg vil ikke begynde at fyre op under kroppen inden jeg skal sove.

I øvrigt er alarmhornet fra en amerikansk B-film gået i gang. Det er nu kun enkelte morgener jeg vejer noget der starter med 89 så uanset at det ikke er det mit halvfede luxuslegeme har lyst til, så SKAL jeg tabe mig lidt. Så jeg er på diæt indtil min ferie begynder om små 14 dage. I den ferie kommer der en del fødselsdagsarrangenter så dagene indtil da kan betegnes som skadesforebyggende :tongue: Bagefter skal jeg sikkert på affedning igen....

Link to comment
Share on other sites

Er der ellers en af jer astro-nørder der kan forklare, eller eventuelt linke til, definitionen af kategorierne af himmellegemer? Hvad er ændret i forhold til tidligere mht. bane, form, størrelse, atmosfære etc? Mig bekendt har Pluto altid hængt i en tynd tråd, primært pga. dens bane ikke bevæger sig langs ekliptika, men er det blevet et krav til planeter nu?

Det er faktisk rigtigt. Pluto bevæger sig ikke langs ekliptika som vi kender det med de andre planeter i Solsystemet.

Denne har en inklination (banevinkel ift. ekliptika) på 17° og det må betegnes som ekstremt. Dette er ikke et kriterie for om en planet kan takseres som en planet.

Pudsigt nok er der et meget alvorligt aspekt der er overset i denne debat!

Saturn og Jupiter er såkaldte gasplaneter. De er ikke i besiddelse af en fast overflade (klippeplanet), men defineres som et stadie mellem planet og stjerne. Saturn har en vægtfylde på 0,9! Den er lettere end vand.

(undskyld Gregers :blush: jeg er nok lidt for "nørdet" på dette område)

Gregers:

Du burde investere i et teleskop hvis økonomien engang byder dig den mulighed, du er lidt af en ørn i dette emne . . . og interessen har du.

Rigtig god aften til jer begge.

Taurus

Edited by Taurus
Link to comment
Share on other sites

Hej Taurus

Ups ja, banevinklen havde jeg slet ikke med i tankerne. Dejligt at du lige følger op - det er du altid velkommen til. Jeg ville også gerne have et teleskop (når jeg får råd) men har heller intet sted at stille det - og så burde jeg nok også bo længere væk fra tæt bebygget område - der er ret meget lysforurening heroppe nordpå :dry:

Der er i øvrigt intet galt i at være nørdet i denne log. Og så glædede det mig at læse at betonslæberiet er overstået. Hav en god dag og god arbejdslyst.

Nu vi er ved det nørdede så skal planeter faktisk ikke være HELT runde da de pga. rotationen er en smule fladtrykte. Overfladehastigheden ved ækvator giver jo en smule (relativ) accelerationskraft væk fra planetens centrum end ved polerne og det giver denne fladtrykthed. Venus undtaget men den snurrer jo også så langsomt at et år er længere end et døgn - og desuden den "forkerte vej rundt" - meget pudsigt. Og endnu mere pudsigt at det passer så Venus altid vender samme side mod Jorden når de to planeter er tættest på hinanden. Tilfældigt eller? Eller med samme bagtanke som at Månen næsten præcis dækker for Solen under en formørkelse? Ja, OK det sidste skyldes jo blot at vi er sat på Jorden netop nu; månen fjerner sig langsomt fra jorden så på et tidspunkt er det slut med totale solformørkelser.

Dagens træning i pause på arbejdet - det hele blev skudt af på 22 minutter så alt blev supersættet og flettet ind mellem hinanden på en måde jeg ikke husker. Trænede totalt dehydreret. "Glemte" at drikke hele dagen i går og kom for sent op i morges så der nåede jeg det heller ikke.

Opvarmning

håndcykel, trin 5, 80-85rpm, 2minutter

Skulderpres

10x9

6x20

6x20

Chins

12

8 what the f.... der var ikke til flere :crazy::mad: tilskriver det væskemanglen :please:

Kickbacks med strakt arm

10x12

10x12 - også presset i denne. Hrmpf!!

Bænk i smith

10xslæde

10xslæde+40

5xslæde+60

6xslæde+80

6xslæde+80

Rotator cuff, stående armrotation med DB

20x6

20x6

Hyperextensions i stativ

20

20

Mavecrunch på swiss ball

20

20

Her til aften også en del "farmerwalk" med guddatter - blev lige inviteret med i cirkus.

Føj en gæv gut som balancerede længe!! kun på armene (undtaget når han kun stod på den ene) mens han lavede diverse skift i underlige stillinger. Funktionel styrke i uhørt grad. Men hans overkrop ville også få deltagerne i Mr. Fitness til at ligne små nips. Behøver jeg at nævne at de to stykker kvindfolk jeg var sammen med var helt oppe og ringe :laugh:

hm, har næsten heller ikke drukket noget i dag :unhappy: med risiko for at det render for hurtigt i blæren tror jeg jeg lige hælder en liter vand i systemet. Og så i seng.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers!

Nu vi er ved det nørdede så skal planeter faktisk ikke være HELT runde da de pga. rotationen er en smule fladtrykte. Overfladehastigheden ved ækvator giver jo en smule (relativ) accelerationskraft væk fra planetens centrum end ved polerne og det giver denne fladtrykthed.
Fladtryktheden på Jorden er heldigvis ikke så udtalt. Ved ækvator er diameteren 12.756km., hvor den over polerne er 12.714km, så den er næsten rund.
Venus undtaget men den snurrer jo også så langsomt at et år er længere end et døgn - og desuden den "forkerte vej rundt" - meget pudsigt. Og endnu mere pudsigt at det passer så Venus altid vender samme side mod Jorden når de to planeter er tættest på hinanden.
Jeg tror det er et sammentræf. Det er rigtigt at Venus' rotation er retrograd.
. . . månen fjerner sig langsomt fra jorden så på et tidspunkt er det slut med totale solformørkelser.
Husker jeg rigtigt, er det ikke mere end ca. 12cm om året at månen fjerner sig fra os, så der går lige nogle år inden det influerer på de totale solformørkelser.

Ikke alle dage er lige gode med træningen, det har jeg også måttet sande Gregers.

Med ønske om en dejlig torsdag til dig.

Taurus.

Link to comment
Share on other sites

Hej Taurus!

Næ, du har jo også lige haft et par dumme træninger. Det går også - det var bare overraskende at dagsformen siger meget.

Hav en dejlig weekend!!!!

Dagens lille træning - jeg burde nok have cyklet/spinnet men kører på ekstreeeemt søvnunderskud i disse dage og kan ikke mobilisere energien til at holde pulsen høj så længe :blush:

Opvarmning

håndcykel, trin 5, 80-85rpm, 2minutter

Pullups

12

12

Bænk i smith - som variation lagde jeg en 7-8cm klods under bænken i fodenden.

10xslæde

10xslæde+40

8xslæde+60

6xslæde+80 - troede det skulle være lettere med hovedet lidt nede. Ikke tilfældet

6xslæde+80 - efter 5te rep var jeg sikker på at der ikke var til flere men inden jeg fik tænkt færdigt var jeg begyndt på næste rep :4slap::laugh::laugh: fuck den var længe om at komme op igen - for en gangs skyld blev til træning med lyd, men ellers var den failet.

Military press

10x28

6x38

6x38

Laterals

6x14 - hold da op de var grimme at se på

6x14 - ditto

Bent o laterals

10x5

10x5

Rotator cuff, stående armrotation med DB

15x7

15x7

Fransk pres, DB

8x12

8x12

Hyperextensions i stativ

20

20

Mavecrunch på swiss ball

20

20

Jeg er åbenbart ikke den eneste cyklist som ikke bryder sig om våde tæer. I går var jeg Hørsholm og omegn rundt for at købe sommer-skoovertræk men de var udsolgt. I dag spildte jeg over en time på at tage hjem via Lyngby men der var heller ikke nogen.

Pragtfuld undskyldning for ikke at køre i regnvejr :tongue: men irriterende alligevel.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

:dry: ved nærmere læsning bærer loggen præg af det.

:mad: min egen samvittighed bærer i høj grad præg af det.

Træningen har ikke været helt så sjov i den sidste tid. Og, især cardioen, heller ikke så frekvent som jeg kunne tænke mig. Umiddelbart er der ikke noget i vejen med mit humør. I de sidste dage har jeg sovet alt for lidt, vejret er uinspirerende til udendørs aktiviterer (i hvert fald uden passende påklædning) og jeg trænger til ferie - meget! Men ellers er alt som det nu skal. OK, cykelmæssigt har jeg mentalt kastet håndklædet i ringen - dén sæson er snart slut og da jeg har været doven de sidste par uger er det begrænset hvad en evt. aktivitetsspurt kan kaste af sig.

Jeg spekulerer på om den manglende lyst til træning måske kunne være et signal om at min krop gerne vil have en pause? Faktisk er det også ret lang tid siden jeg har haft en periode der har været helt træningsfri.

Nå, men i hvert fald har jeg besluttet at holde deload - lige nu. Så jeg har hermed givet mig selv træningsforbud indtil tidligst søndag. Hvis jeg kommer i gang søndag er det alene med cardio da jeg fra har en uges ferie fra næste mandag og derfot ikke kommer i nærheden af et sæt håndvægte. Det giver mindst 9(+7) dage uden vægttræning og 11 dage uden cardio. Det må vist være nok til at nulstille mig fysisk og forhåbentligt også mentalt.

Oprindeligt var det meningen at skifte program 1/10 men det er jo kæmpeoplagt at fortage skiftet på søndag eller ugen derpå. Må lige se hvad der sker med vejret - jeg håber stadig på en smule god indian summer - om den kommer eller ej bestemmer hvordan jeg starter op igen.

Men jeg har en plan!

Selv om det ikke kommer noget træning her skal det nu ikke afholde mig fra at følge med i Jeres aktiviteter.

God søndag til alle!

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share