vægttab - tid?


gringa123
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er en pige på 16 år, jeg er 1.70 cm høj og vejer 68 kilo, hvilket jeg er meget utilfreds med. Mit BMI ligger på normalen, men er lige ved at overskride grænsen til "overvægtig", og jeg kan se på min krop at jeg tager mere og mere på - jeg er ikke tyk, men jeg er lidt buttet.

Jeg har siden nytår skåret meget ned på mine portioner, er stoppet med at drikke sodavand som jeg før drak hver dag, er stoppet med at proppe mig med søde sager og i dag er jeg startet i fitness center med en privat træner, som jeg selv betaler, fordi jeg tror det vil gøre mig mere motiveret til at komme afsted!

Jeg vil jo så gerne tabe mig de 10 kilo til sommerferien hvor jeg skal ud at rejse, og ikke gider have en bleg, buttet krop; men hvor lang tid vil det tage ca., at tabe sig 10 kilo og samtidig få opbygget muskler, så ens krop ser veltrænet og slank ud? Hvis jeg træner ca. 3-4 gange om ugen, og samtidig skærer ned på portionerne og de usunde sager! Kan jeg nå det inden sommerferien? Hvor lang tid vil det ca. tage?

/gringa

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Det er ikke lige umiddelbart til at sige baseret på de oplysninger du giver her.

Hvis du ønsker et bedre overblik over hvor meget du kan forvente at tabe dig er du nødt til at sætte dig lidt ind i hvordan tingene fungerer.

Hvis du sætter dig ind i hvordan din krop og et vægttab virker, så er det ikke umuligt at du kan tabe 10kg på mellem 10 til 20 uger.

basalt set for at sikre at du får de resultater du ønsker ville jeg mene du skal finde ud af

- dit ligevægtsindtag (der er en fin beregner på forsiden). Dit ligevægtsindtag er den mængde af kcal som din krop bruger på en dag, altså det vil sige den mængde af mad du kan spise uden hver at tage på eller tabe dig.

- Når du kender dit ligevægtsindtag kan du derefter reducere dit kcal indtag med omkring 500-1000 kcal om dagen, dette skulle give dig et vægttab på mellem et halvt til et helt kilo om ugen.

madital/madlog er gode hjemmesider til at hjælpe dig med at tælle kcal

Hvis du gør det således har du fuld kontrol over dit indtag og du skulle herved kunne tabe dig støtfast.

Hvis du af en eller anden grund ikke kan eller vil følge denne model er det svært at sige hvor meget du taber dig. Men tommelfingerreglen må være at du må veje dig en gang om ugen og se om du er tilfreds med dit vægttab, hvis det går for langsomt, så må du spise mindre næste uge og går det for hurtigt, kan du spise mere.

I denne model kan det være lidt svært at se hvor nogle af fælderne er, da man ikke bliver særlig opmærksom på sin ernæring, men den kræver mindre arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Drop tanken om at du vil tabe 10 kg. Det kan sagtens lade sig gøre, men vil ikke nødvendigvis give dig det resultat du ønsker. Hvis du begynder at træne vil du samtidig begynde at opbygge en større muskelmasse. Dette skal ikke forstås sådan at du kommer til at ligne en bodybuilder, men du vil blive strammet op. Gør hellere det at du begynder at måle dig selv forskellige steder. Så kan du efter en måneds tid måle dig selv igen, og se hvor meget du har tabt dig på lår, mave etc. Det kan godt være at du i virkeligheden kun har tabt 1 kg på vægten, men tabt 2 kg fedt og taget 1 kg på i muskler.

Du er allerede inde på nogle gode tanker med at skære ned på sodavand etc, så dit vægttab skal nok komme. Du har også god tid, så start med at lig 300-500 kcal under dit ligevægtsindtag. Sørg for at få masser af proteiner og sund fedt. Og vigtigst af alt: lyt til din krop. Det er ok at være sulten når man går i seng, men man skal ikke gå rundt og være ør i hovedet, uoplagt etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Din-nye-livsstil

Hej.

Jeg er en pige på 16 år, jeg er 1.70 cm høj og vejer 68 kilo, hvilket jeg er meget utilfreds med. Mit BMI ligger på normalen, men er lige ved at overskride grænsen til "overvægtig", og jeg kan se på min krop at jeg tager mere og mere på - jeg er ikke tyk, men jeg er lidt buttet.

Jeg har siden nytår skåret meget ned på mine portioner, er stoppet med at drikke sodavand som jeg før drak hver dag, er stoppet med at proppe mig med søde sager og i dag er jeg startet i fitness center med en privat træner, som jeg selv betaler, fordi jeg tror det vil gøre mig mere motiveret til at komme afsted!

Jeg vil jo så gerne tabe mig de 10 kilo til sommerferien hvor jeg skal ud at rejse, og ikke gider have en bleg, buttet krop; men hvor lang tid vil det tage ca., at tabe sig 10 kilo og samtidig få opbygget muskler, så ens krop ser veltrænet og slank ud? Hvis jeg træner ca. 3-4 gange om ugen, og samtidig skærer ned på portionerne og de usunde sager! Kan jeg nå det inden sommerferien? Hvor lang tid vil det ca. tage?

/gringa

Hej gringa123.

Det er svært at sige om du ville kunne tabe 10 kg inden sommerferien.

For som man siger jo mere du vejer jo mere taber du dig, og jo mindre du vejer jo mindre taber du dig.

Jeg har selv tabt mig 43 kg på 8 måneder. Har en del erfaring indenfor kost og motion.

Men du er meget velkommen til at kigge på min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/din-nye-livsstil

Venlig hilsen

Din-nye-livsstil

Link to comment
Share on other sites

Guest Din-nye-livsstil

Hej.

Jeg er en pige på 16 år, jeg er 1.70 cm høj og vejer 68 kilo, hvilket jeg er meget utilfreds med. Mit BMI ligger på normalen, men er lige ved at overskride grænsen til "overvægtig", og jeg kan se på min krop at jeg tager mere og mere på - jeg er ikke tyk, men jeg er lidt buttet.

Jeg har siden nytår skåret meget ned på mine portioner, er stoppet med at drikke sodavand som jeg før drak hver dag, er stoppet med at proppe mig med søde sager og i dag er jeg startet i fitness center med en privat træner, som jeg selv betaler, fordi jeg tror det vil gøre mig mere motiveret til at komme afsted!

Jeg vil jo så gerne tabe mig de 10 kilo til sommerferien hvor jeg skal ud at rejse, og ikke gider have en bleg, buttet krop; men hvor lang tid vil det tage ca., at tabe sig 10 kilo og samtidig få opbygget muskler, så ens krop ser veltrænet og slank ud? Hvis jeg træner ca. 3-4 gange om ugen, og samtidig skærer ned på portionerne og de usunde sager! Kan jeg nå det inden sommerferien? Hvor lang tid vil det ca. tage?

/gringa

Hej gringa123.

Det er svært at sige om du ville kunne tabe 10 kg inden sommerferien.

For som man siger jo mere du vejer jo mere taber du dig, og jo mindre du vejer jo mindre taber du dig.

Jeg har selv tabt mig 43 kg på 8 måneder. Har en del erfaring indenfor kost og motion.

Men du er meget velkommen til at kigge på min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/din-nye-livsstil

Venlig hilsen

Din-nye-livsstil

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv lige intensiveret min indsats ved at gå til spinning 3-4 gange om ugen og spise meget frugt og salat. Jeg tabte mig 5 kg på en måned og er nu ved at have det godt med min figur. Men det er vigtigt at du sætter dig ind i kost og kalorier fordi det handler jo om at du skal have et kalorie underskud hver dag. Men uden at du sulter dig.

Hvis du dyrker først styrketræning og så hård motion bagefter, så brænder du en del kalorier hvilket gør det nemmere at holde et underskud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share