Okse-loggen!


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Enden på dagens halløj blev, at jeg meldte mig ind i Ny Helse & Motion.

Mht. bænkpres, så anbefalede Allan Fuglsang, at jeg startede med de lette stænger, og så satte 5 kg på i hver side. Det kørte også fint. Før eller siden skal jeg nok rykke op til OL-stænger. Men et skridt ad gangen. Et eller andet sted er lette stænger også mere BB end Smith´en, fordi jeg så lærer teknikken rigtigt. Selv om Smith´en kan blive tung nok, kræver den ikke den samme koordination. Det er der også flere MOLboer, der har sagt.

Maskinerne i Ny Helse er også federe, bl.a. fordi de er med oversize vægt-magasiner, så man ikke så hurtigt `løbet tør´ for plates.

I morgen dekreterer jeg totalt træningsfri. Har en kraftig akkumuleret træthed siddende i kroppen.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Enden på dagens halløj blev, at jeg meldte mig ind i Ny Helse & Motion.

Mht. bænkpres, så anbefalede Allan Fuglsang, at jeg startede med de lette stænger, og så satte 5 kg på i hver side. Det kørte også fint. Før eller siden skal jeg nok rykke op til OL-stænger. Men et skridt ad gangen. Et eller andet sted er lette stænger også mere BB end Smith´en, fordi jeg så lærer teknikken rigtigt. Selv om Smith´en kan blive tung nok, kræver den ikke den samme koordination. Det er der også flere MOLboer, der har sagt.

Maskinerne i Ny Helse er også federe, bl.a. fordi de er med oversize vægt-magasiner, så man ikke så hurtigt `løbet tør´ for plates.

I morgen dekreterer jeg totalt træningsfri. Har en kraftig akkumuleret træthed siddende i kroppen.

Det er fan'me go' stil, Martin. :superman: At køre bænkpres med frie vægte og stang er old school, og der bliver bare sat en tyk streg under OLD SCHOOL med dine forudsætninger. :devil:

Giv dig nu endelig god tid til at lære teknikken og balancen. Så skal skiftet til en 20 kilos stang nok komme på et tidspunkt, det er jeg overbevist om. :smile:

God hviledag i morgen. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Fedt at du er skiftet til et sted, der passer bedre til dig - håber du bliver glad for at træne i centeret, Martin :bigsmile:

- og god hviledag :wink:

Tak, Rune.

Jeg skal nok blive glad for det. Alle de MOLboer, der har været i Ny Helse, ved at det er noget andet end de fleste kommercielle centre.

Tiden i FW har været god. Ingen får mig til at slutte mig til det hylekor, der hater mod FW. Tiden er bare kommet til at prøve noget andet.

Føler mig helt brugt nu. Det er jo nogle uvante bevægelser, selv om jeg kun bænkede ganske lidt. Gutterne fra SL-klubben brugte jo kæder og alt muligt.

Nå, det kommer alt sammen. Jeg skal ikke sammenligne mig med konkurrence-udøvere. Jeg har brudt en grænse i dag. Og det er fint.

Link to comment
Share on other sites

Sådan, Okse. Sq lækkert at det blev en succes!

Tak.

Ja, idéen om et skift er jo ikke ny, Gregers.

Nu gælder det om at tage det stille og roligt, og bygge noget seriøst op.

Hvis bare det mentale fungerede lige så godt som det fysiske.

Men det var nu fedt, at de der SL-gutter sagde, at de sgu var ligeglade med, at min venstre arm ikke kunne strækkes helt ud. :laugh::laugh:

Det er den slags attitude, der sprænger fysiske og menneskelige grænser, i positiv forstand.

Link to comment
Share on other sites

Tak, også til BadAss og Kent.

Uden folks support var jeg næppe blevet på MOL så længe.

Ja, det er et stort skridt for mig, sådan at forsøge mig med det lidt mere hardcore. Jeg må forsøge at huske, at jeg skal glæde mig over de ting, der går godt. Jeg vil ikke påstå, at jeg har gjort noget helt enestående, men jeg har fået konstateret, at bænkpres ikke er decideret fysisk umuligt for mig. Og det er sgu en kæmpe ting for mig.

Det ville sikkert gavne mig, rent mentalt, hvis jeg kunne få mig selv til virkelig at være stolt over den slags ting. Alt for mange fede ting er desværre blevet til `nå´-oplevelser, fordi jeg ikke har tilladt mig selv at nyde de positive situationer. Der ER ikke mange i min situation, der træner BP. Ud af de ca. 10 000 spastikere, der er i DK, vil mange ikke være i stand til det, og blandt dem, der kunne, er det sikkert ganske få, der reelt gør det. Nogle må der være. Men antallet må være begrænset. I hvert fald er det ikke noget, jeg ville regne med, at ret mange skulle prøve på. Hvis folk f.eks. ikke kan drikke en bajer uden sugerør (fordi de ikke kan løfte/holde flasken), så ville det jo være direkte farligt, og sikkert også umuligt, hvis de prøvede på at løfte ret meget af det, der findes i et center. Der var det jo så, at man skulle lave gulv-øvelser, bruge ankel-vægte osv. Der FINDES kørestolsbrugere, som sagtens kan opbygge en god styrke i overkroppen, men hvis funktionen i deres arme også er betydeligt nedsat, så bliver det selvsagt svært at træne ret meget, medmindre det er specielt tilrettelagt af en fys eller lign.

Engang gik jeg til noget hold-træning på fys-klinikken, men det sagde mig ikke en dyt. jeg fandt øvelsere for nemme, og de andre deltagere var enten meget gamle, eller på anden måde fysisk dårligere end mig.

Jeg har nogle ufravigelige begrænsninger, men når jeg får mulighed for at udnytte mit potentiale, så er det mit håb, at der også er nogle muligheder for mig. Og der føler jeg desværre ikke, at handicap-organisationer osv. lige pt. har så meget at tilbyde mig.

God sankthans

Link to comment
Share on other sites

I dag:

Tidlig træning i FW. Det var hverken det tungeste eller det meste intense, men det var der. Èn af dagene skal jeg lige have ordnet det sidste med betaling osv. til Ny helse, og så flytter jeg permanent min røv derned.

Hos fyssen fik jeg ultralyd på min fod. En sene skabte sig lidt, så den skulle behandles, inden det blev til decideret inflammation. Massage på skuldrene nåede jeg også at få. Jeg er godt brugt nu. Tror, jeg køber en god bøf, samt en æske Panodiler, til at komme igennem situatioen med.

I morgen skulle jeg gerne have cyklet noget.

Link to comment
Share on other sites

I aftes, da jeg var ude at køre en tur, kom der en racer drønende bagfra, og en person råbte mit navn. Jeg kunne, til en vis forbavselse, konstatere, at det var RuneN, der kom fræsende.

Så vi fik lige en lille snak om stort og småt. Hyggeligt at hilse på dig igen, Multisports-Rune (RuneN´s nye tilnavn, fordi han både cykler, sejler i havkajak, styrketræner, dyrker yoga og jeg ved snart ikke hvad). Det er rart, når der er nogen, der gider hilse.

I dag cyklede jeg en halvmarathon på kondicyklen. Når jeg `kun´ cykler ca. 3 gange om ugen, skal der jo tages nogle km, for at det batter noget. Men en halvmarathon må være acceptabelt. Jeg skal heller ikke stramme skruen for hårdt.

Link to comment
Share on other sites

I lige måde, Martin - rigtig hyggeligt at få snakket med dig! :bigsmile:

.. og godt gået med cyklingen :wink:

PS: Ved snart ikke hvad mit rigtige tilnavn er - Jules har også en forkærlighed for Syre-Rune - bare fordi man foreslår lidt alternativt musik til spinningtimerne :nonono:

Link to comment
Share on other sites

I lige måde, Martin - rigtig hyggeligt at få snakket med dig! :bigsmile:

.. og godt gået med cyklingen :wink:

PS: Ved snart ikke hvad mit rigtige tilnavn er - Jules har også en forkærlighed for Syre-Rune - bare fordi man foreslår lidt alternativt musik til spinningtimerne :nonono:

Jeg glemte at minde dig om at hilse Jules fra mig. Men jeg genkendte dig ret hurtigt. Jeg er ikke god til at huske personer, som jeg ikke har set mange gange, men jeg kender kun én anden, der kører racer, og han ligner ikke dig. :laugh:

Morgendagens træning bliver nok i Ny Helse. Jeg skal alligevel ned og betale nogle penge til Ib.

Det har hjulpet på min fod, men der skal flere behandlinger til. Det havde jeg også regnet med. Men som det er nu, er det bestemt til at leve med. Cykling og anden træning forværrer det tilsyneladende ikke. Det har vist mere relation til den måde, jeg går på. Desude har jeg også haft det i de år, hvor jeg ikke trænede.

Nå, man har jo flere gode fysser til rådighed. Og når jeg ikke har større problemer, så skal jeg ikke brokke mig alt for vildt.

Link to comment
Share on other sites

Udmærket træning i Ny Helse i dag. Svært at lægge stats ind på, da meget af det var forsøgs-mæssigt, for at vænne mig til grejet dernede. Men jeg fik da brugt håndvægte en del, til skulderpres, og til bryst (skrå bænk), samt bænket en smule (let stang med 5 kg i hver side), samt brugt diverse maskiner.

Leg extension maskinen er ny for mig. Men det gik nu fint med at bruge den.

Fordele ved at træne i NY Helse:

Ikke så crowded, så man skal ikke kæmpe om maskinerne.

Mange håndvægte, som er let tilgængelige.

Omklædningsrummet ligger i samme etage som trænings-arealerne (ingen trapper, når man først er nede i centret)

Dette giver alt i alt en mere effektiv og funktionel træning. Desuden har jeg allerede snakket mere med folk i Ny Helse, end jeg har i FW.

Nu står den på kryddergriller (nogle sensationelt gode Gøl pølser), spejlæg, rugbrød, gluerødder og en kold cola. Pilsnerne gemmer jeg, til aftenens kørsel er overstået.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Note to self:

Jeg skal have undersøgt de cable row dimser, der er nede i Ny Helse. De er lidt anderledes end dem, jeg er vant til. Der er ikke nogen decideret bæbk at sidde på, så man skal nærmest sidde på gulvet. Men det må jeg se at finde ud af. Kan ikke lade det stoppe mig.

Fåårk, hvor er her varmt. Må vist have en fredags-pils.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Så kan kondicyklen fejre 11500 km´s jubilæum. Det sørgede jeg for, med en 17 km etape i dag. Varmen gjorde det ikke nemmere, men jeg VILLE!

Jeg er lidt DOMS-plaget for tide. Nyt center, nye øvelser osv. (og egentlig mere funktionel træning), så det kan godt være, at jeg dropper benpres i morgen. Skulle jo nødig overbelaste mine knæ. Men det er rart, at jeg for fremtiden kan bruge alle de håndvægte, jeg vil, uden at skulle stå i kø efter dem. Meget få mennesker kommer op på et niveau, hvor Ny Helse ikke kan levere håndvægte af tilstrækkelig tyngde. :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Har desværre en nedtur lige for tiden. Det vil føre for vidt at komme ind på årsagerne. Til tider føler jeg bare ikke, at jeg har ret meget at leve for. Det er den gamle historie med at jeg forlanger så meget af mig selv. Jeg synes bare, jeg er sådan et skrækkeligt væsen. Føler mig ikke rigtig god til noget.

Det gavner vist ikke ret meget at skrive mere nu. Tak til dem, der gider læse det. Og dem, der ikke gider, kan gå uden om min log.

Jeg vil nøjes med at sige, at jeg da fik trænet i dag, og at det gik nogenlunde. Det er bare træls, hvis træningen skal være det eneste, jeg er god til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bare, jeg er sådan et skrækkeligt væsen.

Du virker ikke som et skrækkeligt væsen, tværtimod. :smile:

Føler mig ikke rigtig god til noget.

Jeg havde ellers opfattelsen af, at dine kunder er tilfredse med den oversættelseydelse, du leverer. :smile:

Du er god til en masse ting - tving mig bare til at lave en liste, hvis du betvivler mit ord.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Tak, Pyt. Du er en sand MOl-ven, ligesom mange andre her.

Problemet er jo nok, at jeg ikke selv synes, at de ting, jeg laver, er noget værd.

Jeg kommer altid til at tænke, at alle og enhver kan oversætte, cykle 30 km, benpresse 200, eller whatever. Inderst inde ved jeg jo godt, at sådan er det ikke. I FW kørte jeg tungere end adskillige gutter, der dels var større end mig, og dels ikke var handicappede. At jeg nu er kommet blandt et mere hardcore klientel, gør jo ikke mine præstationer dårligere. Hellere være i den laveste ende blandt virkelig dedikerede folk, end at være i den tunge ende blandt end flok kanutter, der kun kommer for at vise deres BMW´er og smarte tøj frem for tøserne.

Vi laver jo alle fejl her i livet, men jeg har utroligt svært ved at tilgive mig selv mine fejl. Og så kommer der så mange modstridende følelser op i mig. Gudskelov, at jeg aldrig har haft for vane at hælde sprut over problemerne. Så havde jeg drukket mig ihjel for flere år siden.

Nå, jeg må hellere finde sengen. Skal noget i morgen. Det må I få noget at vide om en anden gang.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo nok, at jeg ikke selv synes, at de ting, jeg laver, er noget værd.

Jeg kommer altid til at tænke, at alle og enhver kan oversætte, cykle 30 km, benpresse 200, eller whatever. Inderst inde ved jeg jo godt, at sådan er det ikke.

For det første, så er det bestemt ikke alle, der kan det du kan - jeg kan fx på ingen måde benpresse noget, der bare ligner 200 kg :wink: Men selv hvis du ikke kunne de ting ville du stadig være lidt så meget værd som person.

Jeg - og sikkert de fleste andre herinde - kender dig udelukkende som en flink fyr med en vilje af stål, der med glæde hjælper andre. Det er det indtryk man får af dig udefra, men ved godt at det kan være svært at se "indefra".

Link to comment
Share on other sites

Pga. søvnmangel cykler jeg ikke i dag. Jeg er begyndt hos et privat konsulent-firma, med henblik på at finde flexjob, og spændingen vedrørende det holdt mig en del vågen i nat, samt at jeg jo var lidt depri. Så jeg curler lidt med mine egne DB´s, og så må det være det. I morge vil jeg ned i Ny Helse fra formiddagen af. Skal have bænket lidt, og trænet skulderpres med DB´s. Free weights rule! :superman:

Jeg kan mærke, at mine mavemuskler er blevet gode. Total abdominal maskinen synes at være god. Jeg er ikke ripped nok til, at man kan tale om sixpack, men man kan klart se, når jeg spænder mavemusklerne. I øvrigt vil jeg også hellere være stærk som en SL-mand, end jeg vil være ripped som en BB´er. I dagligdagen gavner styrke mere end masse. At der også findes BB´ere, som kan løfte virkelig tungt, skal jeg ikke nægte. Ronnie Coleman ville dog være no match for deltagerne i WSM, vil jeg gætte på.

Jeg takker endnu engang dem, der støtter mig.

Link to comment
Share on other sites

Benpres:

2x10@150

10@160

Maskinen i Ny Helse er sværere end den i FW, og jeg har øget min ROM, fordi jeg ikke vil vlære én af dem, der cheater. Det hjalp dog lidt, at jeg fik mulighed for at vise et par tøser, hvordan benpres skal laves. De var nu meget nice. :wub:

DB skulderpres:

2x12 med 10 kg i hver hånd. Kan godt snart øge til 12.

Leg extensions:

3x10@45

Leg curl:

3x10@50

Brystpres:

3x10@45

Total abd. maskine efter behag @35

Cable row efter behag @50 (forsøgsmæssigt). Maskinerne er lidt gamle, fra Sagatrim, og lidt mere bøvlede at bruge end de nyere. Men det går vel.

Bænk:

3x5 med let stang, og 5 kg på i hver side. Det kører godt.

Snart er jeg så vant til maskinerne i Ny Helse, at jeg igen er oppe på fuld styrke.

Folk er generelt flinke i Ny Helse, og der er kommet en del piger, sikkert takket være det meget billige kvinde-medlemskab (som dog ikke er til styrkeløft og anden meget tung træning. De meget få SL-kvinder betaler fuld pris).

I øvrigt siges det, at Mikkel Leicht snart bliver medlem i Ny Helse. Kunne være hygsomt nok at se ham i aktion, og evt. hilse på ham.

Retfærdigvis skal det siges, at jeg har det lidt bedre. Jeg er glad for, at folk støtter mig, både i forhold til træning og hvad det andet angår. I nat behøver jeg i det mindste ikke ligge sønløs. Dog kunne vi godt bruge et ordentligt tordenvejr, til at rense luften.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

15 kilometers sveddryppede cykling i dag.

Ellers er der ikke sket så meget. Har lavet et nyt CV, men det var nemt nok at lave, så jeg kunne holde tidligt fri fra afklarings-forløbet. Og så har jeg forsøgt at lægge et par ord ind for en pige, som gerne vil arbejde i et træningscenter. I FW kan de tit bruge folk, da der jo kræves meget personale til så stort et center, med så lang en åbningstid. Så hun blev glad for at høre, at der måske var en chance.

Jeg bliver nok nødt til at tage lidt natmad. Er sulten som en bamsebjørn.

Link to comment
Share on other sites

I dag:

Benpres:

2x10@150

10@160

Det var med god ROM, og ikke for hurtigt tempo.

DB skulderpres:

3x15 med 12 kg i hver hånd.

Leg curl:

3x10@50

Leg extension:

3x10@65

Brystpres maskine:

3x10@45

5@50

Abd. crunch maskine efter behag @35

Total abd. maskine efter behag @35

Bænk:

3x5 med let stang, og med 5 kg på i hver side.

Cable row efter behag @60. Kan godt øge til 70 næste gang. Det er 10-kilos intervaller, helt op til 120, så det kan godt blive UBEHA´LIG! Til gengæld er det, som om taljen er rimeligt letløbende.

Bænken kører godt. En flink gut tilbød at spotte, men det var nu ikke nødvendigt. Der er jo ikke tale om nogen overvældende vægt. Men rart at møde noget velvilje. For emheds skyld skriver jeg fremover bare `bænk´, når jeg mener bænkpres. Så undgår jeg den klassiske fejl med at bytte om på BENpres og BÆNKpres. Der var egang én, der skrev, at han havde kunnet BÆNKpresse 80 kg, første gang han prøvede det. I så fald havde han været et mega naturtalent. Det viste sig dog at dreje sig om BENpres.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Trods nærmest overvældende varme lykkedes det at cykle 12 km. Det skulle ikke have været mange grader varmere, før jeg ikke havde turdet gennemføre cyklingen. Men I ved, at jeg hader nul-dage.

Det bliver rart, når det igen bliver køligere.

Nu kører jeg en lille tur, og når jeg er hjemme igen, skal jeg have lidt mad og et par pilz.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share