Fryser efter træning


bls
 Share

Recommended Posts

Når jeg har motioneret (styrketrænet/cardiotræning), oplever jeg ofte, at jeg begynder at fryse 1-1½ time efter aktivitetens ophør. Det er ligegyldigt om jeg har været i bad eller ej, eller om jeg har spist eller ej.

Hvis jeg begynder at bevæge mig rundt ikan det hjælpe lidt, men bliver så næsten værre når jeg sidder stille igen.

Det er så generende, at jeg har talt med lægen om det, men hun mente, at det bare var noget jeg måtte lære at leve med.

Er det nogen andre, der også har prøvet dette?

Link to comment
Share on other sites

Ja dette "syndrom" er jeg ude for en gang imellem, har egentlig ikke tænkt så meget over det da det plejer at forsvinde en times tid efter træningen men har en eller anden ide om at det har noget med sukker mangel at gøre, for efter en banan eller noget energi halløj(maltodextrin mm) aftager det drastisk for til sidst at stoppe helt.

HK

Link to comment
Share on other sites

hmm. Ja det er jeg faktisk udsat for hver gang jeg har traenet.. Jeg tager ofte et langt varmt bad efter traeningen, men det hjaelper som du siger ikke.. Od det med sukkermangel det er ikke aktuelt her!!

Men jeg synes det er interresant at hore om der er flere der har et bud til hvad det kan vaere.b :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder mystisk. For lige efter træning kører efterforbrændingen med fulde gardiner. Jeg har da lige det modsatte problem. Jeg har det hamrende varmt efter træning, og begynder at svede af ingenting i timerne efter træning. Det kan sagtens tage 2-3 timer før jeg føler mig nogenlunde nedkølet.

Det har nok også noget at gøre med fedtprocent. Jeg er langt fra rippet, og slipper derfor ikke så let af med overskudsvarmen. Jeg kunne forestille mig det med at fryse primært er et problem for folk med meget lidt muskelmasse og meget lav fedtprocent (f.eks piger som dyrker meget kardiotræning).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det har nok også noget at gøre med fedtprocent. Jeg er langt fra rippet, og slipper derfor ikke så let af med overskudsvarmen. Jeg kunne forestille mig det med at fryse primært er et problem for folk med meget lidt muskelmasse og meget lav fedtprocent (f.eks piger som dyrker meget kardiotræning).

Yearh. Og som måske heller ikke har spist så meget før/under/efter træningen...

Link to comment
Share on other sites

Lige efter træningen har jeg det også med varme, det er som sagt et stykke tid efter at problemet sætter ind.

Det er bestemt ikke på grund af for lidt isolering, med en fedt% omkring de 45, burde jeg være velisoleret.

Fænomenet varer et sted mellem ½-1½ time. Det er utroligt ubehageligt. Jeg kan sidde pakket ind i min dyne med ryggen op ad en varm radiator og hakke tænder. Eller stå under en varm bruser og fryse.

Hvis jeg ikke træner fryser jeg meget sjældent.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

I mine ører lyder det egentlig ikke underligt at i får det koldt.. Jeg har det også varmt ad helved til lige efter træning, men så efter ½ times tid kan man godt begynde at fryse lidt, sidder f.eks. og småfryser nu. og det er 1 times tid siden jeg har trænet.. Og så går det igen over efter en times tid..

Den fysiologiske forklaring kunne være at ved fysisk aktiviet udvikler musklerne varme, og din kropstemperatur stiger gerne.. Faktisk en del, en stigning på ca. 1 grad er ikke unormalt.. når træningen så ophører falder temperaturen naturligvis igen, og på den måde kan det jo godt komme til at føles lidt "Koldt" inden man når ideal temperaturen igen.

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet reaktionen en enkelt gang i forbindelse med fysisk aktivitet tilbage i slutningen af oktober. Efter at have gået ti timer mere eller mindre i træk ned og op ad et hul, sad jeg stille ca. tyve minutter i en bus. Da jeg bevæger mig ud af bussen, opstår det her kuldechock, som jeg på det tidspunkt uden at have målt min temperatur (var ikke lige klar til at kaste mig på ryggen og tage temperaturen), tolkede som en feberreaktion.

Et ukvalificeret gæt: Hvilen efter den hårde fysiske aktivitet har fået kroppen til at starte restitution, ved at påbegynde fysisk aktivitet igen, reagerer kroppen kraftigt og mister evnen til at regulere kropstemperaturen. :unsure:

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver først og fremmest kuldskær, når kcal underskuddet er for stort.

Hvis træningen ikke er hård nok til at aktivere en efterforbrænding, så fryser jeg også et stykke tid efter træningen er ophørt - og det hører op igen hvis jeg spiser et par gode kalorierige måltider (det skal siges, det hjælper en del mere end at skrue op for radiatoren eller tage tøj på) :)

Stofskiftet er letpåvirkeligt hos mange, og bl.a kuldskærhed er en følge af at det er lavt. Det er selvfølgelig ikke særlig godt for fedtforbrændingen, hvis en sådan ønskes - så er man kuldskær efter træning, så kan det være fordi kalorieunderskuddet er blevet for stort.

Link to comment
Share on other sites

->AF

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige, jeg synes der er en tendens til at det er værst, når jeg rigtig har givet den en skalle. Det jeg ikke forstår er at det ikke rigtigt hjælper at spise noget. Måske er mit stofskifte bare lang tid om at omstille sig fra en situation til en anden :(.

Det kunne være jeg skulle prøve at træne i den der fedtforbrændingszone :lol:

Edited by bls
Link to comment
Share on other sites

Personligt sveder jeg også som et svin lang tid efter træning (fraset at svin ikke har svedkirtler, derfor ruller de sig i mudder), specielt efter at mit center droppede den kolde bruser de havde en gang.

MIn lille kæreste fryser efter træning, men det er mest hvis hun har vådt hår.

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt så er det en fucking pestilens for mig at have det sådan efter træning. Jeg kan give et par eksempler

Jeg var sidste vinter nede og træne tung squat og dødløft. Det var et mega hårdt træningspas. Jeg plejer altid at tage bad når jeg kommer hjem fra træning, for så kan jeg sidde og køle lidt af mens jeg får mig en shake og en banan. I det her tilfælde havde jeg temmeligt travlt, da jeg skulle med min kæreste til Odense med toget. Jeg kommer hjem, og snupper et hurtigt varmt bad. Skifter tøj og cykler ud på banegården. Vi kommer ind i toget, og det er propfyldt. Vi sættes os på nogen slå-ned sæder som er de eneste som er fri. Der er pissevarmt i det skod tog, så jeg smider selvfølgelig vinterjakken. Men det hjælper nada. Efter ganske få minutter begynder sveden at trille ned af kinderne på mig. Talk about pinligt. Man sidder her midt om vinteren og sveder som en hest. Jeg går ud på toilettet og får lidt koldt vand i hovedet, og får tørret mig i ansigtet. Men der går kun ganske få minutter før sveden igen pibler frem på panden. Og desværre har jeg det sådan at sveder jeg i uden blandt mennesker, så bliver det straks værre, fordi jeg synes det er pinligt at sidde og svede uden at lave noget. Jeg tror iøvrigt det tog det meste af togturen før jeg var kølet nogenlunde ned. Fucking efterforbrænding siger jeg bare.

Et andet eksempel, er hvis man kommer hjem fra træning, og får badet og spist og diverse, og så skal ned i byen og handle ind. Fucking djævelskab siger jeg bare. Det er faktisk ikke så slemt om sommeren, hvor man kan have korte bukser og t-shirt på. Men om vinteren, når man kommer ude fra kulden, med vinterjakke og hele moletjavsen. Man går så ind i Føtex, og knokler rundt for at finde sine varer. Man lyner selvfølgelig jakken ned, for man kan godt mærke man får det lidt varmt. Man kommer så op til kassen, og opdager at der er meter-lange køer. Fucking lort tænker man bare. Jeg står her og har det varmt, og så kan de sgu godt åbne nogle flere kasser. Men det bliver ikke åbnet en skid. Og så starter skidtet igen. Man kan mærke den første svedperler komme frem på panden. Og så begynder man at fokusere på det. Og når man så endelig kommer frem til kassen, så ligner man en som lige har løbet 10 km. Måske en svag overdrivelse, men sådan føles det.

Så jeg tager af princip ingen steder de første par timer efter træning. For jeg ved at der ikke skal ret meget til før jeg sveder næsten ligeså meget som da jeg stod i centret. Godt nok er det ikke så slemt nu, med mine 115 kg, som det var da jeg vejede 140 kg. Men ikke desto mindre, så er det en fucking pestilens.

Er der andre som har det på samme måde ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt så er det en fucking pestilens for mig at have det sådan efter træning. Jeg kan give et par eksempler

Jeg var sidste vinter nede og træne tung squat og dødløft. Det var et mega hårdt træningspas. Jeg plejer altid at tage bad når jeg kommer hjem fra træning, for så kan jeg sidde og køle lidt af mens jeg får mig en shake og en banan. I det her tilfælde havde jeg temmeligt travlt, da jeg skulle med min kæreste til Odense med toget. Jeg kommer hjem, og snupper et hurtigt varmt bad. Skifter tøj og cykler ud på banegården. Vi kommer ind i toget, og det er propfyldt. Vi sættes os på nogen slå-ned sæder som er de eneste som er fri. Der er pissevarmt i det skod tog, så jeg smider selvfølgelig vinterjakken. Men det hjælper nada. Efter ganske få minutter begynder sveden at trille ned af kinderne på mig. Talk about pinligt. Man sidder her midt om vinteren og sveder som en hest. Jeg går ud på toilettet og får lidt koldt vand i hovedet, og får tørret mig i ansigtet. Men der går kun ganske få minutter før sveden igen pibler frem på panden. Og desværre har jeg det sådan at sveder jeg i uden blandt mennesker, så bliver det straks værre, fordi jeg synes det er pinligt at sidde og svede uden at lave noget. Jeg tror iøvrigt det tog det meste af togturen før jeg var kølet nogenlunde ned. Fucking efterforbrænding siger jeg bare.

Et andet eksempel, er hvis man kommer hjem fra træning, og får badet og spist og diverse, og så skal ned i byen og handle ind. Fucking djævelskab siger jeg bare. Det er faktisk ikke så slemt om sommeren, hvor man kan have korte bukser og t-shirt på. Men om vinteren, når man kommer ude fra kulden, med vinterjakke og hele moletjavsen. Man går så ind i Føtex, og knokler rundt for at finde sine varer. Man lyner selvfølgelig jakken ned, for man kan godt mærke man får det lidt varmt. Man kommer så op til kassen, og opdager at der er meter-lange køer. Fucking lort tænker man bare. Jeg står her og har det varmt, og så kan de sgu godt åbne nogle flere kasser. Men det bliver ikke åbnet en skid. Og så starter skidtet igen. Man kan mærke den første svedperler komme frem på panden. Og så begynder man at fokusere på det. Og når man så endelig kommer frem til kassen, så ligner man en som lige har løbet 10 km. Måske en svag overdrivelse, men sådan føles det.

Så jeg tager af princip ingen steder de første par timer efter træning. For jeg ved at der ikke skal ret meget til før jeg sveder næsten ligeså meget som da jeg stod i centret. Godt nok er det ikke så slemt nu, med mine 115 kg, som det var da jeg vejede 140 kg. Men ikke desto mindre, så er det en fucking pestilens.

Er der andre som har det på samme måde ??

Thomas

Fuldstændigt som du beskriver det. Sådan er det at være et fedt, hårdttrænende lokum..

Link to comment
Share on other sites

TJ -> jeg har ikke problemet kun efter træning. Jeg synes generelt jeg har ekstremt let ved at svede.

Næsten uanset hvor roligt jeg tager det, så bliver min ryg supervarm og svedig, når jeg f.eks. skal handle ind efter arbejde, og jeg går rundt med en let taske på ryggen. Skal jeg også cykle hjem (3km) med tasken fuld, så er min t-shirt godt fugtig når jeg kommer hjem. Og det er absolut ikke fordi jeg giver den gas på cyklen - det går vel derudaf med ca 20km/t

Jeg sveder som regel også som en hest til træning, og ofte skal jeg tørre sved af panden efter hvert sæt - hvis ikke der er pisse koldt i centret som nu :lol:

Fordi jeg cykler hjem fra træning er det lidt svært at vurdere hvor lang tid det egentlig tager at køle ned, men det er i hvert fald ikke efter et brusebad ;)

Er der i øvrigt nogen som har konkrete bud på hvorfor det er sådan - at fordi man har tillagt sig lidt muskelmasse, så skal der intet til før man sveder?

Er kroppen blevet dårligere til at regulere temperatur uden at sætte fuld tryk på svedproduktionen? Ifølge min kalorie-beregner-formel skal man bruge ca 200kcal ekstra med 10kg mere muskelmasse

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke problemet kun efter træning. Jeg synes generelt jeg har ekstremt let ved at svede.

Jamen, det har jeg såmen også. Men det er kun efter træning at det sker i totalt inaktive situationer. Jeg kan da sagtens på en træningsfri dag gå ned i byen og smutte en tur på biblioteket. Ganske almindelig gang, som tager 10-15 minutter. Jeg finder det jeg skal låne, og går hjem igen. Når jeg kommer hjem kan jeg sagtens have store svedpletter under armene, bare pga. sådan en lille gåtur. Men det er vel meget naturligt, når man sætter sådan en bunke muskelmasse til at arbejde.

Jeg kan huske da mig om min kæreste skulle flytte. Dem vi havde til at hjælpe fik knap nok sved på panden. Jeg var gennemblødt af sved. Jeg kunne nærmest vride min t-shirt.

Men sålænge det er ved fysisk aktivitet, så generer det mig faktisk ikke. Det bliver først et problem når man man sidder blandt mennesker og sveder uden at lave noget.

Jeg kan forresten huske en dag jeg skulle over på Uni til en eksaminatorie-time. Og det var ikke engang en dag jeg havde trænet. Men jeg skulle med bus fra banegården og ud på uni. Og det var vel i april måned, så jeg havde stadigvæk vinterjakke på. Jeg sidder så ved en vinduesplads, og solen bager ind af vinduet. Da jeg kommer ud på uni er jeg godt kogt. Man sætter sig så ind i lokalet og kan slet ikke køle ned. Hvor fedt er det så lige at sidde der og svede fordi man ikke kan tåle lidt sol :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er der andre som har det på samme måde ??

Det kunne være mig der havde skrevet det indlæg. Bare jeg tænker på at bevæge mig, begynder jeg at svede. Jeg er enig i din Føtex-situations-beskrivelse (bortset fra vi ikke har Føtex her ;) ), dog synes jeg nu det genere allermest om sommeren. Jeg HADER den klister fornemmelse man lynhurtigt får - 5 min. efter man er ude af badet, kan man starte forfra.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

dog synes jeg nu det genere allermest om sommeren. Jeg HADER den klister fornemmelse man lynhurtigt får - 5 min. efter man er ude af badet, kan man starte forfra.

Enig. Men om sommeren så synes jeg ikke det er så pinligt. Hvis man kommer ude fra 30 graders varme, og spankulere rundt i Føtex og sveder, så bilder jeg mig ind at folk kan forstå det på et eller andet plan. For det er jo helvedes varmt uden for. Men kommer man fra 5 graders kulde, og står og sveder som en hest ved kassen, så føler jeg lidt folk tænker "hvad fanden sker der med gutten". Men det er jo bare den slags som gør det værre. Men på det punkt er jeg lidt et "head-case".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share