ledt til normal løb, men høj Bpm.


legend
 Share

Recommended Posts

Hej Der ude.

Jeg er en smule bekymret for om jeg er ved at overbelaste min egen krop for meget.

Jeg er begyndt at træne til Stockholm ½ maraton, og er igang med den første uge. Jeg købte mig selv en pulsmåler igår for at se hvor min puls lagde henne, og fandt hurtig ud af at den var meget meget høj ved ledt til normal hastighed. Min løbe pace er avg, 6.14 min/km men min puls ligger ved 181-188.

Jeg er 31 år og hvis jeg skal gå efter formlen med (220 - alder) så skulle min ca max puls være 190. og min hvilepuls er 76.

Grunden til jeg spørger her er at ud fra disse tal og udregninger, vil det sige jeg løber ledt til normalt i 97% intensitet. Jeg må sige jeg er ved at blive lidt bange for at køre interval nu, da jeg ved ikke hvornår det blvier farlig hvis jeg presser mig mere. Jeg vil vel skyde på at min puls nok kan komme op på 200+ er dette farlig på nogle måde som helst ?

Her under kan i se min seneste løbetur. Vil blive glad med en bekræftning på at det kan ikke skade en af man har så høj en puls over den tid.

Distance 5.02 km

Duration 31m:15s

Avg Speed 6:14 min/km

Max Speed 4:52 min/km

Calories 420 kca

Altitude 22 m / 58 m

Elevation 43 m ↑ / 42 m ↓

Heart Rate 175 / 188

Edited by legend
Link to comment
Share on other sites

Har du målt din maks puls?

Og hvis du ikke er ved at besvime og alt muligt tvivler jeg på at du er oppe i noget der ligner 97% af din maks i en særlig lang periode..

Jeg er bange for at teste max puls. Grunden til at jeg er nervøs for det er at, jeg vil ikke sæt mig i fare, ved eentuelt blodprop / hjerte stop.

Kan eventuelt teste max puls. Ved dog ikke hvordan jeg tester det. Kan man køre det på en cooper med alt hvad man kan løbe ?

Link to comment
Share on other sites

31 år? - Der burde ikke være nogen ko på isen der!

Lad vær at tænk for meget på din puls - bare løb og løb (og løb...)!

Det vil jeg så tage og gøre,

Bruger hal higdon ½ marathon plan. har lavet den om til Km, som i kan se her :

https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0Aq23CvtpOBtedDdGMFB3QXRSRV8ySERMMHdDbTFldmc&output=html

ER dog bare lidt bange for at jeg kommer til at gøre mere skade en gavn.

Link to comment
Share on other sites

Høj puls er på mange måder en fordel, hvis du samtidig har stort hjerte, så du hurtigere og bedre kan få pumpet blod rundt i kroppen (hørte det i "TV2 Sporten Op i gear" cykel program)

Så du bør ikke være nervøs for det, men på sigt når du kommer i bedre form, vil den også automatisk falde langsomt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er ikke farligt at nå sin makspuls, hvis ellers at man er sund og rask. Alternativt, snak med din læge, som tulle skriver.

Og så tyder dine tal på at du ikke er i super god form, men hvis du træner så kommer du det, og så vil din puls også falde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share