Mavebøjninger = STORE rygsmerter


MetallicA
 Share

Recommended Posts

Hey!!

Idag kørte jeg en gang mavebøjninger, liggende på håndklæde på rigtigt hårdt gulv, og efter 7-8 rep fik jeg store smerter i ryggen, nede omkring lænden, over lænden...

Da det var min plan at jeg skulle køre 3x 15 (mave, armstræk og ryg...) kørte jeg på, efter 1 rep og de 15 mavebøjninger var jeg total smadret, fik mig kæmpet igennem armstrækkere og rygbøjninger hvorefter jeg, meget mod min egen vilje satte mig for at gennemføre en rep til af 9 af hver - for i det mindste at nå noget svarende til 3x 8 reps....

Nu er spørgsmålet så, er det noget der skal arbejdes væk, gør forbandet ondt, og ligger sidst i sættet og er ved at tude pga. at intensiteten af smerterne bare bliver værre og værre....

Nogen der har oplevet noget lignende eller skal jeg gå til min læge for at få ham til at undersøge min nederste del af ryggen??

Bliver godt nok sur hvis jeg ikke kan gennemføre min træning pga at min ryg ikke kan klare det...

PLEASE Help me, tell me that this shit gonna go away på en eller anden måde...

Link to comment
Share on other sites

Smerter i lænden er tit tegn på at maven bliver trænet forkert.

Prøv at tjekke om du gør det korrekt - evt. med hjælper - ellers er det nok meget klogt at tale med din læge.

Prøv at bytte gulvet (hvordan ligger du?) ud med en bænk eller en swissbal.

Desuden er det nu meget rart med en måtte istedet for bare et håndklæde :)

Link to comment
Share on other sites

Prøv at angive hvilke maveøvelser du udføre.

Et gæt: du fastholder fødder/ben under en ribbe eller noget lignende og så bøjer du i hoften. DETTE ER IKKE MAVEBØJNINGER.

Mavebøjninger (crunches) udføres for de fleste øvelsers vedkommende med lænden solidt plantet i gulvet, så man træner maven og ikke ryggen.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med mavebøjninger er det vigtigt også at træne lænd/nedre ryg enten ved isolationsøvelser eller gennem dødløft eller lign. Opstår der for stor styrke forskel i mave / lænd forholdet er det min erfaring at man kan opleve smerter som du beskriver.

En anden ting kan være udførelsen - som nævnt af Rønne : "lænden solidt plantet i gulvet" hvis vi taler om crunhes ellers beder du på sigt om problemer når der kommer vægt på.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Det kan sagtens være noget med hvordan du er bygget, jeg har eksempelvis et markant svaj imellem røv og lænd - hvilket giver mig lignende problemer hvis jeg eksempelvis laver "gammeldags" mavebøjninger på gulvet.

Mit råd til dig, er at du evt. overfører din mavetræning til swissballs - det har jeg ihvertfald gjort med stor succes.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alt responsen...

Til Everlast, swissballs, er det maskine eller??? Vil jeg da ihvertfald lige prøve, hgar gået på idrætsefterskole og mener nok jeg kan finde ud af at lave en mavebøjning så burde ikke være det der er problemet...

Og så lige mht træningen, hjælper det så også på din performance mht at kunne tage de gammeldaws?!?

Link to comment
Share on other sites

...efter 1 rep og de 15 mavebøjninger var jeg total smadret, fik mig kæmpet igennem armstrækkere og rygbøjninger hvorefter jeg, meget mod min egen vilje satte mig for at gennemføre en rep til af 9 af hver

Jeg vil ikke gå ind i en betragtning af, hvad der skete med din lænd, men bare opfordre dig til at passe på din krop.

Hvis din bil pludselig begynder at lyde som en slagboremaskine, og der står damp ud af motor rummet, trykker du så bare speederen lidt ekstra ned? Nej vel.

Akut opståede stærke smerter er kroppens utvetydige signal om, at noget er galt, at du mishandler din krop, eller der er opstået en skade, og så holder man sgu inde, hvis man har sin førlighed kær. Du kunne jo i og for sig ikke vide, om du havde fået en diskus prolaps?

Man kan hurtigt træne sig :4crutches: hvis man skal spille :superman:

Pas på dig selv.

Edited by EggFace
Link to comment
Share on other sites

Til Everlast, swissballs, er det maskine eller??? Vil jeg da ihvertfald lige prøve, hgar gået på idrætsefterskole og mener nok jeg kan finde ud af at lave en mavebøjning så burde ikke være det der er problemet...
Swissballs er store bolde, som man så ligger på og laver sine situps - de har den fordel, at du ikke har nogle smertende fixpunkter som du kan have når du ligger på gulvet. Derudover så kan man lave nogle temmelig hårde situps på de bolde.
Og så lige mht træningen, hjælper det så også på din performance mht at kunne tage de gammeldaws?!?

Hvis du er er i nærheden af en swissball, så behøver du slet ikke at lave de gamle.

Link to comment
Share on other sites

Eggface - 110% enig, problemet er bare at når jeg sætter mig et mål så gennemfører jeg, kald det naivt, men det er den måde jeg kører min træning på, hvis jeg ikke sætter mig igennem så ender det med jeg ikke får trænet overhovedet....

Men har så ikke trænet mave mere siden, skal liiiige ud og finde en af de der swissballs, og hvis den stadig er gal så hedder det læge...

Everlast - ok, takker, mente bare om du stadig får smerter når du tager de gammeldaws?? nægter og tro på de har swissballs inde ved militæret :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Metallica:

Everlast - ok, takker, mente bare om du stadig får smerter når du tager de gammeldaws?? nægter og tro på de har swissballs inde ved militæret 

Ja hvis jeg laver de der "gada-gong gada-gong" mavebøjninger med armene bag nakken og op og ramme knæene, så får jeg problemer. Nu ved jeg ikke om de er kommet videre i forsvaret, men det gode alternativ er selvfølgelig dem hvor man kun lige løfter kroppen meget lidt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med eggface, jeg vil fraråde dig at lave swissball mavebøj (svarer til at træde speederen helt i bund..), når du ikke ved havd der er galt i lænden - du kan let gøre det værre, hvilket kan holde dig længere tid fra træningslokalet.

ATJ

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis jeg laver de der "gada-gong gada-gong" mavebøjninger med armene bag nakken og op og ramme knæene, så får jeg problemer. Nu ved jeg ikke om de er kommet videre i forsvaret, men det gode alternativ er selvfølgelig dem hvor man kun lige løfter kroppen meget lidt.

lige til orientering der hvor MetallicA gerne vil hen i forsvaret er de ikke "kommet videre".

Tvivler på at forsvaret tilføjer en Swissball til rådighed ved deres bronze cirkel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eggface - 110% enig, problemet er bare at når jeg sætter mig et mål så gennemfører jeg, kald det naivt, men det er den måde jeg kører min træning på, hvis jeg ikke sætter mig igennem så ender det med jeg ikke får trænet overhovedet....

Det er også sådan, det skal være, man skal give alt, man har i sig. Men pointen er, at hvis du får stærke smerter, har du altså givet MERE, end du egentlig havde i dig. Der er forskel på viljestyrke og dumdristighed, selv om den til tider er subtil.

Har selv lige pådraget mig et irriterende tilfælde af "kick-back triceps". Hvorfor skulle jeg også prøve at løfte samme vægt i den øvelse, som jeg kan i biceps curl :cussing:

Håber du snart kan træne mave og ryg igen. Skader is a bitch.

Link to comment
Share on other sites

En af de mest skånsomme måder at udføre mavebøjninger på er med fødderne oppe, lænden presset fladt i gulvet (vigtigt). Skal være presset i hele tiden.

Støt hovedet med fingerspidserne, start med at kigge på navlen, tag en ½dyb indånding og hold vejret igennem bevægelsen.

Prøv på denne måde og se om ikke det hjælper.

En ting er sikkert: lyt til din krops signaler B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share