Forfodsløb ved lange distancer


KasperBC
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Jeg har diskuteret hårdnakket med en ven omkring brugen af forfodsløb når det kommer til lange distancer.

Han siger at det spare energi og er langt bedre at løbe forfodsløb, når vi snakker marathon.

Jeg kan slet ikke se logikken i at det skulle forholde sig sådan - er der nogle her, som kan argumentere for eller imod?

Jeg har altid lært at lave "hæl-landing", når det handler om lange distancer.

Håber I kan bidrage med noget :)

/Kasper.

Link to comment
Share on other sites

Min helt subjektive opfattelse ved at løbe på mellem-/forfod er den, at det koster langt mindre energi at løbe i et forholdsvis højt tempo. Min puls ligger lavere end tidligere ved traditionel løbestil (og ved samme tempo).

Det har ikke noget med distancen at gøre. Hvis det er en fordel, når man løber 4 km, er det også en fordel, hvis man skal løbe 24 km. Jeg har selv løbet op til 24 km i mine Vibram FiveFingers uden de store problemer.

Man anbefaler dog kun at sætte distancerne op, efterhånden som man kan bevare den gode løbestil HELE vejen. Hvis man efter 12 km begynder at "falde sammen" og løbe uhensigtsmæssigt, så skal man ikke løbe mere end 12 km, før man er klar til at holde den rette teknik over længere distancer.

Når du lander på hælen, så sker det typisk foran kroppen. Det vil sige, at du bremser kroppen lidt op, hver gang foden rammer asfalten. Det koster energi. Det samme gør den tunge flap-lyd, som mange hælfodsløbere frembringer med deres sko.

Man skal helst løbe lydløst, let og med størst mulig udnyttelse af energien til at komme fremad. Og det gør man - i mine øjne - bedst ved at tage korte skridt "under kroppen", holde kroppen lige og så læne sig let forover, så tyngdekraften også bidrager til at komme fremad.

Kig på de bedste! De rigtig hurtige maratonløbere lander ikke på hælen, men på mellemfod/forfod.

Link to comment
Share on other sites

Hællandinger belaster vel knæet uforholdsmæssigt og det er man vel gået fra igen, navnlig på grund af den forøgede risiko for at ødelægge knæet. Det giver jo nogle hårdere stød, når man ikke bruger benets fleksibilitet. Om det så er løsningen at gå helt i den anden grøft ved jeg nu ikke. Jeg synes decideret forfodsløb belaster mine lægge meget og netop på de længere distancer begynder benene at brokke sig. Helt for egen regning vil jeg sige, at mit indtryk er, at den bedste løbestil for de fleste nok vil være at løbe som man altid har gjort inden folk begyndte at snakke løbestil osv. Det vil vel sige at lande på midtfod eller hvad? Fitnessbladene skal jo have noget at skrive om, og de folk der studerer idræt skal have noget at lave forsøg på, og så opfinder man nye metoder og begreber, der nogle gange rammer lidt ved siden af, netop fordi de tager bestik af enkelte faktorer uden at se på hele billedet. Fx ved at se på løbeøkonomi uden at se på forøget skadesrisiko osv. Mine erfaringer er, at man løber bedst når man ikke fokuserer for meget på, hvor på foden man lander. Vil du forbedre din løbeteknik, så sørg i stedet for ikke at falde sammen i hoften, hold hovedet højt og hold albuerne ca. retvinklede og armene fremad. Men selv sådan forbedring af løbestilen har vidst minimal betydning, med mindre man løber relativt lange distancer.

Link to comment
Share on other sites

Hællandinger belaster vel knæet uforholdsmæssigt og det er man vel gået fra igen, navnlig på grund af den forøgede risiko for at ødelægge knæet. Det giver jo nogle hårdere stød, når man ikke bruger benets fleksibilitet. Om det så er løsningen at gå helt i den anden grøft ved jeg nu ikke. Jeg synes decideret forfodsløb belaster mine lægge meget og netop på de længere distancer begynder benene at brokke sig. Helt for egen regning vil jeg sige, at mit indtryk er, at den bedste løbestil for de fleste nok vil være at løbe som man altid har gjort inden folk begyndte at snakke løbestil osv. Det vil vel sige at lande på midtfod eller hvad? Fitnessbladene skal jo have noget at skrive om, og de folk der studerer idræt skal have noget at lave forsøg på, og så opfinder man nye metoder og begreber, der nogle gange rammer lidt ved siden af, netop fordi de tager bestik af enkelte faktorer uden at se på hele billedet. Fx ved at se på løbeøkonomi uden at se på forøget skadesrisiko osv. Mine erfaringer er, at man løber bedst når man ikke fokuserer for meget på, hvor på foden man lander. Vil du forbedre din løbeteknik, så sørg i stedet for ikke at falde sammen i hoften, hold hovedet højt og hold albuerne ca. retvinklede og armene fremad. Men selv sådan forbedring af løbestilen har vidst minimal betydning, med mindre man løber relativt lange distancer.

Du har helt ret i, at man først og fremmest skal fokusere på teknikken i mere bred forstand. Hoften, armene, kropshældningen. Fødderne er kun en del af hele billedet. Hvis man fintuner sin teknik og fokuserer på at løbe økonomisk med lidt kortere skridt, så vil man også automatisk lande lidt anderledes på fødderne.

Du har samtidig fat i et centralt problem, når folk diskuterer det her, og det er selve navnet. For når man siger forfodsløb, tænker mange på sådan noget løb helt oppe på tæerne, og det er der absolut ikke tale om. På mange måder er det lettere at tale om, hvad det IKKE er, nemlig landing med fuld kraft på hælen.

Typisk vil man lande på midtfoden og på fodballerne lige bag tæerne. Så fjedrer man i fødderne, knæene og hoften. Og i den proces, kan hælen sagtens være nede og "kysse" underlaget, før man sætter af med forfoden. Her det en god ide at forestille sig, at man skal "slippe" underlaget så hurtigt som muligt. Som løb man på glødende kul.

Men gå selv på opdagelse rundt omkring på nettet. Det er et hot debatteret emne, og der er masser af meninger og indlæg derude. Først og fremmest er det vigtigt at mærke efter, hvordan man selv føler det, når man løber.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej

Jeg har altid været hællander og har altid været af den mening at det mest optimale var at lande en anelse på ydersiden af hælen og derefter rulle hen over foden og storetåen.

Nu har jeg imidlertid været skadet i næsten et år og efter at have konsulteret diverse fysioterapeuter, heksedoktorer og massører er jeg så småt blevet overbevist om at forfodsløb er vejen frem. I hvert fald så overbevist at jeg har købt et par sko til forfodsløb og så småt er begyndt at træne teknikken. Og du har helt ret. Læggen bliver belastet væsentlig mere end ved traditionel hællandning. Det gælder om at gå langsomt frem og acceptere at man løber knap så hurtigt og kortere distancer end før. Med tiden skulle det dog gerne ende med at man løber hurtigere end før.

Et af argumenterne for forfodsløb er at forfodsløb skulle være den måde som vi er skabt til at løbe på. Hvis du har mulighed for det så prøv at løbe i bare fødder på et løbebånd. Pludselig virker hællanding helt forkert og uden en løbesko til at dæmpe stødene ved landingen lyder det som om det er en elefant der løber. Hvis man derimod skifter stil og løber på forfoden (stadig i bare fødder) virker det hele ok igen. Man kan sikkert også argumentere for, at hvis man løber med hællanding så skal den belastning, som du mærker i læggen ved forfodsløb, absorberes ikke kun af skoene, men også af brusk, menisk osv i knæ og hofte. Og muskler kan trænes op og regeneres hvilket brusk ikke kan.

Et af mine argumenter imod forfodsløb har været, at det er muligt at forfodsløb er den måde vi er skabt til at løbe på, men til gengæld er vi ikke skabt til at løbe på fortove og asfaldt og derfor er det ok at vi ikke løber på forfoden i noget der minder om bare tæer, men i stedet lander på hælen i sko med støddæmpning.

Til sidst: Det bedste argument for forfodsløb er sikkert Haile Gebrselassie. Han får det til at se nemt ud at løbe en maraton på 2:05 selv om han ikke er helt ung længere.

Jacob

Edited by jaco1971
Link to comment
Share on other sites

Er enig i at det nok er mest økonomisk at løbe på midt/forfod, forskellen er næppe ret stor ved hastigheder optil 12-14km/h. Grunden til at alle de bedste løber på midt/forfod handler nok også om tempo. De færreste af os kan hællande når hastigheden er over 20km/h.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

http://www.elitetrac...iewthread/9820/

Interesting 12 weeks study:

But the far right panel is most interesting. It shows that the oxygen cost of running was HIGHER after Pose Training - the running economy was thus reduced. What is the big deal with running economy? Well, it’s one of the variables that often gets cited as being critical for running success. Generally, the best runners have the highest running economy (that is, lowest Oxygen cost of running at a given speed) - that’s a gross oversimplification, but basically, the running economy is a measure of how effectively the athlete is able to use oxygen during running. Training improves running economy quite substantially, and all other things being equal (which of course, they never are!), running economy is one of the keys to success.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Argumenter for og imod skadesrisiko er meget afhængig af konteksten. Der findes ikke nogen simple ræsonnering som at vi er født til at løbe uden sko der kan giv et godt indblik i skadesriskioen.

Jeg har fulgt godt med i dillen i nogen år og jeg vil advarer mod mange af de folk der udtaler sig om emnet. Der taler udfra et meget lavt fagligt niveau og er konkluderende udfra et alt for lille fagligt udgangspunkt.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

"Born to run" er en spændende historie..og jeg går nu selv og overvejer om man skulle løbe i 5 fingers i stedet for

Kan kun anbefale det, selv om det måske ser lidt dumt ud.. Har nok løbet omkring 700 km i mine og har været rigtig glad for dem.. Er lidt sjovere..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har fulgt godt med i dillen i nogen år og jeg vil advarer mod mange af de folk der udtaler sig om emnet. Der taler udfra et meget lavt fagligt niveau og er konkluderende udfra et alt for lille fagligt udgangspunkt.

Enig!

Kan du ikke prøve at forklare forskellen mellem pose-runing og forfodsløb så os uindviede kan forstå det?

Bruun

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forfods løb er kendetegnet ved at man i landingfasen lander på forfoden. Som vist her:

http://barefootrunni...FootStrike.html

Pose Running er en løbestil som Romanov hævder nedsætter skader og gør en til en bedre løbere. Grundteamet for løbestilen er.

1. Man skal læne sig forover

2. Man skal pladsere foden under tyngdepunktet

3. Man skal istedet for at sætte af træk benet op under sig selv.

4. Man skal ramme en kadence på omkring

5. Man lander på forfoden.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Problemstilling med Pose running.

1. Det er et financielt foretagende der hævder udocumenteret påstand

2. Man kan ikke pladsere foden under tyndgepunkt når man løber uden at fald på næsen. Man pladsere foden foran tyngdepunkt når man lander for ikke at falde på næsen. Dvs. man kan ikke undgå en opbremsende fase

3. Læner man sig forover vil man øge rotation kraften omkring ens massemidtpunkt således at man drejer rundt om sig selv. dvs. at når man læner sig forover skal man bruge flere kræfter på at bremse den rotation. Det er dog ikke enten eller, dvs. det hjælper ikke at læne sig tilbage. Det er balance som er afhængig af en masse faktorer.

4. Det er videnskabelig bevist at når man for folk til at øge kadence så bruger de mere energi på at løbe end hvis man holdte kadence som man plejer. Der er dog ingen studier der viser langtidseffekten af dette

Link to comment
Share on other sites

Advarsel efterfølgende tekst er på ingen måde underbygget andet end af hvad jeg selv har set og oplevet.

Hvis du overvejer løbe økonomi på lange distancer så har er der i adventure race en meget anvendt løbe/lunte stil, men den har nok kun anvendelse når det er rigtigt langt for hurtigt er det ikke.

Stilen er kendetegnet ved at der løbes med stort set "stive ben", ikke super lange skridt og landing på mellemfoden - så lidt hen mod forfodsløb men ikke helt. Den giver et godt flow, kan holdes meget længe og er set anvendt hos mange dygtige hold, og føles for mig som det mest økonomiske

V.H

NTM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share