Jeg er blevet udfordret og har nu brug for hjælp til et program!


s_hvid
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg er ny på forummet og ved ikke rigtigt om jeg er i den rigtige gruppe.

Først kort om mig, jeg er en mand på 29 år, 175 cm og vejer 70 kg. Jeg har ikke trænet "ordenligt" på den her side af 25. Jeg cykler 2x7,5 km om dagen, men høj intensivitet, men min kondition er nok meget gennemsnitlig.

Jeg har for nyligt startet et regime, hvor jeg går i seng omkring kl 22.00 og står op kl. 04.30 (mest for at komme foran med skole/arbejds opgaver. Jeg er blevet udfordret til at koble træning på denne livsstil, hvilket er noget jeg alligevel har overvejet. Min plan er at tage hjemmefra omkring kl. 06.00 og træne på vejen til skolen.

Udfordringen lyder på at træne 5 dage om ugen, og min holdning er, hvis noget er værd at gøre, gør man det ordenligt. Så det jeg søger er råd evt. en online coach, der kan hjælpe mig i gang og være der så jeg når mine mål (som vi som udgangspunkt finder sammen). Jeg er klar på at omlægge min kost i samme ombæring.

Jeg skal træne 5 gange om ugen (hverdage) og hvile i weekenden. Jeg vil gerne i bedre kondi, og få mig en mere markeret overkrop, måske endda et vaskebræt kunne blive et mål.

Det jeg søger er et 5 dags program, jeg er mest til frivægte og kettlebells. Hvis du er derude og har tiden til tage en chat, evt. over skype så jeg kan komme ordentlig i gang. Ellers søger jeg bare råd til et program :-)

Håber der sidder en derude med tiden og lysten til at hjælpe mig videre.

De bedste hilsner

Steffen

Link to comment
Share on other sites

Dit projekt lyder rigtig godt, og dette er ikke skrevet med at henblik på at nedgøre det, eller tage modet fra dig. Tvært imod.

du skriver

"Udfordringen lyder på at træne 5 dage om ugen, og min holdning er, hvis noget er værd at gøre, gør man det ordenlig"

Vi enige om at det er værd at træne.. og 5 gange om ugen behøves der ikke være noget forkert i. Det afhænger af hvad man laver, hvem man er(work capacity +erfaring) og hvad træner op til/hen imod.

Men mere er ikke nøvendigivs bedre.

Livsstilændringer gennem udfordirnger/væddemål kan være ok til at få noget igang, men hvis det skal blive rigtig godt skal det være en permanent del af ens liv... og helst noget man er glad for(intrinsisk motivation).

I forhold til bedre kondi kan klassisk styrketræning ikke hjælpe. I forhold til at få vaskebræt, kan det hele virke, forudsat din kost er rigtig.... Når det så er sagt, vil en utrænet mand med dine mål der smider fx4kg fedt og 1kg muskler blive slank og få det man kalder et markeret look. Med lidt færre kilo vil vaskebrættet siger kigge frem(det svært at gætte på, vi kender ikke din fedt %)... Men noget stort vaskebræt vil det sikkert ikke blive. Men æstetikken afhænger af øjnene der ser.
Her kan styrketræning bidrage, hvis muskel massen skal øges.

NB muskel øgning og det at tabe sig er som udgangspunkt processor der modarbejder hinanden.

Hvis du er utrænet, tænker jeg at det vil være oplagt at være tålmodig, og nysgerrig. læs, lær og smag på verden...

2 cardio og 2 styrke pas ville være en fin måde at starte på. + et frivilligt pas.... og siden du jo klarer udfordringen behøves det 5 træningpas ikke være død og helvede til man giver op hver gang(det behøves de andre pas heller ikke)

og så få dig nogle erfaringer...

styrke:

lær teknikken i nogle løft at kende

nogle rep ranges

følelsen af styrke træning med fokus på neuralt drive, følelsen af pump og hypertrofi/udmattelse

Kondi

laktat tærskel trænings pas

lsd

vo2max

Evt prøve at træne en rigitg sport..

Smag på verden

Go fornøjelse

Edited by don155
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share