Multivitaminer i kapselform?


Sølling
 Share

Recommended Posts

  • 7 months later...
  • 1 month later...
Hej.
BIO-MULTI FRA PHARMA NORD :
Randy Larsen. Du henviser til BIO-MULTI fra firmaet Pharma Nord.
Jeg synes, at Bio-Multi med vitaminer og mineraler er dårlig. Den indeholder kun 18 forskellige vitaminer, mineraler og mikronæringsstoffer ifølge hjemmesiden. Den mangler bl.a. iod og molybdæn. Jeg går efter, at der skal være mindre mængder af iod og molybdæn i multi-vitamin/mineral-piller.
En grund til, at den - ifølge varedeklarationen - ikke indeholder iod og molybdæn kan være, at de ikke findes i de ønskede former. Jeg var nemlig i kontakt med en producent på et tidspunkt som svarede, at denne ikke kunne få iod og molybdæn i de ønskede former, så disse stoffer var ikke i denne vitamin-pille.
Der er hele 30 mg E-vitamin i BIO MULTI. Det synes jeg er for meget. Førhen gik jeg godt nok ind for 20-30 mg i tilskud. Men så læste jeg halvdelen af Christian Gluuds review eller metaanelyse, der vist var på flere hundrede sider. Og siden tog jeg kontakt med ham. Han svarede mig, at det ikke kan udelukkes, at selv små mængder E-vitamin via tilskud er skadelig
Det er ikke alle, der er enige med Christian Gluud. OG han har muligvis ikke ret. Alligevel har jeg valgt at gå ind for tilskud, der kun indeholder 10-20 mg E-vitamin.
Der kan være E-vitamin i både multi-vitamin/mineral-piller samt kapsler eller olier med fedtsyrer af planter eller fisk. Så man bør lægge mængderne af E-vitamin i multi-piller samt tilskud af fiskeolie sammen. Det bør efter min mening ikke overstige 20 mg.

Læge Claus Hancke har været en af hovedkræfterne bag Vitalrådet. www.vitalraadet.dk Han har også Institut For Ortomolekylær Medicin. http://www.iom.dk/ Han har vist været inde på, at hvis man får større mængder af kun en type E-vitamin, kan man komme i en slags "underskud" af andre typer E-vitamin. ( Der findes 8 typer af E-vitamin). Derfor skal man måske passe på med at få større mængder af den mest kendte type E-vitamin via tilskud.
Susanne Bugel har arbejdet på Forskningsinstitut For Human Ernæring. Hun mener, at tilskud med selv små mængder vitaminer eller mineraler muligvis er skadelig. Om hun har ret, ved jeg ikke.
For at være på den sikre side m.h.t. skadelig overdosering, går jeg ind for tilskud med kun 50 % af ADT af mange vitaminer og mineraler . ( ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel). Det er det som jeg med et lidt misvisende men alligevel rammende ord kalder "Light"-vitaminer.
Jeg selv skifter mellem hele 2 slags multi-piller. Den ene dag tager jeg ½ pille Apovit Extra . Næste dag tager jeg ½ pille Apovit 50 +. Jeg tager som sagt kun ½ pille pr. dag. Det svarer til kun ca. 50 % af ADT af visse vitaminer og mineraler. Jeg mener nemlig ikke, at man kan udelukke, at normale tilskud med 100 % ADT ( Anbefalet Daglig Tilskud ) kan være skyld i skadelig overdosering efter mange års brug.

Apovit bruger måske ikke de optimale former for mineraler. Jeg supplere Apovit med "Solaray Cal-Mag 1:1 Citrat" med D og K2-vitamin.
HJEMMESIDEN HELSEPRISER :
Hej Jakob. Jeg kender flere af produkterne på hjemmesiden helsepriser.dk . Jeg synes, at disse er dårlige.
God weekend til os alle.
Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share