Træningsprogram for KVINDE til Jægerkorpset


Apaturia
 Share

Recommended Posts

Styrketræningsafsnittet i det kompendie er elendigt. Quartersquat og træk til nakke og 70'er-gymnastik osv. Det kan godt være, det er approved by forsvaret, men trådstarter vil finde langt mere effektive programmer og forklaringer her på siden. Tjek nogle af artiklerne i styrketræningsafdelingen.

Nu siger jeg også det er et godt udgangspunkt, og dermed ikke at et er den præcise manual. F.eks. bruger de også borg-skala i kompendiet, hvilket jeg mener er et forholdsvis dårligt værktøj at bruge. Den viser dog hvad du skal træne, og ca. hvad mål du skal gå efter. Det er trods alt det kompendie jægerkorpset selv ligger ud, og anbefaler folk at bruge. Så mon ikke den er brugbar?

Så vidt jeg ved, er der bestemt heller ikke noget i vejen med 70'er gymnastik en gang imellem.

Jeg må indrømme jeg forstår ikke jeres flueknepperi omkring, hvor man starter. Men starter selvfølgelig ved sit udganskpunkt, laver forskellige delmål, før man forhåbentlig når sit mål i sidste ende. Den er sku egentlig ikke meget længere. Det svære er uden tvivl at holde motivationen, når slut målet er meget langt væk. At træne sig op til jægerkorpsets fysiske krav som kvinde, ER virkelig en svær opgave.

Hvor mange kvinder på MOL tager 8x100 i dødløft, 2min planke med 20kg og samtidig løber 3000 på en cooper? For en kvinde at opnå dette, tager jeg satme hatten af for! Dermed ikke sagt det er umuligt!

Det mentale aspekt er selvfølgelig også kæmpe stort. Men jeg tror dælme ikke på mænd er mere psykisk stærke end kvinder...

Jeg tror derimod det er umådeligt svært for alle, både mænd og kvinder, at nå et mål, hvis man konstant får at vide det ikke kan lade sig gøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er trods alt det kompendie jægerkorpset selv ligger ud, og anbefaler folk at bruge. Så mon ikke den er brugbar?

Det er da latterligt uambitiøst at lade sig nøje med en styrketræningsmanual, som ikke er særlig god, hvis man vil gå efter et så stort mål.

Jeg må indrømme jeg forstår ikke jeres flueknepperi omkring, hvor man starter. Men starter selvfølgelig ved sit udganskpunkt, laver forskellige delmål, før man forhåbentlig når sit mål i sidste ende.

Jamen selvfølgelig. Jeg vil bare gerne have RuneB samt evt. trådstarter til at forstå, at man ikke som RuneB foreslår, skal tilrettelægge et træningsforløb til kvinder væsentligt anderledes end man vil tilrettelægge et træningsforløb til mænd.

Det betyder ikke, at der ikke skal gøres forskel på træningen til en 55 kg tung kvinde og en 110 kg tung mand, ligesom en slap person selvfølgelig skal træne anderledes end en stærk person. Men altså, trådstarter spørger jo specifikt til, om der er ting, man skal tænke over fordi man (med caps lock oven i købet) er KVINDE. Og det mener jeg IKKE, der er.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sina smile.gif

...... Og så vil jeg lige være lidt ekstra motivation til trådstarter. Jeg tror ALDRIG nogensinde, der kommer en kvinde i JGK.

Link to comment
Share on other sites

Det er da latterligt uambitiøst at lade sig nøje med en styrketræningsmanual, som ikke er særlig god, hvis man vil gå efter et så stort mål.

Jamen selvfølgelig. Jeg vil bare gerne have RuneB samt evt. trådstarter til at forstå, at man ikke som RuneB foreslår, skal tilrettelægge et træningsforløb til kvinder væsentligt anderledes end man vil tilrettelægge et træningsforløb til mænd.

Det betyder ikke, at der ikke skal gøres forskel på træningen til en 55 kg tung kvinde og en 110 kg tung mand, ligesom en slap person selvfølgelig skal træne anderledes end en stærk person. Men altså, trådstarter spørger jo specifikt til, om der er ting, man skal tænke over fordi man (med caps lock oven i købet) er KVINDE. Og det mener jeg IKKE, der er.

jeg har gjort opmærksom på nogen mental og fysisk faktor.

Du udelukker disse forskelle... fint. Din baggrund for at udelukke dem må være en faglig indsigt i emnerne...

kunne du så forklarer hvad Q- vinklen er og hvordan det har indvirkning på hvordan man træner kvinder.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Styrketræningsafsnittet i det kompendie er elendigt. Quartersquat og træk til nakke og 70'er-gymnastik osv. Det kan godt være, det er approved by forsvaret, men trådstarter vil finde langt mere effektive programmer og forklaringer her på siden. Tjek nogle af artiklerne i styrketræningsafdelingen.

Du VIL jo bare være besværlig. Sagen er, at vi siger, at hvis man vil nå Z på lige fod med mændene, skal man fra day one sigte mod Z uden særlige kønsspecifikke hensyn. Og ja, selvfølgelig skal man starte ud der, hvor man er i sit udgangspunkt, hvordan skal nogen kunne gøre andet?

heppekoret?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Nu siger jeg også det er et godt udgangspunkt, og dermed ikke at et er den præcise manual. F.eks. bruger de også borg-skala i kompendiet, hvilket jeg mener er et forholdsvis dårligt værktøj at bruge. Den viser dog hvad du skal træne, og ca. hvad mål du skal gå efter. Det er trods alt det kompendie jægerkorpset selv ligger ud, og anbefaler folk at bruge. Så mon ikke den er brugbar?

Så vidt jeg ved, er der bestemt heller ikke noget i vejen med 70'er gymnastik en gang imellem.

Jeg må indrømme jeg forstår ikke jeres flueknepperi omkring, hvor man starter. Men starter selvfølgelig ved sit udganskpunkt, laver forskellige delmål, før man forhåbentlig når sit mål i sidste ende. Den er sku egentlig ikke meget længere. Det svære er uden tvivl at holde motivationen, når slut målet er meget langt væk. At træne sig op til jægerkorpsets fysiske krav som kvinde, ER virkelig en svær opgave.

Hvor mange kvinder på MOL tager 8x100 i dødløft, 2min planke med 20kg og samtidig løber 3000 på en cooper? For en kvinde at opnå dette, tager jeg satme hatten af for! Dermed ikke sagt det er umuligt!

Det mentale aspekt er selvfølgelig også kæmpe stort. Men jeg tror dælme ikke på mænd er mere psykisk stærke end kvinder...

Jeg tror derimod det er umådeligt svært for alle, både mænd og kvinder, at nå et mål, hvis man konstant får at vide det ikke kan lade sig gøre.

sagen er at det er et pænt dårlig udgangspunkt! og at trådstarter selv skal sætte sig ind i stoffet. Forhåbenligt for hun ligesom alle andre der vil noget træningsmæssigt krævende, hjælp fra en træner

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Det er da latterligt uambitiøst at lade sig nøje med en styrketræningsmanual, som ikke er særlig god, hvis man vil gå efter et så stort mål.

Jamen selvfølgelig. Jeg vil bare gerne have RuneB samt evt. trådstarter til at forstå, at man ikke som RuneB foreslår, skal tilrettelægge et træningsforløb til kvinder væsentligt anderledes end man vil tilrettelægge et træningsforløb til mænd.

Det betyder ikke, at der ikke skal gøres forskel på træningen til en 55 kg tung kvinde og en 110 kg tung mand, ligesom en slap person selvfølgelig skal træne anderledes end en stærk person. Men altså, trådstarter spørger jo specifikt til, om der er ting, man skal tænke over fordi man (med caps lock oven i købet) er KVINDE. Og det mener jeg IKKE, der er.

jamen så er vi jo væsentligt mere enig, bortset fra man har ingen chance for at vide hvad "væsenligt anderledes" skal betyde. Jeg er kommet med nogen præcis forslag til hvordan man skal differencier i den træningen og den forgående screening.

jeg har ikke brug for at forstå noget i forhold til det du skriver der. Du er jo så bred i din formulering at alle kan være enig.

Jeg går udfra det handler om for dig at have så mange som muligt til at være enig med dig som muligt? eller hvaD?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går udfra det handler om for dig at have så mange som muligt til at være enig med dig som muligt? eller hvaD?

Jeg må lolle...

RuneB, du overkomplicerer tingene, flueknepper, tror paranoidt, vi er en flok imod dig, hentyder til, at jeg kun vil snakke om mig selv og ikke har nogen interesse i at hjælpe trådstarter, osv. osv.

Du er patetisk og jeg gider ikke bruge tid på at debattere med dig i denne tråd. Må din røv klø og dine arme stoppe overanalyserende på vej derned :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er da latterligt uambitiøst at lade sig nøje med en styrketræningsmanual, som ikke er særlig god, hvis man vil gå efter et så stort mål.

Jeg siger altså hverken man skal nøjes, eller følge den slavisk. Jeg mener man skal bruge træningsopsætningen, hvilke ting man skal træne, og hvor målet ca. ligger i niveau. Selve træningen mener jeg IKKE man skal tage fra kompendiet.

Ikke for at spille smart, men jeg forstår simplethen ikke hvorfor jægerkorpset skulle ligge et træningskompendie ud på deres hjemmeside som ikke er brugbar?

Enig med Sina smile.gif

...... Og så vil jeg lige være lidt ekstra motivation til trådstarter. Jeg tror ALDRIG nogensinde, der kommer en kvinde i JGK.

Hvad vil du med det indlæg? Det forstår ikke helt.

sagen er at det er et pænt dårlig udgangspunkt! og at trådstarter selv skal sætte sig ind i stoffet. Forhåbenligt for hun ligesom alle andre der vil noget træningsmæssigt krævende, hjælp fra en træner

Igen ikke for at spille smart, men jeg forstår simplethen ikke hvorfor jægerkorpset skulle ligge et træningskompendie ud på deres hjemmeside som ikke er brugbar?

Link to comment
Share on other sites

kunne du så forklarer hvad Q- vinklen er....

det kan jeg godt

Q-vinklen er.... (trommehvirvel, bastskørt og rimshot)..... veeeent........veeeeent...............fuldstændigt ligegyldig

RuneB, du komplicerer noget i langt højere grad end nødvendigt

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det du ikke forstår? smile.gif

Hvad formålet er med indlægget. Fair nok det er din holdning, det er selvfølgelig din egen sag. Men hvorfor skal trådstarter vide du ikke tror på hendes mål?

Hvis du nu havde sagt tidshorisonten er urealistisk, og sådan træning vil kræve adskillige år, så havde det da været fair nok, og måske også sandt. Men at sige det ALDRIG vil kunne lade sig gøre er altså noget pjat, undskyld mig. Det er jo ikke konstruktiv på nogen som helst måde...

For 2 år siden, var der sikkert også mange der sagde vi aldrig vil få en sort præsident i USA, og at vi aldrig vil få en kvindelig forsvarsminister. Nej, det kan ikke sammenlignes, jeg fatter bare ikke hvorfor man skal prøve at tage folks drømme fra dem, med mindre de selvfølgelig er helt urealistiske. Det er en kvindelig jæger virkelig ikke.....

Link to comment
Share on other sites

Hvad formålet er med indlægget. Fair nok det er din holdning, det er selvfølgelig din egen sag. Men hvorfor skal trådstarter vide du ikke tror på hendes mål?

Hvis du nu havde sagt tidshorisonten er urealistisk, og sådan træning vil kræve adskillige år, så havde det da været fair nok, og måske også sandt. Men at sige det ALDRIG vil kunne lade sig gøre er altså noget pjat, undskyld mig. Det er jo ikke konstruktiv på nogen som helst måde...

For 2 år siden, var der sikkert også mange der sagde vi aldrig vil få en sort præsident i USA, og at vi aldrig vil få en kvindelig forsvarsminister. Nej, det kan ikke sammenlignes, jeg fatter bare ikke hvorfor man skal prøve at tage folks drømme fra dem, med mindre de selvfølgelig er helt urealistiske. Det er en kvindelig jæger virkelig ikke.....

Kom nu lige.. :smile:

Det er egentlig ret tydeligt at DBM prøver at fremprovokere en trodsreaktion/være lidt humoristisk om netop det i kraft af åbenlysheden - for nogle

Link to comment
Share on other sites

Apaturia>>

Det virker som om, du vil være Jæger kun for at bevise overfor dig selv (og muligvis andre), at du kan klare det. Det er et rigtig skidt udgangspunkt - og vil ikke kunne bære dig igennem den ekstremt hårde optagelse. Når man bliver tilstrækkeligt presset ryger stoltheden og dermed viljen til at gennemføre og blive ved med at presse sig selv, hvis der ikke er et højere formål med smerten.

Hvis du virkelig har et ønske, om at gennemføre uddannelsen skal du VILLE være jæger = arbejde som jægersoldat i en årrække. Du skal sætte dig ind i, hvad det indebærer at være Jæger og hvad deres opgaver er. Og hvis det så virkelig er det du vil, så skal du søge ind. Hvis du kun er interesseret i at bevise, at du kan komme ind, skal du lade være, for så gennemfører du ikke.

Hvis du ikke allerede har læst fx "Jo, du kan" af Moltke-Leth, "Et liv på kanten" af B.S., "Sådan" af Carsten Mørch, så synes jeg det lugter lidt af, at du på nuværende tidspunkt ikke er klar over, hvad det er, du har som mål. Sæt dig ind i tingene og find ud, af om det er det du vil. Og hvis du så finder ud af, at det er det, så kan du begynde en målrettet træning.

Link to comment
Share on other sites

Apaturia>>

Det virker som om, du vil være Jæger kun for at bevise overfor dig selv (og muligvis andre), at du kan klare det. Det er et rigtig skidt udgangspunkt - og vil ikke kunne bære dig igennem den ekstremt hårde optagelse. Når man bliver tilstrækkeligt presset ryger stoltheden og dermed viljen til at gennemføre og blive ved med at presse sig selv, hvis der ikke er et højere formål med smerten.

Hvis du virkelig har et ønske, om at gennemføre uddannelsen skal du VILLE være jæger = arbejde som jægersoldat i en årrække. Du skal sætte dig ind i, hvad det indebærer at være Jæger og hvad deres opgaver er. Og hvis det så virkelig er det du vil, så skal du søge ind. Hvis du kun er interesseret i at bevise, at du kan komme ind, skal du lade være, for så gennemfører du ikke.

Hvis du ikke allerede har læst fx "Jo, du kan" af Moltke-Leth, "Et liv på kanten" af B.S., "Sådan" af Carsten Mørch, så synes jeg det lugter lidt af, at du på nuværende tidspunkt ikke er klar over, hvad det er, du har som mål. Sæt dig ind i tingene og find ud, af om det er det du vil. Og hvis du så finder ud af, at det er det, så kan du begynde en målrettet træning.

Helt enig med dig.

JGK giver ikke folk chancen der vil bevise overfor sig selv at de kan. De giver kun folk chancen der drømmer og altid har drømt om at blive JÆGER. Derfor er det godt du skriver her. Jeg kan på nuværende tidspunkt sige at med dit syn og din vinkel på at blive jæger som den første kvinde i korpset ikke er godt nok. Du vil blive sorteret fra endten ved psykolog samtalen, eller på baggrund af din ansøgning. - Det er der de fleste falder fra. Og ikke fysisk. Du skal forstå den livsfilosofi som er beskrevet i både "Et liv på kanten" og "Jo du kan" som blandt andet Quantanamo skriver.

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge fra det fysiske og så begynde at læse en masse filosofi og om folk der tidligere har været jægere.

Enhver kan opnå det fysiske - det er skam det mellem ørene der betyder noget. Jeg ved godt i og med dette er et motions forum kan folk næsten ikke lade være med at snakke om det fysiske - men det er altså slet ikke det vigtigste - slet ikke når du ikke engang har aftjent din værnepligt endnu.

Edited by daper08
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg lige skrive, at jeg synes det er dejligt, at der har været så mange svar indenfor så kort tid.

Jeg vil gerne pointere, at jeg godt er klar over, at elitesoldat ikke kun er et spørgsmål om form, men i allerhøjeste grad indlæringsevne og psykisk styrke/helbred. Bl.a. skal man som jæger kunne genkende over 6000 forskellige køretøjer, været meget mere end bare god til sine militære færdigheder, have en fandens god orienteringssans o.lign. - Generelt bare en rigtig god indlæringsevne og at kunne kombinerer sine færdigheder.

Jeg kan godt li' at være indenfor og hygge mig (men hvem kan ikke dét?), men jeg elsker at være udenfor. Jeg kører motorcykel, jeg starter til faldskærmskursus til august, skal køre ATV ude i ørkenen til sommer, skal starte på et kursus til efterår i motorcykelræs mm.

Jeg elsker udfordringer og prøve grænser af - det paradokse ved at elske at leve på kanten af faren, er, at man føler sig i live.

Jeg er ikke en kold kynisk "zulukriger", men kan godt snakke om nogen af de dårlige erfaringer jeg har haft - man er ikke stærk, når man holder alt inde i sig selv, men man er derimod stærk, når man har bearbejdet noget så meget, at man kan snakke om det og lære af det.

Jeg får topkarakterer i skolen og jeg læser meget, og min intelligenskvote er blevet målt over middel.

Mit store problem er mine gener - og jeg ved det er et problem.

Jeg ønsker på ingen måder særbehandling eller noget i den stil, men prøver derimod at fortælle mænd, at jeg er en af gutterne - at de ikke skal holde døren for mig o.lign. Først når man ændrer folks tilgang til det andet køn under arbejdsmæssige forhold, kan de stole 100% på én som kvinde.

Der er ingen af jer knægte/mænd, der ville holde døren for en mand, vel?

Når jeg har så meget fokus på de fysiske forskelle på mænd er kvinders træningsprogram, er det fordi jeg er bevidst om, at min opbygning af kroppen skal foregå anderledes, men at resultatet gerne skulle være det samme som mændene.

Jeg gentager: Mit fysiske resultat skulle gerne være det samme som når mænd træner til jægerkorpset, men mit træningsprogram bliver nød til at blive justeret efter min krop.

Der er også forskel på træningsprogrammerne til mænd, træningsprogrammer bliver jo lavet ud fra individet.

Nå, men nok moralprædken og forklaren af mig selv...

Tak for indlæggene indtil videre.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med dig.

JGK giver ikke folk chancen der vil bevise overfor sig selv at de kan. De giver kun folk chancen der drømmer og altid har drømt om at blive JÆGER. Derfor er det godt du skriver her. Jeg kan på nuværende tidspunkt sige at med dit syn og din vinkel på at blive jæger som den første kvinde i korpset ikke er godt nok. Du vil blive sorteret fra endten ved psykolog samtalen, eller på baggrund af din ansøgning. - Det er der de fleste falder fra. Og ikke fysisk. Du skal forstå den livsfilosofi som er beskrevet i både "Et liv på kanten" og "Jo du kan" som blandt andet Quantanamo skriver.

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge fra det fysiske og så begynde at læse en masse filosofi og om folk der tidligere har været jægere.

Enhver kan opnå det fysiske - det er skam det mellem ørene der betyder noget. Jeg ved godt i og med dette er et motions forum kan folk næsten ikke lade være med at snakke om det fysiske - men det er altså slet ikke det vigtigste - slet ikke når du ikke engang har aftjent din værnepligt endnu.

Jeg læser meget filosofi. Jeg er atheistisk eksistentialist, og jeg vil vove at påstå, at jeg har mange danske beretninger og fortællinger om moderne krigsførsel og soldater der fortæller om deres liv, og jeg læser Kierkegaard, Hegel, Kant, Aristoteles, Hume og flere.

Jeg er aktiv i hjemmeværnet nu, og jeg har rigeligt af mulighed for at prøve HBU færdigheder af.

Lad mig understrege, at det at blive JÆGER ville være det bedste der kunne ske i mit liv. Jeg tænker ikke på andet, og jeg har tænkt over det længe.

Det er idioter der prøver at bevise overfor andre, at de kan ting, men det er selvbevidste og selvsikre mennesker, der beviser ting overfor sig selv, og som er realistiske over sine egne ønsker.

Livet er sgu for kort til at skulle bevise ting overfor andre.

Jeg er realistisk overfor mine egne ønsker og drømme, og jeg er et selvbevidst og et selvsikkert menneske.

Link to comment
Share on other sites

til DBM:

Hvis du ikke kan argumenterer for, hvorfor du tror, at der ALDRIG kommer kvinder i Jægerkorpset, så kan du lige så godt lade være med at skrive.

Jeg kan jo også lige så godt skrive, at jeg tror du er en alkoholiker, der har ringet til 1-1-2 og sagt: "Hva' fa'n, jeg mangler BAJERE! BAAAJERE! GULDBAJERE! Det er en nødssituation! Jeg bor på adressen.... og tager I ikke også noget spæk med?"

Man kan tro alt muligt, og selv i abstrakte/subjektive emner, må man argumenterer for sit lort.

Link to comment
Share on other sites

til DBM:

Hvis du ikke kan argumenterer for, hvorfor du tror, at der ALDRIG kommer kvinder i Jægerkorpset, så kan du lige så godt lade være med at skrive.

Jeg kan jo også lige så godt skrive, at jeg tror du er en alkoholiker, der har ringet til 1-1-2 og sagt: "Hva' fa'n, jeg mangler BAJERE! BAAAJERE! GULDBAJERE! Det er en nødssituation! Jeg bor på adressen.... og tager I ikke også noget spæk med?"

Man kan tro alt muligt, og selv i abstrakte/subjektive emner, må man argumenterer for sit lort.

Bare rolig selvfølgelig kommer der kvinder i eliten. Både JGK og Frømandskorpset er jeg sikker på. SIRIUS er nok en smule sværre da man dér er 12 'mænd' og kun mænd i 26måneder - der skal man ikke kunne fristes af en kvinde.

Men se bare på Amerika - de har da en lille håndfuld kvindelige elitesoldater. èn skal jo være den første - jeg tror at hvis din vilje virkelig er 100% så skal det nok lykkes.

Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig selvfølgelig kommer der kvinder i eliten. Både JGK og Frømandskorpset er jeg sikker på. SIRIUS er nok en smule sværre da man dér er 12 'mænd' og kun mænd i 26måneder - der skal man ikke kunne fristes af en kvinde.

Men se bare på Amerika - de har da en lille håndfuld kvindelige elitesoldater. èn skal jo være den første - jeg tror at hvis din vilje virkelig er 100% så skal det nok lykkes.

Held og lykke med det!

Du kan på ingen måde sammenligne USA med Danmarks eliteenheder.

Link to comment
Share on other sites

det kan jeg godt

Q-vinklen er.... (trommehvirvel, bastskørt og rimshot)..... veeeent........veeeeent...............fuldstændigt ligegyldig

RuneB, du komplicerer noget i langt højere grad end nødvendigt

er det fordi du mener evidens for at q-vinklen er indvirkning på ens "holdbarhed" i forhold den fysiske træning ikke er tilstrækkelig? jeg synes ikke jeg ser andet end kvinder med der ender i for store q-vinkler (lunges, step ups, løb, dobbelt landinger, squats, gang, march) i forbindelse med træning....

en hurtig søgning:

http://www.grayinsti....aspx?Article=6

http://moon.ouhsc.ed...mics/qangle.htm

http://www3.intersci...ETRY=1&SRETRY=0

http://www.grayinstitute.com/articles.aspx?Article=13

http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/1996/08000/Lower_limb_morphology_and_risk_of_overuse_injury.2.aspx

så bum bum bum, ja!

jeg har forresten selv øget funktion niveaut hos efterhånden en del aktive med patella femorale problemer, fra smerter hver dag til ingen smerter. Med udgangspunkt i at nedsætte q-vinklen samt indadrotation af femur.

til en anden del af så plejer man i de fleste periodiseret programmer til kvinder hvor man har brug for at nedtrappe styrketræning men stadig at vedligeholde den, at differenciere imellem mænd og kvinder, med udgangspunkt i at kvinder har svær ved at vedligeholde hypotrofi

det er nu mest debatteringsstilen jeg angriber. Kritiser de punkter jeg kommer med istedet for at kritiser jeg kommer med et seriøst indlæg

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share