10 kilo inden August


Emma99
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg ville helst have smidt 10 kilo inden den 12 August. Sagen er nemlig den at mit selværd nok desværre hænger mere sammen men mit spejlbillede end det burde. Og den 12 August starter jeg i 1.g helst uden usikkerheder om min krop.

Jeg plejede at være elitegymnast men stoppede på grund af skader for nogle år siden. Det gik egentligt fint indtil denne tid sidste år, derfor valgte jeg næsten ikke at spise noget hele ferien og tabte de 2-3 kilo der havde sneget sig på.

Har lært lektien- mit stofskifte reboundede da jeg begyndte at spise 3 gange om dagen igen og 10 kilo senere er vi her.

Denne gang skal det altså være sundt og fornuftigt- derfor, kan jeg realistisk set tabe 10 kilo ferien over? Og har I gode råd?

Jeg er 16 år 169 høj og vejer nu 66,6. Ville gerne ned på ca. 56 som jeg var i lang tid under og efter træning.

Hilsen Emma

Link to comment
Share on other sites

Denne gang skal det altså være sundt og fornuftigt- derfor, kan jeg realistisk set tabe 10 kilo ferien over? Og har I gode råd?

Jeg er 16 år 169 høj og vejer nu 66,6. Ville gerne ned på ca. 56 som jeg var i lang tid under og efter træning.

Det korte svar på dit spørgsmål: Nej, det kan du ikke.

Det gode råd er lidt længere: Det er uholdbart at tabe sig så hurtigt, når du ikke vejer mere, og det er uholdbart, at du gerne vil have en krop som en præpubertær elitegymnast, når du ikke længere er det. 66,6 kg til 169 cm er ikke dårligt. Hvis du gerne vil have det bedre med din krop, ville jeg foreslå meget mindre ændringer. Spis sundt og fornuftigt og lav noget træning, du har det godt med. Hvis du lige har taget 10 kg på, er det vigtigere at stoppe vægtøgningen. Jeg ville endda gå så langt som til at foreslå dig at lave en helt langsigtet plan, der hedder at holde din nuværende vægt i et år, mens du nyder at gå på gymnasiet. Lad være med at opfinde en eller anden lynkur. Hvis du så stadigvæk gerne vil tabe dig, når du når næste sommer, kan du lave mere markante ændringer i din kost og din træning.

Noget af det mest ødelæggende for et varigt/livslangt bedre kropsligt selvværd er al for stor fokus på vægten og for hurtige 'kure'.

Hvis du har brug for at arbejde med dit selvværd inden august og skolestart, vil jeg faktisk være helt kedelig og foreslå, at du i stedet for bruger lidt tid på at finde noget fedt tøj, du føler fremhæver dine bedste sider. Dét plus god selvtillid betyder alligevel meget mere end de kilo du ville nå at tabe hen over sommeren.

Link to comment
Share on other sites

At tabe dig til du er undervægtig er ikke løsningen på at dit selvværd ikke er så godt. Løsningen er at arbejde med dit selvværd og dit kropsbillede - for hvis du taber 10 kg. som et hurtigt fix på spejlbilledet, vil du bare finde noget andet at være utilfreds med, eftersom det ikke er spejlbilledet der er problemet.

Du kan realistisk godt tabe dig 10 kg. inden studiestart. Bare ikke sundt og fornuftigt. Du er 16 år, og din krop forandrer sig, den vægt du havde som 13 år er helt irrelevant.

Det er aldrig en helt dårlig ide at spise lidt sundere, og mere motion (i form af noget du nyder, og som gør dig glad for din krop.) - men vægttabsplanen er ikke en god ide.

(Jeg ville ikke lægge for meget i den der ide om at dit stofsskifte reboundede. Mere realistisk var du bare 15 år, med de kropslige forandringer der hører med til det)

Edited by Ul C.
Link to comment
Share on other sites

Wow, det lyder som noget af en historien. Men tror ikke jeg kan byde ind med særlig meget, men havde samme problemer med selvværd, så ville alligevel prøve med lidt.Træningen gik for mig meget ud på, at finde noget som jeg holdte af, da på denne måde kunne holde træningen på et højt niveau, også selvom motivationen ikke var der. Forsøgte en masse indtil jeg faldt over boksning, som pludselig fik min interesse. Derfor fik jeg erhvervet mig en boksepude til hjemmet, og pludselig var mit træningsniveau meget højere (ikke fordi jeg anbefaler boksning som sådan, men ideen om at finde det man kan lide). Se f.eks. her til at finde en boksepude.

Når det kommer til kosten, og hvis man ikke har særlig meget erfarig med dette, så vil jeg anbefale at man kigger på LCHF, som kan give hurtige resultater og herved motivation hurtigt :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share