Er kcal om dagen for lidt på trods af et højt protein indtag ?


Chris_C
 Share

Recommended Posts

Hejsa folkens.. :smilerock:

Jeg er en mand som vejer 92 kg og lever efter 16:8 livsstilen, og ville høre jeres mening om mit vægtabsprogram.

Programmet har jeg fulgt 1 måned med ubemærket resultater.

Jeg spiser ca. 1300 kcal om dagen, hvor min energifordeling hedder 50% protein 25% kulhydrat 25% fedt.

Jeg får ca. 1,5 x min vægt i protein i gram.

Hver morgen udøver jeg motion i fastet tilstand. Efter træning indtager jeg de fleste af mine kulhydrater i løbet af en dag samt en proteinshake.

Jeg løber 3 x i ugen og styrketræner 3 x i ugen

På en måned har jeg tabt 5 kg, og min vægt fortæller mig, at jeg falder i fedt % og tager muskelmasse på..

Endtil videre ser det ud som om alt køre perfekt, men i i tvivl med hensyn til mit kcal indtag.

Motion online beregner siger at mit basestofskifte ligger på 2088 og energiforbrug på 3435..

Hvis jeg forsætter dette lave kcal underskud på 1300, som fungere fint for mig endtil videre, er jeg så i risiko for at gøre mere skade end gavn på min egen krop ?

Mvh fighteren :4flex:

Link to comment
Share on other sites

For det første er 1.5 g/kg kropsvægt ikke stort - men helt normalt og lige deromkring videnskaben viser det bør ligge for alle aktive mennesker.

Hvis beregningen af din aktivitetet er korrekt - og din madlog også er, så er du 2200 kcal i underskud per dag - og 700 kcal under dit basal skifskifte. Ja, det er usundt. Generelt er det en ret god tommelfinger regel ikke at indtage under sit basal stofskifte under nogen som helst omstændigheder - og ikke for meget mere end 500 kcal under sit daglige energiforbrug (et vægttab på et kg. om ugen).

Link to comment
Share on other sites

Kan du holde styrken oppe og kan du holde til det psykisk? Hvis du kan sige ja til begge dele, så bare bliv ved. Falder styrken eller lider du for meget, så øg dine kalorier gradvist indtil du når til et niveau, hvor det ikke er et problem 😊

Alt andet er nok ligegyldigt. Din krop er skabt til at kunne sulte.

Link to comment
Share on other sites

Endtil videre er der kun fremgang, men har også holdt pause i en længere periode fra kondition og styrketræning pga for lidt overskud,( Jeg ved det er en dårlig undskyldning for at losse sig selv i røven), :4flex:

Men fordi jeg er startet op igang, vil jeg jo også kun mærke fremgang endtil jeg møder muren, og så må jeg vel bare se hvordan jeg kan flytte min mål derfra.

Min kost ser nogenlunde således ud, og føler ikke jeg mangler noget er fint tilpas med den mængde mad jeg får.

Jeg tillader dog også at cheat 1 enkelt dag i weekenden, hvor jeg spiser lidt flere kcal og kulhydraterne bliver også mere fordelt, idet man typisk får nogle kulhydrater til aftensmad, når man spiser sammen med andre :D

Først Morgentræning 45-60 min..

Morgenmad:

Multivitaminpille og fiskeolie

Skinkewrap med 100-150 g skinke, blandet salat, et lille tortillabrød, hjemmelavet cremefraisedressing,

1 stykke hercules rugbrød med 1 æg

1 proteinshake

mellemmåltid

1 dåse tun, eller 100-150 g kylling/skinke

1 stykke rugbrød

Lidt blandet salat

125 g hytteost

mellemmåltid

10 g mandler

140 g Cheasy skur

aftensmad

150-200 g kylling

blandet salat.

Som madplanen indikere forsøger jeg at få de fleste kulhydrater tidligst på dagen..

Jeg spiser jo som sagt kun i 8 timer i løbet af en dag.

Jeg har dog overvejet at købe nogle BCAA som tilskud får at få lidt ekstra protein om aften, idet de eftersigende ikke skulle forstyrre ens fastet tilstand?

Jeg drikker desuden 0,5 L vand til hvert måltid, så får ca. 2-3 liter vand om dagen.

Link to comment
Share on other sites

En mand bør slet ikke nøjes med 1300 kcal.

Drop kalorietællingen, og træf i stedet sunde valg.

Jeg talte selv kalorier engang, hvor jeg nøjedes med 2.000 kcal om dagen, også med 3x løb og 3x styrketræning i løbet af ugen.

At tælle kalorier ødelagde mit liv. HVER gang nogen inviterede mig i byen, eller på et eller andet, var det første jeg tænkte at nu fik jeg for mange kalorier og blev fed og alt muligt.

Det endte faktisk med at jeg besvimede, formodentligt at for meget motion, og for lidt mad.

Det har nok taget et halvt år til at lære at spise normalt, og ikke tænke i kalorier, men nu kører det, og jeg har aldrig haft det bedre.

Så opfordringen herfra lyder: drop kalorietællingen, og træf i stedet sunde valg: dvs. spis sundt, ikke for meget og masser af frugt og grønt

Link to comment
Share on other sites

En mand bør slet ikke nøjes med 1300 kcal.

Drop kalorietællingen, og træf i stedet sunde valg.

Jeg talte selv kalorier engang, hvor jeg nøjedes med 2.000 kcal om dagen, også med 3x løb og 3x styrketræning i løbet af ugen.

At tælle kalorier ødelagde mit liv. HVER gang nogen inviterede mig i byen, eller på et eller andet, var det første jeg tænkte at nu fik jeg for mange kalorier og blev fed og alt muligt.

Det endte faktisk med at jeg besvimede, formodentligt at for meget motion, og for lidt mad.

Det har nok taget et halvt år til at lære at spise normalt, og ikke tænke i kalorier, men nu kører det, og jeg har aldrig haft det bedre.

Så opfordringen herfra lyder: drop kalorietællingen, og træf i stedet sunde valg: dvs. spis sundt, ikke for meget og masser af frugt og grønt

2000 kcal lyder altså som et rimeligt normalt indtag, an på højde og drøjde selvfølgelig.

Jeg har selv talt kalorier i snart 200 dage i streg og har ikke været generet af det en eneste gang. Så længe man har det fint med det, og kan give sig selv lidt plads (fx at det er okay at spise lagkage til en fødselsdag osv.) er kalorietælleri en god idé. Men man skal VIRKELIG have det fint med det, det skal ikke være en last. Et vægttab handler jo i bund og grund om at finde det der virker for en selv, inden for rimelige rammer (Ikke noget fanatisk 200 kcal om dagen pis.)

Jeg vil foreslå Chris_C at sætte kalorieantallet en anelse op med tiden. Nu ved jeg ikke hvor høj du er, men du kan i hvert falde ikke leve af 1300 kcal resten af livet. Det er en god idé at sigte efter en normal tilværelse med maden. Jo tættere du kommer på dit mål, jo mindre et kalorieunderskud burde du have. Generelt er det en bedre idé at stile efter en sund levestil end et lav tal på badevægten. Du kan eventuelt bruge beregnerne på motion-online, til at finde et cirka-tal på dit basalstofskifte.

Beregneren findes her: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Held og lykke med vægttabet!

Link to comment
Share on other sites

Hej Mettelolz

Min højde er 178 cm og vejer 92 kg.

Mit mål er at tabe 17 kg fedt og så derefter øge kcal når jeg har nået mit mål eller selv er tilfreds. Dette er længere sigtet planer. Men havde håbet på at smide de 17 kg til d. 1 januar, og så derefter langsomt bulke op igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share