5x5 Vs. 10x3


Toktz
 Share

Recommended Posts

Hej. Idag kom en fitnessinstruktør forbi og spurgte til hvorfor jeg kørte styrketræning. Han sagde at når jeg lavede 6x4 reps og sets var det styrkeløft. Men hvis jeg derimod lavede 10x3 var det muskelmasse jeg opbyggede. Jeg havde dog hørt at det var lige meget. Så jeg gik hjem og søgte på nettet og fandt denne artikel: http://www.getbig.dk/article.php?id=15

- Så mit spørgsmål er: Har han ret ham fitnessinstruktøren og artiklen. Er det bedre at lave 10x3 for at opnå mere muskelmasse?? (I forholdt til 6x4)

Link to comment
Share on other sites

Hvad er forskellen på styrketræning og styrkeløft? En styrkeløfter dyrker selvfølgelig styrketræning.

Den kære instuktør siger ikke det samme som der står i artiklen. Prøv at læse hvad der faktisk står i artiklen. Der er andre faktorer der er vigtigere end lige rep-range. TUT, volumen, densitet osv. er meget vigtigere begreber når vi snakker BB-træning. Det er en grov (og desværre almindelig) misforståelse blandt inkompetente instruktører at BB er 8-12 reps og under er ren styrketræning. Det er en alt for simpelt måde at sætte det op på. 10x3 (10 sæt med 3 reps) er faktisk et rigtig godt hypertrofi program, hvis det bruges korrekt.

8-12 reps er godt for nybegyndere fordi de ikke har teknikken til at køre alt for høj intensitet. Men det har intet med BB vs styrke at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Selvom det måske ikke er den mest kompetente instruktør du har fået råd af, kan man (jeg) da kun glæde mig over, at der er en instruktør der er interesseret i kundernes træning. Giv ham artiklen fra getbig, og lad ham komme med sin forklaring. Du kan jo sige, du er blevet lidt forvirret over hans råd samtidig med læsningen af artiklen. Måske han bliver klogere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Selvom det måske ikke er den mest kompetente instruktør du har fået råd af, kan man (jeg) da kun glæde mig over, at der er en instruktør der er interesseret i kundernes træning. Giv ham artiklen fra getbig, og lad ham komme med sin forklaring. Du kan jo sige, du er blevet lidt forvirret over hans råd samtidig med læsningen af artiklen. Måske han bliver klogere. :smile:

Ill do that :D

-Man kan altid blive klogere :D

Link to comment
Share on other sites

Bodybuildere træner forskelligt, nogle har svoret til 4-6 reps og andre til 15-30 reps. Atter andre har benyttet sig af alle mulige kombinationer.

De fleste kan vokse på det meste, men nogle reagerer meget lidt på den ene eller anden reprange, find ud af hvad der rocker for dig og varier gerne en gang i mellem og se hvad der sker!

Link to comment
Share on other sites

Bodybuildere træner forskelligt, nogle har svoret til 4-6 reps og andre til 15-30 reps. Atter andre har benyttet sig af alle mulige kombinationer.

De fleste kan vokse på det meste, men nogle reagerer meget lidt på den ene eller anden reprange, find ud af hvad der rocker for dig og varier gerne en gang i mellem og se hvad der sker!

Low reprange virker fint på mig, selvom det er hårdt, da det kræver tunge vægte.

Jeg tror ikke helt mere på den "grove opdeling" med at 1-5 reps for styrke, 6 til 12-15 for muskeltilvækst og 15+ til definition. Så simpelt er det slet ikke. Kroppen er en meget kompleks maskine.

En ting er i hvert fald sikkert, efter min mening. Og det er, at man skal lægge fokus på de store flerledsøvelser, såsom squat, dødløft, bænkpres, etc. Det giver klart de bedste resultater.

Hvis man kigger rundt på nettet, er der også rigtig mange, som anbafaler dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vove at påstå, at der ikke findes videnskabeligt belæg for, at flerledsøvelser giver bedre resultater.

Til gengæld er det min erfaring, at alt fra 3 til 100 gentagelser pr sæt kan give muskelvækst.

Jeg kunne godt være i tvivl om det indledende spørgsmål skal forstås som om, at 10 sæt med 3 gentagelser er mere til muskelvækst end 6 sæt med 4 gentagelser. Det ville de færreste trænere, som jeg har mødt hævde, men f.eks. TJ's hypertrofi for begyndere byggede jo på 10x3, og det virker, hvis man holder pauserne korte. Spørgsmålet er så, om ikke al vægttræning vil give muskelvækst, hvis man øger vægten hver træningsgang?

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nævnt er der meget der har virket for mange! Har set mange fine forklaringer på hvorfor at få reps giver styrke og lidt flere masse osv. Min egen erfaring er dog at masse kan komme fra mange slags træning (rep range etc). Har mødt mennesker der reagerede virkelig godt på få reps i forhold til masse og andre der ikke voksede før deres reps passerede 10-12 styks/sæt.

I forhold til flerleds vs. enkelleds øvelser tror jeg heller ikke at det er entydigt, hvad der virker bedst i forhold til masse. De fleste der træner efter masse benytter sig i øvrigt af begge dele. En fordel ved flerleds øvelserne er dog at man kan arbejde med mere muskulatur på kortere tid og at man typisk kan øge sin styrke meget mere i disse, hvad der gør dem noget mere spændende at træne. De øvelser der isolerer mere, er til gengæld rigtig gode til at give et fortrinligt pump, hvis man er til den slags :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share