Korsbåndsskade og løb/Crossfit? (Aldrig opereret)


KZ88
 Share

Recommended Posts

Kære MOL'er,

Jeg vil starte med at ønske jer alle en god jul!

For 10 år siden var jeg i en knallert ulykke der gjorde at mit bagerste korsbånd var revet over - det forreste + siden blev delvist revet år. Jeg blev ALDRIG opereret da jeg fungerede fint med genoptræning - kan sagtens dyrke motion etc.

- Ved løb kan jeg mærke lidt ømhed i knæ'et efterfølgende, men ikke direkte smerter

- Ved crossfit øvelser såsom squat og dødlift kan jeg mærke en 'spænden'/ smerte nogle gange efter jeg går lidt til den i baglåret(Dog køre jeg ALTID lav/ingen vægt) - men jeg mistænker det lidt for at være mit elendige knæ bind der 'strammer' baglåret så hårdt at det spænder/smerter lidt - INGEN direkte smerte i knæet efterfølgende kun når jeg 'laver' øvelsen når det spænder.

Mit spørgsmål er så;

Med ovenstående informationer - hvordan er det med løb? Kan jeg godt fortsætte og forberede mig der? Jeg vil selvfølgelig tage det helt stille og roligt og ikke presse for hårdt - men vil meget gerne komme i god form.

Crossfit - Er der nogle øvelser man HELT skal undgå med disse skader?

Jeg har tænkt mig at købe et ordentligt knæ-bind denne gang med sideskinne.

På forhånd tak folkens!

Link to comment
Share on other sites

KZ88..

Det er nogen usmarte overvejelser du gør dig... meget i modsætning af hvad man burde selvom det umiddelbart virker logisk.

Jeg vil ikke side og vejlede henover nettet, men få fat i en idræts fys med speciale i knæ. så er du meget bedre på vej

du bør iøvrigt ikke modtage vejledning henover nettet fra nogen, man skal møde folk i virkelighed.

mvh. Fysioterapeut, Rune

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Kære RuneB,

Jeg har været igennem flere idræts fys'er med speciale i knæ og har fået stillet en masse gode øvelser til rådighed der hjælper med at genoptræne mit knæ.

Mine spørgsmål var henvendt med et håb om et generelt svar.

Det lyder som om du sidder inde med en masse viden lige omkring spørgsmål, men denne viden vil du så hellere holde for dig selv og bare lade mig 'prøve' i blinde? Dette finder du ikke lidt forkert? Jeg søger ingen vejledning, men hvis du VED at squats og korsbåndskade er en livsfarlig cocktail - så meld det gerne ud med det samme.

TAK!

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg ønsker ikke at give nogen generel svar, da individuelle forskelle er vigtigt i denne kontekst. Deraf følger en undersøgelse, øvelses analyse etc.

Jeg var nok upræcis i min indledende kommentar "Det er nogen usmarte overvejelser du gør dig"... det kommer vist til at lyde mere arrogant end det var mente.

i forhold til "usmarte" overvejelserne:

1. Knæbind med skinne.. svært at sige hvorvidt det lige præcis hjælper dig, men i mange tilfælde vil det ikke. Kunne ikke forstille mig det var en anbefaling fra nogen at du 10 år efter skal gå med knæbind. Det må være noget du selv er kommet i tanke om?

2. Det er ikke umiddelbart nogen grund til at kører dødløft eller squat uden vægt/lav vægt.. så misser man ligesom pointen med øvelsen, men det kan være dit knæ ikke kan holde til mere belastning... så vælger man typisk andre øvelser.. eller en anden type progression.. ingen progression i træning, ingen grund til at lave den.. (dødløft er iøvrigt ikke en crossfit øvelse, det er en øvelse man laver i crossfit, men den har altså eksisteret i mange tusind år).

3. Din beskrivelse af spænden i baglåret kan ikke umiddelbart gennemskue og bør også kræve en afklaring.

4. Hvorvidt du kan holde til at løbe man vi altså hellere ikke svar på her..

Som sagt.. få fat i en fys.. få afklarede din spørgsmål og få lavet et genoptrænings program der retter sig mod den idræt du vil lave.. hvis du bare for 3 nye øvelser... så spilder fyssen din tid og penge.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share