Min skulder er gået i stykker


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Selvfølgelig her mens min bænkpres performance peeaker mest, så er der sket noget med min skulder.

Jeg har i gennem et par uger haft en iriteret fornemmelse i skuldren, på forsiden når jeg bænkede osv, men har slået det væk, og tænkt at det nok gik over. Men det er kun taget til.

Smerten føles som den er omkring der hvor bryst musklen hæfter i skuldren. Eller under der et sted.

Den viser sig i bænkpres, og flyers, og closegrip.

Jeg kan godt godt frenchpres hvis jeg kun kører den i triceps, dvs fra panden og op, og jeg kan også køre dumbell skulder pres, og jeg kan også køre pushdowns hvis jeg står helt tæt på stativet. Hvis jeg ryger mig for meget tilbage, eller bevæger for meget i albuen, så er smerten der.

Ved intensiv opvarmning mindskes smerten/iritationen kraftigt.

Hvad kan det være?

og kan man gøre andet end at give den ro?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder næsten nøjagtigt som den type skade, der medførte at jeg lige har måttet holde et halvt års træningspause, så jeg mener absolut at du skal tage den MEGET med ro, og evt. begynde at tage glucosamin.

Min skade (en smerte, der hvor brystmusklen hæfter i v. skulder, samt at det føltes som om der kom en sene i klemme i skulderen ved bestemte bevægelser) begyndte på en 5 reps dag i HST. Dagen efter var jeg irriteret i skulderen, men jeg fortsatte bare. Efter 2 træninger mere var det umuligt at træne noget der involverede skulderen det mindste, og DET er mange øvelser.

Derefter gik jeg 4 måneder, hvor der ikke var nogen væsentlig forbedring, men så startede jeg på glucosamin, og det har hjulpet så meget, at jeg nu kan træne for næsten fuld styrke, når man ser bort fra bænkpres og military press, hvor jeg stadig må være forsigtig.

Jeg gik også til lægen, og fik en henvisning til fysiurg (ikke fysioterapeut, men speciallæge), men der var 4 måneders ventetid, så ham skal jeg til midt i juli.

Link to comment
Share on other sites

Skynd dig til lægen og insister på at få en diagnose - han vil formentlig tilbyde dig ibuprofen, hvilket jeg har måtte erfarer mig, er god ting at begynde på hurtigt ved inflamations skader (hvis da der er tale om en sådan).

foruden det ( og Ikke noget salgsgas herfra) - men jeg har haft stor glæder af at supplere kosten med glucosamin, chondroitin og MSM.

Link to comment
Share on other sites

oh ja.. been there done that.. min store fejl, er jeg sikker på, var netop at jeg holdt pause... helt pause, det blev da bedere, men for satan de gik langsomt.. tilsidst kunne jeg ikke holde mig væk fra bænken alligevel, og hvilket held, tror jeg bænkede 80kg på det tidspunkt, startede stille og roligt med stangen alene og bare reppe derudaf, 30kg, 40kg .. på 1½-2 uger var det _helt_ væk ... jeg kunne mærke fremgangen fra trænings session til trænings session... det skulle sku trænes væk, bare med _lette_ vægte...

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg tror ikke det her skal trænes væk. Det er kun blevet værre.

jeg er begyndt på Så tror jeg prøver glucosamin, chondroitin . nu. Jeg tager tre om dagen. Det er kapsler hvor begge ting er i. Købt i USA.

Nu må vi se om det hjælper. Desværre begynder skulderen er iritere mig lidt nu også selv om det ikke er i forbindelse med træning. Hvilket er stærkt uheldigt.

Link to comment
Share on other sites

Det var mest for din egen skyld jeg nævnte Ibuprofen - det tager smerterne rimelig hurtigt. Du skal ikke regne med at glucosaminen og chondroitinen virker lige med det sammen, der kan godt gå op til flere uger inden du kan begynde at mærke effekten.

Jeg vil også nævne MSM da det tilsyneladende også er inflammations dæmpende.

Link to comment
Share on other sites

Dine smerter kan være af flere årsager. Typiske skader ved bænkpres er skader på rotatercuffen ( de fire små muskler der som aktive ligamenter holder humurus tilbage i ledskålen ) og/eller en betændt slimsæk i skulderen... don't laugh - det er skam seriøst nok. En sådan slimsæk hæver op og imflammationen kan være voldsomt smertefuld.

Få din læge til at kigge på det - pronto :4whip:

Link to comment
Share on other sites

jeg tvivler på at det er rotorchuffen. Den har jeg trænet fast siden min sidste skade. og jeg kan stadig sagtens udføre øvelser for den uden det gør ondt.

i dag kan jeg intet mærke i skulderen. Men nu må vi se i morgen, så prøver jeg lige at lave lidt opvarmning med stangen. Det plejer at kunne mærkes selv med stangen alene.

Link to comment
Share on other sites

Se at komme til din læge og få en henvisning til en fysioterapeut. Jeg har selv døjet med en betændt slimsæk, men jeg tror ikke det er det du har, for der er smerten konstant.

Anyways, den der bedst kan hjælpe dig er lægen så kom af sted, jo længere du trækker tiden desto længer væk kommer du fra de 150kg i bænkpres! :4whip:

Link to comment
Share on other sites

"Det går væk efter lidt opvarmning" - har hørt den sætning SÅ mange gange fra svømmere som for sent gør opmærksom på imflamation i bursaen (betændt slimsæk)

Næste skridt er at du vågner op og kan mærke skulderen om morgenen indtil du lige kommer igang....

Og til sidst er du fucked med ½ års træningspause!

Tro mig - been there - done that - didn´t by the T-shirt (men har lige bestilt en MOL T-shirt :bigsmile: )

Og korrekt! du kan sagtens lave dine rotator cufføvelser uden at det gør ondt. Især hvis du har lavet de samme i et stykke tid.

Skulderen er jo et af de herlige led som kan bruges på noget nær uendelig mange måder, og rotator cuff´en kan trænes på nogenlunde ligeså mange måder.

Jeg helt enig med Anyone it at det gælder om at komme ned til din læge og få den henvisning - helst IGÅR! (er dog ikke helt enig med hans betragtning om at smerten er konstant ved en betændt slimsæk - det kommer helt an på graden!)

Hvis din læge siger noget som helst andet end "henvisning til fys" så lad være med at lyt. Lad som om du ikke har hørt da han sagde - hold total pause i 4 mdr og gentag at du vil have en henvisning. Spil stor om nødvendigt - men sørg for at få din henvisning!

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 99,9 % sikker på at du har bicipital tendinitis. Betændelse og irritation af bicepssenen er en ekstremt hyppig skade. Efter Louie Simmon´s udsagn, så kan den ofte opstå, hvis man holder for smalt på stangen i squat, men det kan sikkert også opstå ved andre øvelser hvor skulderen arbejder i stillinger hvor skulderen er i yderstillinger, og bicepssenen derved irriteres.

I langt de fleste tilfælde kan man komme uden om skaden, ved ikke at lave noget som gør ondt. Du kan i princippet godt fortsætte med at træne, hvis bare du undgår øvelser som gør ondt. På den måde får senen den ro den skal have. NSAID´s, som ibuprofen, kan sikkert bidrage til at dæmpe inflamationen, og tage det meste af smerterne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I dette forum er der en tråd om tendinitis. I den har /Niels opstillet et lille regnestykke omkring, hvor meget ibuprofen, man skal tage. Det var måske værd at tjekke det ud.

Har selv haft glæde af ibuprofen ved tendinitis. Man behøver ikke de receptpligtige ipren'er på 500 mg. Man kan bare tage tilsvarende meget af håndkøbsudgaven på 200 mg.

Har også haft glæde af Jørgen L's råd om let træning uden smerter, massage, varme, udstrækning.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Wow virkelig mange gode svar.

Så er spørgsmålet bare hvem der har ret.

jeg tror ikke selv at det er skulder kapslen. For jeg kan lave alle bevægelse nu, siddende, uden det gør ondt. Det er KUN når der kommer belastning på at smerten dukker op.

Derfor er jeg tilbøjelig til at tro at Thomas har ret.

Ville bare være interesant at vide hvor lang tids pause der er påkrævet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på at Thomases diagnose er korrekt alligevel.

For hvis det er "bicepses" der er balladen, så vil jeg jo mene at det ville være umuligt at lave biceps øvelser uden smerte. Men jeg kan både lave concentreret curl, EZ curls, og preacher curls uden nogen problemer.

Det er faktisk kun i øvelser der aktiverer brystet også.

Nu er det tredje dag på "piller", skal lige prøve i centeret i dag og løfte stangen bare, og se om jeg kan mærke den der.

Link to comment
Share on other sites

For hvis det er "bicepses" der er balladen, så vil jeg jo mene at det ville være umuligt at lave biceps øvelser uden smerte

Det kan du faktisk ikke regne med. Da jeg havde det, gjorde det kun ondt, når jeg skulle squatte, og når jeg skulle køre alle andre presseøvelser end bænkpres. Jeg kunne godt køre biceps, men ikke front raises (sjovt nok så hæfter senen fra det lange hoved på skulderbladet, og bidrager derfor også lidt ved front raises), skulderpres, incline bænkpres, flyes osv.

Jeg kan selvfølgelig ikke være 100 % sikker over nettet, men jeg vil alligevel sætte min penge på bicipital tendinitis. Du skal tænke på at senen fra det lange hoved går igennem skulderleddet og hæfter på skulderbladet. Derfor gør det ondt, når du laver øvelser hvor skulderen er aktiv, og ikke ved albuefleksion, hvor skulderen holdes i ro.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Som Thomas så rigtigt siger, så kan man ikke lave en korrekt diagnose uden at lave en grundig undersøgelse på dig først, men mit bud må være at du har en inflammatorisk tilstand i din pectoralis major sene. Hvis det kun er ved presøvelser du får ondt, og du ikke får ondt af at lave fleksion i albuen og indarrotation i skulderen med pres på, så er jeg nu ikke sikker på at det er en bicipital tendinitis.

Til behandlingen vil jeg udover et eventuelt antinflammatorisk medicament benytte:

Har også haft glæde af Jørgen L's råd om let træning uden smerter, massage, varme, udstrækning.
Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Meget mystisk, men i løbet af dagen i dag er der begyndt at komme en mystisk smerte i VENSTRE skulder også. Det er dog ret periodisk og kommer og går. Men jeg vågnede med det, og det kom igen senere i dag. Det går rigtig godt det her.

Men hvad kan jeg gøre for at påvise hvad det er?

Kan en læge gøre det?

jeg kan ikke rigtig frem provokere smerten uden om trænings centeret. Når jeg sidder her og bevæger armene rundt, og trykker og prikker og gør ved kan jeg bare ikke få den frem.

Jeg har også prøvet at lave noget der minder om dips, og der dukker den heller ikke op. Meget frustrerende.

Link to comment
Share on other sites

jeg trænede faktisk igennem igår. Når jeg kommer hjem skal jeg fortælle hvilke øvelser jeg kørte og hvad oplevelsen var med dem.

Faktisk oplever jeg det som om det er min højre pec, som er problemet. der hvor den hæfter i skulderen. Det trækker lidt nede i armhulen. Men igår var det ikke rigtig smerte, bare lidt iritation, og som ømhed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share