Hamstring curls


Barholic
 Share

Recommended Posts

Hey gang

Jeg er kommet til skade med mit knæ og fyssen har i den sammenhæng rettet blikket på mine hamstrings, som han mener ikke er stærke nok i forhold til forlåret, til at kunne stabilisere knæet ordenligt.

Jeg er derfor begyndt at fokusere mere på at styrke mine hamstrings. Mere præcist bruger jeg den velkendte maskine hvor man ligger på maven og skal trække fødderne op til hoften. Jeg kan mærke at det hjælper med at stabilisere knæet, men jeg har fået ondt i ryggen efter hver træning hvor maskinen er blevet brugt.

Det føles som om jeg svejer i ryggen når vægten begyndet at blive tung..

Nogen råd hertil i forhold til hvad problemet kan være og hvad jeg kan gøre for at gøre det bedre?

Link to comment
Share on other sites

Spænd i maven, skub hoften ned i sædet og kør den helt strict. Dette kræver at du mindsker vægten. Hvis din fys siger god for det ville jeg dog også vælge at køre en dødløft variant.

Jeg har fået grønt lys til at træne så længe jeg holder mig under smerte grænsen, hvilket ikke er noget problem da jeg ikke har haft de store gener med skaden.

Tænker du stivebenet DL eller hvilke andre variationer rammer godt ?

Link to comment
Share on other sites

Nej. Ved at løfte overkroppen en smule tvinger du hoften ned i bænken. Og kan du ikke bevæge hoften, isoleres hamstrings. Prøv det.

Det må være GYM-folket er nogle ubevægelige apparater :) og/eller fordi I automatisk engager forsiden.

Smerterne i ryggen opstår jo i forb. med at øget svaj i ryggen (om det så er pga. hoftebøjer/quads; eller ryggens egen spænding for at positioner bækkenet bedre til at legcurle, ved jeg ikke). I det lys giver det ingen mening at lægge sig op på albuerne og allerede der svaje ryggen.

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Det må være GYM-folket er nogle ubevægelige apparater :) og/eller fordi I automatisk engager forsiden.

Smerterne i ryggen opstår jo i forb. med at øget svaj i ryggen (om det så er pga. hoftebøjer/quads spænding i ryggen for at positioner bækkenet bedre til at legcurle ved jeg ikke). I det lys giver det ingen mening at lægge sig op på albuerne og allerede der svaje ryggen.

Jeg ville personligt heller aldrig løfte min overkrop, da det boller min lænd og sådan en form for overekstension er grunden til min lændeskade.

Men ved leg curlen i The Gym kan man faktisk godt tillade sig at gøre som saltebob skriver, grundet designet.

Link to comment
Share on other sites

Der skal ikke svejes i ryggen. Næsten alle lying leg curls jeg har stødt ind i, ser mere eller mindre således ud:

lying-leg-curl-side-750.jpg

Eneste sted jeg er stødt ind i hvor liggepladsen er helt vandret uden buk. Det er IK99.

OP har formentlig en tendens til at smide for meget vægt på maskinen, hvilket får hoften til at løfte sig endnu mere. Lænden er ikke låst fast og bliver derfor brugt i øvelsen. Ved at droppe noget af vægten og ekstendere mere i hoften, kan man isolere baglårene bedre.

Sidst men ikke mindst. Lad nu være med at smide for meget vægt på i leg curlen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share