Test af eksplosiv styrke


Barholic
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg leder efter muligheder hvorpå jeg kan teste min eksplosive styrke fremgang.

Jeg kender til og bruger vertical jumps til at teste benene i koncert med en tus på væggen.

Jeg vil dog gerne have andre redskaber hvorpå jeg kan teste fremgangen, både i underkroppen, men i højere grad også ting som rotation, press, træk osv.

Link to comment
Share on other sites

Hej Barholic,

Max højde box jumps og horizontal jumps, kunne også være en mulighed for at teste underkroppen. Ved ikke lige hvad man kunne gøre til pres og træk. Det kan være du kan finde inspiration i nogle Am. football drills eller lign. De plejer at have stor vægt på eksplosivitet, så det kan også være de har en måde at teste det på?

Link to comment
Share on other sites

kast med medicin bolde..... plyometrisk øvelser.. spurt .... flere af tingene kan være omstændige at "måle" på en på lidelig måde. Men burde kunne gå an.

Alternativt kan du gå hightec vejen(hvis pengene er til det) og købe f.eks vertec, myotest eller måtter til at måle afsæt. myotest(der er sikkert andre dimser) vil også kunne hjælpe pres og træk tingene for overkrop.

Eller er der jo bevægelser med kettlebels og vægtstanger som er eksplosive og ballistiske i deres natur at bruge ... ligesom der i kropsvægt calistenics vejen f.eks gennem gymnastik er en masser bevægelser som rummer eksplosive karaktertræk(om end de ikke alle er ligefor at øve, nogen kræver lidt læring og andre noget udstyr)

Link to comment
Share on other sites

Du kan med high speed kamera lave en standardiseret test protokol og derfra vurdere hastigheden af alle mulige bevægelser. Det er nok lidt vanskeligt, men det er bestemt en mulighed:

men X antal distance fra en givent sted med samme kamera, vil distancen imellem A og B være det samme. Herfra måler du så tiden fra A til B. Problemet med en sådan protokol er hvordan fanden man reproducer den samme bevægelse. Jeg har brugt det på hop, sprint, løb. Med et kamera med X distance fra en givent sted lader jeg den aktiv sprint forbi så der filmes ind på siden. Via. kinovea gennemgår jeg video og har brugt som standard først kontakt punkt til sidst kontakt punkt. Problemet her er at der kan være kontakt uden kraft overførsel til underlaget.

http://www.edbpriser.dk/digitalkamera/casio-high-speed-exilim-ex-zr300-sort-id-6930905.aspx

Det er enormt vigtigt med meget lys, så du skal bruge et eller andet til at få det.

Bosco jump test er meget reliable men det kræver udstyr. Og der forskning der viser sammenhæng imellem spring tests og slag styrke.

file:///C:/Users/Bruger/Downloads/Cardinale%202004%20JSCR%20jumping.pdf

http://staps.nantes.free.fr/L3/entrainement/anaerobie/COMPARISON%20OF%20THE%20WINGATE%20AND%20BOSCO.pdf

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24276310

jeg skal selv igang med at lege med gymaware.

spring, sprint og kast tests kan være lidt vanskelig da de ofte er afhængig af en teknisk kunnen. Det tilgengæld ikke så stor teknisk forskel på et vertikalt hop. Deraf den høj reliabilitet. Det vigtig er at man måler en øget power og ikke en øget teknisk kunne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger pt. Vertical jumps, hurdle jumps & watt tests på ro maskinen.
Alle tre brugbare, men ret low tech og det er her jeg gerne ville have flere redskaber at arbejde med, men jeg ved ikke om ovenstående er FOR high tech og tidskrævende at sætte sig ind og i sidste ende bruge ?

Mht. Kast med medicin bolde osv. Så er det i forvejen en del af træningen, men jeg finder det ikke særlig brugbart som måle redskab, da bolden triller og hvis det er boldens kontakt punkt der måles ud fra bliver det øjemål, som sikkert kan varriere voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

medicin kast bruges ofte af kaster til at vurdere forbedringer.

enten så kaster du på et underlag hvor bolden giver et mærke eller også har du en makker der laver det på øjemål. Det fungere fint. Det med øjemål er ikke problemet, men teknisk variationer. Altså riskoen for at du måler dine tekniske evner og ikke power.

hvordan tester du hurdle jump?

- Gymaware er det bedst bud på dit problem. Det er bare dyrt.

- Video analysen skal man lige have hovedet med sig.. og måske spørge en gut der læser fysik/ingeniør om ens protokol giver mening.

rent low tech så er du nok også dækket godt ind med:

vertikal jump

watt max roning

medicin bold kast..

det er jo bare generel tests. Det bliver meget svært at teste hvad power du kan producere i en ring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man søger efter punching power measuremnet.. Er der en del produkter at få... Om de duer i praksis ved jeg ikke. Men nogen af dem lader til at udkomme i handy og billige versioner snart.

om du investerer hightec gear... Så giv lige en melding om du kunne bruge det...

Edited by don155
Link to comment
Share on other sites

Jeg takker alle svar indtil videre!

Min BlackBerry & mol arbejder ikke helt godt sammen, så er det sagt..

Rune: mht hurdle jumps, så er der tale om en opsætning som ved højde spring. To vertikale stænger og en vandret mellem de to.

Nu siger fame Boy jo godt nok at box jum

ps ikke kan bruges som indikator da der er tale om hofte mobilitet, hvilket jeg ikke skal afvise, men ved hurdle jumps er der også en del fremad rettet kraft for at komme over og forbi stangen. Min umiddelbare logik Siger mig den kan bruges!?

Nogen generelle bud på hvordan sådanne test bør sættes op og hvor ofte?

Link to comment
Share on other sites

nej.., drop hurdle jump.

some fame siger, hofte mobilitet. men også teknik og alt muligt andet. Visuelt mål, etc. Det skal være nemt at reproducere.

jeg tror ikke du skal tænke testning som meget specifik. Det behøver ikke at være fremadrettet.

du skal bare have noget der vurdere dit generel stimuli der viser om du øger din none specifik power. Specifik power bliver meget svært at måle, og behøver ikke nødvendigvis at være interessant. Ligeledes skal du finde noget du kan måle på ugentlig basis så det er muligt at vurdere fatigue.

punching testning er tilgengæld super spændende og en mere specifik test. nogen med erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

"men ved hurdle jumps er der også en del fremad rettet kraft for at komme over og forbi stangen"

skrev du.. hvilket jeg ikke mener er så vigtigt". Der er alligevel ikke nogen direkte overførsel, det er kun generel egenskaber du vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share