Sørg for at variere dine proteinkilder


panser
 Share

Recommended Posts

Jeg har skrevet dette indlæg da jeg læste om en her på MOL der drak 2 liter mælk om dagen for at få sit proteinbehov dækket. Da jeg hørte dette tog jeg mig til hovedet og tænkte: En eller anden burde fortælle ham lidt om variation af proteinkilder. Men da ingen har gjort sådan, besluttede jeg mig for at skrive dette indlæg.

Mange har det desværre med at spise det samme dag efter dag, enten fordi mange har det godt med at vide, hvad de får, eller fordi det er bekvemt. Problemet er bare, hvis du indtager de samme proteinkilder for ofte bliver kosten mangelfuld. Hvis du spiser tun, tun, tun, kylling, kylling, kylling, for at få din daglige protein, er det ikke godt nok. For hverken fisk eller kylling indeholder den rigtige balance af aminosyrer, som anses for at være perfekte proteiner. Det er således, at kylling (som ellers betegnes som et komplet protein) har et lavt tal for nogle vigtige aminosyrer, nemlig Branched-chain aminosyrerne, som er vigtige for opbygningen af muskelmassen.

Inkomplette proteiner, som har et lavt indhold af visse aminosyrer har indflydelse på hvordan resten af proteinerne bliver optaget i kroppen. Ved at spise de samme proteinkilder hver dag kan resultere i, at du kommer i underskud af en eller flere aminosyrer. Det kan medføre, at du kommer i en katabolsk tilstand (nedbrydning af muskelmasse), da din krop kan blive nødt til nedbryde muskelmasse / muskelceller for at danne de aminosyrer den mangler.

Ensformige diæter er også under mistanke for at give mad allergi. Teorien bag dette er, at biprodukter af en bestemt proteinopbygning bevirker at immunsystemet reagerer ved at danne antistoffer. Hver gang den bestemte proteinkilde indtages, begynder en kædereaktion hvor kroppen behandler maden som et fremmedlegeme i stedet for en næringskilde. Ved at indtage protein fra mange forskellige kilder så som kalkun, magert svinekød, fisk, forskellige slags bønner (specielt brune bønner), tofu, mælk, samt de traditionelle kyllingebryst og tun, kan du undgå at komme i underskud af enkelte aminosyrer og udnytte alt den protein du indtager. Og lad så være med at tro at bare fordi du drikker to liter mælk har du fået den protein som er nødvendig. Prøv i stedet at eksperimenter med sammensætningen af din kost så du finder den sammensætning du bedst kan lide.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke hænge personen ud. Hvem der skrev indlægget er principielt ligegyldigt, det var blot ment som en påmindelse til alle om at variere kosten. Har selv for vane ikke at spise varieret nok. Samtidig er der måske nogle der blot tror at protein er protein, og får man et par hundrede gram om dagen, er alt ok. Ville blot pointere at sådan forholder det sig ikke.

Måske var det forkert at henvise til et bestemt indlæg. Men fik da under alle omstændigheder forklaret vigtigheden af at variere proteinkilderne, hvilke var min idé med indlægget.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kunnet finde indlægget, men mener det var BLACKICE der sagde, at han drak 2 liter mælk dagligt for at få tilstrækkeligt med protein. (hvis det ikke var dig sig endelig til, det var ikke for at hænge dig ud, men nu bliver jeg spurgt for anden gang)

Mener nu heller ikke det er så relevant af finde indlægget, da det ikke var mere fyldestgørende end det jeg lige har skrevet. Nok får man ca. 75 gram protein i 2 liter mælk, men jævnfør mit første indlæg er dette ikke optimalt. Det var det jeg prøvede at fortælle, ikke kun til BLACKICE, men snare ment som en generel information til de der eventuelt ikke ved så meget om aminosyrer, de forskellige typer proteiner, hvordan immunsystemet kan danne antistoffer hvis en bestemt proteinkilde indtages for ofte, eller af et underskud af en eller flere aminosyrer kan medføre en katabolsk tilstand. Dem tror jeg trods alt der er nogle af her på MOL, og de bør vide at det er nødvendigt med en variation af proteinkilderne, hvorfor jeg skrev artiklen.

Nu da det skulle være uddebatteret, har i så nogle kommentarer til artiklens indhold i øvrigt ?

Link to comment
Share on other sites

”så vidt jeg ved, så indtager BLACKICE også meget andet end blot mælk for at dække sit proteinbehov”

Det kan man jo ligesom ikke undgå, vel. Har da aldrig påstået at han ikke blot af og til æder en kartoffel eller lidt fisk. Men når man som han, tror at man får sit proteinbehov dækket gennem 2 liter letmælk, bør en eller anden altså skride ind. Også selvom de mener det er velkendt viden her på MOL, og i øvrigt ikke finder det ophidsende, for nu at bruge dit eget udtryk.

I øvrigt bryder jeg mig heller ikke om at diskutere nogen som ikke er tilstede. Ville blot udrydde en hver tvivl mht. proteiner, hvis der skulle være nogen. Det var ikke for at fremhæve mig selv, men jeg tog mig den beskedne frihed at fortælle lidt om proteiner, da jeg ud fra BLACKICEs indlæg fandt det relevant.

At indlægget skulle være ophidsende har jeg aldrig lovet, men proteiner er noget der tales meget om her på MOL, så lidt information kan vel ikke skade. At det ikke kommer som nogen overraskelse for dig XAX, havde jeg endelig heller ikke forventet, men husk på, at også mange nybegyndere benytter MOL, og ting du finder elementære, kan for andre være brugbar viden.    

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig skal man variere sin kost. Det er da ganske almindelig og logisk information som man i øvrigt gerne skulle være indoktrineret til at gøre hvis man da ellers har gået i den danske folkeskole.

Men jeg har da haft en kammerat der trænede og som samtidigt var så kræsen at han kun spiste skinke/ost toasts og krydderboller med syltetøj. Det har han gjort hele sit liv. Så en dag efter træning spurgte jeg ham hvor mange proteiner han fik om dagen. han svarede så, proteiner, hvad er det for noget?? Og så undrer han sig over at han har trænet i tre år og har taget 2-3 kg på og vejer under 70kg!

Link to comment
Share on other sites

Meningen i din lille artikel er såmænd god nok, men ærlig talt så synes jeg lige at du selv burde have snakket med Blackice inden du antog dette.

Det er såmænd rart nok at du også gør noget for begynderne :thumbs-up: men på den anden side så ser jeg det hellere ikke som noget problem, eftersom det er de færreste som har lyst til at æde/drikke det samme hele tiden.

Den problemstilling som Jcq påpeger synes jeg egentlig er mere relevant.

Link to comment
Share on other sites

”Meningen i din lille artikel er såmænd god nok, men ærlig talt så synes jeg lige at du selv burde have snakket med Blackice inden du antog dette”

Nu må i stoppe. Først beder i mig om at fortælle hvem jeg henviste til. Jeg skrev efterfølgende at jeg ikke ville hænge nogle ud, og at det principielt var ligegyldig og derfor ikke ville sige det. Herefter bliver jeg igen bedt om at fortælle hvem personen var.

Efter nummer to opfordring, skriver jeg det så. Nu bliver jeg så kritiseret for det. Absurd.

Herefter siger du at du ikke mener det er noget problem, eftersom det er de færreste som har lyst til at æde/drikke det samme hele tiden. Her er jeg helt uenig. Ofte kommer man ind i nogle bestemt spisevarer, og glemmer at variere sin kost. Det er i hvert fald hvad Blackice gør når han dagligt drikker to liter mælk.

Derudover synes du den problemstilling Jcq påpeger er mere relevant. Her tror jeg at jeg misforstår dig. For hvilke problemstilling påpeger han ? Han taler om en person der ikke variere sin kost, idet han kun spiser toasts og krydderboller med syltetøj. Er der ikke den samme situation som at drikke to liter mælk hver dag ? Nemlig for ensformig en kost.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vidste udemærket godt hvem du henførte til i artiklen, og jeg har da ikke opfordret dig til at fortælle hvem det var.

Jeg synes bare det er problematisk at antage at vedkommende kun drikker 2 liter mælk om dagen for at dække sit proteinbehov. Hvor er det lige at han har sagt det henne?

Jeg er stadig uenig med dig at de fleste spiser for ensformet, og hvem er det egentlig vi snakker om? Hvis det er folk her på MOL, så prøv at kigge i logbøger og gamle indlæg om kostvaner. Det giver nok et lidt andet billede end det du fremstiller.

Mht. Jcq og hans indlæg, så giver jeg dig ret i problemet med en uvarieret kost, men problemet er også at der generelt ikke var nok proteiner i hans kost.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du udmærket godt viste hvem jeg hentydede til i artiklen, hvilke glæder mig lidt. Det kan vel kun betyde at jeg havde ret i mine antagelser om at det var Blackice der havde skrevet indlægget. (Så er ingen da blevet fejlciteret) :)

XAX jeg er klar over at du har ikke opfordret mig til at fortælle hvem det var der skrev indlægget med de 2 liter mælk. Enig. Men grunden til af jeg skrev hvem det var, var fordi jeg af ”jer” (med ”jer” menes læserne af mit indlæg) blev opfordret til at fortælle det. Men enig, det burde jeg nok ikke have gjort. Ingen grund til at hænge nogen ud, eller tale om folk der ikke er tilstede.

Samtidig skriver du: Jeg er stadig uenig med dig i at de fleste spiser for ensformigt. Selvfølgelig ikke de fleste. Men jeg er overbevidst om at mange, især begynderne, ikke spiser optimalt. Mine egne kostvarer var i hvert fald ikke optimale i starten. Og hvordan skulle jeg i øvrigt også vide hvad man burde spise. Her kommer et sted som MOL til sin ret. Personligt var jeg i starten glad for at de der havde trænet længere end mig, gav råd om træning og kost. Hvor havde man ellers været i dag ? Samme brugbare informationer prøvede jeg så at give videre til andre, som i dag står i samme situation.

Mht. Jcq´s indlæg forstår jeg dig nu bedre. Det var ikke blot uvarieret kost du tænkte på, men også manglende proteiner. Det er selvfølgelig en pointe. Men de fleste finder vel ret hurtigt ud af at proteiner er nødvendig for at opbygge muskelmasse. Derimod er der mit indtryk at mange træner længe uden at vide ret meget andet om proteiner end at ”de er nødvendige for at bliver større og stærkere”. Hvilke jo absolut ikke er nok. Her kunnet mit indlæg evt. komme til nytte.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en lille ting. Men jeg synes ikke at det er at hænge nogen ud at fortælle hvor man har læst det man omtaler. Det er ligesom hvis man siger et og andre mener noget andet, så henviser man til, f.eks., et studie eller forsøg som det drejer sig om, ellers kan der mangle en sammenhæng i det der skrives. (synes jeg)

Casper

Link to comment
Share on other sites

Prøblemstillingen er nok kun relevant hvis man kun indtager 2 liter mælk. Hvis der er tale om 2 liter mælk ekstra for at dække et øget proteinbehov hos vægttrænende, kan jeg ikke se problemet. Har du nogle referencer?

Allergiproblemet er jo reelt nok, men den teori du nævner er jo kun en ud af millioner (næsten) af teorier til at forklare allergiproblemerne i den vestlige verden.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Panser lavede et godt indlæg som måske ikke er særligt relevant for hardcore-debatører. Men indlægget frembringer spørgsmålet om ikke der skulle lavet en FAQ-liste som specielt nye kunne konsultere. Jeg har set f.eks. Thomas J (ikke for at hænge nogen ud :wink3:) lave en masse kanon indlæg med ting som jeg ikke vidste. Efter ca en uge er disse begravet et sted hvor de færreste nye læsere leder. Ergo kommer der en masse spørgsmål a la "hvis jeg nu fortsætter med at vægttræne (intet specielt træningsprogram) 2 gange om ugen og æde kreatin samtidig med at jeg løber 5 gange om ugen er jeg så stor som et hus om 5 år".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sådan set enig med Niels. Klart drikker man 2 liter mælk om dagen, og ikke andet, så er det et problem. Men de 2 liter mælk skal jo ikke komplementeres med ret meget, før man er dækket ind. De fleste spiser vel så mange forskellige ting på en dag, at aminosyreropgørelsen i sidste ende er uvæsentlig. I sidste ende er det antallet af gram som tæller. Jeg er dog enig i at ensidig kost er et problem, og man bør variere det man spiser. Jeg anså det nu også bare som om at "den omtalte person", forsøgte at ØGE sit protein indtag med 2 liter mælk om dagen. Ikke DÆKKE det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været uvidende om behovet for protein lige efter træning indtil jeg kiggede på MOL første gang. Det hjælper jo ikke at man får protein nok, hvis det er på "forkerte" tidspunkter. Så bliver proteinet bare nedbrudt.

M.h.t. de 2 liter mælk, så giver det jo bl.a. 2 gange mere end daglig forbrug af kalk og fosfor, hvilket skal filtreres fra af nyrerne. Derfor tror jeg på, at det ville være klogere at reducere mælkeforbruget. Jeg antager, at det er en af grundene til, at man har anbefalet en halv liter mælk om dagen til voksne.

Link to comment
Share on other sites

Nu er de anbefalede dagsdoser af vitaminer og mineraler, for det første grænsen for hvor meget man skal have, før mangelsymptomer opstår. Man skal indtage MEGET mere, før grænsen for overdosering nåes. For det andet er retningslinierne lavet for en gennemsnitsperson. Hvis vi antager at en gennemsnitsmand vejer ca. 70 kg, og sammenligner med f.eks mig selv, som næsten vejer dobbelt så meget (128 kg), så tror jeg roligt man kan antage at mit behov er noget større. Jeg tror ikke der er noget problem i at drikke 2 liter mælk om dagen, hvis man kan få dækket en stor del af sit protein behov på den måde. Jeg kender folk som træner, der drikker 3-4 liter mælk om dagen. Klart, på et eller andet tidspunkt kan man begynde at snakke om at det bliver for meget. Men jeg tror ikke 2 liter mælk er noget problem for en stor vægttræningsatlet. Jeg mener forøvrigt at jeg læste et eller andet sted at IPF verdensmesteren i styrkeløft (sværvægt), Brad Gillingham, drikker 5 liter mælk om dagen. Det er muligt at jeg husker forkert.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share