Bill Starr program


Chris27
 Share

Recommended Posts

Jeg har overvejet, hvordan man bør udføre sine sæt. Mange siger 3x5 eller 5x5 tæt på failure (feks TJ's begynderprogram).

Men nu så jeg et (synes jeg) egentlig ret spændende Bill Starr program, hvor feks squatvægten er 5x135, 5x185, 5x225, 5x275 og 5x325 (pound). Vil sådan en serie være god, eller vil der ialt være for lidt belastning.

Ser programmet ellers godt ud?

På forhånd tak :wave:

Link to comment
Share on other sites

Bill Starr´s programmer er tidstestet. De er blevet anvendt af tonsvis af amerikanske fodboldspiller. Bill Starr er Strength Coach på John´s Hopkins University i USA, og står for den fysiske træning.

Bill´s måde at organisere vægtene på i 5 x 5 metoden, er ganske glimrende hvis min ikke er konditioneret nok til at håndtere 5 tunge sæt. Desuden anbefaler han at det sidste sæt er til failure eller tæt på. Bare man kan lave de foreskrevne 5 reps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det der tiltalte mig ved programmet var netop, at det ikke var 5 sæt nær failure. Men som jeg skrev det der, starter man så alligevel for let. Hvis jeg feks laver 5x70, så vil programmet sige 5x30, 5x40, 5x50, 5x60 og 5x70, kunne det så ikke være bedre med 5x40, 5x47,5, 5x55, 5x62,5 og 5x70 eller måske ligefrem starte med 5x50. Hvor vigtigt et aspekt er det?

I programmet står der i øvrigt high pulls, hvad er det.

:)

Link to comment
Share on other sites

highpulls kan du finde på billpearl.com ....jeg mener det er at ligge på en bænk ( vandret ) ..og så trække en håndvægt op til siden i begge sider samtidig...dvs lidt ala bend-over-rows...dog med større ROM..og med støtte til lænden....desuden er du sikker på at du er vandret hele tiden ;o)

Link to comment
Share on other sites

Tenace > Jeg kunne ikke finde nogen highpulls på billpearl.com, men jeg fandt på exrx.net en øvelse, som hedder

highpull , jeg tror, at det er den som menes i programmet, altså en blanding af eksplosiv dødløft og upright rows. Den ser lidt dramatisk ud, så jeg vil nok udskifte den med almindelig dødløft, hvis jeg skal prøve programmet. :)

Link to comment
Share on other sites

tarantula> det er jo normal praksis at man smider stangen i olympisk vægtløftning. Der er jo ingen som kontrolleret kan sænke 250 kg ned til gulvet efter en max clean and jerk. High pulls udføres jo reelt også så eksplosivt og tungt at man IKKE kan sænke den under kontrol. Så faktisk er det langt mere sikkert at smide skidtet, end forsøge at kontrollere den og springe en biceps i forsøget. Det kræver bare øvelse. Jeg tror du er lidt for bodybuilding fikseret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke, at jeg er modig nok til high pulls, og jeg ville nok heller ikke blive populær, hvis jeg begyndte at kaste vægtene fra 1,5meters højde, så jeg ville foretrække min yndlingsøvelse dødløft.

Jeg er lidt forvirret mht Powercleans. Det er ikke den øvelse, som i havde på MOL-træf? Jeg ville gerne udskifte den med military.

Men et spørgsmål til TJ, i vægtene foreslår de vægte a la 135x5, 185x5, 225x5, 275x5, 315x5, ville det ikke være en god ide, at starte lidt højre, feks på 200, eller har de meget lave vægte i starten et formål, som jeg ikke lige har gennemskuet (Sheiko har jo også en masse lave vægte). :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share