Ipren ved inflammation


Keler
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået noget inflammation i mine skuldre, og overvejer derfor noget NSAID produkter. Jeg har rådspurgt mig ved en masse forskellige men får forskellige svar fra apotekerne, venner og andre.

Mit spørgsmål lyder på:

1. Ved inflammation dæmper Ipren bare smerterne, eller går det ind og heler?

2. Er Ipren og ibuprofen det samme? Eller er ibuprofen bare et stof der er med i pillen Ipren? Kan man købe piller der hedder ibuprofen, eller er det bare Ipren piller bare med højere dosis?

Er lidt forvirret som i kan høre! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ipren og Ibuprofen er det samme - det tilsvarer panodil og paracetamol der også dækker over samme sag. Det aktive indholdsstof i både Ipren og Ibuprofen er Ibuprofen. Ibuprofen præparater findes også under navne som Brufen og Ibumetin.

NSAID virker både antiinflammatorisk og smertestillende - de smertestillende effekter opnås hovedsagligt igennem de antiinflammatoriske virkninger modsat stoffer som fx paracetamol i panodil (inflammation i sig selv er en smertefremkaldende proces der kan dæmpes ved NSAID)

Meget kort sagt skal der til inflammationer bruges en stofgruppe der kaldes for eicosanoider - herunder hører bl.a. proinflammatoriske stoffer (stoffer der fremmer inflammation) som fx leukotriener og prostaglandiner (specielt sidstnævnte er ofte ansvarlig i at give smerter i forbindelse med inflammationer)

For at kunne danne disse stoffer kræves aktivitet i et enzym der hedder COX (COX-2 i dit tilfælde) - NSAID går typisk ind og hæmmer dette enzym hvorfor både inflammation og smerter hæmmes.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået noget inflammation i mine skuldre, og overvejer derfor noget NSAID produkter. Jeg har rådspurgt mig ved en masse forskellige men får forskellige svar fra apotekerne, venner og andre.

Mit spørgsmål lyder på:

1. Ved inflammation dæmper Ipren bare smerterne, eller går det ind og heler?

2. Er Ipren og ibuprofen det samme? Eller er ibuprofen bare et stof der er med i pillen Ipren? Kan man købe piller der hedder ibuprofen, eller er det bare Ipren piller bare med højere dosis?

Er lidt forvirret som i kan høre! :blink:

Hej Keler.

Lige et supplement til Sortiarius gode forklaring.

NSAID er forkortelse for Non-Steroid Anti Inflammatory Drugs så det dæmper inflammationen.

Men inflammation er ikke som udgangspunkt noget negativt da det er en essentiel del af kroppen heelingsproces og fremkommer i det øjeblik at noget er bekadiget og skal genopbygges. Medfølgende den inflammatoriske proces kommer der ofte en hævelse (ødem) og det er den man også er interesseseret i at dæmpe.

SÅ Ipren har ikke en heelende effekt.

Håber det hjalp til overblikket.

Med venlig hilsen

APH

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået noget inflammation i mine skuldre, og overvejer derfor noget NSAID produkter. Jeg har rådspurgt mig ved en masse forskellige men får forskellige svar fra apotekerne, venner og andre.

Mit spørgsmål lyder på:

1. Ved inflammation dæmper Ipren bare smerterne, eller går det ind og heler?

2. Er Ipren og ibuprofen det samme? Eller er ibuprofen bare et stof der er med i pillen Ipren? Kan man købe piller der hedder ibuprofen, eller er det bare Ipren piller bare med højere dosis?

Er lidt forvirret som i kan høre! :blink:

Hej

Har været elite idræts udøver i håndbold og har tit fået "gigt medicin". Ja ipren er ibuprofen. Hvis du skal tage dem skal det tager over en 10 dages kur. 600 mg 3xdagligt. Mens du tager dem må du ikke træne din skulder ellers har det ingen virkning. Ibruprofen fjerner betændelse tilstande i kroppen.

Du skal ikke bruge spiller som slik de er nedbryden på kroppen, og man kan ofte får dårlig mave af dem .

Håber du kan bruge det til nogen.

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har været elite idræts udøver i håndbold og har tit fået "gigt medicin". Ja ipren er ibuprofen. Hvis du skal tage dem skal det tager over en 10 dages kur. 600 mg 3xdagligt. Mens du tager dem må du ikke træne din skulder ellers har det ingen virkning. Ibruprofen fjerner betændelse tilstande i kroppen.

Du skal ikke bruge spiller som slik de er nedbryden på kroppen, og man kan ofte får dårlig mave af dem .

Håber du kan bruge det til nogen.

Lars

I forlængelse har Lars' kommentar kan du se, at der skal ret store doser til før det virker på inflammationen (og ikke bare dæmper smerter). En normal håndkøbs-ipren indeholder 200 mg - skal de være stærkere, skal du have dem på recept.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har været elite idræts udøver i håndbold og har tit fået "gigt medicin". Ja ipren er ibuprofen. Hvis du skal tage dem skal det tager over en 10 dages kur. 600 mg 3xdagligt. Mens du tager dem må du ikke træne din skulder ellers har det ingen virkning. Ibruprofen fjerner betændelse tilstande i kroppen.

Du skal ikke bruge spiller som slik de er nedbryden på kroppen, og man kan ofte får dårlig mave af dem .

Håber du kan bruge det til nogen.

Lars

Nej ibuprofen er ikke på nogen måde nedbrydende for kroppen - faktisk lige omvendt - det inflammatoriske respons i forbindelser med skader o.lign er som regel ikke gavnligt - ofte forsinker det helingsprocessen.

Man kan da godt sige det er naturligt med en inflammatorisk reaktion efter skade - men for mig at se er det lige så naturligt som allergi der også er en kropslig autoimmun proces.

Umiddelbart er de største problemer med ibuprofen at COX-hæmmere også hæmmer dannelsen af prostaglandin E2 - disse fremmer secerneringen af mucus i mavesækken og kan derfor give mavesårslignende symptomer.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

I forlængelse har Lars' kommentar kan du se, at der skal ret store doser til før det virker på inflammationen (og ikke bare dæmper smerter). En normal håndkøbs-ipren indeholder 200 mg - skal de være stærkere, skal du have dem på recept.

JA ellers bare tage 3-200 mg så giver det jo 600 mg :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nej ibuprofen er ikke på nogen måde nedbrydende for kroppen - faktisk lige omvendt - det inflammatoriske respons i forbindelser med skader o.lign er som regel ikke gavnligt - ofte forsinker det helingsprocessen.

Man kan da godt sige det er naturligt med en inflammatorisk reaktion efter skade - men for mig at se er det lige så naturligt som allergi der også er en kropslig autoimmun proces.

Umiddelbart er de største problemer med ibuprofen at COX-hæmmere også hæmmer dannelsen af prostaglandin E2 - disse fremmer secerneringen af mucus i mavesækken og kan derfor give mavesårslignende symptomer.

ØØHH ja du kan få mave sår, kronisk mave smerter, vil du ikke kalde det nedbrydende for kroppen

Her kan nævnse nogel mulige bivirkninger

Mavesmerter, kvalme og diaré.

Træthed.

Allergiske reaktioner.

Let uro.

Øget risiko for udvikling af mavesår i mavesækken eller tolvfingertarmen

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres svar! Det hjalp meget!

Dvs. At hvis jeg tager små doser ( 400 mg X 3 gange dagligt fx) vil det kun dæmpe smerterne og ikke hjælpe på at få det til at gå væk? Men hvis jeg derimod skruer dosen op til 3 X 200 mg 3 gange dagligt vil det have en helende effekt og aktivt gå ind og hjælpe?

Jeg træner ikke skuldre, arme eller ryg de næste 14 dage. Jeg er som sagt begyndt på Ipren, men gad ikke hvis det ikke hjalp men kun dæmpede smerterne. Det gør ikke specielt ondt. Det prikker og summer bare i skuldrene, men vil jo gerne over det så hurtigt som muligt.

Derudover er jeg begyndt på Felden Gel og skal snart igen med noget Oil Of Life.

Link to comment
Share on other sites

ØØHH ja du kan få mave sår, kronisk mave smerter, vil du ikke kalde det nedbrydende for kroppen

Her kan nævnse nogel mulige bivirkninger

Mavesmerter, kvalme og diaré.

Træthed.

Allergiske reaktioner.

Let uro.

Øget risiko for udvikling af mavesår i mavesækken eller tolvfingertarmen

øeh, okay, lars.

De fleste typer medicin kan give sådanne milde bivirkninger uanset hvad det er - det gør dem ikke nedbrydende - de nedbryder ikke noget i kroppen.

Som jeg skrev, kan flittig brug give mavesårslignende symptomer - tror du har fået forkert fat i det med diarre - det er nærmere modsat hvis der kommer problemer der. Kroniske mavesmerter er vidst heller ikke helt sandsynlig...

Link to comment
Share on other sites

Nej ibuprofen er ikke på nogen måde nedbrydende for kroppen - faktisk lige omvendt - det inflammatoriske respons i forbindelser med skader o.lign er som regel ikke gavnligt - ofte forsinker det helingsprocessen.

Man kan da godt sige det er naturligt med en inflammatorisk reaktion efter skade - men for mig at se er det lige så naturligt som allergi der også er en kropslig autoimmun proces.

Umiddelbart er de største problemer med ibuprofen at COX-hæmmere også hæmmer dannelsen af prostaglandin E2 - disse fremmer secerneringen af mucus i mavesækken og kan derfor give mavesårslignende symptomer.

NSAID kan i nogle tilfælde hæmme helingsprocessen (dermed ikke sagt at de er nedbrydende)

http://www.bionyt.dk/ejabon/2605FM_ART01.asp

Dette kan selvfølgelig ikke overføres direkte til den aktuelle situation, men vil bare frem til at det ikke altid er smart at hæmme eicosanoidsyntesen, da den har så mange andre funktioner, som f.eks. aktivering af stamceller og vækstfaktorer.

Link to comment
Share on other sites

Dvs. At hvis jeg tager små doser ( 400 mg X 3 gange dagligt fx) vil det kun dæmpe smerterne og ikke hjælpe på at få det til at gå væk? Men hvis jeg derimod skruer dosen op til 3 X 200 mg 3 gange dagligt vil det have en helende effekt og aktivt gå ind og hjælpe?

Mener at 200 mg 3xdagligt er rigeligt til at få den antiinflammatoriske effekt. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

øeh, okay, lars.

De fleste typer medicin kan give sådanne milde bivirkninger uanset hvad det er - det gør dem ikke nedbrydende - de nedbryder ikke noget i kroppen.

Som jeg skrev, kan flittig brug give mavesårslignende symptomer - tror du har fået forkert fat i det med diarre - det er nærmere modsat hvis der kommer problemer der. Kroniske mavesmerter er vidst heller ikke helt sandsynlig...

Hallo

Prøv nu at kigge på de forskellige sider ang. bivirkninger. F.eks netdoktor

Jeg har også selv fået diare af dem, da jeg som tidligere har været på mange ag disse kure i 10 dage.

Og alt medicin giver ikke mavesår.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres svar! Det hjalp meget!

Dvs. At hvis jeg tager små doser ( 400 mg X 3 gange dagligt fx) vil det kun dæmpe smerterne og ikke hjælpe på at få det til at gå væk? Men hvis jeg derimod skruer dosen op til 3 X 200 mg 3 gange dagligt vil det have en helende effekt og aktivt gå ind og hjælpe?

Jeg træner ikke skuldre, arme eller ryg de næste 14 dage. Jeg er som sagt begyndt på Ipren, men gad ikke hvis det ikke hjalp men kun dæmpede smerterne. Det gør ikke specielt ondt. Det prikker og summer bare i skuldrene, men vil jo gerne over det så hurtigt som muligt.

Derudover er jeg begyndt på Felden Gel og skal snart igen med noget Oil Of Life.

KUR- 600 MG 3 gang dagligt i 10 dage. Og træne ikke den skade sted imens. SÅDAN

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået en recept flere gange på 600 mg til en skulderskade, en knæskade og den værste en albueskade...

Jeg fik at vide af lægen af jeg skulle tage 600 mg 3 gange om dagen ved de første 2 skader, og ved albueskaden fik jeg at vide at jeg kunne tage 600 mg op til 3 gange om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Nej ibuprofen er ikke på nogen måde nedbrydende for kroppen - faktisk lige omvendt - det inflammatoriske respons i forbindelser med skader o.lign er som regel ikke gavnligt - ofte forsinker det helingsprocessen.

Man kan da godt sige det er naturligt med en inflammatorisk reaktion efter skade - men for mig at se er det lige så naturligt som allergi der også er en kropslig autoimmun proces.

Ligemeget hvor dan man vender og dejer det så er inflammation en af de vigitgste responser i kroppens immunsystem og den er bestemt gavnlig i skadesprocessen.

Inflammation, defineret som ansamling af leucocytter kombineret med ekssudation har den vigtige egenskab at nedbryde det beskadiget væv ved en evt.skade.

At der så kan være en defekt i systemet der gør at man få et øget respons ved kontakt et allergen er en anden sag.

Bivirkniger er der rigeligt af, men det er altid en afvejning af fordele og ulemper.

Til Lars.

Verden er ikke sort/hvid. Fordi du har haft effekt af 600 mg/dag i 10 dage. er det ensbetydende med at det er facitlisten. En terapeutisk dosis forsøger altid at ramme bedst mulige effekt med lavest mulige dosis. Og da vi reagerer forskelligt på medicin er dosis individuel.

Venlig hilsen

APH

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har selv lige fået en skade i lænden. En af discos skiverne mellem de nederste ryghvivler er hævet op og trykker på iskesnerven ned i højre balde, AV !!

Ville Ipren hjælpe her ? Evt de 3x200 mg om dagen ? ( ved ikke om jeg har forstået det rigtigt, det i skrev ovenfor?)

Link to comment
Share on other sites

Hej Keler :bigsmile:

Jeg er dags dato selv begyndt på en NSAID kur for mine skuldersmerter. Jeg skal tage 2x500 mg Bonyl dagligt i 7-14 dage. Efter kuren skal jeg bruge nogle måneder på at træne rotator cuffen op og der bør gå noget tid inden jeg belaster skulderne så meget som tidligere. Jeg har valgt at tro på at denne kur og pausen + genoptræningen kan gøre trikket :wink:

God bedring.

- Pia (Bambi)

Link to comment
Share on other sites

Hej Keler :bigsmile:

Jeg er dags dato selv begyndt på en NSAID kur for mine skuldersmerter. Jeg skal tage 2x500 mg Bonyl dagligt i 7-14 dage. Efter kuren skal jeg bruge nogle måneder på at træne rotator cuffen op og der bør gå noget tid inden jeg belaster skulderne så meget som tidligere. Jeg har valgt at tro på at denne kur og pausen + genoptræningen kan gøre trikket :wink:

God bedring.

- Pia (Bambi)

Det er også inflammation du døjer med eller hvordan?

Jeg har valgt helt at holde pause fra træningen af overkroppen. Næsten alle øvelser forplanter sig i forskulderen.

Regner også med jeg hopper på endnu en ipren kur nu her, samt et par ultralydsbehandlinger :smile:

Go bedring til dig også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er også selv for tiden plaget af inflammation i skulderen. Men var egentlig af den overbevisning, at total pause ikke er nogen speciel fordel.

Klipper lige lidt fra en artikel jeg fandt i en af mine utallige søgninger om lortet:

"When your tissue is injured it heals with scar tissue, not fresh new cells, just protein branches called collagen. For about the first three weeks scar tissue is forming therefore, lifting weight too early is counter productive; however, it is quite essential to work on passive then active ROM.

You should be aware that once the scar tissue has stabilized you must begin exercising the area with weights as soon as possible. Please note that some research has shown that use of NSAIDS on a repetitive basis results in additional scar tissue formation. Additional research indicates that cross frictional massage and deep tissue massage to the tendon, helps promote new blood vessel growth and speed healing."

Hele artiklen findes her http://www.bodybuilding.com/fun/drryan9.htm

Men igen det er svært at vide hvordan man skal gribe den her skade an. Har både snakket med kiropraktor, fys og to læger, og ingen virkede rigtig til at have en skabelon for hvordan man skulle gøre. Min læge var dog glad for dette genoptræningsprogram http://www.sportnetdoc.dk/injury/14-01.htm , så for en lille måned siden investerede jeg i et grønt træningselastik og gik igang. Har da på fornemmelsen at det går nogenlunde fremad, ligger på trin4 nu, men mærker dog lidt til skulderen ved armbøjninger.

Link to comment
Share on other sites

Tak for artiklen :smile:

Som du siger så tror jeg der er mange måder at gøre det på. Hvad folk fortæller og hvad jeg læser er hvert fald forskelligt. Da jeg døjede med det i albuerne, trænede jeg med jævne mellemrum med lette kg, men det gjorde bare det hele værre, og perioden uden effektiv træning blev derfor længere. Denne gang holder jeg mig derfor helt fra træning af overkroppen i 2 måneder ca. Måske mere.

Når jeg så ikke mæker mere til skuldrene i hverdagene og ej heller med en smule belastning, og det ikke bliver værre dagen efter, går jeg igang med få sæt og mange reps til de fleste overkropsøvelser.

Det tror jeg er en ok måde at gøre det på. Kroppen skal nok selv fortælle når det er OK at smide lidt mere vægt og lidt flere sæt på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Keler :bigsmile:

Jeg er dags dato selv begyndt på en NSAID kur for mine skuldersmerter. Jeg skal tage 2x500 mg Bonyl dagligt i 7-14 dage. Efter kuren skal jeg bruge nogle måneder på at træne rotator cuffen op og der bør gå noget tid inden jeg belaster skulderne så meget som tidligere. Jeg har valgt at tro på at denne kur og pausen + genoptræningen kan gøre trikket :wink:

God bedring.

- Pia (Bambi)

Hvilke øvelser benytter du til at træne rotatorcuffen?

Link to comment
Share on other sites

Det er også inflammation du døjer med eller hvordan?

Jeg har valgt helt at holde pause fra træningen af overkroppen. Næsten alle øvelser forplanter sig i forskulderen.

Regner også med jeg hopper på endnu en ipren kur nu her, samt et par ultralydsbehandlinger :smile:

Go bedring til dig også :wink:

Min læge mente at der kunne være tale om en inflammation ud fra de symptomer jeg beskrev. Så vi beslutte at starte med NSAID for at se om det kunne gøre tricket :wink: Jeg er dog fuldt ud bevidst om at de ud over at virke antiinflammatoriske, også virker smertestillende, så ingen hovedløs træning til mig, mens kuren står på. Derefter står den på genoptræning af rotator cuffen i begge skuldre - Kan jo lige så godt forebygge nu når vi er i gang.

Jeg synes også at de fleste overkropsøvelser går i skuldren :nonono: Pis irriterende og frustrerende. Men jeg har sagt til mig selv. Hellere holde en kortere pause nu, end at smadre sig selv helt, så man aldrig kommer igang igen.

Lyder dog lidt tankevækkende at du har taget én NSAID kur før, men at det fortsat driller. Har du prøvet ultralydsbehandlinger før?

Hvilke øvelser benytter du til at træne rotatorcuffen?

Fandt programmet da jeg læste denne udemærkede artikel om rotator-cuffen :smile:

My Webpage

Ved altså ikke lige hvorfor der står My Webpage :blink:Men artiklen kommer fint nok frem :innocent:

- Pia (Bambi)

Edited by Bambi1981
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share