Genoptræning efter skulderoperation


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Så er jeg langt om længe blevet opereret i skulderen, og skal nu til at tænke på genoptræning.

Jeg har fået en kikkertoperation hvor der er filet noget af en knogle for at skabe mere plads samt "ryddet op i noget irritation" (kirugens beskrivelse, ved ikke præcist hvad det var). Et knækket ledbånd kunne ikke repareres. Beskeden fra kirugen er at jeg godt må anvende skulderen fuldt ud så snart hævelse og smerter er væk.

Er der nogen her som har et godt foreslag til et basisprogram til at få trænet skuldrene op igen. Jeg tænker på noget basistræning der starter fra scratch så jeg om 2-3 måneder kan starte på normal træning igen?

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg langt om længe blevet opereret i skulderen, og skal nu til at tænke på genoptræning.

Jeg har fået en kikkertoperation hvor der er filet noget af en knogle for at skabe mere plads samt "ryddet op i noget irritation" (kirugens beskrivelse, ved ikke præcist hvad det var). Et knækket ledbånd kunne ikke repareres. Beskeden fra kirugen er at jeg godt må anvende skulderen fuldt ud så snart hævelse og smerter er væk.

Er der nogen her som har et godt foreslag til et basisprogram til at få trænet skuldrene op igen. Jeg tænker på noget basistræning der starter fra scratch så jeg om 2-3 måneder kan starte på normal træning igen?

Er du ikke blevet henvist til noget genoptræning? For i så fald vil de der hjælpe dig med dette.

Et genoptræningsprogram for skulderen er ikke det letteste at smide på bordet, da skulderen er meget kompleks og du ikke nærmere beskriver hvad det er for nogle strukturer der er blevet pillet ved. Dertil skriver du ikke hvad din grundlidelse var ud over impingement som bare er et ord for indeklemning og som ikke angiver årsag.

Hvs du har fået en operationsbeskrivelse med må du meget gerne skrive den, for det gør det lidt lettere at finde rundt i tingene.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg beskrivelsen af operationen. Ved ikke om jeg har misforstået noget mht ledbånd, for det nævnes ikke i journalen. Som jeg læser det kan jeg ret hurtigt træne videre normalt, men nu er jeg ikke skarp i lægetermer.

Så vidt jeg kan læse har de bare skrabet noget knogle væk, og så står der noget med noget plastik som jeg ikke helt har forstået.

Journal:

1GA

Suppleret med scalenerblok

på indikation DM75.4 Afklemningssyndrom i skulder

gøres KNBH51 Subacromiel dekompression dx.

Der anvendes 5 mg Adrenalin pr 3 liter skyllevæske.

Beachchair hø.skulder. Skopet via softspot. God oversigt over det glenohumerale led, der findes med normale bruskforhold, biceps... normal afgange og udløb. Normal kalibreret ledbånd. Labrum overalt fastsiddende. Ingen tegn på instabilitet eller ledbåndsskade. Pt. rød opadtil p.g.a. cuffen som er intakt.

Der fortsættes subacromiel, på et meget tæt subacromiel rum. Der lægges supplerende portal lateral og der bortshaves alt bursavæv, derefter stadig ganske sparsom plads, der gøres derefter acromiel plastik fra AC-leddet og ud til kanten af acromion og der suppleres med ekstra affræsning af forkanten sådan at der er ca. 10 mm plads rundt. Cuffen er særdeles kraftig

og intakt, er gået efter på hele ydersiden.

...nylon i huden.

Sugende forbinding.

Videre plan:

Kan mobiliseres uden restriktioner.

(+ en masse om smertestillende og kontrol efterfølgende)

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg beskrivelsen af operationen. Ved ikke om jeg har misforstået noget mht ledbånd, for det nævnes ikke i journalen. Som jeg læser det kan jeg ret hurtigt træne videre normalt, men nu er jeg ikke skarp i lægetermer.

Så vidt jeg kan læse har de bare skrabet noget knogle væk, og så står der noget med noget plastik som jeg ikke helt har forstået.

Journal:

1GA

Suppleret med scalenerblok

på indikation DM75.4 Afklemningssyndrom i skulder

gøres KNBH51 Subacromiel dekompression dx.

Der anvendes 5 mg Adrenalin pr 3 liter skyllevæske.

Beachchair hø.skulder. Skopet via softspot. God oversigt over det glenohumerale led, der findes med normale bruskforhold, biceps... normal afgange og udløb. Normal kalibreret ledbånd. Labrum overalt fastsiddende. Ingen tegn på instabilitet eller ledbåndsskade. Pt. rød opadtil p.g.a. cuffen som er intakt.

Der fortsættes subacromiel, på et meget tæt subacromiel rum. Der lægges supplerende portal lateral og der bortshaves alt bursavæv, derefter stadig ganske sparsom plads, der gøres derefter acromiel plastik fra AC-leddet og ud til kanten af acromion og der suppleres med ekstra affræsning af forkanten sådan at der er ca. 10 mm plads rundt. Cuffen er særdeles kraftig

og intakt, er gået efter på hele ydersiden.

...nylon i huden.

Sugende forbinding.

Videre plan:

Kan mobiliseres uden restriktioner.

(+ en masse om smertestillende og kontrol efterfølgende)

Som det står her kan du træne som du vil... Han har fræset noget knogle af, fjernet en bursa (fedtlegeme som nedsætter friktion). Dine rotator cuff er intakt og han har kigget på hele ydersiden af den...

Så du skal ikke være så nervøs for hvad der er blevet lavet

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Søg en klinisk fysioterapeut med forstand på skulderen. Du bør få undersøgt stabiliteten omkring dit skulderblad og få tjekket placeringen af din overarmsknogle i forhold til skulderbladet. Min erfaring er, subacromiale decompressioner oftest er en indirekte løsning på den manglende plads i skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vigtigt at du kommer i gang med mobilitettræning hurtigst muligt.

Sætningen "Cuffen er særdeles kraftig" skal du være meget glad for. Jeg fik sidste år konstrueret min rotator-cuff (to seneoverrivninger), og det er ikke specielt sjovt.

Husk at styrke skal du nok få tilbage (det ser det ud til jfr. operationsbeskrivelsen), men mobilitet er vigtigt, og at du bevæger skulderen korrekt. Benyt KUN en fys, som har prøvet dette før, da skulderen er et af de mest komplicerede led.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share