Problemer med squat og postur


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg har nu efter et halvt års squat (og styrketræning) opnået, ikke gode tal i squat (Den er kommet op, men nu også meget langt ned), men en umulig teknik og hverdagspostur.

Det er først noget, jeg har lagt mærke til nu. Det drejer sig om, at jeg får en smerte under squat (Mest omkring bunden) i den forreste, øverste del af låret. Med lidt google-fu fandt jeg frem til, der muligvis kunne være tale om "tensor fasciae latae", som på mit venstre lår også er mere markant end min højre. Jeg kan stort set kun strejke (Som jeg lige er begyndt på) den ud i venstre side, mens det ikke er et problem i højre side.

Jeg kan heller ikke holde fødderne på et lige "plan" under squat. Min højre fod ryger automatisk 3-5 cm bag min venstre fod, og det er stort set umuligt at squatte, når jeg tænker over det, og forsøger at tvinge mig selv til at holde fødderne på samme "plan". Det kan måske have noget at gøre med, at min hoft/lænd (Det kan ses omkring navlehøjde) er lidt drejet mod højre? Det kan knap ses, men det er noget, jeg lagde mærke til senere hen efter styrketræning. F.eks. mærker jeg også squats i den venstre side af rygmusklerne mest ift. den højre side.

Det kan også være noget pladder, men jeg håber, at der er nogen (eller nogle) herinde, der kender til problemet eller lignende og måske kan hjælpe. Lette squats har indtil videre ikke hjulpet noget hvad angår teknikken, og jeg håber ikke at miste meget mere i tallene, for det er ved at blive rigtigt frusterende. Jeg går til lægen med det her i næste uge, hvis jeg kan få en tid, og så ser jeg også, hvad han har at sige.

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Det er netop det, der er problemet. Jeg har ikke god teknik. Min ene fod er som sagt "bag" den anden. Men når jeg forsøger at gøre noget ved det, er det umuligt at komme ned i bunden af en squat. Jeg har forsøgt med bred og smal fodbredde (Som standard står jeg ca. lidt over skulderbredde). Jeg synes ikke selv, mine ben er særligt usmidige, men nu forsøger jeg mig med en ordentlig gang udstræk efter hver endt træning hver dag samt kun lette squats til tekniktræning.

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Med håb om at jeg har forstået dit problem rigtigt, så er her nogle bud på, hvad du kan have fokus på og få undersøgt hos en kompetent fysioterapeut.

Der er ord i din beskrivelse, som kan indikere, at dit lårbensknogle (caput femoris) ikke er centreret i ledskålen. Dette kunne i dit tilfælde betyde nedsat bagudføring af benet og evt. nedsat hofterotation.

Det andet, du kan få testet, er smidigheden i hasen. Lændemobilitet og stabilitet bør også være på plads. Disse punkter skal være i orden, før du kan have en god teknik!

Link to comment
Share on other sites

Med håb om at jeg har forstået dit problem rigtigt, så er her nogle bud på, hvad du kan have fokus på og få undersøgt hos en kompetent fysioterapeut.

Der er ord i din beskrivelse, som kan indikere, at dit lårbensknogle (caput femoris) ikke er centreret i ledskålen. Dette kunne i dit tilfælde betyde nedsat bagudføring af benet og evt. nedsat hofterotation.

Det andet, du kan få testet, er smidigheden i hasen. Lændemobilitet og stabilitet bør også være på plads. Disse punkter skal være i orden, før du kan have en god teknik!

Jeg kan tit opleve at være nødsaget at "knække" (Jeg løfter kraftigt mit venstre ben til siden indtil hoften "knækker") mit venstre ben for at kunne løbe uden smerter og for ikke at skulle gå med smerter og en mærkelig følelse, men det er også noget, jeg har haft hele livet. Måske kan der være noget om det. Er denne dislokation permanent, eller kan den fikses?

Vil det være spild at gå til lægen ift. en fysioterapeut? Jeg ved ikke hvordan priser er ift. fysioterapeut, og så mange penge har jeg heller ikke. Men jeg vil lede efter nogle steder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tit opleve at være nødsaget at "knække" (Jeg løfter kraftigt mit venstre ben til siden indtil hoften "knækker") mit venstre ben for at kunne løbe uden smerter og for ikke at skulle gå med smerter og en mærkelig følelse, men det er også noget, jeg har haft hele livet. Måske kan der være noget om det. Er denne dislokation permanent, eller kan den fikses?

Vil det være spild at gå til lægen ift. en fysioterapeut? Jeg ved ikke hvordan priser er ift. fysioterapeut, og så mange penge har jeg heller ikke. Men jeg vil lede efter nogle steder.

Det vil være bedre at kalde det derangement end dislokation, da det er en bedre beskrivelse af problemet - hvis der er tale om dette. Det vil være fint at komme til en dygtig fysioterapeut. Hvor i landet befinder du dig?

Link to comment
Share on other sites

Med håb om at jeg har forstået dit problem rigtigt, så er her nogle bud på, hvad du kan have fokus på og få undersøgt hos en kompetent fysioterapeut.

Der er ord i din beskrivelse, som kan indikere, at dit lårbensknogle (caput femoris) ikke er centreret i ledskålen. Dette kunne i dit tilfælde betyde nedsat bagudføring af benet og evt. nedsat hofterotation.

Du taler om Retroversion/anterversion af acetabulum?

I så fald - er det noget, du har forstand på?

Link to comment
Share on other sites

Du taler om Retroversion/anterversion af acetabulum?

I så fald - er det noget, du har forstand på?

Nej, forandringer der hører under hoftedysplasi er selvf. en alvorligere diff.diagnose, men det jeg antyder er en caput femoris malalignment, som bliver skabt af stramhed i de artikulære strukturer - og på baggrund af fejlbelastning. Den overordnede forskel mellem dette, og de diagnoser du nævner, er, at ved caput femoris malalingment kan du ved mobiliserende og styrkende øvelser opnå et optimalt aligment. Det er lidt anderledes, hvis fejlen sidder på bækkenet.

Hvis du vil have et mere specifikt svar, må du præcisere spørgsmålet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share