Frømand


bo92
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg ved, at mange er trætte af alle disse oplæg om dette emne, nemlig elitesoldat. Dog har jeg aldrig lavet et, der omhandler mig selv.

Jeg prøver dog alligevel at suge viden ud af jer, da jeg er blevet meget forvirret af alle de modsvarede svar fra folk. Jeg skulle dog hilse, at sige, at jeg ikke er uvidende på området. Jeg har læst samtlige oplæg på denne side og alle de bøger, der må være: BS et liv på kanten, shadow army og jæger i kamp med eliten af Thomas Rathsack og Jo du kan. Derudover har jeg også været til elitedag på flyvestation Aalborg og jeg har en ven tæt på familien, som har været jægersoldat og 50% af mændene i min familie har været rundt om militæret enten en lille periode eller hele deres liv.

Om mig:

Jeg er 19 år og studerer pt. på STX i Aalborg på 3. år. Jeg er omkring 1,88 cm høj og vejer 78 kg. Dog er jeg atletisk bygget. Jeg er tidligere elitesvømmer med sponsor og vundet DM flere gange, derfor er frømand lige mig og har absolut ingen bekymringer for svømningen til uddannelsen. Derudover jeg har spillet basketball i mange år og rundet landsholdet i et enkelt år og været med til at starte AaB college basketlinie før jeg stoppede, da det tog for meget tid at træne 8 gange om ugen + kampe, mens jeg læste på gymnasium. Jeg styrkertræner 4-5 gange om ugen, dog ikke pt. da jeg har brækket hånden. Derudover løb jeg tit før mit uheld med fivefingers og rygsæk med 10 kilo på ryggen. Jeg løber pt. 3300 meter på en cooper og 54 i biptest, dog har jeg dette lille problem, nemlig at jeg ryger ca. 5-6 smøger om dagen.

Jeg har en enorm vilje, også derfor jeg har nået så langt inde for mine interesseområder.

Jeg har skrevet kontrakt med hæren d. 4 februar og overvejer, at søge ind hos frømandskorpset efter.

Dog er det jeg er mest bekymret for, er træningen op til optagelsesprøven. Jeg har lidt meget af mellemørebetændelse, da jeg var lille og frygter dukkerlægens undersøgelse. Folk er dog totalt uenige her på siden. Nogle er for de lange marchture og nogle er ikke, andre synes crossfit er godt, andre er ikke. Derfor prøver jeg, at få et endegyldigt svar fra erfarne, om hvordan jeg evt. forbereder mig til det med træningsprogrammer til bronzecirklen, men generelt bare fullbody stærk.

Her er mit program udelukket for styrketræning:

Mandag: Bryst/skulder/triceps

Brystøvelser: Alle øvelser med opvarmning

Benchpress (3*8 gentagelser), Incline bench press med stang (3*8 gentagelser), incline chest press maskine (3*8 gentagelser), cable cross (3*8 gentagelser)

Triceps: øvelser: Alle øvelser med opvarmning

Cable pushdown med reb (1 opvarmning + 3*8 gentagelser), cable pushdown one arm (1 opvarmning + 3*8 gentagelser), triceps dips (3*10 gentagelser, Cable bent-over triceps extension med reb (1 opvarmning + 3*15 gentagelser)

Skulder øvelser:

Shoulder press dumbbell (3*8 gentagelser), shoulder press maskine (3*8-10 gentagelser), lateral raise one arm (3*8 gentagelser), upright-rows (3*8-10 gentagelser)

Tirsdag: Fri

Onsdag: Ryg/Biceps

Ryg øvelser: Alle øvelser med opvarmning

Cable pulldown pro lat bar (1 opvarmning 3*8 gentagelser) Bent-over barbell rows (1 opvarmning + 3*8 gentagelser), seated rows narrow grip (1 opvarmning + 3*8 gentagelser), Body weight inverted rows elevated legs med vægt (3*8 gentagelser), hyper-extensions (3*12 gentagelser), Cable rear-pulldown (3*8 gentagelser), chin ups (3*6-8 gentagelser)

Biceps: Alle øvelser med opvarmning

Dumbbell preacher curl (opvarmning + 3*8 gentagelser), Hammer curl (3*8 gentagelser), Barbell curl (3*8 gentagelser), cable supine curl (3*8 gentagelser)

Torsdag: Ben/skulder/mave

Benøvelser: Alle øvelser med opvarmning

Squat (3*8 gentagelser), Dumbbell Lunge(3*8 gentagelser umiddelbart efter squat), benpres (3*8 gentagelser), sled seated leg press (3*8 gentagelser), Lever Leg Extension og omvendt 2*(3*8 gentagelser), barbell standing leg calf raise (3*8 gentagelser)

Skulderøvelser: Alle øvelser med opvarmning

Barbell military press (opvarmning + 3*8 gentagelser), Shoulder press maskine eller dumbbell (opvarmning + 3*8 gentagelser), cable lateral raise one arm (opvarmning + 3*10 gentagelser), dumbbell seated rear lateral raise (opvarmning + 3*8 gentagelser)

Mave: VARIERER MELLEM UGERNE

Cable side bend evt. med vægte (3*10 gentagelser), weighted incline twisting situp variation: uden twist (3*10 gentagelser), bent knee to side situps (3*10 gentagelser), half jackknives (3*10 gentagelser), parallel legraise (3*15 gentagelser), twisted situps (3*10 gentagelser)

Fredag: Bryst/triceps

Brystøvelser: Alle øvelser med opvarmning

Flat bench dumbbell press (opvarmning + 3*8 gentagelser), incline dumbbell press (opvarmning + 3*8 gentagelser, decline bench press (opvarmning + 3*8 gentagelser), incline flyes (opvarmning + 3*8 gentagelser)

Triceps øvelser: Alle øvelser med opvarmning

Cable pushdown heavy (opvarmning + 3*8 gentagelser), french press (opvarmning + 3*10 gentagelser), close grip benchpress (opvarmning + 3*8-10 gentagelser), triceps extensions (opvarmning + 3*8 gentagelser)

Lørdag: Fri

Søndag: Ryg/biceps

Rygøvelser: Alle øvelser med opvarmning

Cable pulldown pro lat bar (1 opvarmning 3*8 gentagelser) Bent-over barbell rows (1 opvarmning + 3*8 gentagelser), deadlift (opvarmning + 3*6 gentagelser), seated rows narrow grip (1 opvarmning + 3*8 gentagelser), T-bar row (opvarmning + 3*8 gentagelser), Cable rear-pulldown (1 opvarmning + 3*8 gentagelser), chin ups (3*6-8 gentagelser)

Biceps øvelser: Alle øvelser med opvarmning

Barbell preacher curl (opvarmning + 3*8 gentagelser), dumbbell curls siddende (opvarmning + 3*8 gentagelser), cable hammer curls med reb (opvarmning + 3*8 gentagelser), kan ikke finde noget navn for sidste biceps øvelser, men det er en barbell-øvelse med mange gentagelser.

Søger kun seriøse svar, tak :)

Hilsen

bo92

Edited by bo92
Link to comment
Share on other sites

Ud fra det du skriver så fejler din kondition ikke noget bare du kan holde dig over 3000m så er du rigtig godt kørende, derfor synes at du skal melde dig ind i en orienteringsklub og lade det være din løbetræning 1-2 gange i ugen, det hjælper ikke at være i god form hvis man ikke kan finde vej i skoven under march og løb. Svøm 1-2 gange i ugen både med og uden uniform/tøj og begynd på undervandssvømning også med uniform/tøj. Start på træning med flerleds øvelser som squat, bænkpres, kropshævninger og dødløft, og træn tungt 8-4 reps plus nogen core-øvelser. Angående march så er jeg tilhænger af kort ture 5-10km med tung vægt over 30kg i højt tempo over 6 km i timen dog kan du ikke udelukke en lang tur i ny og næ over 25km mest fordi det er røvkedeligt og du skal lære at kroppen reagere anderledes på dette (en + 20 orienteringsmarch i bakket terræn er meget krævende) ikke mindst for huden på fødderne. På den længere tur kan du nøjes med 20kg. Husk at march er ikke det samme som løb så start i det små. Ellers lyder det som en god ide med nogle rene cross-fit uger i din træning. Angående bronzecirklen så bare afprøv engang imellem og se hvordan det går den er det mindste problem, hvis din styrke ellers følger din form så kommer du langt under de 12min, der bliver ikke kigget så meget på tiden sålænge du er under 12min men at du udfører øvelserne rigtig. Udover det så er der nogle undersøgelser der er lavet på en gruppe jægere der viser at det er vigtigere med stor styrke end stor udholdenhed i forbindelse med patrulje. Ellers er det bare at springe ud i det og passe på med overtræning også give den fuldgas til optagelsen.

HELD OG LYKKE

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det ser lyst ud for dig med svømningen.

Pas på med at overtræne, da du kan tage for meget vægt på og derfor blive upraktisk i kamp. Smøgerne bliver du nok nødt til at sige farvel til..

Nu har selv svært ved at finde noget omkring frømandskorps og fysik såsom højde og vægt.. De har dog en minimal højde på 155 cm. Ved ikke med maks højden, men tror godt du kan komme ind på det :-)

Ellers skal du også udover at være god svømmer, være en relativt god løber. Du skal kunne løbe 100 km på 14 timer.

Elles vil jeg nok bare sige held og lykke, og hvor der er vilje, er der vej

Link to comment
Share on other sites

Folk der vil ind til frø. falder gerne fra på de små ting som de ikke forventer eller ikke er klar på!

Her er nogle punkter som du skal kunne eller arbejde med:

Kan du tale i en dykkermaske fyldt med vand?

Kan du svømme 50m undervand stille og roligt herefter komme op og give ok signal?

Kan du på 4m vand ligge stille uden at bruge ret mange kræfter og blive der?

Er du god til at skrive om hvem du er som person mm.?

Laver du IQ test i din træning?

Er du i et med dig selv(prøv om du kan få lavet nogle Person factor Analyser eller tal med folk som kender dig godt om hvordan de ser dig som person)?

I 5 dage har du alle dage lavet dette:

Gået 15km med ca. 40kg på ryggen 6 km’t

Lavet 10x10 engle hop, 10x10 pushups, 10x10 maveruller gerne mere over en hel dag…

Løb 5km tid ja det er op til dig selv

Dag 5 nu er du næsten færdig arm, ben og ryg har det fint?

Ok så er du klar til 2 timer mere med gummibåds løb!

Skulle du have lavet denne test finder du meget hurtigt ud af hvor du skal arbejde mere med dig selv!

Når de nu så sender dig hjem kommer du så næste år?

Husk at den tid du er ved frø under prøver er en lang test!!!

Håber det hjælper lidt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share