Mave der ligesom buler ud - GRRR!


Jenslyn17
 Share

Recommended Posts

Jeg har en småtrænet mave, hvor der er aftegninger af muskler men ikke noget specielt. Har altid været tynd men er nu - i en alder af 17 år - nået op på 70kg. Har lagt mærke til at min mave buler noget ud alligevel? Altså det er næsten kun tydeligt hvis man kigger sig selv ind i spejlet fra siden - men jeg er træt af det!

Har virkelig ikke meget fedt på kroppen generelt (!), og det kan vel ikke være derfor så?

`

Har aldrig taget hormoner eller lign., så der kan det absolut heller ikke komme fra.

Jeg har aldrig trænet vildt meget mave, selvom jeg da kommer rundt om den alligevel. Hvad kunne være problemet, og hvad kan jeg evt. gøre for at udbedre det? Spørg endelig ind, hvis I vil vide noget!

Link to comment
Share on other sites

Har lige præcis det samme problem. Er fuldstændig clean men min mave buler stadigvæk ud og er hård. Er begyndt at lave nogle vakuumøvelser til at træne min transversusmuskel og det hjælper lidt. desuden er jeg begyndt på at have et specialitionsprogram for brystet så det kan voske i samme takt som maven

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet mig fortælle at vejrtrækningen skulle have noget at sige for om maven kommer til at bule ud når man laver maveøvelser. Det skulle være vigtigt at puste ud når man bøjer sig sammen, i stedet for at holde på vejret, som nogle gør. Ved dog ikke om det bare er en røver :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Styrk ryggen - stram korsettet! Her er nogel gode øvelser til den intra abdominale muskulatur. Den første øvelse har selv brugt meget og det har hjulpet gevaldigt.

Her er den vacuum øvelse fra T-Mag som der måske blev tænkt på.

Da man øger abdominal trykket under tunge løft, øges det rum som man kan opbygge tryk i også. Det er jo meget smart, for det hjælper jo kroppen til at udvikle større indre tryk til at presse de vægte vi nu skal have flyttet rundt. Hvis man ikke træner musklerne omkring ryggen og maven (truncus), så vil de slappe muskulatur ikke kune holde på de indre organer. Derfor ser det ud som om man har en lille hængevom. Det hjælper lidt at træne rectus abdominus, men det hjælper mere at få de dybtliggende muskler trænet. Cable twist er også en god øvelse til at få trænet de skrå mavemuskler. Jeg kunne ikke lige finde et link til den øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej folkens :)

Jeg er ny i det her forum, men har været så heldig at få min en fitness uddannelse, og tror jeg har svaret på jeres problem med maven der buler ud ;)

Det i mangler at træne, er som der tideliger er blevet nævnt jeres korset...muskelkorsettet, eller kropsstammen, de muskler der sørger for vi går med ret ryg og ikke "falder" sammen...hele vores holdning blir styret af disse muskler..disse muskler har også til funktion at "trække" de ydre mavemuskler ind så man får det berygtede vaskebræt :)

Hvordan træner man så dem ?

det hemmelige ord er fitnessball(til jer der ikke ved hvad det er, er det nogle store "badebolde", der findes i næsten alle træningscentre, de bruges til at træne stabilitet og derved kropsstammen) hiv fat i en instruktør og bed ham/hende fortælle lidt om det.

citat: PRoAcademy

"Vigtigst for muskelkorsettets funktion er de fire mavemuskler. Specielt m. transversus abdominis er af stor betydning, da det er den dybeste af alle. Og samtidig den der sørger for beskyttelse af rygsøjlen samt aftegning af talje og den flade mave."

citat slut

Ved at "trække navlen ind til rygsøjlen"(skal ikke forstås som om man spænder mavemusklerne) aktiveres transversus( spændes muskelkorsettet)

Dette kan gøres hver dag og hele tiden, når du ser tv, går rundt på job, når du træner, ja prøv engang nu mens du læser mit indlæg...bliv ved med denne simple øvelse og jeg er sikker på i nok skal få en flad mave :a-okhand:

HUSK: at hvis man ikke udfordrer den trænede krop, bliver den aldrig bedre - hvis man kun træner det som kroppen kan i forvejen, bliver den ikke bedre...

Held og lykke med det :)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hmm.. Det du siger Leifm, er altså at swizzball crunches har positiv effekt på korset træningen?.. Er det fordi man får det stræk i mavemusklerne, når man kommer helt ned og ligge med bøjet ryg?

Link to comment
Share on other sites

Playboy:

Både og...Det der sker når du lægger dig på en bold og træner er at du med det samme skal kæmpe for at holde balancen, når du holder blanacen aktiverer du korsettet.

Det er ikke nemt i starten, og når man mestrer at ligge på bolden, kan man vove sig op på knæ og derefter helt op og stå på den....du kan rent faktisk træne alle øvelser med fri vægt på bolden Hvis man vælger det kan man slå flere fluer med et smæk og styrke korsettet samtidig med man eks. træner biceps(på knæ på bolden)....Det vigtigste er bare at huske at trække navlen ind til rygsøjlen og gør det så ofte som muligt som jeg vist fik understreget i mit første post :)

Syntes du skal prøve dig frem evt. undersøge om der kører nogle hold med fitnessball i dit center...det kan klart anbefales :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Her er et par stykker fillimus ;)

http://www.fit-zone.com/livinghealthy/swissball5.htm

Der er også en pokkers maqsse andre øvelser herinde, hvis det er til swiss, så er det nederst på siden

http://www.sissel-online.com/free_exercises.php

Tak Hr. G.

De ser sku lidt nasty ud, jeg må hjem og støve den bold af jeg købte sidste sommer, inden jeg forsøger mig i centret ;)

Link to comment
Share on other sites

woot og jeg troede næsten at det var fordi jeg bulkede og maven hele tiden var halv fuld... :lol: :lol:

Er det skadeligt at have en mave der strutter en smule, jeg er egentlig ligeglad med looket men hvis holdningen ikke er sund for kroppen må jeg da hellere gøre noget ved det. :devil:

Link to comment
Share on other sites

...disse muskler har også til funktion at "trække" de ydre mavemuskler ind så man får det berygtede vaskebræt :)

Fitnessuddannelse eller ej..... ;)

at trække de ydre mavemuskler ind har intet med et vaskebræt at gøre!!! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Her er et par stykker fillimus ;)

http://www.fit-zone.com/livinghealthy/swissball5.htm

Der er også en pokkers maqsse andre øvelser herinde, hvis det er til swiss, så er det nederst på siden

Granhof.

På det nederste link kunne jeg ikke finde nogen øvelser til maven på den bold, er det mig der er lidt på afveje eller hvad??

Dem i det øverste link ser gode ud :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share