Fedtprocent og kropstype


SSF1
 Share

Recommended Posts

Kan man så heller ikke sige at man kan være en blanding i mellem 2-3 forkellige typer?

Forstår ikke hvad du mener med 2-3 forskellige typer?

Hvid du har en lav fedt procent, vil du højst sandsynlig ikke være mere kraftig bygget end en anden med lav fedt procent.

Har ikke set billede af dig, så svært at sige..

troede også altid selv jeg var kraftigt bygget.. Så tabte jeg 25 kg, og nu er alt normalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gætter på at trådstarter tænker på ektomorf, mesomorf og endomorf.

Det strider så direkte mod dine opfattelse af, at nogle er mere trænbare og tager lettere på end andre.

Jeg har ikke sat mig nok ind i det, til at have en holdning til om det er humbug, så vil forholde mig neutralt til om opdelingen giver mening.

Jeg kan ikke linke til det men getbig har en artikel om begreberne. Evt. googl: "kropstyper mænd" og vælg forslag to.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Skrev fra min telefon så kunne ikke lige overskue at skrive et længere svar. Men lad os lige starte forfra:

Er det muligt at opnå lav fedtprocent selvom at man er kraftigbygget og har let ved at tage på?

Ja, du kan godt opnå lav fedtprocent. Dog er det svære for dig end en der slank, da de allerede er dernede. Hvorfor? Læs det her: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=44671

Kort beskrevet, fedtceller forsvinder aldrig. Så er du eller har været tyk, vil dine fedt celler altid være der. Og derfor vil du have lettere ved at tage på igen.. Jeg har samme problem, spiser jeg et cheatmeal som folk så fint kalder det, tager jeg gerne 1-2 kg på, det lyder vandvittigt, men det er sandt.. og du har sikkert oplevet det samme.

At være kraftig bygget er en myte.. Ligesom store knogler er en myte. Selvfølgelig vejer knogler mere på en der er 2 meter end en der er 1.60. Men lette og tunge knogle findes ikke.

Der er tilgengæld forskel på hvor fedtet bliver lagret henne i kroppen, som så kan få dig til at se kraftig ud.

Der skal måske bare mere "arbejde" til i forhold til atletiske byggede som har let ved at opbygge muskelmasse.

Ja, du skal arbejde mere fordi du er overvægtig (går jeg ud fra, ved jeg selvfølgelig ikke).

Det tog heller ikke 2 uger at tage de mange kilo på? Gjorde det i hvertfald ikke for mig.

Synes selv, efter et fint vægttab at jeg er på rette spor.. Og ja, jeg har svært ved at tabe de sidste kilo, pga. jeg netop skal spise mere "clean" end en der allerede er nede i fedtprocent..

Men hvis vi skal tro på det link der, med at nogle har lettere end andre ved at tage på i muskelmasse.. så har du jo en fordel når du endelig kommer ned i vægt og skal op igen for at øge muskelmassen :)

Link to comment
Share on other sites

Mark Neibling -> Har du noget kildeværk der for alvor lukker ned for snakken om "ektomorf, mesomorf og endomorf"?

Min oplevese når jeg har snakket med forskellige mennesker (og været med x'en til vægtvogtermøder) at der er enorm stor forskel på hvordan mennesker reagere på træning og den kost de indtager. Dette er jo udelukkende mine oplevelser og det kunne være fedt hvis der var undersøgelser der kunne lukke ned for det.

Link to comment
Share on other sites

Mark Neibling -> Har du noget kildeværk der for alvor lukker ned for snakken om "ektomorf, mesomorf og endomorf"?

Min oplevese når jeg har snakket med forskellige mennesker (og været med x'en til vægtvogtermøder) at der er enorm stor forskel på hvordan mennesker reagere på træning og den kost de indtager. Dette er jo udelukkende mine oplevelser og det kunne være fedt hvis der var undersøgelser der kunne lukke ned for det.

Jeg siger ikke det er forkert..

Tror på folk reagere forskelligt på mad de indtager.. Det er dog primært kulhydrater (ihvertfald min opfattelse)..

Derfor er jeg også stor fan af at veje sig selv hver dag, netop for at forstå hvordan man har reageret på maden dagen før..

Mange vejer sig hver mandag f.eks. Og forstår ikke de har taget på eller hvorfor de ikle har tabt sig nok.. Så hvis du vejer dig hver dag vil du lære over tid hvilket mad der er godt for dig og hvilket der ikke er..

Med hensyn til træning, tvivler jeg på der er den vilde forskel.. (Tænker styrketræning her).

Link to comment
Share on other sites

Kan slet ikke se hvorfor der ikke skulle findes folk af kraftigere bygning end andre (jeg mener ikke den klassiske undskyldning folk bruger når de er tykke)? Men jeg er ret sikker på at proportionerne sådan rent knogle strukturelt kan variere fra person til person, jeg ser det da dagligt? Hermed ikke ment at en person kan have 5-10kg mere knoglemasse end en anden person af samme længde.

Jeg tror også at der findes kropstyper man ved at, muskelfiber sammensætning har en betydning for den muskelmasse man vil kunne opbygge og at de forskellige typer reagerer forskelligt på træning?

Nogle kilder ville være glimrende, tak.

Link to comment
Share on other sites

Kroppe varierer i det uendelige og nogle er kraftigere end andre. For 2 af samme højde vil det dog primært være fedt og muskelmasse der adskiller dem i kropsvægt, da den fedtfrie masse, når man ser bort fra hypertroferede muskler etc, ikke varierer alverden. Stor fedtmasse, vil dog også resultere i større fedtfri masse. Kropstype, i forhold til kraftig/spinkel, har dog ikke den store indflydelse på hvor ledt du taber dig eller tager på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share