God shake efter træning?


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg træner i Fitness World.

De har fået et nyt tilbud - indtil videre dog kun i Aarhus. Men det er også der jeg er, så det er jo fint :happy:

All In kalder de det. Man betaler 100 kr ekstra og kan så få en ting ved hver træning (dog maks 1 pr. dag). En af de ting man kan vælge imellem er en shake. Og det er unægteligt lettere end at skulle lave en hjemmefra og lade den ligge og lumre i tasken etc.

MEN - det er 25 gram protein + 25 gram kulhydrat (heraf sukkerarter: 25 gram) og ikke så meget fedt. Umiddelbart synes jeg det lyder som en fjollet tweener. Det er ikke til mig som samtidigt ønsker at tabe mig. Det er heller ikke for de sølle små fyre der skal gaine masse. For så er 25 gram protein vel for lidt.

Anyway - I mit tilfælde. Hvor jeg ønsker at tabe mig og samtidig holde sig meget muskelmasse som muligt eller måske endda gaine lidt (jeg har ikke så meget muskelmasse, så det er nok ikke helt umuligt, i hvert fald ikke her i starten) er det så en brugbar shake?

Som det er nu laver jeg min egen. Den har ca. 33 gram protein, 10 gram kulhydrat og 2,5 gram fedt.

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad der er i en shake af protein, kulhydrat og fedt, kommer vi ikke udenom at alle de andre næringsstoffer er mindst lige så vigtige. Der er så meget skrammel på markedet og alt for meget hype om protein. Det fleste får mere end rigeligt protein, og en billig shake med herremeget protein er som regel noget junk. Vælg et godt kvalitetsprodukt, hvis du har for travt til at lave det store kogekunst inden træning. Der er nogle gode produkter på markedet. Selv bruger jeg [produktnavn fjernet]. Og believe me! Det rykker. Den med chokolade er lækker. Jeg kan virkelig mærke, at min krop er blevet sundere og jeg kan præstere bedre. :pumpin:

Edited by Morten Z
Produktnavn fjernet
Link to comment
Share on other sites

Din nuværende shake er på lige omkring 195kcal.

FW-shaken er på 200kcal.

Forskellen på de to shakes er med andre ord den samme.

Så en pakke matadormix kunne også gå?

Nej, - jeg tænker at jeg har brug for proteinerne - og lidt kulhydrater for at få en insulinpeak eller noget. Men ikke at få alt for mange kulhydrater.

Uanset hvad der er i en shake af protein, kulhydrat og fedt, kommer vi ikke udenom at alle de andre næringsstoffer er mindst lige så vigtige. Der er så meget skrammel på markedet og alt for meget hype om protein. Det fleste får mere end rigeligt protein, og en billig shake med herremeget protein er som regel noget junk. Vælg et godt kvalitetsprodukt, hvis du har for travt til at lave det store kogekunst inden træning. Der er nogle gode produkter på markedet. Selv bruger jeg [produktnavn fjernet]. Og believe me! Det rykker. Den med chokolade er lækker. Jeg kan virkelig mærke, at min krop er blevet sundere og jeg kan præstere bedre. :pumpin:

Klart, men moralen af det er vel mere at shaken ikke gør det helt store, det gælder om generelt at spise sundt. I modsætning til at tro man kan æde pizza og slik hele dagen - træne og få en shake og så tro at alt er fint.

Link to comment
Share on other sites

Så en pakke matadormix kunne også gå?

Nej, - jeg tænker at jeg har brug for proteinerne - og lidt kulhydrater for at få en insulinpeak eller noget. Men ikke at få alt for mange kulhydrater.

Nej.

Så de to shakes er stort set identiske. I virkelighedens verden er der overhovedet ikke nogen forskel på de to.

Link to comment
Share on other sites

Tror du fokusere lige lovligt meget på detaljer. Hvis ikke din træning er 110% optimeret og resten af din diæt er perfekt så er det vidst lige meget hvilken shake du tager. Hvis dit mål er at tabe dig og du er bekymret for de ekstra kulhydrater så bliv på motionscyklen/løbebåndet 15min længere så vil du næsten med garanti have fået en bedre træning og skal ikke tænke på at lave din egen shake.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Dadane

Fordelen ved at indtage kulhydrater sammen med sin proteinshake efter træning er primært, at glykogen depoterne fyldes hurtigere. Derudover frigives insulin, som har en dæmpende effekt på de stress hormoner som frigøres i forbindelse med hård vægttræning. Alt sammen noget som har en kraftig anti-katabolsk effekt. Ligeledes tjener kulhydrater et bedre formål i timerne før og efter træning, end tidligere og senere på dagen, hvis det endelig skal være. Så ikke vær forskrækket med at indtage den, når kroppen har brug for dem.

Afhængig af størrelsen og niveau, anbefaler jeg at indtage 40-50 protein og ca. 25-40 kulhydrat efter hård vægttræning, hvis man ønsker at øge muskelmassen. Ønsker man derimod at holde på muskelmassen og tabe fedt, kan man skære lidt ned i kulhydraterne til 20-30 gram.

Edited by Sund-i-danmark
Link to comment
Share on other sites

Hej Dadane

Fordelen ved at indtage kulhydrater sammen med sin proteinshake efter træning er primært, at glykogen depoterne fyldes hurtigere. Derudover frigives insulin, som har en dæmpende effekt på de stress hormoner som frigøres i forbindelse med hård vægttræning. Alt sammen noget som har en kraftig anti-katabolsk effekt. Ligeledes tjener kulhydrater et bedre formål i timerne før og efter træning, end tidligere og senere på dagen, hvis det endelig skal være. Så ikke vær forskrækket med at indtage den, når kroppen har brug for dem.

Afhængig af størrelsen og niveau, anbefaler jeg at indtage 40-50 protein og ca. 25-40 kulhydrat efter hård vægttræning, hvis man ønsker at øge muskelmassen. Ønsker man derimod at holde på muskelmassen og tabe fedt, kan man skære lidt ned i kulhydraterne til 20-30 gram.

Skal jeg så køre mange reps med lette vægte eller få reps med tunge vægte for at proteinerne sætter sig som muskler?

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg så køre mange reps med lette vægte eller få reps med tunge vægte for at proteinerne sætter sig som muskler?

Det handler bare om at nedbryde muskelvæv, så kroppen finder det nødvendigt at genopbygge det igen og gøre det stærkere til næste gang (vokse). Når du skriver "mange reps" hvordan definerer du mange?

Det bedste er at variere mellem eksempelvis sæt af 5 x 5 med meget tunge basis øvelser og andre gange inddrage flere isolationsøvelser udover og køre eksempelvis 3 x 10-15 reps. Det kommer helt an på hvilken kropsdel du træner. Men som udgangspunkt skal man bare sørge for at presse sine muskler, så det kan blive genopbygget stærkere til næste træning.

Men der er ingen tvivl om, at det er bedre at tage 4x8 med 20 kgs håndvægte end det er at tage 4x30 gentagelser på 10 kgs håndvægte.

Link to comment
Share on other sites

Det handler bare om at nedbryde muskelvæv, så kroppen finder det nødvendigt at genopbygge det igen og gøre det stærkere til næste gang (vokse). Når du skriver "mange reps" hvordan definerer du mange?

Det bedste er at variere mellem eksempelvis sæt af 5 x 5 med meget tunge basis øvelser og andre gange inddrage flere isolationsøvelser udover og køre eksempelvis 3 x 10-15 reps. Det kommer helt an på hvilken kropsdel du træner. Men som udgangspunkt skal man bare sørge for at presse sine muskler, så det kan blive genopbygget stærkere til næste træning.

Men der er ingen tvivl om, at det er bedre at tage 4x8 med 20 kgs håndvægte end det er at tage 4x30 gentagelser på 10 kgs håndvægte.

Jeg tror faktisk at Salts indlæg var ironisk/sarkastisk ment :rolleyes:

Edited by Søren Michael
Link to comment
Share on other sites

Dårlig humor så, når jeg forsøger at hjælpe tråd starter ;)

Jeg har bare en generel bullshit detektor og vil udrydde broscience-råd til dem der stiller spørgsmål herinde. Window of opportunity er flere gange blevet fundet stort set ligegyldig og skal slet ikke tillægges den vigtighed som flere tror det skal. Trådstarter har med garanti langt bedre af at få styr på sin macromanagement af træningen, dvs. søvn, kost og træningsprogram/mængde, end at gå ned i petitesser som måltidstiming og deslige.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share