VO2 Max vs. AT (Syregrænse)


sebastian@hartvigsen.nu
 Share

Recommended Posts

Hej Motion Online

Er der nogen der på baggrund af deres Watt-max test har erfaring med hvad deres watt ydelse er i en time ?

Hermed ment at mit kondital er 67,1 jeg vejer 78,5kg men synes det er ulideligt hårdt at kører timetest og

som det er nu kan jeg ikke holde mere end 304 watt i snit i en time, er jeg blot en kylling eller er der andre

der har erfaringer her ?

Jeg synes at have læse at ens syregrænse ligger på ca. 75% af watt max resultatet dvs. ca. 365 watt... men

no way in hell, jeg kan nå det... Selvom jeg er i rimelig form er min AT ydelse kun 3,87 Watt per kilo...

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt med et input her... ?

Venlig hilsen

Sebastian

Link to comment
Share on other sites

Det er med syregrænse som med max-puls; der er nogle gennemsnitlige tabelværdier men skal det gøres rigtigt, er man nødt til at måle sig frem.

Syregrænsen ligger rigtigt nok omkring 75% man kan ligge fra ca. 70% til 80%. Det jo en stor forskel hvis regner med 75% og den reelt ligger i et af yderområderne.

Syregrænsen afhænger af hvordan man har trænet, så hvis man bruger den som målværdi, burde man vel strengt taget få chekket den flere gange henover året.

At bruge en watt-max kan næppe bruges til ret meget i forbindelse med en times max-ydelse.

Hvis du er superudholdende, vil du også være god til at holde kæden stram i en time.

Er du derimod sprinter, så vil dit watt-max sparke røv.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hmm tak for hjælpen... må sku endnu mere på cyklen... har google lidt og det er okay men slet ikke okay...

Har dog svært ved at finde nogle som har gennemført den faktiske heltimes test, de fleste er lavet på

20 eller 30 min testen...

Tak for godt og kvalitativt input... hvad er din w/kg i en time værdi i grunden ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers

Det giver lidt mening... et lille andet spørgsmål 3,87 watt/kg i en time er lavt ?

VH S

Lavt i forhold til hvem? Til sammenligning yder de bedste klaterere, Contador, Evans, Schlecks osv, tæt på 6 w/kg på de afsluttende bjerge under en tour etape.

Link to comment
Share on other sites

Hej Motion Online

Er der nogen der på baggrund af deres Watt-max test har erfaring med hvad deres watt ydelse er i en time ?

Hermed ment at mit kondital er 67,1 jeg vejer 78,5kg men synes det er ulideligt hårdt at kører timetest og

som det er nu kan jeg ikke holde mere end 304 watt i snit i en time, er jeg blot en kylling eller er der andre

der har erfaringer her ?

Jeg synes at have læse at ens syregrænse ligger på ca. 75% af watt max resultatet dvs. ca. 365 watt... men

no way in hell, jeg kan nå det... Selvom jeg er i rimelig form er min AT ydelse kun 3,87 Watt per kilo...

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt med et input her... ?

Venlig hilsen

Sebastian

Først vil jeg sige at det er et imponerende resultat. Dernæst vil jeg spørge hvad dit mål med træningen er? Er du mest afhængig af at have et højt kondital eller er udholdenhed vigtigere for dig? Hvis det er det sidste, så vil jeg foreslå at du finder en gennemsnitlig watt-værdi som du mener er realistisk at nå på en timetest. Hvis vi sagde at du havde valgt 340 watt som et mål kunne du gøre følgende:

- Hold din gennemsnitsbelastning de 340 watt, og kør til udmattelse (du skulle gerne gå død før der er gået 60 min). Lad os sige at du kører 40 minutter. Nu ved jeg ikke hvordan din træning ellers ser ud, men prøv bare en gang om ugen at teste dig selv på denne belastning, og forsøg for hver gang at køre et par minutter længere. Efter 3-4 måneder tror jeg du vil have forbedret din timetest.

- En anden fremgangsmåde er at øge belastningen meget mindre, og så stadig køre gradvist længere og længere tid, og så for hver gang du forbedre timetesten, kan du igen øge belastningen.

Gav det mening?

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Det giver rigtig god mening og jeg vil indfører en fast timetest om ugen for at se hvordan det går, jeg tror jeg vil vælge modellen med at hæve ydelsen lidt af gangen og gennemfører timen. Målet er at komme i B klassen næste år og der har jeg så vidt jeg har læst mig frem til så skal jeg ramme ydelse der ligger mellem 4,5 og 5,0 watt/kilo for at kunne være med. DVS. timetest på lige under 400 watt. Hvilket gør at der mangler 25% derfor følte jeg mig som lidt af en kylling... Men tak for det rigtig gode input, jeg skal følge op medd resultatet for næste timetest.

Venlig hilsen Sebastian

Link to comment
Share on other sites

Er der nogle der kan fortælle mig hvad deres AT watt ydelse er per time samt hvilken klassen i kører i ?

Testede i går med trætte ben - 3,23 watt/kg. Jeg kører i D.

Hvis du skal teste din FTP/AT/CP60(forskellige ord for samme ting) værdi så skal du være varmet godt op, og så køre 20 minutter i et tempo du umiddelbart vil mene du vil kunne holde i en time. For mit vedkommende brugte jeg min gennemsnitlige puls omkring 85% af max som retningslinie. Det tal du får efter de 20 minutter trækker du så 5% fra for at få din FTP værdi. Det mest præcise er selvfølgelig at køre 60 minutter non-stop, men det andet giver en relativt god indikation på det alligevel.

At watt/kg i DK så ikke giver den store mening er så en helt anden side af sagen. Vores ruter/løb er "flade" ift. så meget andet, og for sjov kan vi da lige lave en hurtig sammenligning:

De fleste gætter på at Cancellara har en FTP på ca. 500 watt. Han vejer eftersigende 80 kg. Det giver ham 6,25 W/kg.

Sastre lå på 400 watt i Overcoming. Han vejer 60 kg. Det giver ham 6,66 W/kg.

Hvem ville du helst være i et dansk løb? :wink: Watt/kg kan du bruge overfor dig selv og tracke om du har nogen forbedring i et forløb, eller hvis du skal ned og køre i bjerge. Men herhjemme kan man simpelthen ikke bruge det til noget, og ikke til retningslinier for hvordan man vil klare det i f.eks. licensklasserne.

Som Gregers også er inde på kommer din W/kg ved FTP også meget an på hvilken type rytter du er.

Link to comment
Share on other sites

Lige pt. ligger jeg på 75,5 kg :smile: Og min FTP er omkring de 244 - igen målt med trætte ben(cykelrytter, så undskyldninger er der jo mange af) :laugh:

En anden ting du skal være opmærksom på ved FTP og watt/kg er hvornår testen er lavet. Er den lavet i starten af sæsonen, i midten, i slutningen eller i off-season?

Link to comment
Share on other sites

Smiler... nej skal igennem D først men det tog ikke andet end 4 løb sidst jeg prøvede... :-) og nu vil jeg prøve inden jeg bliver for gammel... er 36 nu... vil du være med ?

Det løb (høhø) er sq kørt - er fyldt 42 og har absolut ikke noget indbygget talent at trække på. Kunne jeg spole tiden mange år tilbage var jeg hoppet på krogen men det er sq for sent at komme dertil alene på træning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share