Komplet træning af skinnebensmuskler Forebyggelse af skader
Indsendt 29. juli 2010 - 12:48
Jeg har en lille drøm om at løbe et marathon, hvor der bliver plads til at "nyde" muren uden at være distraheret af diverse skader omkring skinnebenet.
De triste fakta:
Dåbsattesten siger 1979, restitution er begyndt at blive en længere affære.
skadeshistorikken siger lægproblemer kort tid efter der kommer mere løb end 2x 5km ugentligt.
Jeg er meget usmidig i læg og baglår.
Mine muskler er generelt lettere hypertoniske.
De rare fakta:
Fodtøjet er tilpasset min løbestil, det skulle ikke være årsagen til mine problemer.
Skadesproblemerne forsvinder af sig selv, når jeg ikke løber.
Smerterne kommer altid lige under knæet, både foran men også på yder- og indersiden. Jeg har en massør der er rigtig god til at få løsnet op i de muskler der løber eller hæfter der. Det tager de umiddelbare smerter og jeg kan løbe bagefter, men det er ikke en holdbar løsning i længden.
Jeg vil gerne prøve at styrke muskler omkring skinnebenet, altså ikke bare en assymetrisk styrkelse af gastrocnemius og soleus med forskellige calf raises. Hvordan får jeg fat i alle de andre muskler? Og kan jeg overhovedet smidiggøre dem med udstræk?
Indsendt 30. juli 2010 - 01:05
hvor har du købt fodtøj?
du er nødtil at præcisere hvor problemerne er? lige under knæet, langs skinnebenene. Der er noget der ikke giver helt mening. Prøv at præcisere, evt. med et billed.
hvor usmidig er du i læg og baglår? hvordan har du målt det?
"Try not. Do, or do not. There is no try." Yoda
Indsendt 31. juli 2010 - 14:21
RuneB, på 30. July 2010 - 02:05 AM, sagde:
Hej Rune, tak for svaret.
Hun præger mig nu ikke med så meget teori. Hun er bare supergod til at finde spændte muskler og løse dem op så nænsomt som muligt. Når jeg gætter på at mine problemer er de her muskler, så er det fordi jeg at jeg efter en behandling kan gå ud og løbe umiddelbart efter. Smerterne forsvinder for en tid.
Citér
Løberen. Efter en meget grundig og kompetent vejledning og løbebåndstest af forskellige egnede sko.
Citér
Smerterne er begrænset til der hvor en håndflade dækker skinnebenet lige under knæet. Massøren kan finde en masse spændte muskler hele vejen op langs skinnebenet. Både på yder- og inderside, de spændte muskler gør ikke direkte ondt i dagligdagen. Det er så en anden snak når de skal løsnes op :-) Der er intet problem med gastrocnemius, de er ihvertfald ikke ømme ved løb eller massage.
Ved løb opstår smerterne efter ca. 100meter, og det gør specielt ondt at bremse og løbe ned af bakke. Det er faktisk mindst smertefuldt at løbe med svag stigning og god fart.
Min egen teori er så, at det er overspændte muskler. Alene ud fra den betragtning at massage kan fjerne smerterne effektivt. Jeg ved bare ikke hvilke muskler eller hvordan jeg skal forholde mig til det.
Citér
Ved at kigge på mine udstræk. Alle strækøvelser hvor hænderne skal nå mod tæerne har jeg svært ved at udføre. Specielt når læggen strækkes så tåspidserne løftes mod skinnebenet.
Indsendt 31. juli 2010 - 14:31
Doven, på 31. July 2010 - 15:21 PM, sagde:
Hun præger mig nu ikke med så meget teori. Hun er bare supergod til at finde spændte muskler og løse dem op så nænsomt som muligt. Når jeg gætter på at mine problemer er de her muskler, så er det fordi jeg at jeg efter en behandling kan gå ud og løbe umiddelbart efter. Smerterne forsvinder for en tid.
Løberen. Efter en meget grundig og kompetent vejledning og løbebåndstest af forskellige egnede sko.
Smerterne er begrænset til der hvor en håndflade dækker skinnebenet lige under knæet. Massøren kan finde en masse spændte muskler hele vejen op langs skinnebenet. Både på yder- og inderside, de spændte muskler gør ikke direkte ondt i dagligdagen. Det er så en anden snak når de skal løsnes op :-) Der er intet problem med gastrocnemius, de er ihvertfald ikke ømme ved løb eller massage.
Ved løb opstår smerterne efter ca. 100meter, og det gør specielt ondt at bremse og løbe ned af bakke. Det er faktisk mindst smertefuldt at løbe med svag stigning og god fart.
Min egen teori er så, at det er overspændte muskler. Alene ud fra den betragtning at massage kan fjerne smerterne effektivt. Jeg ved bare ikke hvilke muskler eller hvordan jeg skal forholde mig til det.
Ved at kigge på mine udstræk. Alle strækøvelser hvor hænderne skal nå mod tæerne har jeg svært ved at udføre. Specielt når læggen strækkes så tåspidserne løftes mod skinnebenet.
når du siger der hvor en håndflade dækker skinnebenet lige under knæet, så forstår jeg det sådan at din håndflade er samlet og tommeltot er 1 cm under knæet. Du har smerter i hele området?
er det midt på eller på ydresiden?
Indsendt 31. juli 2010 - 14:41
RuneB, på 31. July 2010 - 15:31 PM, sagde:
er det midt på eller på ydresiden?
Det er præcis der jeg har smerter. Både midt og yderside. Mest yderside.
Indsendt 2. august 2010 - 05:38
Hvor længe har det stået på? Måske er 2 gange om ugen, bare for meget for dig? Jeg ved at hårdt underlag, som eksempelvis Asfalt, fremprovokere det hos mig. Det kræver alligevel en vis træning, at kunne løbe vedvarende flere gange om ugen. Du må langsomt vænne benene til de mange gentagende stød de skal absorbere.
Når jeg selv begynder at kunne mærke noget, så holder jeg bare pause omkring en uges tid eller mere, og så er jeg klar til at løbe igen uden smerter, har du det også sådan? For det meste forsvinder smerterne også efter at jeg har løbet de første kilometer. Men jeg leger ikke med løbe-skader, så derfor har jeg selv valgt bare at holde pause indtil jeg er klar igen.
Indsendt 2. august 2010 - 18:29
Kom forbi en fysioterapeut...
jeg synes ikke løberen er det bedst sted at købe sko... men jeg vil ikke side og anbefal steder her på nettet. Du kan skriv en pm hvis du vil have anbefaling.
Indsendt 3. august 2010 - 01:23
http://www.exrx.net/...ml#anchor705630
Det er den nederste øvelse der rammer forsiden af underbenet. Den samme bevægelse, kan laves på utallige andre måder.
Er du meget kraftig hællander? Din forklaring på smerterne, der er værst ved nedad bakke løb og mindst ved opad bakke, kunne tyde på at det er hællandingen, der er årsagen til dine smerter. Var selv hællander tidligere, men skiftede til forfodslanding for nogle år siden og har ikke haft ømme skinneben siden.
Mvh Andreas
Del dette emne:
1 Bruger(e) læser dette emne
0 medlemmer, 1 gæster, 0 anonyme brugere
Nyeste emner
- Variations og masse program
af Flashy
I går, 21:02 - FOR hurtigt vægttab?
af Komseda
I går, 20:26 - get going!
af cmvs
I går, 19:40 - Træning amerikansk fodbold
af Mayo
I går, 19:14 - Overnatning på 3* hotel i København
af leonardo
I går, 11:23
Statusopdateringer
cookie_sq ipf junior worlds livestream http://www.russprache.at/goodlift/online/onlineside.html
sep 4. 2010 10:06
Fatty McButterpants 3. manden til multimotionsløbet i Langesø endelig fundet - nice
aug 31. 2010 09:14

Hjælp

sep 4. 2010 10:06
Denne status har nået max antal kommentarer tilladt