Forum: Komplet træning af skinnebensmuskler - Forum

Hop til indhold

Close Open
Close Open
Side 1 af 1
  • Du kan ikke starte et nyt emne
  • Du kan ikke besvare dette emne

Komplet træning af skinnebensmuskler Forebyggelse af skader

#1 Brugeren er offline   Doven 

• Nyt medlem
  • Pip
  • Gruppe: Medlemmer
  • Indmeldt: 05-marts 09

Indsendt 29. juli 2010 - 12:48

Så skal jeg på den igen: Marathon med skadesgaranti i lægmusklerne.

Jeg har en lille drøm om at løbe et marathon, hvor der bliver plads til at "nyde" muren uden at være distraheret af diverse skader omkring skinnebenet.

De triste fakta:
Dåbsattesten siger 1979, restitution er begyndt at blive en længere affære.
skadeshistorikken siger lægproblemer kort tid efter der kommer mere løb end 2x 5km ugentligt.
Jeg er meget usmidig i læg og baglår.
Mine muskler er generelt lettere hypertoniske.

De rare fakta:
Fodtøjet er tilpasset min løbestil, det skulle ikke være årsagen til mine problemer.
Skadesproblemerne forsvinder af sig selv, når jeg ikke løber.

Smerterne kommer altid lige under knæet, både foran men også på yder- og indersiden. Jeg har en massør der er rigtig god til at få løsnet op i de muskler der løber eller hæfter der. Det tager de umiddelbare smerter og jeg kan løbe bagefter, men det er ikke en holdbar løsning i længden.

Jeg vil gerne prøve at styrke muskler omkring skinnebenet, altså ikke bare en assymetrisk styrkelse af gastrocnemius og soleus med forskellige calf raises. Hvordan får jeg fat i alle de andre muskler? Og kan jeg overhovedet smidiggøre dem med udstræk?
0

#2 Brugeren er offline   RuneB 

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • Indmeldt: 02-januar 07
  • Køn:Mand
  • Sted:Hvidovre

Indsendt 30. juli 2010 - 01:05

hele din beskrivelse undre mig lidt og virker som om den er præget af massøresn teori omkring skadens årsags sammenhæng.

hvor har du købt fodtøj?

du er nødtil at præcisere hvor problemerne er? lige under knæet, langs skinnebenene. Der er noget der ikke giver helt mening. Prøv at præcisere, evt. med et billed.

hvor usmidig er du i læg og baglår? hvordan har du målt det?
"When Michael set the world record (43.18), it was basically 21-22. Michael was like in fourth place (at 200), maybe fifth. The others were going out at 20.8, 20.9, which was ludicrous. None of them broke 44. It's because they didn't run their own race" Clyde Hart

"Try not. Do, or do not. There is no try." Yoda
0

#3 Brugeren er offline   msb87 

• Medlem
  • PipPipPip
  • Indmeldt: 28-november 05

Indsendt 31. juli 2010 - 08:09

Du kan træne den forreste muskulatur af underbenet ved at gå på hæle.

Dette indlæg er blevet redigeret af msb87: 31. juli 2010 - 08:10

0

#4 Brugeren er offline   Doven 

• Nyt medlem
  • Pip

Indsendt 31. juli 2010 - 14:21

Vis PostRuneB, på 30. July 2010 - 02:05 AM, sagde:

hele din beskrivelse undre mig lidt og virker som om den er præget af massøresn teori omkring skadens årsags sammenhæng.

Hej Rune, tak for svaret.

Hun præger mig nu ikke med så meget teori. Hun er bare supergod til at finde spændte muskler og løse dem op så nænsomt som muligt. Når jeg gætter på at mine problemer er de her muskler, så er det fordi jeg at jeg efter en behandling kan gå ud og løbe umiddelbart efter. Smerterne forsvinder for en tid.

Citér

hvor har du købt fodtøj?

Løberen. Efter en meget grundig og kompetent vejledning og løbebåndstest af forskellige egnede sko.

Citér

du er nødtil at præcisere hvor problemerne er? lige under knæet, langs skinnebenene. Der er noget der ikke giver helt mening. Prøv at præcisere, evt. med et billed.

Smerterne er begrænset til der hvor en håndflade dækker skinnebenet lige under knæet. Massøren kan finde en masse spændte muskler hele vejen op langs skinnebenet. Både på yder- og inderside, de spændte muskler gør ikke direkte ondt i dagligdagen. Det er så en anden snak når de skal løsnes op :-) Der er intet problem med gastrocnemius, de er ihvertfald ikke ømme ved løb eller massage.

Ved løb opstår smerterne efter ca. 100meter, og det gør specielt ondt at bremse og løbe ned af bakke. Det er faktisk mindst smertefuldt at løbe med svag stigning og god fart.

Min egen teori er så, at det er overspændte muskler. Alene ud fra den betragtning at massage kan fjerne smerterne effektivt. Jeg ved bare ikke hvilke muskler eller hvordan jeg skal forholde mig til det.

Citér

hvor usmidig er du i læg og baglår? hvordan har du målt det?

Ved at kigge på mine udstræk. Alle strækøvelser hvor hænderne skal nå mod tæerne har jeg svært ved at udføre. Specielt når læggen strækkes så tåspidserne løftes mod skinnebenet.
0

#5 Brugeren er offline   Doven 

• Nyt medlem
  • Pip

Indsendt 31. juli 2010 - 14:22

Vis Postmsb87, på 31. July 2010 - 09:09 AM, sagde:

Du kan træne den forreste muskulatur af underbenet ved at gå på hæle.

Bliver det ikke meget statisk?

Dette indlæg er blevet redigeret af Doven: 31. juli 2010 - 14:22

0

#6 Brugeren er offline   RuneB 

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip

Indsendt 31. juli 2010 - 14:31

Vis PostDoven, på 31. July 2010 - 15:21 PM, sagde:

Hej Rune, tak for svaret.

Hun præger mig nu ikke med så meget teori. Hun er bare supergod til at finde spændte muskler og løse dem op så nænsomt som muligt. Når jeg gætter på at mine problemer er de her muskler, så er det fordi jeg at jeg efter en behandling kan gå ud og løbe umiddelbart efter. Smerterne forsvinder for en tid.

Løberen. Efter en meget grundig og kompetent vejledning og løbebåndstest af forskellige egnede sko.

Smerterne er begrænset til der hvor en håndflade dækker skinnebenet lige under knæet. Massøren kan finde en masse spændte muskler hele vejen op langs skinnebenet. Både på yder- og inderside, de spændte muskler gør ikke direkte ondt i dagligdagen. Det er så en anden snak når de skal løsnes op :-) Der er intet problem med gastrocnemius, de er ihvertfald ikke ømme ved løb eller massage.

Ved løb opstår smerterne efter ca. 100meter, og det gør specielt ondt at bremse og løbe ned af bakke. Det er faktisk mindst smertefuldt at løbe med svag stigning og god fart.

Min egen teori er så, at det er overspændte muskler. Alene ud fra den betragtning at massage kan fjerne smerterne effektivt. Jeg ved bare ikke hvilke muskler eller hvordan jeg skal forholde mig til det.

Ved at kigge på mine udstræk. Alle strækøvelser hvor hænderne skal nå mod tæerne har jeg svært ved at udføre. Specielt når læggen strækkes så tåspidserne løftes mod skinnebenet.

når du siger der hvor en håndflade dækker skinnebenet lige under knæet, så forstår jeg det sådan at din håndflade er samlet og tommeltot er 1 cm under knæet. Du har smerter i hele området?

er det midt på eller på ydresiden?
"When Michael set the world record (43.18), it was basically 21-22. Michael was like in fourth place (at 200), maybe fifth. The others were going out at 20.8, 20.9, which was ludicrous. None of them broke 44. It's because they didn't run their own race" Clyde Hart

0

#7 Brugeren er offline   Doven 

• Nyt medlem
  • Pip

Indsendt 31. juli 2010 - 14:41

Vis PostRuneB, på 31. July 2010 - 15:31 PM, sagde:

når du siger der hvor en håndflade dækker skinnebenet lige under knæet, så forstår jeg det sådan at din håndflade er samlet og tommeltot er 1 cm under knæet. Du har smerter i hele området?

er det midt på eller på ydresiden?

Det er præcis der jeg har smerter. Både midt og yderside. Mest yderside.
0

#8 Brugeren er offline   BlueBoden 

• Medlem
  • PipPip
  • Indmeldt: 17-januar 10

Indsendt 2. august 2010 - 05:38

Det kunne godt lyde som noget af det samme jeg får, hvis jeg løber i mine sikkerhedssko. Eller hvis jeg løber "for meget". Efter min egen erfaring, så har både fodtøjet, underlaget, og hastigheden en betydning. Og så også hvis man løber ned ad bakke, fordi stødene er kraftigere.

Hvor længe har det stået på? Måske er 2 gange om ugen, bare for meget for dig? Jeg ved at hårdt underlag, som eksempelvis Asfalt, fremprovokere det hos mig. Det kræver alligevel en vis træning, at kunne løbe vedvarende flere gange om ugen. Du må langsomt vænne benene til de mange gentagende stød de skal absorbere.

Når jeg selv begynder at kunne mærke noget, så holder jeg bare pause omkring en uges tid eller mere, og så er jeg klar til at løbe igen uden smerter, har du det også sådan? For det meste forsvinder smerterne også efter at jeg har løbet de første kilometer. Men jeg leger ikke med løbe-skader, så derfor har jeg selv valgt bare at holde pause indtil jeg er klar igen.
[url="http://blueboden.com/"]BlueBoden's Blog[/url]
0

#9 Brugeren er offline   RuneB 

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip

Indsendt 2. august 2010 - 18:29

det lyder stadig mærkeligt. kan ikke rigtigt hjælpe dig over nettet.

Kom forbi en fysioterapeut...

jeg synes ikke løberen er det bedst sted at købe sko... men jeg vil ikke side og anbefal steder her på nettet. Du kan skriv en pm hvis du vil have anbefaling.

0

#10 Brugeren er offline   AndreasH 

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • Se galleri
  • Indmeldt: 14-februar 07
  • Sted:københavn

Indsendt 3. august 2010 - 01:23

Musklerne kan bl.a. trænes ved denne øvelse:
http://www.exrx.net/...ml#anchor705630
Det er den nederste øvelse der rammer forsiden af underbenet. Den samme bevægelse, kan laves på utallige andre måder.
Er du meget kraftig hællander? Din forklaring på smerterne, der er værst ved nedad bakke løb og mindst ved opad bakke, kunne tyde på at det er hællandingen, der er årsagen til dine smerter. Var selv hællander tidligere, men skiftede til forfodslanding for nogle år siden og har ikke haft ømme skinneben siden.
Mvh Andreas
0

Del dette emne:

Side 1 af 1
  • Du kan ikke starte et nyt emne
  • Du kan ikke besvare dette emne

1 Bruger(e) læser dette emne
0 medlemmer, 1 gæster, 0 anonyme brugere

Nyeste emner

Statusopdateringer

cookie_sq's foto
salt's foto

salt  opdater lige min log for mig.

sep 3. 2010 15:49

pesaol's foto

pesaol  Takker for alle de søde hilsener her på min 25 års dag

sep 3. 2010 12:57 via Facebook

Stinelykke's foto

Stinelykke  Skal endelig ud at løbe i dag!!!

sep 3. 2010 10:35

Johnas J's foto

Johnas J  Har netop taget frøer på fødderne

sep 2. 2010 20:57 via Facebook

Dr. Durden's foto

Dr. Durden  yeeeeesch man!!

sep 2. 2010 20:01

Prehn's foto

Prehn  tjr <-- så drik noget kaffe

sep 2. 2010 12:40

tjr's foto

tjr  Er snart træt af kamille/ingefær-te.

sep 2. 2010 11:03

Moos's foto

Moos  Pis mig i øret, hvor er det bøvlet at få styr på forsikringerne...

sep 1. 2010 14:45

Fatty McButterpants's foto

Fatty McButterpants  3. manden til multimotionsløbet i Langesø endelig fundet - nice

aug 31. 2010 09:14

View All Updates →