Fodbold Og Styrketræning


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg styrketræner tre gange om ugen (TJ's alternative hypertrofi), men kunne godt tænke mig at spille fodbold ved siden af. Er der nogen herinde, som udøver begge dele og gerne vil dele nogle erfaringer/råd?

Hvornår vil det være smart at styrketræne i forhold til fodboldtræningen? Fodboldtræningen er også tre gange om ugen. Skal man styrketræne de samme dage som man spiller fodbold, så kroppen kan få en hel dags hvile inden ny aktivitet, eller er det mere optimalt at styrketræne de dage der ikke er fodbold for at kroppen ikke får for meget at lave per dag?

Takker

Link to comment
Share on other sites

Ok. Konceptet med fuldbody er jo, at man har en dags pause før man træner igen. Denne dag udnyttes til restitution. Vil denne restitution ikke blive ødelagt, hvis man spiller fodbold denne dag?

Men helt klart, jeg er opsat på, at der skal spises mere end jeg plejer pga forhøjet aktivitetsniveau - det bliver ikke noget problem.

Det som bekymrer mig, er om man kan restituere nok.

Flere kommentarer er velkomne.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Konceptet med fuldbody er jo, at man har en dags pause før man træner igen. Denne dag udnyttes til restitution. Vil denne restitution ikke blive ødelagt, hvis man spiller fodbold denne dag?

Men helt klart, jeg er opsat på, at der skal spises mere end jeg plejer pga forhøjet aktivitetsniveau - det bliver ikke noget problem.

Det som bekymrer mig, er om man kan restituere nok.

Flere kommentarer er velkomne.

Jeg kan meddele at OB superliga hold stort set ikke styrketræner (højst en enkelt gang om ugen) i centret. Men lave selvfølgelig noget styrkerelateret på banen. Primært fordi de prioterer omgangen med bold langt højere.... jeg kan samtidig også se mange idrætsgrene, hvor styrketræning er mere relevant!!

Jeg spiller selv fodbold + løbetræning og styrketræner samtidig, men springer bevidst ben over, da jeg simpelthen ikke kan nå at restituere...

Men det ville være nemmere at råde dig, hvis du skriver på hvilket niveau, du spiller bold... og om du vil bruge din træning til at blive en "bedre" fodboldspiller?

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

Det er et par år siden, at jeg har spillet fodbold, så serie 4 fodbold kunne være et bud, hvis jeg ellers kan komme på holdet. Stoppede pga problemer med knæet, men jeg har det sidste års tid kørt squat uden at knæet har brokket sig. Så derfor har jeg fået mod på fodbolden igen.

Kører professionelle fodboldspillere ikke styrketræning (som vi kender det - altså ikke bare mavebøjninger og armbøjninger ude på banen)?

Link to comment
Share on other sites

De klubber der har ambitioner om at ligge i toppen bruger en betragtelig mængde tid i styrkelokalerne, at OB så ikke gør viser jo bare hvor deres ambitionsniveau er.

At fodbold så lidt kan ødelægge restitutionen i dine ben er hvad du må tage med hvis du vil spille fodbold og styrketræne, men alt i alt er det klart noget du kan drage fordele af i fodbold sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er at styrketræning, undervej i sæsonen, ikke er nogen særlig god ide. Det går udover koordinationen. For mig personligt har det f.eks. at jeg har lavet et dumt straffe, som jeg nok ellers ikke ville have undgået. Så medmindre du akut mangler benstyrke, så ville jeg kun gøre det udenfor sæsonen.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er at styrketræning, undervej i sæsonen, ikke er nogen særlig god ide. Det går udover koordinationen. For mig personligt har det f.eks. at jeg har lavet et dumt straffe, som jeg nok ellers ikke ville have undgået. Så medmindre du akut mangler benstyrke, så ville jeg kun gøre det udenfor sæsonen.

Du mener at hvis du ikke havde styrke trænet ville du ikke have lavet det straffe!? Dit "ikke" ødelægger bare sætningens mening :raisebrow:

Edited by White
Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er at styrketræning, undervej i sæsonen, ikke er nogen særlig god ide. Det går udover koordinationen. For mig personligt har det f.eks. at jeg har lavet et dumt straffe, som jeg nok ellers ikke ville have undgået. Så medmindre du akut mangler benstyrke, så ville jeg kun gøre det udenfor sæsonen.

Korrekt periodiseret styrketræning skulle helst ikke påvirke hverken koodination eller andet. Det er et spørgsmål om at tilrettelægge det. Min erfaring siger mig dog at selv mange klubber på eliteplan ikke har ret meget styr på, hvordan der skal trænes både i og uden for sæsonen.

Man kan sagtens træne ben selvom man spiller fodbold. Det er et prioriteringsspørgsmål. Da jeg spillede basketball i Basketligaen, trænede vi 4 gange om ugen med kamp i weekenden og jeg trænede stadig ben 1 gange om ugen, uden nogen form for nedgang i præstation. Igen et spørgsmål om korrekt træning, planlægning og restitution.

Det ville være smart at styrketræne på de samme dage som du træner fodbold. Det tillader mere hvile. Jeg ville styrketræne før jeg spillede fodbold, ellers er der ikke rigtig noget formål med styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville styrketræne før jeg spillede fodbold, ellers er der ikke rigtig noget formål med styrketræningen.

Det vælger jeg nok også at gøre så. I starten tror jeg man er meget øm i kroppen de dage man skal restituere, men efter et par uger har kroppen formentligt vænnet sig til det.

Nogen som har en ide om, hvor mange KJ man brænder af i løbet af en typisk fodboldkamp? Bare så man har en ide om, hvor meget man skal justere på energiindtaget.

Link to comment
Share on other sites

Det vælger jeg nok også at gøre så. I starten tror jeg man er meget øm i kroppen de dage man skal restituere, men efter et par uger har kroppen formentligt vænnet sig til det.

Jeg spiller baade fodbold og styrketraener, jeg har valgt styrketraeningen som det vigtigeste. Saa fodbold kommer efter styrketraening / man kan vaere max tung i benene til fodbold (Spiller veteran, saa det betyder ikke en skid :laugh:

Link to comment
Share on other sites

1. Min erfaring siger mig dog at selv mange klubber på eliteplan ikke har ret meget styr på, hvordan der skal trænes både i og uden for sæsonen.

2. Da jeg spillede basketball i Basketligaen, trænede vi 4 gange om ugen med kamp i weekenden og jeg trænede stadig ben 1 gange om ugen, uden nogen form for nedgang i præstation. Igen et spørgsmål om korrekt træning, planlægning og restitution.

3. Jeg ville styrketræne før jeg spillede fodbold, ellers er der ikke rigtig noget formål med styrketræningen.

1. fuldstændig enig

2. Nu er det også en verden til forskel fra fodbold og basketball....! Sjovt nok styrketræner basketball og håndbold spiller i et væk, fordi det er meget stationære spil i forhold til fodbold....

3. Hvorfor??

Link to comment
Share on other sites

De klubber der har ambitioner om at ligge i toppen bruger en betragtelig mængde tid i styrkelokalerne, at OB så ikke gør viser jo bare hvor deres ambitionsniveau er.

At fodbold så lidt kan ødelægge restitutionen i dine ben er hvad du må tage med hvis du vil spille fodbold og styrketræne, men alt i alt er det klart noget du kan drage fordele af i fodbold sammenhæng.

Nu snakker vi jo styrketræning i centret...! Man kan lave ret effektiv styrketræning på plænen, hvis det er det, der skal til.... Fodboldspillere generelt skal jo ikke gaine muskelmasse, da en midtbaneslider nødigt skal løbe rundt med 4-5 kilo for meget...!!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Nu snakker vi jo styrketræning i centret...! Man kan lave ret effektiv styrketræning på plænen, hvis det er det, der skal til.... Fodboldspillere generelt skal jo ikke gaine muskelmasse, da en midtbaneslider nødigt skal løbe rundt med 4-5 kilo for meget...!!

Jac

Det er jeg bestemt ikke enig i. Hvis vi fx. tager udgangspunkt i fx. Elrio Van Heerden (FCK) eller Jon Dahl. Så er det begge spillere der har mangler i det fysiske. Jeg mener at de ville kunne have stor gavn af at gaine 5 kg lean muskelmasse.

En god fodboldspiller på ca. 180 cm bør ligge på 80-85 kg med en lav fedtprocent. Det giver simpelthen lige de 5-10% ekstra at du ikke mister bolden i en mand mod mand situation.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller fodbold 4 - 5 gange i ugen plus kamp i weekenden, styrketræner 3 - 5 gange i ugen.. Mht styrketræning på de dage hvor du skal spille fodbold, kan det godt la sig gøre. I hvert fald for mig. Bare sørg for at det er nogen timer inden du skal til fodbold træning, feks 4 - 5 timer. Så kan du sagtens klarer det. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share