Egen uge-plan - Kritik ønskes!


Arsukfjorden
 Share

Recommended Posts

Davs

Indtil nu har jeg kørt et simpelt 2-split program med bryst/skulder/triceps den ene dag og rug/biceps/mave den anden dag og så med en pause på tredjedagen. Jeg har så skiftet lidt "stil" og i stedet for bekymre mig så meget om vægt og gentagelser, så har jeg valgt i stedet at gå op i belastning af musklerne og derfor har jeg kortet pauser mellem sæt og øvelser ned til et punkt hvor jeg næsten hele tiden laver noget, og desuden gjort øvelserne langsomme og kontrolerede for at stresse musklerne mest muligt.

Hvad jeg så har erfaret er at når jeg har givet mig 100% på fx bryst/triceps, så er der sku ikke meget kraft tilbage til skulderøvelser. Samtidig læste jeg lidt om at nogle mener at muskler har bedst af at hvile i en uges tid før man træner dem igen. Jeg læste også at man med fordel fuldstændig kan undlade at hvile i flere uger, for så at hvile i en uges tid og dermed bygge muskelnedbrydelse op inden kroppen genbygger musklen til det langt bedre.

Jeg tyggede lidt på det og kom frem til følgende, som jeg egentlig ville have lidt respons på:

Dag 1: Triceps/Bryst + ben

Dag 2: Triceps/skulder

Dag 3: pause

Dag 4: Biceps/ryg

Dag 5: Biceps/mave (mest mave) + ben

Dag 6: Pause

Dag 7: Pause

Ideen var at få biceps og triceps totalt smadret for så at give dem 5 dage til at blive genopbygget. Skulderøvelser og brystøvelser overlapper ofte lidt hinanden, så derfor placerede jeg naturligvis dem ved siden af hinanden. Til maveøvelser bliver biceps ikke nødvendigvis aktiveret så voldsomt, men jeg satte Biceps sammen med mave for at få trænet Biceps og Triceps lige meget. Altså simpelthen lave isolerende øvelser til biceps.

En anden fordel er at jeg kan komme igennem hvert enkelt program langt hurtigere end jeg ville kunne med et normalt 2-split. Derudover bliver især triceps og biceps kværnet godt og grundigt igennem inden de får mulighed for at restureres godt. Minusset er selvfølgelig musklerne ikke bliver så "jævnt" trænet i løbet af ugen, men spørgsmålet er så om det er bedre at træne endnu mere intensivt og lade musklerne få lang tid til resutiton end at træne hver muskel mere jævnt i løbet af ugen med et 2-split program, men hvor musklerne ikke får så meget tid til at restituere mellem hver træning.

Hva siger i? Lyder det helt tosset. Umidlbart er det det første program jeg selv har strikket sammen, så det kan sagtens være at jeg er totalt galt på den. Derfor spørger jeg jer ;)

Edited by Arsukfjorden
Link to comment
Share on other sites

Kommer det ikke til at se lidt mærkeligt ud med al den biceps/triceps-træning, når du praktisk talt ikke træner resten af kroppen ret meget. Eller er dine arme bare ekstremt tynde i forhold til resten af din krop?

Igen så lapper skulder og brustøvelser jo ofte lidt ind over hinanden og så vidt jeg ved så er der allerede split systemer der kun træner en enkelt muskelgruppe pr gang, hvilket skulle give gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share