Slimsækbetændelse?


Kenneth Brændgaard
 Share

Recommended Posts

Det er nu små 3 måneder siden jeg lavede Ironman Copenhagen, og jeg kan stadig ikke løbe :-/

Jeg har ondt i knæhasen + lige over knæskalen + lige under knæskalen.

Når jeg løber er det primært over knæskalen det gør ondt.

Jeg kan se på diverse billeder at der sidder en slimsæk (burse) begge de steder jeg har ondt.

Jeg er 27 år og har løbet lidt over 2.000km de sidste par år, samt dyrket en del triatlon.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har aldrig rigtig haft en nævneværdig skade, og aldrig haft problemer med mine knæ. Hvis jeg har haft noget i mine ben, så har det været stramme knæhaser, så jeg ikke kunne bøje mig, når jeg spiller golf.

Jeg har det sidste 1,5 år trænet op til Ironman, som jeg lavede tilbage i august. Siden har jeg dog været skadet i mit knæ, og jeg kunne derfor godt tænke mig at høre, hvad i har af erfaringer ift de symptomer jeg nu har.

1. løbetur efter Ironman (spændte/nap i knæhaserne)

Efter Ironman'en i midt august holdt jeg en uges pause, og forsøgte så at løbe en kort tur. Jeg blev dog nødt til at stoppe pga spænding i knæhaserne. Når jeg forsøgte at løbe, så nappede det ligesom i knæhasen.

2 ugers pause og så forsøg på at løbe iritationen væk = skade i knæ

Efter flere ugers ekstra pause besluttede jeg mig for, at jeg ville se, om jeg ikke kunne løbe det væk. Det har jeg haft gode erfaringer med tidligere, og jeg har som nævnt, aldrig døjet med en skade. Det gik dog imidlertidig af h til, og dagen efter gjort det voldsom ondt på forsiden og inde i begge knæ.

3. Fysioterapout forløb - (diagnose: slimsækbetændelse, Behandling: ipren kur + små løbeture)

Jeg har siden været ved fys 6-7 gange. Han bliver ved med at stres-teste knæet, og kommer hele tiden frem til, at det reagerer som det skal, og menisk osv. ikke fejler noget. Han mener istedet, at der er tale om slimsækbetændelse (bursitis), og jeg bør tage en iPren kur på 3 dage (3*3 piller dagligt), og så begynde med nogle små ture igen.

Nu har jeg så i løbet af de sidste 6 uger taget 2 ipren kure, og forsøgt med små løbeture, men det gør stadig rigtig ondt på oversiden af min knæ skal samt lige nedenfor knæskallen. Derudover har jeg tit ondt i knæhasen.

Jeg har også forsøgt med 2 ugers hvile som hjælper meget lidt, men det forsvinder bare ikke.

Har i andre forslag til hvad det kunne være?

Erfaringer?

Har i erfaring med slimsækbetændelse i knæet? Skal jeg holde det helt i ro, som jeg kan læse på nettet, eller skal jeg løbe små ture som han foreslår (så tænker jeg bare, at det aldrig får helt ro). Hvor lang restitutionstid er der?

Det er dette fys'en mener jeg fejler: http://www.sportnetdoc.dk/kna/slimsaksbetandelse

De er de to steder der står bursa jeg primært har ondt vil jeg tro: http://www.daviddarling.info/images/knee.jpg

Link to comment
Share on other sites

På forsiden af låret liger knæskallen(patella) går patellasenen og den fortsætter ned over knæskallen til skinnebenet. Der er flere diagnoser i det område, fx patellafemoralt smertesyndrom, springerknæ og som du nævner bursitis og sikkert andre. Der er lidt en tendens til at nogle af diagnoserne er skraldespandsdiagnoser, fordi at lægen etc i virkeligheden ikke ved hvad der er galt, og at knæet fungere som det skal mekanisk, men gør ondt, sandsynligvis pga noget inflammation.

Ang ondt i knæhasen så er det måske urelateret.

Uanset bør du gå til lægen og få en diagnose og noget tyder på en ny fys, hvis du har været der 7-8 gange forgæves, fx en idræts/løbefys.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kenneth

Beklager at hører du ikke kan få fremgang i din skade. Lige som Schroinx foreslår vil jeg opsøge din læge. Dog vil jeg samtidigt sige at det er ikke sikkert din læge kan hjælpe dig. Jeg synes på sigt at du gå efter at få en ultralydsskanning af dit knæ. Der vil man kunne se om det er senen eller slimsækken som er inflammeret.

Hvis det derimod er andre strukturere, så som brusk på bagsiden af knæskallen eller inden i knæet, som er årsagen kan ultralydsskanning ikke hjælpe på diagnosen og videre undersøgelse kunne være en MR-skanning. Ultralydsskanning kan du få foretaget hos en fysioterapeut, kiropraktor eller speciallæge inden for ortopædi eller reumatologi.

Håber du kommer videre i systemet og får nogle svar og endnu bedre en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share