Planken - med eller uden teknik


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Hvor meget teknik er der i planken i forhold til at passe på ryggen?

Hvis man/jeg kører en statisk øvelse til fail, vil den sidste tid være mere eller mindre blottet for teknik men mere være en panisk figth for at presse et par sekunder mere ud.

Indtil for nylig var planken en ubehagelig og langtrukken affære, men efter jeg har taget mod til at få de medtrænende til at læsse skiver på ryggen så der er reel modstand i den, er det faktisk en fed øvelse.

Er bare bekymret for omskadespotenotialet er stort som f. eks. i DL og squat hvor en dårlig teknik jo kan få ærgelige følger.

Link to comment
Share on other sites

Hele - fucking - formålet med planken er at træne evnen til at modstå ekstension af rygsøjlen, så sættet er slut med det samme du ikke længere er i stand til dette. At forsætte længere tid end dette er idiotisk, ligesom det er idiotisk at løfte med dårlig teknik i træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på at stoppe så snart man begynder at synke igennem.

Men jeg har i hvert fald tendens til at ryste som en skævt pakket centrifuge til sidst - om det er fordi det er nyt at være belastet, eller der er noget jeg burde spænde for undgå ved jeg ikke. Men vil helst ikke smutte en skive i kampens hede - omvendt heller ikke stoppe før tid hvis det ikke er nødvendigt.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share