Blodprop


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

DR fortæller idag om endnu en svømmer, som har haft en blodprop i benet.

Besynderligt sammenfald :blink:

Endnu en svømmer ramt af blodprop

12. juli 2005 11.13 Svømning

Dansk svømning har igen fået sig en forskrækkelse. For et år siden blev Louise Ørnstedt ramt af en blodprop i lysken, og tidligere på året måtte Majken Thorup indstille karrieren på grund af en betændelse i hjertesækken.

Nu er det 18-årige Herning-talent Kim Hansen hevet op af bassinet, efter lægerne har konstateret to blodpropper i hans ene lyske og knæ. Det skriver B.T. tirsdag.

- Det er pokkers uheldigt. Men jeg vælger at tro, at der er tale om et sammenfald af uheldige omstændigheder, lyder reaktionen fra sportschef Lars Sørensen fra Dansk Svømmeunion.

Link to comment
Share on other sites

Det er pokkers uheldigt. Men jeg vælger at tro, at der er tale om et sammenfald af uheldige omstændigheder, lyder reaktionen fra sportschef Lars Sørensen fra Dansk Svømmeunion.

For nogle år siden var det cykelryttere der fik blodpropper, for nogle år siden var det svenske o-løbere der døde, og nu er det svømmere, der får blodpropper. Jeg ved ikke noget om årsagerne eller om der er sammenhænge og insinuerer på ingen måde doping, men jeg håber da ikke at Dansk Svømmeunion, som Lars Sørensen citeres for, lader sagen ligge som opklaret: Sammenfald af uheldige omstændigheder!

Pere

Link to comment
Share on other sites

Det er pokkers uheldigt. Men jeg vælger at tro, at der er tale om et sammenfald af uheldige omstændigheder, lyder reaktionen fra sportschef Lars Sørensen fra Dansk Svømmeunion.

For nogle år siden var det cykelryttere der fik blodpropper, for nogle år siden var det svenske o-løbere der døde, og nu er det svømmere, der får blodpropper. Jeg ved ikke noget om årsagerne eller om der er sammenhænge og insinuerer på ingen måde doping, men jeg håber da ikke at Dansk Svømmeunion, som Lars Sørensen citeres for, lader sagen ligge som opklaret: Sammenfald af uheldige omstændigheder!

Pere

<{POST_SNAPBACK}>

Læs nu hele artiklen...bl.a. har begge personer familie med blodpropper...

At Majken har betændelse i hjertesækken skyldes sikkert, at hun har haft sygdommen og når du så elitetræner skal du nok brænde immunsystemet så meget af, at sygdommen blomstrer...

Link to comment
Share on other sites

LØs blodprop skete ganske kort tid efter at hun fik lavet en brystreduktion. Det kunne måske forklare hendes, men hvad der er sket med Kim H. aner jeg ikke.

Majken T. blev trænet af Ragner G., og han var nok en af de bedste vi nogensinde har haft i landet(min helt egen private mening). Ville godt nok ændre mit verdensbillede radikalt hvis der er foul play her....

Jeg er af den klare, persolige, opfattelse at der IKKE forefindes doping, organiseret, i svømmeDanmark, men derimod en lang række udøvere, og en mængde efterhånden ganske veluddannede trænere, der knokler på livet løs.

Vi har en mangeårig tradition for at lave gode svømmere, på trods af vores, talmæssigt, lave talentmasse. Vi er dog nået derhen hvor det er ganske sjældent at vi laver noget større end europæisk plan, men det er dylme også godt gået.

Sammenfald af uheldige omstændigheder, ja.

Niske

Link to comment
Share on other sites

LØs blodprop skete ganske kort tid efter at hun fik lavet en brystreduktion. Det kunne måske forklare hendes, men hvad der er sket med Kim H. aner jeg ikke.

Majken T. blev trænet af Ragner G., og han var nok en af de bedste vi nogensinde har haft i landet(min helt egen private mening). Ville godt nok ændre mit verdensbillede radikalt hvis der er foul play her....

Jeg er af den klare, persolige, opfattelse at der IKKE forefindes doping, organiseret, i svømmeDanmark, men derimod en lang række udøvere, og en mængde efterhånden ganske veluddannede trænere, der knokler på livet løs.

Vi har en mangeårig tradition for at lave gode svømmere, på trods af vores, talmæssigt, lave talentmasse. Vi er dog nået derhen hvor det er ganske sjældent at vi laver noget større end europæisk plan, men det er dylme også godt gået.

Sammenfald af uheldige omstændigheder, ja.

Niske

<{POST_SNAPBACK}>

Der er ikke doping i dansk svømning...det er 100% sikkert...trust me!

Der antydes dog heller ikke noget sted, at disse sygdomsforløb skulle være forårsaget af doping :smile:

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

LØs blodprop skete ganske kort tid efter at hun fik lavet en brystreduktion. Det kunne måske forklare hendes, men hvad der er sket med Kim H. aner jeg ikke.

Majken T. blev trænet af Ragner G., og han var nok en af de bedste vi nogensinde har haft i landet(min helt egen private mening). Ville godt nok ændre mit verdensbillede radikalt hvis der er foul play her....

Jeg er af den klare, persolige, opfattelse at der IKKE forefindes doping, organiseret, i svømmeDanmark, men derimod en lang række udøvere, og en mængde efterhånden ganske veluddannede trænere, der knokler på livet løs.

Vi har en mangeårig tradition for at lave gode svømmere, på trods af vores, talmæssigt, lave talentmasse. Vi er dog nået derhen hvor det er ganske sjældent at vi laver noget større end europæisk plan, men det er dylme også godt gået.

Sammenfald af uheldige omstændigheder, ja.

Niske

<{POST_SNAPBACK}>

Der er ikke doping i dansk svømning...det er 100% sikkert...trust me!

Der antydes dog heller ikke noget sted, at disse sygdomsforløb skulle være forårsaget af doping :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nææææææ... der er vel ikke doping i dansk svømning med mindre ens læge kommer til at udskrive noget "forkert" :wink:

Tror simpelthen ikke at den holder!! Det ville være super hvis det virkeligt var sandheden, men at tror at der i dag forefindes en sporsgren på eliteplan, hvor der ikke mindst er et par stykker som vælger at ty til doping er helt hen i vejret :blink:

Ikke dermed sagt at de omtalte personer skulle have indtaget noget ulovligt... men at skære alle over én kam og fornægte at ikke bare én eller to svømmere ville falde for fristelsen holder simpelthen ikke i den rigtige verden :raisebrow:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

LØs blodprop skete ganske kort tid efter at hun fik lavet en brystreduktion. Det kunne måske forklare hendes, men hvad der er sket med Kim H. aner jeg ikke.

Majken T. blev trænet af Ragner G., og han var nok en af de bedste vi nogensinde har haft i landet(min helt egen private mening). Ville godt nok ændre mit verdensbillede radikalt hvis der er foul play her....

Jeg er af den klare, persolige, opfattelse at der IKKE forefindes doping, organiseret, i svømmeDanmark, men derimod en lang række udøvere, og en mængde efterhånden ganske veluddannede trænere, der knokler på livet løs.

Vi har en mangeårig tradition for at lave gode svømmere, på trods af vores, talmæssigt, lave talentmasse. Vi er dog nået derhen hvor det er ganske sjældent at vi laver noget større end europæisk plan, men det er dylme også godt gået.

Sammenfald af uheldige omstændigheder, ja.

Niske

<{POST_SNAPBACK}>

Der er ikke doping i dansk svømning...det er 100% sikkert...trust me!

Der antydes dog heller ikke noget sted, at disse sygdomsforløb skulle være forårsaget af doping :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nææææææ... der er vel ikke doping i dansk svømning med mindre ens læge kommer til at udskrive noget "forkert" :wink:

Tror simpelthen ikke at den holder!! Det ville være super hvis det virkeligt var sandheden, men at tror at der i dag forefindes en sporsgren på eliteplan, hvor der ikke mindst er et par stykker som vælger at ty til doping er helt hen i vejret :blink:

Ikke dermed sagt at de omtalte personer skulle have indtaget noget ulovligt... men at skære alle over én kam og fornægte at ikke bare én eller to svømmere ville falde for fristelsen holder simpelthen ikke i den rigtige verden :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Måske men på landsholdet er der ingen...om der er andre længere nede i rækken tvivler jeg på...

Men det er klart at hvis du kommer fra en sport fyldt med doping kan det jo være man er blevet immun...

Link to comment
Share on other sites

Kan I ikke linke til de omtalte artikler? :smile:

Jeg studser lidt må jeg indrømme. Umiddelbart tænkte jeg ikke doping, men det er jo selvfølgelig en mulighed.

Kan der mon være andre muligheder tænker jeg - stase af blod i venerne?

<{POST_SNAPBACK}>

For stramme Speedo's :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kan I ikke linke til de omtalte artikler? :smile:

Jeg studser lidt må jeg indrømme. Umiddelbart tænkte jeg ikke doping, men det er jo selvfølgelig en mulighed.

Kan der mon være andre muligheder tænker jeg - stase af blod i venerne?

<{POST_SNAPBACK}>

For stramme Speedo's :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

LØs blodprop skete ganske kort tid efter at hun fik lavet en brystreduktion. Det kunne måske forklare hendes, men hvad der er sket med Kim H. aner jeg ikke.

Majken T. blev trænet af Ragner G., og han var nok en af de bedste vi nogensinde har haft i landet(min helt egen private mening). Ville godt nok ændre mit verdensbillede radikalt hvis der er foul play her....

Jeg er af den klare, persolige, opfattelse at der IKKE forefindes doping, organiseret, i svømmeDanmark, men derimod en lang række udøvere, og en mængde efterhånden ganske veluddannede trænere, der knokler på livet løs.

Vi har en mangeårig tradition for at lave gode svømmere, på trods af vores, talmæssigt, lave talentmasse. Vi er dog nået derhen hvor det er ganske sjældent at vi laver noget større end europæisk plan, men det er dylme også godt gået.

Sammenfald af uheldige omstændigheder, ja.

Niske

<{POST_SNAPBACK}>

Der er ikke doping i dansk svømning...det er 100% sikkert...trust me!

Der antydes dog heller ikke noget sted, at disse sygdomsforløb skulle være forårsaget af doping :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nææææææ... der er vel ikke doping i dansk svømning med mindre ens læge kommer til at udskrive noget "forkert" :wink:

Tror simpelthen ikke at den holder!! Det ville være super hvis det virkeligt var sandheden, men at tror at der i dag forefindes en sporsgren på eliteplan, hvor der ikke mindst er et par stykker som vælger at ty til doping er helt hen i vejret :blink:

Ikke dermed sagt at de omtalte personer skulle have indtaget noget ulovligt... men at skære alle over én kam og fornægte at ikke bare én eller to svømmere ville falde for fristelsen holder simpelthen ikke i den rigtige verden :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Måske men på landsholdet er der ingen...om der er andre længere nede i rækken tvivler jeg på...

Men det er klart at hvis du kommer fra en sport fyldt med doping kan det jo være man er blevet immun...

<{POST_SNAPBACK}>

Erh..

Du kan ikke med 100procents sikkerhed sige at alle er clean.

Link to comment
Share on other sites

Kan I ikke linke til de omtalte artikler? :smile:

Jeg studser lidt må jeg indrømme. Umiddelbart tænkte jeg ikke doping, men det er jo selvfølgelig en mulighed.

Kan der mon være andre muligheder tænker jeg - stase af blod i venerne?

<{POST_SNAPBACK}>

For stramme Speedo's :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, funny guy :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Angel>> må sige at du her skuffer mig. Jeg har egentlig normalt ret meget respekt for dig. Men at du bliver ved med at smøre i denne sag om MJ finder jeg dybt underligt.

Den udlægning af sagen som er kommet frem i pressen er kørt i stilling primært af CP på Ekstra Bladet som i en del år har været kendt for at være fjendligt stillet over for MJ. Normalt ville du også være af den type person som ville pille enhver artikel i EB fra hinanden som usaglig og latterlig. Men i denne sag er det som om du har klamret dig til EB´s udlægning af sagen.

MJ har fået forkert piller - JA.

Det var uffattelig dumt af hendes læge -JA.

MJ burde have stoppet samarbejdet med ham med det samme - JA (dette har jeg diskuteret med MJ selv, hun føler dog ikke selv at hun kan stole på andre læger end ham som har fulgt hende på ugebasis i 12+ år)

Hvis du gransker bare en smule i MJ´s konkurrencehistorie vil du finde et MEGET atypisk billede for en doping misbruger. Men jeg er godt klar over at det er meget mere sagligt bare at sluge EB´s udgave.

Det stop MJ blev snuppet med er ikke præstationsfremmende direkte i konkurrencesammenhæng. Og hvis det skulle være brugt som doping ville det være et fuldstændig tåbeligt tidspunkt at tage det på.

Med hensyn til EB´s historie med de forskellige piller som ikke skulle være til at tage fejl af så har MJ i de 12 år hun har været i behandling for sin astma været igennem ret meget forskellig medecin og ofte ret mange fabrikater af samme medecin. Alt sammen i forskellig udformning og farve.

Angel, jeg kunne godt tænke mig at denne sag som du så gerne vil blive ved med at puste til bliver belyst lidt bedre. Udover EB, hvad grundlag har du så for at mistænke MJ for doping? Bare fordi hendes biceps er større end din? :poking:

Når man tænker på at du selv er i en sport hvor man nærmest pr automatik bliver mistænkt for ALT og du er vant til at skulle forsvare både dig selv og kragen, så kan jeg virkelig ikke forstå at du selv nedlader dig til at smide så udokumenterede beskyldninger ud.

Hvad angår MJ vil jeg være klar til at vædde ret meget på at hun er clean! Vil være klar til at lægge stopurene på hylden hvis det ikke skulle være tilfældet.

Når man ser på dansk svømning er jeg med mit kendskab til sporten også MEGET overbevist om at doping ikke er et issue som er relevant at diskutere.

Der skal da nok være noget derude som piller ved noget de ikke må. Men det er ikke det generelle. Tvært imod er der mange steder en nærmest latterlig hellig holdning mod kost tilskud. Herunder kreatin.

I svømning på verdensplan er det heller ikke længere billedet at de som sætter verdensrekorder er større og stærkere end de andre. Nye rekorder kommer oftest gennem forbedret svømmeteknik. Svømning er stadig en meget ung sport og vi som mennesker er stadig MEEEGET langt fra at forstå hvordan kroppen fungerer i vand. Som eksembel forsøgte M.I.T. at lave en computermodel af en menneskekrop i vand. Efter 1½ års arbejde havde de lavet en hånd og gav op!

Selvfølgelig findes der dopede svømmere. Men jeg vil vove den påstand at de som for alvor vil bryde igennem på verdensplan er nødt til at tænke i helt andre baner end bare at komme i form for at nå resultater!

Jeg tager til VM i næste uge. Skal gerne når jeg kommer hjem skrive om hvordan billedet ser ud nu.

Mads

Link to comment
Share on other sites

I svømning på verdensplan er det heller ikke længere billedet at de som sætter verdensrekorder er større og stærkere end de andre. Nye rekorder kommer oftest gennem forbedret svømmeteknik. Svømning er stadig en meget ung sport og vi som mennesker er stadig MEEEGET langt fra at forstå hvordan kroppen fungerer i vand. Som eksembel forsøgte M.I.T. at lave en computermodel af en menneskekrop i vand. Efter 1½ års arbejde havde de lavet en hånd og gav op!

Selvfølgelig findes der dopede svømmere. Men jeg vil vove den påstand at de som for alvor vil bryde igennem på verdensplan er nødt til at tænke i helt andre baner end bare at komme i form for at nå resultater!

Jeg tager til VM i næste uge. Skal gerne når jeg kommer hjem skrive om hvordan billedet ser ud nu.

Mads

<{POST_SNAPBACK}>

Her er jeg ikke helt enig...tag Rosolino og et par andre italienere...men i dansk svømning er det højst hash, nogle ville teste for...

Til gengæld er atleter som Thorpe og Phelps vidundere, der kommer en gang hver 50 år...Thorpe er især modbydelig!

I øvrigt kommer jeg til at tænke på Bo West han havde jo også hjerteproblemer...fik vist adskillige gange atrieflimmer...men en del fodboldspillere er jo også døde for nylig...af naturlige årsager!

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Du har da helt ret - men Rossolino har jo også "kun" været top svømmer - han har ikke sat nye standarder for hvor hurtigt der kan svømmes.

Som det også ses i andre sportsgrene så er der ret løse forhold omkring doping i både Italien og Spanien. Og der er da sikkert også urene svømmere som tager medaljer i Montreal om 1½ uge. Men de som sætte nye standarder gør det primært ved ny svømme teknik.

En anden ting man også skal være opmærksom på er det store antal af svømmere som træner på college i USA. De kommer i træningsmiljøer hvor dopingen ikke er langt væk (Football f.eks)

Samtidig kan svømningen for en stor del af den (især amerikanere og østeuropærere) være den eneste billet til at få en uddannelse. Så en dårlig sæson hvor man risikerer at miste sit schollership kan nå få en til at overveje urene metoder. Men igen, her snakker vi ikke verdens toppen. Og resultater til internationale mesterskaber tæller ikke med i om man beholder sin plads på holdet.

Jeg skal da heller ikke udelukke muligheden for at der har været danske svømmere på den vogn.

Men MJ - naaaah

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share