Bodybuilding starte med træning 13 år


Bulldog7500
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Kan man starte med at træne til at blive bodybuilder som 13 årig? gerne nogle gode råd? :D

kan i anbefale nogle programmer? :) starter med Smolov jr. (Dødløft, Bænkpres og squat) kombineret med et 3 split nu her på mandag :) efter det skal jeg igang med stronglift 5x5 :) når jeg så er færdig med det skal jeg igang med større arme på 12 uger :) også skal der køres lidt HIT :)

Link to comment
Share on other sites

Opskrift på at ødelægge dig selv. Smolov Jr. er et meget hårdt program på blot en enkelt øvelse. Hvis du kører det som det er meningen kommer du aldrig til at restituere fra det og du kommer med al sandsynlighed til at få en skade. Smolov Jr er bedre hvis du vil booste et enkelt løft, ikke som generel træning. Gør dig selv en tjeneste og start roligt ud med simple basis øvelser og øg så mængde efterhånden.

Link to comment
Share on other sites

Gætter/ fortolker at du er en ung frisk ivrig mand/dreng, der er frisk på at styrketræne.

Det er helt fint...

Kan man starter med at træne bodybuilding som 13årig.. Ja, er det farligt nej... ikke mere end så meget andet, men lidt omtanke skader ikke.

Smolov jr. forudsætter/anbefales til folk der har en vis erfaring/styrke. se evt følgende skriv http://www.kropblog.dk/smolov-jr/

Godt program.. se fx maxer, ellers er starting strenght 5x5 linær eller thomas Jagd back to basics. det ikke så afgørende med programmet, der er flere gode. Jeg ville have fokus på at få lært bevægelserne ordentligt, kvalitet i bevægelserne, er vigtigt.

Det at løfte frie vægte en teknisk færdighed- Det skal læres.

Så hvis du kunne finde en styrkeløft, vægtløftning eller atletik klub i nærheden og hænge ud med dem et års tid, ville det være fint.

Så skal der læses lidt op på det med kost, hvis hypertrofi vitterligt er dit mål.

følgende er også værd at læse

http://www.bodybuilding.dk/artikler/diverse/kre-forldre---dit-barn-er-bidt-af-styrketrning-hvad-nu.html

nb råddene du får, f.eks fra Salt er fine.

Edited by don155
Link to comment
Share on other sites

Har læst alt det jeg kunne og læser stadig :) har droppet de programmer pga. det i sagde ;) kører 3 split mu :)

den fra maxer med lidt ændringer (små) :)

kan man ligge nakketræning, lænd og små andre muskelgrupper ind i træningsdagene? :) kan man evt. lave den sidste dag om til træningsdag med fokus på ben (det er hver anden uge jeg ville træne 7 dage i ugen) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler ikke at du laver ændringer i de programmer. Er man ikke rutineret i at træne, skal man egentlig bare gøre som der er foreskrevet.

Jeg synes ikke at 13 år er for tidligt at træne, men jeg synes at 13 år er for tidligt at tænke på "bodybuilding".

Link to comment
Share on other sites

Mine bodybuildingsråd til dig i tilfældig rækkefølge:

Lær at træne. Dvs. lær at løfte korrekt. At jagte kg på bekostning af teknik får dig ingen steder, udover at du bliver skadet. Og man får altså ikke store muskler af at være skadet.

Søvn er for mig meget vigtigt. Jeg restituerer meget bedre når jeg får nok søvn. Du er 13 år gammel og med styrketræning oveni bør du sove omkring 9 timer hver nat.

Kost. Spist nok og spis sundt.

Få et godt træningsprogram og følg det.

Vær konsistent. At være konsistent trumfer stort set alle parametre. Er du i træningscenteret uge ud og uge ind, skal resultaterne nok komme.

Mit allerbedste råd er dog: Få hjælp til ovenstående. Og jeg mener ikke at du skal stille spørgsmål på internetfora. Jeg mener, hyr en kompetent træner der kan hjælpe dig med lidt af det hele.

Du kan springe utallige års træningslæring over med en god træner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hvad en træner koster, men er overbevist om at han ikke er billig. Find dig en styrkeløfter klub og meld dig ind der, der vil de med garanti guide og vejlede dig til at få korrekt teknik i squat, dødløft og bænk (samt div. sideøvelser). En styrkeløfter klub koster ca. det samme eller er billigere end div. fitness centre, men der er væsentlig mere kompetente folk der brænder for deres sport. Brug 1-2 år i styrkeløfter klub hvor du lære teknik og bliver grundlæggende stærk, derfra vil du have en masse erfaring og viden om din krop og træning og kan kaste dig ud i div. programmer.

Den yngste vi har i VK Ares er 14 år og han har været der i 3-4 mdr. Han har seriøst godt styr på sine løft og er hans muskler vokser! Min anbefaling til dig er Teknik, Mad og derefter kan du kigge i retning af noget "heftig" body building træning.

Men for alt i verden, sørg for at træn noget du syntes det er sjovt, det er fuldstændigt ligegyldigt at gå ned og træne 5 gange om ugen i 1 mdr, for derefter at stoppe. At forme sin krop er noget der tager dedikation og mange år!

Link to comment
Share on other sites

Man lærer altså ikke at bodybuilde i en styrkeløfterklub. Just sayin'.

Nej, det er vi helt enige om. Men han kan undgå at kaste penge efter en special træner som alligevel skal starte med at lære ham de grundliggende løft, så ville jeg starte i en styrkeløfter klub. Når han så har fået styr på det grundliggende så vil det være smart at få fat i en træner der har styr på kost og træning specielt med bodybuilding som mål.

Link to comment
Share on other sites

Salt -> Hvorfor ikke?

I en styrkeløfter klub er der trænere og vejledere der gerne vejleder og assistere dig. Der er en fed stemning så man kan finde ud af at fitness centre ikke alle er fyldt med ego centrede mennesker der næsten ikke taler sammen og sidst men ikke mindst, der er generelt meget fokus på teknik hvilket jeg mener er centralt for nybegynder. Uanset om det er styrkeløft, vægtløft eller bodybuilder.

Jeg gætter på en personlig træner koster en 200-300 kr pr. session og hvis han alligevel skal bruge det første halve år på at lære teknik hvad er så idéen i at kaste så mange penge efter en personlig træner?

Link to comment
Share on other sites

Well, nu træner jeg selv i en styrkeløfterklub og jeg ser ikke rigtigt nybegyndere rykke sig, før at de får personlige træningslektioner. Der er forskel på at træne som nybegynder, uden begreb om hvordan øvelserne skal udføres, i en SL-klub og så som en der har været i gang med øvelserne i noget tid.

At melde sig ind i en SL-klub er ikke det samme som at få PT-timer, men er selvfølgelig bedre end at melde sig ind i FitnessWorld. Jeg synes alt for ofte at jeg ser "bare meld dig ind i en SL-klub og læs lidt på nettet-kortet" blive trukket på både bb.dk og mololololol. Når jeg læser i logbøger på bb.dk, så har 80% af dem med de bedste resultater en eller anden form for træner tilknyttet. De fleste af dem har trænet i mange år og de rykker sig helt vildt når de får en træner tilknyttet. Jeg selv og Blackice er gode eksempler herpå.

Drengen vil være porrmed og hellere nu end om 5 år år. Du bliver ikke porrmed af at få et par enkelte gode råd (måske) til hver anden træning. Du rykker dig ved at få personlig træning af en kompetent træner henover 5 til 10 træninger. Det kan måske gøre lidt billigere ved at tilmelde en 3-kampsbootcamp hos fx. maxer.dk og så smide et online træningsforløb oveni.

Link to comment
Share on other sites

VL klub ville hellere ikke være dumt... eller en af de større Crossfit gyms. Det handler jo bare om at lære nogen grundlæggende løfte og komme godt fra start.

Det er super at lære noget VL som nybegynder i BB.dk.. Man for en rigtigt god skulder function (langt bedre end bed styrkeløft og BB træning), lære at bruge lårene, holde ryggen ret etc. VL har fat i den lange ende når det gælder god movement skills i forbindelse med vægttræning

og nej selvfølgelig er det ikke optimal BB træning. Men i forhold til kontekst kunne det være et godt bud.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo kun oplevet VK Ares hvor vi har den gode Horst Dieter (samt en række andre "gamle" drenge) der virkelig brænder for at lære fra fra sig. Hvis man viser interesse og gør sit bedste så kan man næsten få råd hver gang man er nede at træne.

Jeg vil give dig ret i at en personlig træner er mere optimal hvis man har råd til det! Jeg syntes dog ikke at man få ordentlig styr på løfterne efter en 5-10 sessioner (måske bare fordi jeg har møj dårlig kropsfornemmelse) og derfor anbefaler jeg en SL klub hvor du kan blive sat i gang, træne en måneds tid, få rettet teknik og så fortsætte til det sidder på rygraden. Jeg syntes de dårlige vaner kommer snigende tilbage hvis man ikke løbende har en kompetent person til at checke teknik.

Om VL er bedre end SL klub vil ikke kaste mig ud i. Begge er fremragende til at lære løftere teknik og jeg vil mene at det må ende med personlig preferencer i forhold til hvilke løft man vil opbygge sin træning omkring. Jeg anser VL for at være væsentlig mere teknisk krævende end SL så hvis man tænder lidt på de løft så er jeg ikke i tvivl om at det også vil kunne give et fantastisk afsæt til en senere BB karriere.

Edited by Ramius
Link to comment
Share on other sites

Som RuneB skriver, bevægemønstrene er bedre.

Der er i øvrigt andet til bodybuilding, end bænk, squat og dødløft, hvilket er moldogme nummer 1.

Mange af de mennesker som bærer allermest muskelmasse på kroppen har en baggrund hvor styrkeløft er deres fundament. RonnieC, BigZ osv.

Kan ikke se hvorfor bevægemønsterene i VL skulle være bedre i forhold til at blive stor og stærk. Og lad mig pointere jeg intet har imod VL. Det er en fed sport.

Nu har jeg bevæget mig rundt i en del SL klubber i hele landet tidligere og det er bestemt ikke mit indtryk at trænerne ødelægger de unge mennesker ved at træne dem absolut ensidigt med Bænkpres, bænkpres, bænkpres. Tværtimod. Bliver der lavet masser af incline Dumbell presses, Military presses, Dips, Laterels, Frenchpress, Pullups, Bend over Rows, Curls osv osv i styrkeløftklubberne.

Link to comment
Share on other sites

Mange af de mennesker som bærer allermest muskelmasse på kroppen har en baggrund hvor styrkeløft er deres fundament. RonnieC, BigZ osv.

Der er også rigtigt mange der ikke har baggrund i SL, måske endda flere ;-)

Nu har jeg bevæget mig rundt i en del SL klubber i hele landet tidligere og det er bestemt ikke mit indtryk at trænerne ødelægger de unge mennesker ved at træne dem absolut ensidigt med Bænkpres, bænkpres, bænkpres. Tværtimod. Bliver der lavet masser af incline Dumbell presses, Military presses, Dips, Laterels, Frenchpress, Pullups, Bend over Rows, Curls osv osv i styrkeløftklubberne.

Jeg skriver intet om at ødelægge de unge. Men moldogmet om at man absolut skal bænkpresse, squatte og dødløfte for at blive til noget mener jeg ikke helt der er hold i. Der er mange veje til Rom. Vil man være god til bodybuilding er det nok bedst at søge et sted hen, hvor bodybuilding er det primære fokus, vil man være god til VL så søger man hen til.... osv.

OP bor i øvrigt i en by uden en SL-klub. Vil det så sige at han aldrig bliver stor, med mindre at han flytter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share