Måling af fedtprocent


Mr Like
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Jeg har målt min fedtprocent på 3 forskellige måder:

1. Personvægt

2. Fedttang 1-punkts måling

3. Fedttang 4-punkts måling

Resultaterne er meget forskellige:

1. Personvægt: 20,4%

2. Fedttang 1-punkts måling: 14,6%

3. Fedttang 4-punkts måling: 10,5%

Lidt info om mig:

Køn: Mand

Alder: 27 år

Højde: 177 cm

Vægt: 75 kg

Hvilken af målingerne tror i er mest præcis?

Er selv kommet frem til:

1. Personvægt: Er overhovedet ikke præcis, da jeg på ingen måder kan tro jeg har så høj fedtprocent med min kropsbygning.

2. Fedttang 1-punkts måling: Er ok præcis. Den tager dog ikke højde for fedtfordelingen, har nemlig ikke rigtig fedt under skulderblade, eller på overarmene, men har opbygget lidt jule-sul på maven, så tror denne metode giver et lidt højere resultat end hvad virkeligheden er.

3. Fedttang 4-punkts måling: Nok den mest præcise, da den tager højde for fordelingen. Passer også med at den er en del lavere end 1. punkts metoden.

Men kunne da godt tænke mig at høre andres mening, tanker eller hvis jeg er heldig, ekspertviden ;)

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er også i vildrede

På en TANITA BC-418MA (fedt måle maskine til 30.000 kr) fik jeg målt min til 19%

Med fedttang:

Et punkt 15%

Fire punkt 9%

Mit eget gæt er omkring de 14-15%

PT bruger jeg et målebånd omkring mave, det er det nemmeste, og også der hvor man helst vil af med fedtet.

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Ej hvor underligt at I ligger så forskelligt :blink:

Billig Bilkabadevægt: 13% (i atletindstiling - ellers viser den "nogle" procent mere)

4-punktsmåling: 13,5 (Durnin & Womersley)

3-punktsmåling: 11,5 (Jackson & Pollock)

182cm, 89kg, 42 år hvis det skulle kunne betyde noget

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

At bedømme hvilken metode der er mest præcis af de opstillede kræver at vi har mulighed for at vurdere hvorvidt de tal metoderne kommer frem til at realistiske.

Altså noget billeddokumentation. :smile:

Jeg kunne sagtens skrive at den metode jeg nok havde mindst tiltro til var personvægten, men det kan også sagtens være at lige præcis for dig er målingen den mest præcise.

Den bedste metode generelt er den metode som:

1. let kan genskabe et resultat uden stor variation fra måling til måling hvor de burde være cirka ens

2. er robust, så den ikke giver store udsving f.eks. pga ændret væskebalance

3. kan registrere en ændring, når den faktiske fedtprocent går op eller ned

Mit bedste bud på en sådan metode for almindelige mennesker er 3/4-punktsmålinger med fedttang eller målebåndsmetode, der også findes link til her på siden.

Det er muligt de har en ikke uvæsentlig afvigelse fra din "korrekte" fedtprocent, men jeg mener ikke det konkrete tal er så vigtigt igen - ovenstående punkter er vigtigere.

Et relevant link som viser billeder af mænd og kvinder ved forskellige fedtprocenter:

http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share