Nybegynder, hvad spiser jeg?


CriminalMinds
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny herinde og i det hele taget ny i styrketrænings faget.

Jeg starter i næste uge med at styrke træne, derfor har jeg fået et program af en ven som lyder følgende:

Mandag – Patter, Triceps og Skuldre
Bænk med håndvægte 1x5-10 + 3x8-15
Cable Crossovers/Flies 3x10-20
Skulderpres med håndvægte 3x6-12
Lateral Raises 3x8-15
Rear Delt Raises 3x15-20
Tricep Extensions med EZ Bar 3x6-12
Cable Pushdowns 3x10-20
Armbøjninger til failure

Onsdag – Ben og Mave
Front Squat 1x5-10 + 3x5-10
Lunges 3x10-20
Benpres 3x12-20
Legcurls 5x12-20
Planken med ekstra vægt, 5 sæt af 20-45 sek.

Fredag – Ryg og Biceps
Chinups ”Ladder”, Reps 1, 2, 3, 2, 1 f. eks afhængig af styrke niveau
Dumbbell Rows 1x10-25, start let og gå op til en TUNG vægt
Pulldowns/Seated Rows 3x8-15
Back Extensions 3x15-20 tilføj vægt når du kan
EZ Curls 3x5-10
Hammer Curls 3x8-15

Jeg skal bulke i starten, jeg har dog svært ved at finde ud af hvad der ville være det optimale at spise til morgen og middag. Jeg har lidt et problem, jeg kan ikke tåle havregryn.

Håber i kan hjælpe!:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt du spørger til kosten, men jeg vil alligevel kommentere programmet.

Hvis du er helt nybegynder tænker jeg at en mulighed også kunne være fullbody - frem for split - især med 3 ugentligt træninger. Det er generelt ok at ramme samme muskelgrupper 2 gange ugentligt.

Men det er selvfølgelig smag og behag - og der er sikkert delte meninger om det :4flex:

Link to comment
Share on other sites

Der er som sagt altid delte meninger om programmer. Men det du har fået af din ven, er simpelthen elendigt. Som nybegynder med 3 ugentlige træninger, vil jeg klart anbefale dig et fullbody-program baseret på basisøvelser.

Der er ikke noget der pr. definition er optimalt at spise morgen og middag. Spis det du kan lide, så længe det indeholder en passende mængede protein, fedt og kulhydrater. Om du spiser en bøf til morgen eller havregryn er ikke vigtigt (en bøf er faktisk bedre).

Link to comment
Share on other sites

Der er som sagt altid delte meninger om programmer. Men det du har fået af din ven, er simpelthen elendigt. Som nybegynder med 3 ugentlige træninger, vil jeg klart anbefale dig et fullbody-program baseret på basisøvelser.

Der er ikke noget der pr. definition er optimalt at spise morgen og middag. Spis det du kan lide, så længe det indeholder en passende mængede protein, fedt og kulhydrater. Om du spiser en bøf til morgen eller havregryn er ikke vigtigt (en bøf er faktisk bedre).

Hvordan vil du så mene at programmet skulle se ud?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt 3x fullbody. Valget af øvelser kan variere fra person til person.

F.eks.

Dødfløt/squat (skiftevis fra gang til gang)

Bænkpres

Chin-ups / træk til bryst

Bend over row (eller anden variation af "row")

Lateral raise

Du behøver sådan set ikke flere øvelser, men du kan supplere med de isolationsøvelser til biceps, triceps og mave, som du nu har lyst til. Valget er sæt og reps er ikke livsvigtigt. Jeg vil foreslå et sted mellem 3-5 sæt og mellem 5-8 gentagelser. Kør ikke all-out i starten, og få kompetent vejledning i teknik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share