At holde op med at ryge


Nullermanden
 Share

Recommended Posts

Står i den kattepine jeg ønsker at holde op med at ryge, det vil kunne give mig et boost i min form og en tur til tyrkiet om året :)

Fordelene er jo mange hvis man holder op og efter jeg er begyndt at kontroler hvad jeg spiser er jeg ikke så bange for devisen * man tager på hvis man holder op*

Problemeret er jo bare ikke så nemt, jeg har røgen i snart 15 år (er 26½) og ja røg min først smøg som 10½, det var dog ikke mere en 1-3 smøger om dagen der.

Forresten sygt man i et land som danmark, kan få lov til at købe smøger i en alder af 11 år, man er jo ikke klar over hvilken skade man udsætter sig selv for i så ung en alder.

Så nu skal det snart været med det lort, så nu kunne jeg da godt tænke mig at vide om der er andre der er holdt op med at ryge og hvordan det hele forgik.(kunne være der røg lidt gode råd af i svinget)

Så er der konen hun ryger også, og ja har jo spurgt om hun ikke ville være med til at holde op. nej hun kan lide det. og det gør det jo ikke nemmere at holde op når man bor sammen med en ryger, for jeg er dybt afhængig af smøger, og er bange for min vijlestyrke ikke er den bedste lige netop indefor dette.

en klar fordel har det da været at få en lille, det er sku ikke meget ved at stå på wc'et når der skal ryges.

Nå det var vist alt, håber at der har været andre i samme situation som den jeg er i, som vil dele deres erfaring ud så man kan blive et lidt sundere menneske.

Hilsen

Nullermanden

Link to comment
Share on other sites

Ikke selv haft problemet, men en sjov måde at gøre det på kunne være:

Sæt en chin-'up bar op i hjemmet

Hver gang du har lyst til en smøg, så napper du en ladder (link)

Om 2-3 måneder når du ikke længere har lyst til at ryge, så kan du tage 40 pullups

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender flere (søster, medarbejdere o.a. - ikke naboens søsters børns onkels kanariefugls gebis' morfar), der har haft god held med en metode, der hedder Easy Way.

Der er ikke noget hokus-pokus hypnose eller plaster-sjov involveret, bare en slags foredrag. Læs mere på Easy Way

Held og lykke med det, for rygere er satme belastende. :lol:

Morten

Link to comment
Share on other sites

jeg er en rigtig træls eks-ryger fordi jeg stoppede efter princippet om at hvis jeg ingen cigaretter har kan jeg heller ikke ryge dem. Første skridt på vejen er derfor at lade være med at købe dem!! det er lige så enkelt som det er svært - og især når du nu har en anden ryger i huset. Men måske kan du vende det til din fordel. Begynd at læg mærke ti lalle de ucharmerende ting ved rygning når din bedre halvdel tager en smøg. Se hvor utjekket det egentligt ser ud, bemærk hvor klamt et fyldt askebæger er, hvor mange ting man kan få udsat i 10 min. fordi man liiige skal have en smøg først, tandfarven, den dårlige ånde (du opdager den nok ikke før du selv har holdt en pæn pause)... Jeg er absolut tilhænger af den kolde tyrker, men det er nok en personlig sag. Bestem dig for at du nu har købt din sidste pakke og når den er færdig skal du ikke ryge flere cigaretter ever. Tag så tid på hvor lang tid du kan lade være med at ryge. Hver gang du falder i (hvis du gør det, det er ikke sikkert) skal du starte forfra med at tælle. Når du så ikke har røget i f. eks. et døgn, er tanken at du skal synes det er forbandet dumt at skulle starte forfra med at tælle nu, for så vil hele det røgfri døgn være spildt - på den måde vil der være mere og mere grund til ikke at tage den næste cigaret, fordi det er længere tid du vil have spildt.

Men jeg synes absolut du skal gøre meget for at stoppe når du har et barn i huset. Selvom i kun ryger på toilettet er det alligevel med til at ødelægge den gode luft for bebsen - passiv rygning er i øvrigt under mistanke for at kunne foresage vuggedøden. Når du så selv har været dygtig længe, så skulle du tage og presse lidt på for at få konen til at gøre det samme.

Held og lykke med projektet - det afhænger udelukkende af din egen viljestyrke ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da jeg stoppede med at ryge efter ca 4 år, spiste jeg bare en masse grønsager hver gang jeg havde rygetrang, hvilket hjalp... Derudover læste jeg om alle de bivirkninger der er forbundet ved rygning, hvorefter jeg glædede mig over at jeg ville slippe for al det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg røg fra jeg var 14 til jeg var 32. I den periode prøvede jeg at holde op mange gange, metoden var altid den samme, en kold tyrker.

Til sidst lykkedes det. Forskellen var at jeg 100% motiveret ikke kun med at holde op med at ryge men også med at ændre min livsstil generet. Jeg havde for første gang forstået at jeg skulle have psyken med og berabejde mit indre hvilket er en langt hårde opgave end at få en kanon krop, efter min menig. (det kommer selvfølgelig an på hvad man har i bagagen men alligevel)

Jeg sidestiller rygning med et misbrug. Man kan så hygge sig med at gradbøje hvor slemt det er men et misbrug er det.

For at komme ud af dette misbrug er det nødvendigt at angribe det ligeså seriøst som endhver andet misbug (fedme, alkohol, stoffer, AAS, børnemishandling ..........) og kikke på grundene til at man ryger og så få berabejdet det ellers kan man glemme det.

At få det berabejdet behøves ikke at medføre at man skal til div. terapeuter og psykologer (selv om det er kanon selvudvikling og kan anbefales) man skal bare som minimum huske også at fokusere på sit indre.

Og til slut jeg giver ikke en dyt for nikotin plaster, at skære ned, hypnose og krystalkugler det er bare en overfladisk flugt fra det hårde arbejde at kikke ind i sig selv det er nemlig ikke altid man bryder sig om det man ser. Tilgengæld er det en super succes oplevelse når man går det. det er som at sætte nye PR bare for ens indre istedet for kroppen. Og krop + sjæl i harmoni findes det noget bedre.

Ja det blev en lang smøre emnet tændte mig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet utallige gange at stoppe med at ryge, men det er godt nok svært.

Min største succesoplevelse var første gang jeg prøvede: 1 år og 3 mdr uden røg - derefter begyndte jeg så småt at festryge lidt når jeg var i byen - en enkelt her, og en enkelt der - og så gik det stærkt med at falde tilbage til den daglige rygning.

Min personlige erfaring er at det ALTID er i byen og under festlige stunder jeg falder i - jeg synes det er meget meget svært at sidde og få sig en drink eller en fad når musikken spiller, og så ikke lige snuppe en smøg.

Men den kritiske fase er den første måned, der er det en god ting som litopsi siger - at man ligesom tæller timer i starten - derefter dage, derefter uger, derefter måneder - at man hele tiden har regnskab med hvor lang tid man har været undervejs - fordi det er netop den tanke om at "det hele er spild" hvis man falder i igen, der gør at man lige kan strække den lidt længere - og komme udover de kritiske punkter.

I starten havde jeg altid 20 prince på mig, jeg havde tapet pakken ind - så der skulle en god bid arbejde for at få den op, men tanken om at jeg havde dem.....det gjorde at det var til at holde ud - og de gange jeg tog pakken frem - der tænker man lige en ekstra gang - først hvor lang tid man ødelægger - og dernæst hvor meget narkoman man er hvis man virkelig vil stå og bide og flå sådan en pakke op.

Jeg startede med at købe nogle nikotintyggegummi, dem tog jeg den første måned når trangen var uudholdelig - jeg tror jeg er lidt mere ryger en gennemsnittet - men jeg kunne altså få koldsved nogle gange når kroppen ville have nikotin, der hjælper tyggegummierne. MEN pas på, kender mange der er blevet ligeså afhængige af de præparater som de var af smøger.

Derudover, så skruede jeg op for motionen - man bliver temmelig rastløs når man lægger smøgerne på hylden - jeg brugte denne rastløshed til at dyrke motion i - i starten betød det at jeg faktisk ikke lavede særlig meget andet end at arbejde og derefter løb / gå / cykle / bokse etc. Modsat mange andre tabte jeg mig mig faktisk ret meget ved dette.

Det fede er at man ligepludselig begynder at føle sig rigtig godt tilpas - man kan dufte, man kan smage, man vågner helt anderledes udhvilet om morgenen - og man føler bare at man strutter af sundhed - det er en ok fornemmelse :)

Problemet for mit vedkommende er lidt, at sporten ryger af efter et par måneder - i starten kan man sige til folk "jeg har ikke røget i 3 uger nu" - og alle klapper een på hovedet - opmærksomheden går lidt af når man siger "jeg har ikke røget i et år" - og det er her, man den undelyme skal passe på - fordi det er SÅ nemt at ryge tilbage igen.

Efter et par måneder, tror jeg det er vigtigt, at man ligesom langsomt begynder at fortælle sig selv at man for altid ikke skal ryge - ikke bare en enkelt lille een - heller ikke selvom man har været røgfri et år.

Gode råd:

1. Undgå byture i starten

2. Bryd vanerne, eks. efter aftensmaden - gå en tur eller lignende. Drop kaffen hvis den drager smøger.

3. Hold regnskab over hvor lang tid man har levet uden smøger.

4. Vend rastløsheden og dyrk masser af motion

5. skift evt. livstil helt ud - konverter til supersund - det er god motivation.

6. LAD VÆRE med at teste dig selv, "jeg kan da sagtens ryge et hvæs - betyder intet".

B)

Link to comment
Share on other sites

Hey Nuller :)

De få gange jeg har prøvet at holde (og har holdt mere end fra om morgenen og til om aftenen ;) ) har jeg købt nogle af de plastic menthol cigaret lignende dimser de har i matas som var vældig hippe da jeg var barn. De koster kun ca 5 kr pr stk så hvis du ikke er total nikotinafhængig (det er jeg fx ikke, det er simpelt hen bare indgroet vane) kan de måske bruges ? Indrømmet, det ser måske lidt bøvet ud, men de giver en frisk smag og man får fornemmelsen af at sidde og inhalere....

Hilsen Tulle :)

PS: måske skulle jeg overveje snart selv at afprøve ovenstående råd igen.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

At holde op med at ryge, kan være meget svært, omvendt kan det også være noget af det nemeste, det kommer helt an på hvilken indgang du vælger til dit rygestop og din motivation.

Jeg har prøvet stort set alle måder at holde op med at ryge - rygestops piller, nikotin erstatninger, "kold tyrker" og Jan Geurtz bog "Røgfri". :bigsmile:

Sidst nævnte kan jeg varmt anbefale - læs bogen og luk alle dører til rygerlivet, du er holdt op og derfor ryger du bare ikke mere - bare lige prøve eksistere ikke når du er holdt op - det er jo måden at begynde på.

Først du vil slippe afhængigheden og være fri - fri for morgenhoste, dårlig kondition, dårlig ånde, dårligere økonomi, dårligere helbred, fri for hver dag at tage tid fra livet ..... kunne blive ved, den 2 august har jeg været røgfri i 1 år - og jeg skal aldrig mere være afhængig af røg, held og lykke ! B)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Jeg har også prøvet easyway for flere år siden, men endte med at falde i. Nu er jeg i gang med et nyt forsøg, denne gang bruger jeg e-cigaretter. Man ved endnu ikke nok om e-cigaretterne, men jeg ah ralligeve taget chancen og er sprunget ud i et forsøg. Yderligere information om e-cigaretter kan findes på http://ecigaretguiden.dk

Edited by Helge 1984
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share