Testosteron boost


No6bach
 Share

Recommended Posts

Over de sidste par år har jeg oplevet små (1-2 måneder) perioder med hvad jeg umiddelbart vurderer til at være lavt testosteron niveau. Symptomerne er hovedsagelig nedsat lyst til at træne, mindre sex drive og i nogen grad eftermiddagstræthed.

Jeg synes lige for tiden at kunne mærke noget lignende komme snigende, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Min kost er god og jeg får sundt fedt gennem masser af nødder, fiskeolie, avocado og lign. Desuden har jeg trænet ca. som jeg altid plejer at gøre og drukket den samme eller lidt mindre mængde alkohol end vanligt. Sover mellem 7 og 8 timer per nat.

Bør jeg spise mere mættet fedt?

Bør jeg vitamin supplementere (D)?

Bør jeg stoppe med at tude?

Hvad bør jeg gøre?

Hæv mit testniveau, mol! :smile:

Edit: Er 25

Edited by No6bach
Link to comment
Share on other sites

Tjek evt dine tal hos lægen når du føler dig langt nede. Mere mættet fedt er ofte en god ide, men næppe noget der ændrer test voldsomt for en mand i bedste alder.

Mvh Andreas

Mættet fedt kan sagtens ændre på tingene, da det indeholde kolesterol som er byggesten for testoteron

Link to comment
Share on other sites

Over de sidste par år har jeg oplevet små (1-2 måneder) perioder med hvad jeg umiddelbart vurderer til at være lavt testosteron niveau. Symptomerne er hovedsagelig nedsat lyst til at træne, mindre sex drive og i nogen grad eftermiddagstræthed.

Jeg synes lige for tiden at kunne mærke noget lignende komme snigende, men jeg forstår ikke helt hvorfor. Min kost er god og jeg får sundt fedt gennem masser af nødder, fiskeolie, avocado og lign. Desuden har jeg trænet ca. som jeg altid plejer at gøre og drukket den samme eller lidt mindre mængde alkohol end vanligt. Sover mellem 7 og 8 timer per nat.

Bør jeg spise mere mættet fedt?

Bør jeg vitamin supplementere (D)?

Bør jeg stoppe med at tude?

Hvad bør jeg gøre?

Hæv mit testniveau, mol! :smile:

Edit: Er 25

1) Du bør ikke fokusere på at spise mere mættet fedt

2) Har du nogen grund til at tro du ligger lavt på D-vitamin (især her efter solen er begyndt at titte frem igen?)

3) JA! Det kan bogstaveligt være tusindevis af årsager til dine "symptomer" og at tro det er pga af lave test niveau virker lidt som en fisketur.

Er overbevist at en ung og rask mand (med en fin portion muskelmassse (formoder jeg)) på ingen måde ligger lavt i test niveau og ved ikke hvad jeg synes om at gå til lægen for at få det tjekket. Tror (og håber lidt) at denne vil være skeptisk hvis du selv lige smider den diagnose på bordet. Anyway, det er da et forsøg værd.

Herudover må du huske at træne benene, hvis du gerne vil booste test levels ;)

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=52414

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo også være relateret til noget psykisk - eksempelvis øget niveau af stress/kortisol. Hvis du oplever det nu, kan det meget vel have relation til eksamen/rejse/lejlighed og var du ellers tumler med for tiden.

Det kan jeg selvfølgelig ikke udelukke, men jeg har været noget mere presset med skolen end jeg er nu, uden at det dog har haft nogen mærkbar, isoleret effekt i denne sammenhæng. Jeg kan blive træt af lektier, men de plejer dælme ikke at snuppe min libido :tongue:

No6bach --> I denne tråd linkes til en undersøgelse om forholdet mellem fedtindtag og testosteron (sidste entry) - den kan du jo læse, og have Incognitos svar i samme tråd i mente.

Takker - har læst et par tråde på bla. mol efter en hurtig søgning. Mættet fedt er nok ikke en decideret mirakelkur..

1) Du bør ikke fokusere på at spise mere mættet fedt

2) Har du nogen grund til at tro du ligger lavt på D-vitamin (især her efter solen er begyndt at titte frem igen?)

3) JA! Det kan bogstaveligt være tusindevis af årsager til dine "symptomer" og at tro det er pga af lave test niveau virker lidt som en fisketur.

Er overbevist at en ung og rask mand (med en fin portion muskelmassse (formoder jeg)) på ingen måde ligger lavt i test niveau og ved ikke hvad jeg synes om at gå til lægen for at få det tjekket. Tror (og håber lidt) at denne vil være skeptisk hvis du selv lige smider den diagnose på bordet. Anyway, det er da et forsøg værd.

Herudover må du huske at træne benene, hvis du gerne vil booste test levels ;)

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=52414

Tak for svar. Som jeg skriver kan jeg heller ikke finde nogen logisk forklaring på at jeg skulle ligge lavt, men specielt nedsat sex drive har jeg sgu aldrig oplevet før, så det undrer mig egentlig bare hvad forklaringen er :smile:

Jeg har ikke tænkt mig at gå til læge med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også postet en undersøgelse somewhere herinde, hvor de mener at solskin kan få test. niveauet i vejret...

- Elvirus - --> Mener du at artiklen omkring det mættede fedt ikke er helt god nok, eller at jeg fejlfortolker den?

Har først lige kigget ordentligt på artiklen nu. Altså jeg villle nok ikke anbefale folk at øge deres indtag af mættet fedt med henblik på øge testosteron koncentration i blodet på baggrund af den linkede artikel. Der skal squ en del flere (og ikke mindst solide) data til. Deres "korrelation" er jo overvejende båret af 3-4 (ekstreme) datapunkter. Men det kan godt være der findes mere evidens derude, skal jeg ikke kunne sige.

Link to comment
Share on other sites

Har først lige kigget ordentligt på artiklen nu. Altså jeg villle nok ikke anbefale folk at øge deres indtag af mættet fedt med henblik på øge testosteron koncentration i blodet på baggrund af den linkede artikel. Der skal squ en del flere (og ikke mindst solide) data til. Deres "korrelation" er jo overvejende båret af 3-4 (ekstreme) datapunkter. Men det kan godt være der findes mere evidens derude, skal jeg ikke kunne sige.

Ok, godt med et kritisk blik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også postet en undersøgelse somewhere herinde, hvor de mener at solskin kan få test. niveauet i vejret...

- Elvirus - --> Mener du at artiklen omkring det mættede fedt ikke er helt god nok, eller at jeg fejlfortolker den?

Men det er i tilfælde af d vitamin mangel, ikke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share