Kan ikke øge mere?


Cleanpower
 Share

Recommended Posts

Hej

Er der nogen der har et godt bud på hvordan man bliver ved med at øge. Især styrke..

Og ikke noget med at ændre øvelser, dropdown sets. mm.

Det virker ikke ordenligt. Har selv 7-8års træning på bagen. Øger kun ca.2-5kg. I store øvelser pr/år.

Håber dette kan være oplæg til en lang tråd om dette emne. Så byd endelig ind med bud og evt. Flere spørgsmål..

Link to comment
Share on other sites

:laugh:

Det var så mere i detaljen omkring de metoder du/I/han har benyttet dig/jer/sig af.

Og det er faktisk et seriøst jeg vil gerne vide mere spørgsmål.

De er så utroligt svært at svare på. De forskellige former for progression virker, men om de virker godt for dig kan man ikke sige noget om. Der er også utroligt meget trial and error, før at man finder ud af hvad der fungerer. Så mine erfaringer eller Fame Boys erfaringer er som regel irrelevante i forhold til dig eller andre. For måske fungerer linær-progression skide godt for mig, men ikke særligt godt for dig. Eller også funger linær-progression godt for mig når jeg bulker, og elendigt for mig når jeg cutter. Og hvor stiller det så dig henne?

Jacob med C beskriver de forskellige former for progression og endda også hvordan det kan implementeres i et træningsprogram. Så er det op til dig, hvad du synes ser mest interessant ud.

Pt. benytter jeg mig af wave-progression.

Link to comment
Share on other sites

De er så utroligt svært at svare på. De forskellige former for progression virker, men om de virker godt for dig kan man ikke sige noget om. Der er også utroligt meget trial and error, før at man finder ud af hvad der fungerer. Så mine erfaringer eller Fame Boys erfaringer er som regel irrelevante i forhold til dig eller andre. For måske fungerer linær-progression skide godt for mig, men ikke særligt godt for dig. Eller også funger linær-progression godt for mig når jeg bulker, og elendigt for mig når jeg cutter. Og hvor stiller det så dig henne?

Jacob med C beskriver de forskellige former for progression og endda også hvordan det kan implementeres i et træningsprogram. Så er det op til dig, hvad du synes ser mest interessant ud.

Pt. benytter jeg mig af wave-progression.

Jeg er godt klar over at man ikke bare kan overføre erfaringer fra en til en anden men kan alligevel være ting der er værd at give videre for at gøre billedet en smule mere komplet. Mange detaljer kan være irrelevante og andre kan være guld værd også selvom vores mål og udgangspunkter er vidt forskellige.

Er du nået frem til Wave som følge af erfaringer med tidligere progressions metoder eller var det et "tilfældigt" valg.

Hmm Hvis man overhovedet kan tale om progression i min træning må det være efter den linære model garneret med et stænk wave.

Edited by Søren Michael
Link to comment
Share on other sites

De er så utroligt svært at svare på. De forskellige former for progression virker, men om de virker godt for dig kan man ikke sige noget om. Der er også utroligt meget trial and error, før at man finder ud af hvad der fungerer. Så mine erfaringer eller Fame Boys erfaringer er som regel irrelevante i forhold til dig eller andre. For måske fungerer linær-progression skide godt for mig, men ikke særligt godt for dig. Eller også funger linær-progression godt for mig når jeg bulker, og elendigt for mig når jeg cutter. Og hvor stiller det så dig henne?

Jacob med C beskriver de forskellige former for progression og endda også hvordan det kan implementeres i et træningsprogram. Så er det op til dig, hvad du synes ser mest interessant ud.

Pt. benytter jeg mig af wave-progression.

Og som bemærkning bør det nævnes at ens progresions "strategi" for de fleste nok bør påvirkes af hvor langt man er i sin trænings karriere. Squatter du allerede +200, er der næppe meget mening i at fastholde at man kun vil arbejde med linær progresion, osv.

Er man ny, er en anden og mere aggresiv strategi måske lige til højrebenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.nsca.com/Videos/Conference_Lectures/Athlete_Profiling__Choosing_a_Periodization_System_to_Maximize_Individual_Performance/

den er desværre rette en anelse mod folk med flere biomotorisk egenskaber end bare mxs

Overordnet argumenter fra videoen:

Begynder (novice): lille variation i træning (ca. samme intensitet/reps/sæt, (f.eks. Starting strenght 3x5)

Øvet (intermediate): større variation på dagligt, ugentligt eller månedlig basis,

Elite: Blokke af fokuserede periode af træning hvori man overreacher et specifik elementer. I styrke idrætter kunne man prioritere et løft.

Prioritering går altså fra ensidig, variation og tilbage til ensidighed.

Herudover:

Meget tyder på at frekvens og mængden af sæt betyder enormt meget. Man skal øve sig for at blive stærkere, meget og ofte. Og så skal man øve sig på den rette teknik.

Dine musklers størrelse er også helt afgørende. De hurtige resultater kommer fra styrkeløft orienteret træning på hvor meget man kan løfte, men muligøre sjældent kontinuerlig progression i muskelmasse så man skal finde en balance imellem at øge muskelmassen og samtidig øge styrken.

Herudover er det super vigtigt at man tænker igennem hvordan de forskellige løft påvirker hinanden.

Jeg leger selv med noget inspiration fra http://www.reactivetrainingsystems.com/hvori man beskriver noget han kalder RPE og fatigue index.. Det kan man evt. kigge videre på. Det han har inspirede mig til er at lade 1 af min aktive registere hvor mange reps hun regner med at kunne tag mere efter sættet er færdigt. Det gør hun så henover alle sæt. Når vi bevæger os over i en mere styrkeløft inspirede periode bruger jeg denne data til at prioritere hvornår hun skal træne under fatigue og hvornår hun ikke skal. Istedet for at forsætte henover 8 sæt, der starter med at man kan tag 3 reps ekstra de først 4.. så ned på 2 reps og de sidst 2 på 1 rep.. så istedet afbryde træningen når kvalitet falder og smide de resterende sæt på en ekstra dag. Det er en ide.. kritik modtages gerne :D

Det store spørgsmål. Skal man øve sig under akkumulerede træthed eller ej? Virker overreaching fordi man øver sig meget eller fordi man akkumulere et overload kroppen skal adaptere sig fra. Ja det er nok en blanding.. hvad er vigtigst?

Link to comment
Share on other sites

^^ Forstå mig ret.... de 70-80 procent af max....

Hvis man løftede 3x12 i et par uger eller mere. skal man måske gå efter 3x15. et par træningsdage og derefter prøve at løfte de 2.5 kg ekstra..

Det er vist nok måske en forældet måde at progresser på... Men virkede fint til at stige lidt på bænken...

^^ men som jsc poster:

Der er måske en hvis forskel på små eller store vægte.

Og styrke som du leder efter..

træn.. Gå ned i centret, kig rundt og sig, hey jeg prøver sku lige et par maskiner og lidt frivægt... tag et par mavebøjninger og lidt yoga..

start til fodbold eller kampsport eller en anden form for sport....

Hvis der skal styrke til så giv den gas...

Link to comment
Share on other sites

^^ Forstå mig ret.... de 70-80 procent af max....

Hvis man løftede 3x12 i et par uger eller mere. skal man måske gå efter 3x15. et par træningsdage og derefter prøve at løfte de 2.5 kg ekstra..

Det er vist nok måske en forældet måde at progresser på... Men virkede fint til at stige lidt på bænken...

^^ men som jsc poster:

Der er måske en hvis forskel på små eller store vægte.

Og styrke som du leder efter..

træn.. Gå ned i centret, kig rundt og sig, hey jeg prøver sku lige et par maskiner og lidt frivægt... tag et par mavebøjninger og lidt yoga..

start til fodbold eller kampsport eller en anden form for sport....

Hvis der skal styrke til så giv den gas...

Du lukker bare varm luft ud vense.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share