Tilbage i sadlen - med ben lavet af glas og usselhed


Schroinx
 Share

Recommended Posts

20/4 Dødløftdag

Varmop: 5:00@1220
Mobiliy ankel: Tjek
Chins: 4x4
Dødløft: 5x100 2x4x120 2x4x110
Single leg calf raises: -
BOR m lockout: -
Ring Dips: -
Hofte v: -
Barbell Lounges: -
Svag og dårlig dag, men kom afsted. Så nu er det slut med de sidste par ugers pjæk.
Link to comment
Share on other sites

Du kom af sted på en dårlig dag - klap dig selv på skulderen for det!

Men tror vi alle sammen har dage/uger hvor træning af den ene eller anden slags hænger os ud af halsen.

Mit bedste råd er at ændre lidt på træningen lav andre øvelser/ træn lettere men hurtigere find en makker og træn med ham ?

Det er rigtigt :-) Jeg gør gerne det at på en dårlig dag, så forsøger jeg at komme afsted og så i værste fald kun lave enten squat eller dl og chins. Så har jeg da lavet lidt og holdt slapheden fra døren. Men sidste uge var noget juks på både styrke og kondifronten. Så op på hesten igen :-)

Link to comment
Share on other sites

22/4 Squatdag

Warmup: 5@1260
Chins: 5445
Ankelmob: Tjek ny
Pistols excentrisk: -
ERB Single leg squat: Blev i stedet barbel back squat m fuld ROM 4x6x 60 70 75 80
Mili: 2x5x45
Benchpress: 4x5x75
Mave/hofteøv: 3x10
Excentrisk fokus
Opspænd
Ikke title i hoften i SL squat. Maven ind, skuldrene tilbage, svaj i ryggen
Fuskede lidt med ring armstrækkere og ring kv inverted rows.
Op på hesten igen!
Link to comment
Share on other sites

22/4 Tempo med runaar

Første gang med sommerruten på 5,8k uden stop. Det endte i pace 5:52 med HR på 180. Så det var ikke tilfældigt at jeg syntes at det var hårdt.

Jeg har solgt mit startnummer til HM, da jeg er inviteret til bryllup dagen før. Startnummeret er heller ikke vigtigt. Så jeg skal have fundet på en ny løbeplan.

https://www.strava.com/activities/290574416

Link to comment
Share on other sites

27/4 Mandag med Runaar

Gik totalt kold på vej ned. Lortetur. Da jeg kom hjem fik jeg et bad og så styrtdykkede blodsukkeret så meget at jeg kom til at tænke på hvordan at compulsive overeaters må have det. Jeg probbede stort set alt i gabet, der kunne spises og drikkes uden tilberedning, og som ville få blodsukkeret op. Vildt nok. Det har jag aldrig prøvet før på den måde.

https://www.strava.com/activities/293696027

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

28/4 Dødløftdag

Varmop: 5:00@1190
Mobiliy ankel: Tjek
Chins: 5554
Dødløft: 6x100 4x6x120
Single leg calf raises: -
BOR m lockout: -
Ring Dips: -
Hofte v: -
Barbell Lounges: -
Jeg løb tør for tid i dag. Men fremgang i chins. Det nye chins regime bliver at tage 30 chins i hvert pas i så få set så muligt. I dag nåede jeg 19 med 5+5+5+4 (mangler 11 så tre sæt mere af 443 fx) og målet er at komme ned på 3x10 i alt. Jeg lavede en lidt calf, men boksen smuttede under min fod og lavede så lige en 180 graders kung fu lige ind i skinnebenet. Det gjorde lidt ondt til tango da vi skulle lave ganchos. Dårlig dag.
Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

4/5 Squatdag

Warmup: 5@1180
Chins: 55533333
Ankelmob: Tjek
Pistols excentrisk: -
ERB Single leg squat: 4x5x20
Mili: -
Benchpress: -
Mave/hofteøv: -
30 chins. Men gik kold i BP og gik hjem. Jeg skal vist bare satse på at komme igennem maj i rimelig form.
Link to comment
Share on other sites

6/5 Dødløftdag

Varmop: 5:00@1180
Mobiliy ankel: Tjek
Chins: 5543 doms
Dødløft: 8x100 6x110 4x120 6x110
Single leg calf raises: -
BOR m lockout: -
Ring Dips: -
Hofte v: -
Barbell Lounges: -
BP: 8766 x70
Jeg bemærkede at højre knæ (det forkerte) blev ømt i løbet af natten foran omkring patellasenen under knæskallen. Tog alligevel ned og træne, men var lidt påpasselig og tilpassede programmet lidt. Desuden lidt doms i bagkæden og vingerne fra i mandags.
Det er hårdt at starte med 120 kg i DL, så jeg har fusket med et setup med fire set af 8x100 6x110 4x120 6x110. Jeg ved ikke hvad sagkundskaben siger til det i forhold til 4x4x120, men det passer mig godt og tillader både mere kvalitet og samtidig udfordrer jeg maks vægten.
Link to comment
Share on other sites

8/5 Squatdag

Warmup: 5@1220
Chins: 5554+444 /31
Ankelmob: Tjek
Pistols excentrisk: -
ERB Single leg squat: bb fr sq 7x70 5x80 4x85 5x80
Mili: 4x7x40
Benchpress: 4x5 dips
Mave/hofteøv: -
Læg 4x8
God træning. Har bøvet den med dips og det mærkes.
Link to comment
Share on other sites

Sådan ser de to sidste pas ud og skifter 50/50 mellem DL og squatdage. Tre træningspas om ugen.
Squatdag:
Warmup: 5@1220
Chins: 5554+444
Ankelmob: Tjek
Pistols excentrisk: -
ERB Single leg squat: bb fr sq 7x70 5x80 4x85 5x80
Mili: 4x7x40
Benchpress: 4x5 dips
Mave/hofteøv: -
Læg 4x8
Dødløftdag:
Varmop: 5:00@1180
Mobiliy ankel: Tjek
Chins: 5543 doms
Dødløft: 8x100 6x110 4x120 6x120
Single leg calf raises: -
BOR m lockout: -
Ring Dips: -
Hofte v: -
Barbell Lounges: -
BP: 8766 x70
Jeg har været lidt sløv og samtidig ufokuseret og det tror jeg har kostet noget potientiel fremgang. Samtidig er jeg bange for at fx alle de chins gør ryggen stærk, men jeg har lidt underprioriteret at få brystet/pres med, så der er balance i tingene. At lave pistols er lidt spild af tid lige pt, fordi at styrken i venstre side ikke er til det. Så jeg vil fortsætte med unilaterale øvelser for særlig benene.
Så back-to-basic:
Squatdag:
Opvarmning roning: 5@
Chins: 5554+444 (31)
Ankelmob: Tjek
Single leg squat: 4x6x20
BOR m lockout: -
Hofte v: -
Bænkpres: 4x6x75
Mave/hofteøv: 4x10
Dødløftdag:
Sjipning: 5:00
Mobiliy ankel: Tjek
Chins: 5543 (30)
Dødløft: 8x100 6x110 4x120 6x110
Single leg calf raises: -
Barbell Lounges: -
Dips: -
Mili: 4x7x40
Jeg tror at det bliver sådan her.
Link to comment
Share on other sites

11/5 Dødløftdag:

Sjipning: ro 5:00 1170
Mobiliy ankel: Tjek
Chins: 4444+
Dødløft: 6x100 6x110 6x120 6x120
Single leg calf raises: 4x8
Barbell Lounges: -
Dips: 4x6
Mili: 4x8x40
Glemte de sidste 24 chins.
Ømt højre knæ i går og i dag. Lavede ikke noget lørdag, så meget mystifistisk. Virker som om det forsvinder når man får varmet knæet lidt op. Droppede dog lounges alligevel. Ond dag i DL :wub:
Link to comment
Share on other sites

"The guys who trained more moderately were slightly less fit, but they were sufficiently fit, and more injury resilient. This just shows that programming matters.

...

Then we followed the firefighters for three years and the police for five. The results were the same: the fitter ones got hurt more."

"In high school and college I trained for strength and size, then later for specific athleticisms involving speed and strength. But then I had to tone down the intensity as the mileage on my body was showing with pain and slower recovery from injury and training.

By my early 50s I made a conscious decision to make it to retirement with as much remaining athleticism as possible. Now I look around and see my contemporaries who still have their joints – and they were not the ones who thought intense training when they were younger would give them good fitness through the lifecycle.
This is only achieved with moderation.
But having stated that, I am equally dismayed by many of the students at my university who are so soft and untrained that they will suffer the health consequences of being physically weak."
"From this perspective, transference of movement skill to other events, together with fitness, required a disciplined training approach. Our data showed that performing more reps without focusing on technique did not transfer as well to other activities, while the disciplined movement form approach did."

https://www.t-nation.com/training/doctors-view-of-crossfit

En meget interessant artikel om CF og træning i al almindelighed. Alle os der træner vil gerne se de maksimale gains på kortest mulig tid og indsats, uanset om det er at løbe en maraton, dødløfte 150% af ens kropsvægt eller have store guns. Men det har en pris. Noget tyder på at det er vigtigere at fokusere på at få mere kvalitet i udførelsen, frem for hurtige gains.
Link to comment
Share on other sites

11/5 Mandagstur med Runaar

Løb i pace 6:02 på 6,5k med hr 175. Det er en høj HR og turen var også hård.

https://www.strava.com/activities/302544770

Jeg skal have gang i nogen langsom mængdetræning igen. De her weekender er blevt spildt lidt.

Jeg var til foredrag med ham Hechmann. Om hans metode er bedre en Maffetone eller Jack Daniels? Tja. Men lad være med at give 100 bobs for hans foredrag. Det syntes jeg ikke at det er værd. Men han snakkede meget om at bygge grundformen op med meget langsom træning, og så lidt interval som arbejdede med temposkift mellem mt pace, hm pace og 5 og 10 km pace. Ikke hurtigere. Men grundformen skal bygges op først, var hans tese og det vil sige at 80% er langsom let træning med en meget lav puls a la maffetone. Efter en løs beregning skal jeg ligge under plus 146. Han snakkede meget om at droppe vo2max træning, da vo2max er meget genetisk bestemt og det koster på restitutionskontoen og der kun skal kort tids træning til for at få den til at peake. Så han var ude efter HIIT og tabata. I stedet mere mængde og mange skal næsten starte med at gå for at få bygget træningsfundamentet op, og at det kan give hurtigere tider og et langt mere (energi)effektivt løb, herunder for at få fedtforbrændingen til at hjælpe til også ved højere belastninger.

Her er et link til beregneren:

http://www.hechmannsport.dk/index.php/lobe-og-cykelberegnere/selv-test-10min-1times-test

Link to comment
Share on other sites

13/5 Squatdag:

Opvarmningsroning: 5@1260
Chins: 5543+4443 (32)
Ankelmob: Tjek
Single leg squat: 4x5x20
Bænkpres: 4x6x70
Mave/hofteøv: 3x10
Inverted rows: 4x5
Hofte v: 3x15
Farmerwalk: 2x32kbx80m
Der er meget forskel i chins på om jeg hopper og og griber barren eller tager en lavere barre og hæver mig op.
Bend over rows er skiftet ud inverted rows med ringe. Bent over har jeg trukket efter at ramme navlen, men inverted er mere træk til brystet eller lige under. Aner ikke om det gør en markant forskel. Kunne mærke noget ømhed yderst på højre skulder foran. Jeg skal nok tage det lidt let i starten, så kroppen vænnes lidt til den.
SLS er jeg begyndt at lave mere opret. Jeg har valgt en udførelse der fokusere på at få vægten frem over forreste fod, men det er ikke en heldig måde. Jeg skal tydeligvis arbejde mere med teknikken. Så længe at venstre ben bliver stærkere.
Jeg sad og kiggede lidt på det her i går:
Så tænker at de dage der er tid og overskud kan peppes med lidt farmer-walk, boks-jumps og prowler.
Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

14/5 Slow work

10k i pace 8:10 HR138 og en tid 1t20 på en über flad asfaltrute.

Når det er svært at bygge speed, må filosofien være at prøve at bygge effektivitet først med langsomme km efter ham Hechmann. Der er ikke andet for end at prøve.

https://www.strava.com/activities/304316974

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

15/5 Dødløftdag:

Sjipning: ro 5:00 1260
Mobiliy ankel: Tjek
Chins: 5544+44
Dødløft: 6x110 6x110 6x120 2x120
Single leg calf raises: 4x8
Barbell Lounges:
Dips:
Mili:
Fyldt med folk og så gik jeg i stå og blev kold da jeg kom til at chitchatte med Tina. Men det vigtigste blev nået. Lige om snart står den på sol, venner, øl, tarteletter og i haven og høre Big Fat Snake!!!!
Link to comment
Share on other sites

19/5 Squatdag:

Roning: 5@1240
Chins: 5555+55 yay!
Ankelmob: Tjek
Single leg squat: 4x5x20
Bænkpres: 4x6x70
Mave/hofteøv: 3x10
Inverted rows: 4x4
Hofte v: -
Farmer: -
Morgnen startede med den type hoste som siger at det ikke er helt optimalt. Men kom afsted selvom at der ikke var meget motivation. Da jeg så var i gang, gik det godt. Super stærk i chins og tog de 30 på 6x5. SLS med mere fokus på kvaliteten og ret ryg. Jeg kom til at lave bp på en bred bænk og så blev det tungt. Men jeg nåede kerneøvelserne. Stadigvæk lidt at mærke yderst på højre skulder, når jeg presser den i inverted rows. Det er nok vigtigt ikke at forcere. Det blev tungt tilsidst og havde ikke overskud til at prowle lidt. God træning.
Link to comment
Share on other sites

20/5 langt og lagsomt

10k i pace 7:48min/km med HR146. Hvad sker der for at det er 20 sek/km hurtigere end sidst jeg løb L&L med samme HR, selvom at den anden var helt flad og på asfalt og den i dag her på skovstier med bakker og sager? Det burde være omvendt. Koncentrerede mig mest om bare at hyggeløbe og så lave lidt forfods løb.

Ondt i forfoden den sidste km. Men ikke nær så træt som sidste gang.

Herlig tur ude i foråret. Skoven og farverne er helt fantastisk, og det samme er duftene derude.

https://www.strava.com/activities/308274712

Link to comment
Share on other sites

22/5 Dødløftdag

Sjip: 5:00 Jeg bliver bedre og bedre.
Mobiliy ankel: Tjek
Chins: 5555+55
Dødløft: 6x110 6x110 6x120 6x120
Single leg calf raises: 4x8
Lounges: walking 4x30mx24kb
Dips: 5555
Mili: 4x7x40
Inverted ring rows: 4x4
Ondt i venstre skulder foran de sidste par dage, kunne være biceps tendonitis området. Men der er intet at mærke mens at jeg trænede. Den første chin var hård, og jeg var lige ved at give op og gå hjem, men jeg fortsatte og fuldførte sættet og alle sættene, og så var det ikke så slemt alligevel. At gå over til ring dips og så forsømme dem samtidig med at jeg har taget et par kilo på her i foråret er en katastrofe. Men mon ikke det hurtigt kommer igen. Ring dips bliver kun som sekundær øvelse og alm dips som den primære. Military er stadigvæk noget ged og at den ligger sammen med dips er ikke optimalt - men den kan heller ikke ligge sammen med bænk. For at armene kan nå at komme sig lidt, kan det være at jeg skal lave chins, dips og mobility blandet som første øvelse, selvom at jeg er ked af at lægge endnu en øvelse inden dl. Og så military til alle sidst. Det er ikke nemt :-)
Jeg skal vist på vægten en af dagene. Jeg har mistanke om at de par kilo jeg har taget på her i foråret mest sidder på maven og det er ikke optimalt. Så jeg må nok hellere opgive brød til morgenmad og gå tilbage til skyr, gryn og frugt. Heldigvis har jeg opdaget at Thise har noget sky med vanilla som kan spises. Kunne de ikke lave en blanding med lidt af den græske yoghurt, så det fik lidt federe smag?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share