Tabata før eller efter alm. løb


morteng
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere!

Jeg vil gerne igang med Tabata intervaltræning i forbindelse med min alminelige løbetræning, da Tabata i sig selv ikke er nok til et træningspas (træner op til CPH i maj).

Mit spørgsmål går på, om det er bedst at starte med Tabata og så derefter min alminelige løbetræning? Eller starte med den almindelige løbetræning og så Tabata bagefter?

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Efter.

Bedre at være gennemvarm

Tabata er dog næppe optimal brug af din tid, når formålet er maraton.

Ok, egentlig også det jeg hældte mest til, det er trods alt stadig den almindelige løbetræning der er vigtigst. Jeg tænkte bare det kunne være smart at snige et Tabata pas ind en gang, eller to, om ugen for at smide et par ekstra kilo op til løbet :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, egentlig også det jeg hældte mest til, det er trods alt stadig den almindelige løbetræning der er vigtigst. Jeg tænkte bare det kunne være smart at snige et Tabata pas ind en gang, eller to, om ugen for at smide et par ekstra kilo op til løbet :)

Nej egentlig ikke.

Det kunne være smart at få bare en lille smule styr på hvad du spiser.

Hvis du er en typisk løber, logger du omkring 40-50km om ugen. Det alene svarer til 1-1.5x en dags kalorier for dig. At tabe sig bør ikke være noget problem overhovedet.

Edited by Fame Boy
Link to comment
Share on other sites

Tabata er en hel træning i sig selv, og man bør ikke efterfølgende løbe mere. I så fald har man ikke givet sig selv nok, hvis man har lyst til det, og så er der lige det med skader osv.

God og grundig opvarmning, og så kør tabata efter dit niveau 6-8 gentagelser vil jeg tro til dig når nu du er i marathon form, og det er det. Tabata er det ondeste onde, og tror ærligtalt ikke du har lyst til at løbe mere bagefter :)

Link to comment
Share on other sites

Er tabata ikke bare et fint ord for intervaller :wink:,

Løb dine intervaller 2x om ugen, en kort tur, en lang tur og så er du vist rigeligt dækket ind. Kombiner med en smule HIIT styrketræning 1x, og så burde den være skåret fint.

Hvad siger vægten siden du gerne vil tabe dig?

Link to comment
Share on other sites

Tabata er en specifik intervalserie:

The original Tabata Protocol requires the following:

5 minutes of warm-up

8 intervals of 20 seconds all-out intensity exercise followed by 10 seconds of rest

2 minutes cool-down

- ligesom halifax er:

Halifax-intervaller: four to seven all-out 30-s Wingate tests with 4 min of recovery

- selvom spinningstime-varianten (aht tidsforbruget) ofte er 60 sek roligt, 30 sek opbygning, 30 sek fuld æde x antallet af ture.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hej og tak for svarene!

Jeg ved (/har hørt) at Tabata er hårdt, men jeg kan ikke få mit hoved om at det skulle være SÅ hårdt (det er jo stadig kun 4 aktive minutter!)... Men ok, jeg må give det et forsøg, har lige modtaget min Gymboss Trainer så nu kan jeg gøre det på de rigtige tider..

Jeg vejer ca. 85-86 (hvilket egentlig er ok for mig), men jeg kan bare ikke komme af med den sidste delle om mavsen! Jeg nægter at leve af vand og brød, så vil jeg hellere træne hårdere, derfor kaster jeg mig ud i Tabata!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvis Tabata kun er 4 min. træning, hvor meget tror du så du taber dig af det?? 100 kcal.

Motion bidrager til dit vægttab, men det egentlige vægttab foregår i køkkenet.

Hej

Jeg er udmærket klar over hvordan vægttab foregår :) Som jeg skrev ovenfor, kan jeg smide de sidste par kg. ved at "leve på vand og brød" hvilket jeg ikke gider, derfor sniger jeg et Tabata pas ind, én gang eller to om ugen.

Ang. de 100 kcal så er fordelen ved Tabata jo nemlig, at forbrændingen ryger i vejret også EFTER du er færdig med at træne, så det kan godt være jeg kun forbrænder 100 kcal i selve træningsøjeblikket, men forbrændingen kører derudaf i et par timer efter.

Jeg kan berette at jeg har været ude og teste min Gymboss Trainer og mit første Tabata pas var HÅRDT! Allerede efter 2. interval virkede pauserne urimeligt korte, og jeg havde (den goe') smag af metal i munden efter træningen. Jeg har helt sikkert tænkt mig at krydre min normale træning med Tabata (eller en anden form for korte intervaller).

mvh

morteng

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Okay så forbrænder du måske 200 kcal, et kilo fedt indeholder 9.000 kcal, bare for at sætte det i perspektiv. Så for at tabe et kilo fedt skal du udføre 45 Tabata intervaller. Man anbefaler kun at udføre dem en gang om ugen, så tager det 45 uger. Og det er kun hvis du kun forbrænder fedt i dine intervaller, hvilket ikke er sandsynligt, mon ikke der ryger lidt kulhydrater med.

Mon ikke det er nemmere at spare 200 kcal om ugen, eller ca 30 kcal om dagen. Det behøver man ikke leve på vand og brød for.

Men det er jo et frit land, og hvis det kan motivere dig, så er det jo bare at gå i gang, og se om det hjælper.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til vægten. Helt enig med Kaufass. Du er nødtil at regulere kosten. For det mest regulere opregulere man indtaget ubevidst når man forbrænder mere. Dvs. træner du mere.. er du mere sulten.

I forhold til maraton.

1. Det gør en kæmpe forskel at veje mindre

2. Lang intervaller er et super godt suplement til din træning. Forslag se nedenfor. De kort intensiv intervaller som tabata kan bruges som en peaking (3-4 uger før marathonet istedet for et pas længere intervaller), men du for ikke meget ud af at lave dem på et kontinuelig basis. Hellere nogen længere intervaller.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share