Smerte i knæ efter benpress, squat, lunges normalt?


Sabtp
 Share

Recommended Posts

Jeg har grundet vægttabsprogram styrketrænet i ca. 2 mdr nu, 3 gange om ugen ca. Alder 23, Vægt 80 kg, højde 171. Knæ belastende øvelser kan være benpress(start belastning 70 kg nu 110 kg)! Squat (inkl stang 30 kg), leg extension 20 kg, leg curl 17 kg.

Jeg mærker smerter, når jeg ikke træner - når jeg har bukket mig, og skal op igen. Det er lige over knæskallen?

Skal jeg prøve at fokusere på de små muskler i knæ? Muligvis kan de ikke følge med den store lår/ben belastning?? I så fald, hvoran trænes de?

På forhånd tak:)

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være slimsækken, der ligger lige over knæskallen som en stødpude mellem ledbånd og knogle, der er irriteret. Det er i hvert fald tilfældet hos mig. Hvis smerten er vedholdende, så søg læge. Gerne en ortopæd, som kan give dig råd og vejledning om hvordan du kommer ud af dit problem (uanset om det er en irriteret slimsæk eller andet).

Link to comment
Share on other sites

Det er også muligt du udføre din squat forkert.

Husk at knæene skal ud af, og ikke må komme ud over foden.

Åben op i hoften.

Du kan evt. Lave nogle leg extensions i maskine hvis du vil styrke musklerne omkring knæet.

Knæene må godt komme udover foden. (Se evnt. http://www.bodybuild...pos.php?page=34 )

Leg extensions er meget ofte (men ikke altid) dårligt for folk med knæproblemer. Hvis de skal laves skal de i hvert fald være kontrollerede og lette efter min mening.

Bedste bud er nu engang at finde en behandler der ved hvad han snakker om.

Dog er lette, kontrollerede, unilaterale (dvs. med et ben ad gangen) bevægelser gode til at styrke knæet.

For et sundt knæ er det også vigtigt at have en stærk bagkæde (baglår/baller i denne forstand).

Dårlig ankelmobilitet/stramme (usmidig) lægge er også noget der kan give knæproblemer.

Derudover at kontakten til ens VMO (http://www.physioadv...56(300x300).jpg) vigtig (kontakt = hvis du ikke kan spænde musklen ordentligt er der et problem).

Men som jeg skrev først: Bedste bud er nu engang at finde en behandler der ved hvad han snakker om. Man kan i næsten alle tilfælde IKKE rådgive over nettet mht. skader, det bliver for generelt. Skadesbehandling skal nu engang være individuel.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

I stand correctet.

For meget ud over knæet så..

Vil stadigt mene at man OGSÅ skal lære at squatte ordenligt og åbne op i hoften og få knæene ud af i bevægelsen. Efter jeg fik et par intensiver timer squat practice med en af styrkeløfterne har jeg ikke panglet med mit knæ.

Godt nok også suppleret med enormt meget stræk, hvilket egentligt bare underbygger Mambomads pointe om mobilitet..

Link to comment
Share on other sites

Åh, jeg kaprer lige tråden, nu hvor Mambo taler om vmo. Jeg har verdens mindste VMO og har extremt ringe kontakt til den (formentligt fordi mine stænger sidder meget udadroteret i hoften - derfor løfter jeg vist med med adducteren. Det gad jeg godt ændre, så min VMO kan blive rund og sexet.

Nogle ideer til gode metoder/øvelser for at øge VMO-aktiveringen?

Split squat går mest i røven, og front/rear foot elevated synes jeg kører dårligt (mit knæ vandre til siden). Front squat gør intet.

Link to comment
Share on other sites

Først skal du tjekke at din VMO overhovedet hæfter, så det giver mening at arbjede på den specifikt. Prøv at starte med TKEs som opvarmning, derefter Peterson step-ups.

Hvis du ikke kan stabilisere dit knæ under split squats, uanset fodplacering, så har du et problem, og skal fikse det. Er din hoftestabilitet og aktivering ikke i orden, så går det ud over dit knæ. Jeg ville tage et kig på gluteaktivering og hoftefunktion før end jeg ville bekymre mig om VMO specifikt, hvis jeg var dig.

Har du haft knæproblemer eller er det som præventiv træning?

Link to comment
Share on other sites

VMO hæfter?? Den er der da, og den bliver tydeligere, når jeg ekstender.

Og nej, jeg har aldrig haft knæproblemer, men det er også MEGET længe siden, jeg rigtigt har trænet ben. Det ene knæ klikker, men uden smerte (jeg tror det er tractus). Men jeg har hofte og rygproblemer :music:

Jeg spørger nu, da jeg skal til at i gang med mere regelmæssig bentræning og samtidigt godt kunne tænke mig, om jeg ikke kan få skruet mit ben ind på plads.

Problemet med glute-aktivering er, at er svært, så jeg er så udadroteret. Hvis jeg eksempelvis skal lave et cook-hip lift, så kompenserer jeg ved at tilte hoften. Jeg kan ikke lave et single leg hip thrust uden dreje fod+knæ udad.

Men okay, den bevægelse kan jeg nærmest ikke lave passivt heller - Hvis jeg står i en tall kneeling med samlede knæ, så får jeg enten stritrøv eller ondt i knæene :)

Link to comment
Share on other sites

VMO hæfter?? Den er der da, og den bliver tydeligere, når jeg ekstender.

Ja, men hos en del hæfter den så højt, at dens typiske rolle som indadrotator og stabilisator i knæekstension bliver så begrænset, at specifik VMO-arbejde bliver spild af tid. Det påstår Mike Reynolds i hvert fald, og han er rimeligt awesome (Totalt man crush)

Og nej, jeg har aldrig haft knæproblemer, men det er også MEGET længe siden, jeg rigtigt har trænet ben. Det ene knæ klikker, men uden smerte (jeg tror det er tractus). Men jeg har hofte og rygproblemer :music:

Jeg spørger nu, da jeg skal til at i gang med mere regelmæssig bentræning og samtidigt godt kunne tænke mig, om jeg ikke kan få skruet mit ben ind på plads.

Problemet med glute-aktivering er, at er svært, så jeg er så udadroteret. Hvis jeg eksempelvis skal lave et cook-hip lift, så kompenserer jeg ved at tilte hoften. Jeg kan ikke lave et single leg hip thrust uden dreje fod+knæ udad.

Men okay, den bevægelse kan jeg nærmest ikke lave passivt heller - Hvis jeg står i en tall kneeling med samlede knæ, så får jeg enten stritrøv eller ondt i knæene :)

At det er så svært er vel bare et endnu bedre argument for at få arbejdet med det nu :) Er det en medfødt hofterotation og er den blevet scannet? Med andre ord, er du blevet undersøgt for hvilke strukturer der resulterer i udafrotationen?

Jeg kender dog godt følelsen, jeg har samme problem og har arbejdet med en række fodboldspillere, der har samme issue. Jeg har dog endnu ikke oplevet nogen, der ikke kunne få en væsentlig forbedring, selvom rigtigt mange måtte starte på et lavt niveau.

For at komme med et eksempel, så har jeg en laaang historik med en balleskade, og efter at have gået og været en idiot og konstant trænet uden om det, indså jeg at jeg havde grebet det forkert an. I starten af en specifik genoptræning lavede jeg 10ere i helt almindelige bækkenløft, samtidig med at jeg oly squattede blandt andet 6 x 165 kg som en PR. 1 bens bækkenløft var ALT for højt et niveau. Jeg har i stedet brugt tid på hip thrusters, Peterson step-ups, split squats og diverse andet balleaktivering. Et par måneder efter har jeg så også smidt 15 kg på squatten og det går lige så stille og roligt frem med ballen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men hos en del hæfter den så højt, at dens typiske rolle som indadrotator og stabilisator i knæekstension bliver så begrænset, at specifik VMO-arbejde bliver spild af tid. Det påstår Mike Reynolds i hvert fald, og han er rimeligt awesome (Totalt man crush)

Jeg tror jeg skal med i hans Inner Circle

At det er så svært er vel bare et endnu bedre argument for at få arbejdet med det nu :) Er det en medfødt hofterotation og er den blevet scannet? Med andre ord, er du blevet undersøgt for hvilke strukturer der resulterer i udafrotationen?

Aner ikke om det er decideret medfødt eller "grundlagt" i i tidlige år. Har aldrig været hos behandler med hoften som sådan (kun ifbm ryggen) Har en gang fået taget røntgen, men den sagde intet umiddelbart ud over lille bitte let forkalkning i den ene side.

Men de har altid været udadroteret, så længe jeg kan huske - i børnhaven var jeg forundret over, at de andre kunne sidde på knæ med numsen mellem hælene. Smerter startede omkring de 14 år første gang.

Jeg har dog endnu ikke oplevet nogen, der ikke kunne få en væsentlig forbedring, selvom rigtigt mange måtte starte på et lavt niveau.

Hvilket leder mig til et andet spørgsmål: Har du nogensinde haft klienter, der succesfuldt har rettet op på sådanne strukturelle(?) problemer/dårlig holdning/dårligt bevæge mønster a la platfod, roteret hofte, kypfyse, ant. pelvis tilt, winging og/eller tilting scaps?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket leder mig til et andet spørgsmål: Har du nogensinde haft klienter, der succesfuldt har rettet op på sådanne strukturelle(?) problemer/dårlig holdning/dårligt bevæge mønster a la platfod, roteret hofte, kypfyse, ant. pelvis tilt, winging og/eller tilting scaps?

Ja da, har vidst aldrig haft en, der ikke endte med en væsentlig forbedring af symtomer. Sjældent så de visuelle tegn i statiske tests ikke stadig var væsentlige, men med forbedring i dynamisk tests og funktionsniveau. Dermed ikke sagt, at det ikke er med en instruktion om at skulle arbejde på det fortsat fremover :)

14 år? Hvor gammel er du nu?

Edited by Comedian
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share