Juice er godt imod Alzheimer


Dines
 Share

Recommended Posts

ja nyheden er noget "uheldig".

jeg studerer kommunikation og ofte ser jeg artikler hvor journalister fuldstændig har koblet hjernen fra hvertfald set ud fra et samfundsorienteret synspunkt. i dette tilfælde(som så mange andre) refererer journalisten blot i stedet for at gå lidt i dybden og fx spørge ernæringsuddannede personer hvad denne forskning kan bibringe af viden. De interviewede personer ville sandsynligvis kunne redegøre hvor det ligenetop er juice og ikke også frugt og grønt i almindelighed(som jeg personligt også tror) der kan reducere risikoen for at få alzheimer.

Link to comment
Share on other sites

juice mod alzheimer

Synes det virker som en lettere tåbelig nyhed, hvorfor skal det lige være juice og ikke bare frugt og grønt? Ulempen ved sådan en nyhed er vel at det får en masse folk til at drikke mere juice, der er fyldt med sukker... og det er vist ikke det danskerne mangler mest af i deres kost.

Er der mere sukker i juice end i frugt? Mig bekendt er det de færreste produkter, hvor der tilsættes sukker.

Link to comment
Share on other sites

Er der mere sukker i juice end i frugt? Mig bekendt er det de færreste produkter, hvor der tilsættes sukker.

kcalindholdet i juice er på højde med sodavand, nogle gange faktisk over, men om der er tilsat sukker ved jeg dog ikke(jeg mener ikke det er tilladt at kalde en drik for juice hvis der er andet end frugtsaft).

men et æble(57kcal per 100g) på 150g mætter jo også noget mere(pga fibrene) end et glas juice(ca 50kcal per 100ml) på 200ml.

Link to comment
Share on other sites

Er der noget galt i at kcal fra juice mindsker risikoen for alzheimer? I artiklen fremgår det jo netop at der kun er tale om et glas frugt eller grønsagsjuice.

Nej der er ikke noget galt i at det skulle mindske risikoen, men da juice er lavet af frugt/grønt, så er stofferne, der mindsker risikoen for alzheimer også i frugten/grøntsagerne. Derfor synes jeg det er dumt at de ikke bare skriver frugt/grønt istedet for juice.

Andre undersøgelser har jo vist at kroppen ikke rigtigt "fatter" flydende kcal indtag, så når nu der er en del overvægtige mennesker, så synes jeg det er forkert at advokere for et højere sukkerindtag (frugtsukker whatever) via drikkevarer.

Hmm må hellere prøve at finde original artiklen... kan være der står noget fornuftigt. I den sidste artikel jeg læste ang alzheimer risiko, havde de udspurgt alzheimer patienter hvor meget tv de kiggede om dagen og sammenlignet med en jævnaldrende kontrolgruppe. Måske er det bare mig, men jeg vil mene at det er pænt dumt at basere sådanne resultater på spørgsmål til folk med skidt hukommelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share