svært at få pulsen op


Fatass
 Share

Recommended Posts

Hjælp til træning

Jeg har nu kørt spinning i ca. 3-4 mdr. 2-3 gange om ugen, jeg kører med pulsur, og prøver at træne efter pulszoner. Jeg har målt og testet min maxpuls og min hvilepuls efter alle forskrifter, så jeg skulle kunne træne optimalt. Det fungere bare ikke rigtigt for mig...

I starten var det let at få pulsen op i zone 5! - ja det var faktiske bare at køre stabilt til i 20 min. Nu kan jeg næsten ikke komme op zone 4?!? - og det er ikke fordi jeg ikke giver mig, det jeg kan. For mine lårmuskler gør virkeligt ondt, når jeg giver den gas(feks. stående spurt), pulsen stiger bare meget langsomt og falder hurtigt bagefter..

Nu har jeg så prøvet, at køre 2 pas i træk og det først i 2. time at pulsen kommer op i zone 4. - Skulle det ikke bliver lettere at træne efthånden som konditionene stiger?!??

Jeg brænder jo heller ikke så mange kcal af mere, da pulsen ikke bliver så høj som tidligere, og jeg træner primært for at tabe mig....

/ Fatass

Link to comment
Share on other sites

Jo bedre form du er i, jo mere energi skal du bruge for at få pulsen og jo hurtigere falder din puls igen efter et interval.

Så mon ikke bare det skyldes at du simpelthen er kommet i bedre form?

Måske det bare er mig, men det virker på mig underligt, at det skal bliver hårdere at opnå f.eks. pulszone 4, fordi jeg skulle have forbedret min kondition. Det er feks. ret hårdt, at løbe synes jeg?

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om du har målt din hvilepuls for nylig eller om det var da du startede med at træne. Hvis det er da du startede vil det være en god ide at prøve at måle den igen. Mit gær er, at den højst sandsynligt er faldet og derfor vil din pulsreserve (spændet mellem maxpuls og hvilepuls) også være større.

Det kan godt være det lyder underligt at det nu er hårdere for dig at komme op i puls, men det er nu sådan en gang det fungerer :cool:

Mht. løb kan man ikke rigtig sammenligne, da det at have en god kondition på et spinning cykel ikke uden videre kan overføres til løb. Du bærer din egen kropsvægt ved løb og der er et helt andet pres på muskler, sener og led. Men som ved spinning er det også et spørgsmål om simpel tilvænning.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om du har målt din hvilepuls for nylig eller om det var da du startede med at træne. Hvis det er da du startede vil det være en god ide at prøve at måle den igen. Mit gær er, at den højst sandsynligt er faldet og derfor vil din pulsreserve (spændet mellem maxpuls og hvilepuls) også være større.

Det kan godt være det lyder underligt at det nu er hårdere for dig at komme op i puls, men det er nu sådan en gang det fungerer :cool:

Mht. løb kan man ikke rigtig sammenligne, da det at have en god kondition på et spinning cykel ikke uden videre kan overføres til løb. Du bærer din egen kropsvægt ved løb og der er et helt andet pres på muskler, sener og led. Men som ved spinning er det også et spørgsmål om simpel tilvænning.

Okay..Det giver jo så alligevel mening :blush::)

Jeg målte min hvilepuls, da jeg fik mit pulsur i december, da var den omk. 65, og da jeg målte den i sidste uge, var den omk. 45. Hvilket jeg så selvfølgeligt også ændrede i computeren/uret. Men Øv! - At det skal være så hårdt at komme op på 80-95% af pulsreserven..som jeg har læst er det interval man skal ligge i for at forbedre konditionen.

Ja så må jeg jo løbe noget oftere :wink:

Tak for dit svar :smile::smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har haft samme oplevelse, med at det bliver hårdere og hårdere at få banket pulsen op. Det er vist også noget med at hjertet vokser lidt, og kan pumpe mere blod pr slag, men kan så til gengæld ikke slå så hurtigt.

Du skriver at du træner for at tabe dig. Men man skal altså træne rigtig meget for at tabe sig af det alene. 1 kilo fedt indeholder ca. 9.000 kcal, og det svare vel til omkring 13 spinning timer, hvis du kun forbrænder fedt til træningen. Så kig lidt på din kost også.

Hilsen Lars

Link to comment
Share on other sites

Jeg har udelukkende dyrket Interval træning i 4 uger nu og det bliver mere og mere svært at få pulsen op på samme niveau! Formen bliver bedre og kroppen skal arbejde mindre for at få det samme resultat!

Jeg vil foreslå dig denne interval træning på Kondicycel, men kan også bruges til løb er følgende:

5 minutter opvarming

6 sekunder fuld knald på

9 sekunder stille og roligt

6 sekunder fuld knald på

9 sekunder stille og roligt

Gentages imellem 10-20 minutter

5 minutter cool down

2-3 gange om ugen! Denne form for træning er meget hårdt for dit hjerte! Men jo mere tid du træner på din makspuls eller tæt på din maxpuls jo flere kalorier og fedt brænder du og ikke mindst i bedre form kommer du.

Denne form for træning brænder Kalorier i op til 36 timer efter at du er færdig.

Jeg har smidt 7KG på 4 uger :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har udelukkende dyrket Interval træning i 4 uger nu og det bliver mere og mere svært at få pulsen op på samme niveau! Formen bliver bedre og kroppen skal arbejde mindre for at få det samme resultat!

Jeg vil foreslå dig denne interval træning på Kondicycel, men kan også bruges til løb er følgende:

5 minutter opvarming

6 sekunder fuld knald på

9 sekunder stille og roligt

6 sekunder fuld knald på

9 sekunder stille og roligt

Gentages imellem 10-20 minutter

5 minutter cool down

2-3 gange om ugen! Denne form for træning er meget hårdt for dit hjerte! Men jo mere tid du træner på din makspuls eller tæt på din maxpuls jo flere kalorier og fedt brænder du og ikke mindst i bedre form kommer du.

Denne form for træning brænder Kalorier i op til 36 timer efter at du er færdig.

Jeg har smidt 7KG på 4 uger :)

Det er et flot vægttab! :smile: Tillykke!!

Men hvordan administrere du 6 sek. fuld gas og 9 sek. pause? - hvordan gør du det?

Link to comment
Share on other sites

Det er et flot vægttab! :smile: Tillykke!!

Men hvordan administrere du 6 sek. fuld gas og 9 sek. pause? - hvordan gør du det?

Tak Tak :smile:

Jeg bruger et program på min iphone, som hedder "Seconds". I programmet kan man lave sit eget interval program! Programmet tæller så ned 6,5,4,3,2,1,0 eller 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 og med beep lyde i de sidste 3 sekunder af hvert interval, som følgende *Beep* *Beep* *Beep* *Beeeeeep*

Jeg vil næsten påstå at det er det bedste interval program for vægttab :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak Tak :smile:

Jeg bruger et program på min iphone, som hedder "Seconds". I programmet kan man lave sit eget interval program! Programmet tæller så ned 6,5,4,3,2,1,0 eller 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 og med beep lyde i de sidste 3 sekunder af hvert interval, som følgende *Beep* *Beep* *Beep* *Beeeeeep*

Jeg vil næsten påstå at det er det bedste interval program for vægttab :smile:

Oki! Det lyder spændende. Hvor mange kcal/Kj kan du brænde af på gang træning?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

har ikke gidet at læse alle svarene, men jeg vil holde på at en solid opvarmning, og relativt langsom øgning af din intensitet på en spinningcykel vil fungere godt.

Hvis du nu finder 5 sange med hvert især stigende BPM og så prøver at følge dem efter du har varmet op.

Det er også f...ing hårdt at komme op mod sin max puls. Det er det for os alle. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene :bigsmile:

Jeg har siden eksperimenteret lidt.

Påsken gik med afslapning og kun et cykelpas på en time ellers rigeligt med mad, fest og drikke af den sjove slags. Det var HÅRDT ikke at "måtte" træne, men eksperimentet skulle gøre..

Mandag efter påske tog jeg til spinning og fyrede den af fra start til slut.

Min puls røg hurtigt rimeligt højt op zone 4 og det lykkedes faktisk at ligge helt i toppen af zone 5 i ca. 60 sek.

Da det nu var lettere at presse pulsen op og kan man vel udlede at jeg enten:

1. - var på vej mod overtræning fysisk og / eller mentalt? Enten pga. for lidt mad eller for meget træning.

2. - var i rigtigt god form og derfor, som også skrevet at Jer, var det svært og HÅRDT at banke pulsen helt op, og jeg pga. af "pausen" nu er i dårligere form og derfor er det lettere at presse kredsløbet.

Konklusionen er vel at jeg skal tilrettelægge min træning mere, når jeg cykler 2-4 gange spinning eller MTB i ugen?

Så det ligner en gang hjemme arbejde til mig igen?!

/ FatAss

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share