Vægttab og motion - hjælp ønskes


D3S2A1
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er ny på dette forum, og tænkte at jeg måske kunne finde hjælp her til diverse ting jeg er i tvivl om og kunne tænke mig at vide mere om.

Lidt om mig

Jeg er 21 årig mand, er svært overvægtig (147 kg) og har brug for at tabe mig for at få min selvtillid igen og blive mere glad. Jeg startede med at tage på da jeg fandt en kæreste og vi spiste en del usundt i starten da vi spiste meget ude og bestilte fast food. Min kæreste er dog ikke overvægtig. Siden jeg har taget de ekstra kilo på (for 5 år siden), begyndte jeg at blive mere og mere glad for fast food, og har siden spist rigtig meget af det. Chips er en anden ting jeg er meget glad for. Det er gået op af bakke, og kiloerne har sat sig måned efter måned. Min top vægt har været 155 kg (for 1 måned siden), har dog tabt mig så jeg nu vejer 147 kg.

Jeg har gennem de sidste år prøvet at tabe mig ved at prøve diverse slankekure og diæter - dog uden held på længere sigt. Det er gået op for mig at den eneste måde at tabe sig på, og holde vægten, er ved at ændre sin daglige kost og vænne sin krop til at spise mindre/sundere. Jeg oprettede mig derfor på madlog, og jeg har talt kalorier og det har hjulpet rigtig meget.

Jeg har dog nogle spørgsmål med hensyn til mit vægttab. Jeg indtager 1500 kcal om dagen, hvilket teknisk set svarer til at jeg taber 1-2 kg om ugen. Og det har også virket de sidste uger. Men dog er jeg lidt bange for at jeg ikke forbrænder fedt, men at mit vægttab udelukkende er væske. Er lidt bekymret for hvordan jeg skal forbrænde fedt? Er det nok kun at indtage færre kcalorier end jeg forbrænder, eller skal jeg også motionere for at fedtet bliver forbrændt?

Jeg motionerer overhoved ikke. Jeg går kun 2 x 10 minutter til arbejde, og ellers motionerer jeg ikke. Jeg har brug for hjælp til hvilke former for motion jeg kan lave, som ikke er meget fysisk anstrængende. Jeg bliver jo naturligvis utrolig meget forpustet og udmattet når jeg f.eks. løber, og kan slet ikke klare en løbetur på 2 minutter uden at jeg er fuldstændig færdig. Jeg har ikke lyst til at motionere hvis det ikke er behageligt og sjovt på et rimeligt niveau - ellers mister jeg lysten og får ikke trænet. Hvilke former for 'mild' motion kan i foreslå, som kan hjælpe mig med at forbrænde fedt?

Jeg skal giftes i starten af oktober 2012, og vil naturligvis gerne tabe mig så meget som muligt. Hvad tror i ville være et realistisk mål på 2½ måned? Jeg vil rigtig gerne tabe mig 2 kg om ugen, så jeg kan tabe mig omkring 20 kg inden oktober. Men har hørt det ikke skulle være sundt at tabe sig så meget. Hvorfor er det ikke det? Og hvad vil være realistisk?

Jeg håber der er nogle der gider svare, da jeg ikke rigtig ved hvor jeg skal søge hjælp. Min læge har prøvet 4 gange, men det er ikke særlig effektivt - det er mere snak end handlinger.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Sejt, at du har taget tyren ved hornene og allerede er godt af sted.

Du kan være helt rolig: du forbrænder fedt. Lige i starten ryger der en del væske men det punkt er du forlængst ovre.

Du behøver ikke at motionere. Laaangt det vigtigste i et vægttab er kosten med mindre du er ude og løbe et marathon hver anden dag, kører med i Touren eller er sportsidiot på anden vis. Der er naturligvis nogle sundhedsmæssige aspekter i at være fysisk aktiv men i forhold til dit ønskede vægttab er det irrelevant for nuværende.

Motion må ikke være en plage for så gider man ikke. Lav noget som du har lyst til - eller i hvert fald ikke er alt for ked af. Med 147kg er det alt for hårdt for dine knæ at løbe, så det skal du slet ikke overveje før du er under 100kg. Gå nogle ture, cykl - det er skånsomt for knæene og du vil nok finde udfordring på bakkerne som helt automatisk får pulsen op. Jeg kunne dog forestille mig at vægten er lidt besværlig så hvis du ikke har lyst lige nu, så vent. Hvis du begynder at træne nu og løber skigende væk, er det bedre at du venter til du føler for det. Jeg læser lidt mellem linierne at du ikke er helt syg for at komme i gang men det er måske en fejlfortolkning.

Har du mulighed for et motionscenter er styrketræning alle tiders under vægttab. Kroppen vil nemlig ikke kun tære på fedtet men også muskulaturen og vægttræning får kroppen til at være lidt mere varsom med at kanibalisere musklerne når de bliver udfordret styrkemæssigt. Det er også derfor man anbefaler at tabe sig langsomt, idet man så i støre grad taber fedt end muskler. Du har dog, trods alt, en del af tære af endnu så de næste 20-25 kg, ville jeg slet ikke være bekymret i den retning.

I et motionscenter er det også nogle motionsmaskiner som er skånsomme mod dine led, men ved ikke om det er noget du har mod på? Og selvom det ikke er en mirakelkur, så skubber motion jo trods alt i den rigtige retning for vægten.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hej! Flot at du allerede har smidt nogle kg. Du er helt sikkert på rette vej!

Du kan være ret sikker på, at størstedelen af det tabte er fedt. Der vil også ryge noget væske og noget muskelmasse, men det har ikke noget at gøre med om du motionerer eller ej. Dog kan styrketræning et par gange om ugen hjælpe dig med at bevare din muskelmasse. Her er jeg på ingen måde ekspert, så den del af dit spørgsmål efterlader jeg til dem, der ved mere end mig.

Det jeg dog gerne vil give dig råd om, er motionen. I et vægttab tæller alle former for motion - ikke kun løb og cykelture! En god gåtur på en halv time hver dag, i det tempo du nu kan holde til, er en rigtig god start for dig. Svømning kunne også være en mulighed? Det er nok en god idé at vente med at begynde at løbe (hvis du da vil det, det er ikke en nødvendighed :) ) til du er kommet lidt ned i vægt for ikke at belaste din krop for meget. At du kun kan løbe 2 min. uden at være helt kvæstet skyldes nok en dårlig kondition, og den slags kan trænes op, hvis man har mod på at prøve det. På iform.dk ligger der flere begynderprogrammer til det formål. :)

Link to comment
Share on other sites

@Gregers TF

Tak for de gode råd.

Jeg vil gerne i gang med at motionere, men jeg har bare desværre ikke tid til at starte i motionscenter på nuværende tidspunkt - og heller ikke den store lyst til at gå i motioncenter. Jeg kunne mere tænke mig at motionere lidt derhjemme. Jeg har tit overvejet at købe en motioncykel, men de fleste i den rimelige prisklasse har en brugervægt på maks. 130 kg, så det har holdt mig lidt tilbage.

@Retchen

Jeg har lidt svært ved at vurdere om det er fedt eller muskelmasse/væske. Jeg synes ikke jeg kan se nogen forskel når jeg kigger mig i spejlet, fra da jeg vejede 155 til nu hvor jeg har smidt 8 kg. Men det kan evt. være fordi jeg er vant til at se mig selv hver dag. Og måske skal man nok tabe sig en del mere i starten, før man kan se synlige resultater når man nu vejer så meget som jeg gør. Det har jeg i hvert fald hørt.

Med hensyn til styketræning, så har jeg 2 x 5 kg vægte liggende langt nede i kælderen. Godt nok ikke meget, men det kan eventuelt være en begyndelse. :bigsmile:

Edited by D3S2A1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig ville jeg helt klart se nærmere på Paleo - Stenalderkost - og high intensity training.

Paleo er en kostændring, som du kan holde, fordi det mad du spiser må du spise lige så meget af, som du har lyst til - og maden er virkelig lækker.

Træningen er af et kvarters varighed 2 eller 3 gange om ugen - så altså maks 45 minutters styrketræning om ugen!

Du må gerne sende en besked til mig, så kan jeg henvise dig til andre kilder, hvor du kan læse om det :)

Hilsen Martin

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke gider motionscenteret er det fint. Jeg ville lade de 5kgs-vægte blive i kælderen. En stor mand som dig, vil ikke få gavn af så lille en belastning som 5 kg vil give dig - ah, man kan nok finde et par små fnidderøvelser men de gør ingen forskel. Det er også fint at du taber dig uden motion indtil du er under under 130kg. Hvis det er, kan du jo gå en tur.

I øvrigt: hvis du ikke har en fornuftig træningsbaggrund er high intensity training en skide god genvej til skader og det er en dræber for al motivation at starte træning op på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Gregers TF, du skal ikke sige at High Intensity Training giver skader, fordi det gør det ikke. Du bevæger vægten så langsomt at du ikke kan blive skadet - med mindre du selvfølgelig har med frie vægte at gøre og du laver øvelsen forkert - Derfor skal man også tage til et fitness center og bruge maskiner. Ting som crossfit og løb kan give skader.

Link to comment
Share on other sites

Gregers TF, du skal ikke sige at High Intensity Training giver skader, fordi det gør det ikke. Du bevæger vægten så langsomt at du ikke kan blive skadet - med mindre du selvfølgelig har med frie vægte at gøre og du laver øvelsen forkert - Derfor skal man også tage til et fitness center og bruge maskiner. Ting som crossfit og løb kan give skader.

Nu skrev trådstarter jo netop at han IKKE ville i motionscenter og ikke have mulighed for cykeltræning. Hvad der så tilbage? Nåja, løb :4pooh:

Maskintræning fremfor frie vægte? Det mener du forhåbentligt ikke.

Hmm, faktisk begynder jeg at tro at du troller med alt det vås som du lukker ud så skråsikkert.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hvem har dog lyst til at leve på paleo-diæten. Den kvalme og ubehag den diæt fører med sig, er da nok til at afskrække enhver.

Det er heller ikke noget for diabetikere (som du har skrevet i en anden tråd). En diæt uden kulhydrater ville lynhurtigt slå en diabetiker ihjel. Overførslen af kulhydrater fra lever og muskler til blodet, fungerer bare ikke helt så frit som ved en rask person.

Link to comment
Share on other sites

@Retchen

Jeg har lidt svært ved at vurdere om det er fedt eller muskelmasse/væske. Jeg synes ikke jeg kan se nogen forskel når jeg kigger mig i spejlet, fra da jeg vejede 155 til nu hvor jeg har smidt 8 kg. Men det kan evt. være fordi jeg er vant til at se mig selv hver dag. Og måske skal man nok tabe sig en del mere i starten, før man kan se synlige resultater når man nu vejer så meget som jeg gør. Det har jeg i hvert fald hørt.

Med hensyn til styketræning, så har jeg 2 x 5 kg vægte liggende langt nede i kælderen. Godt nok ikke meget, men det kan eventuelt være en begyndelse. :bigsmile:

Du kan evt. begynde at måle dig - rundt om overarm, bryst, mave, bagdel, lår og skinneben er en god start - måske en gang hver anden uge? Det er min erfaring, at der hurtigt sker noget, når man ser på cm, selv om man ikke rigtigt kan se noget i spejlet. :) Og som sagt; gå nogle ture. Det er sundt for både hjerne og krop, og det tæller altså også som motion :)

Link to comment
Share on other sites

Hej D3S2A1

Fedt at du er gået igang, jeg har ikke opskriften på hvordan du skal tabe dig hurtigt, men vil da godt lige dele lidt ud af min egen erfaring da jeg har tabt 55kg for 3 år siden, hvor jeg havde en startvægt på 150kg.

Madlog.dk er en rigtig god start, jeg bruger den selv, man har et godt overblik over antal kalorier du spiser, og antal protein/fedt/kulhydrater som netop er sundt for dig.

jeg valgte at se på hvad der kunne gøres mht. motion, jeg valgte at gå 7 km til arbejde om morgenen og 7 km hjem igen eftermiddagen, det var også med til at få gang i min fedtforbrænding.

derudover havde mit arbejde et fuldt udstyrret fitnesscenter som jeg brugte 3 gange om ugen, det gør jo både noget ved musklerne, men det styrker også din selvtillid når du har dine små sejre, f.eks den store sejr det er at man kan cykle 30 minutter, små sejr, som virker små banale for nogle, men når man er i den vægtklasse så er det sådanne små sejr du skal bruge til at styrke din selvtilld.

Da jeg gik igang valgte jeg at gå ned til min læge for at blive kontrolvejet en gang om ugen, mest af alt for at have en udeforstående der kunne være med på sidelinien, og give råd og lign.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men jeg har skrevet min historie her http://www.detfedeliv.dk/ernaering

Der er sikkert folk som er for og imod den måde jeg gjorde det på, men alt jeg kan sige er at jeg smed 55kg på 18mdr. så jeg ved at det virker :-)

Dog vil jeg ikke anbefale dig at spise 1000-1200 kcal om dagen, jeg ville nok blive på de 1500kcal som du gør nu, set i bakspejlet, jeg havde dog lige en deadline jeg skulle nå, derfor kørte jeg det lidt hårdt.

Motivation er noget af det mest vigtige for dit vægttab, jeg havde en nyredonation som motivation, du har et bryllup du gerne vil tabe dig til, andre vil tabe sig for at se deres børn blive gamle, men find den motivation der gør at du holder det vedlige og holder dig til planerne.

Lav delmål med dit vægttab, istedetfor at sige 20kg inden oktober, så evt. sig at du vil tabe 5kg på 3 uger, og kæmp for det.

En anden ting bed jeg mærke i, at du gerne vil tabe dig for at få mere selvtillid, ved ikke om jeg har ret, men tit og ofte forveksler folk selvtillid med selvværd, som man har minus af når man er i den vægtklasse.

Ens selvværd kommer ikke af at tabe sig, man taber sig når man får sit selvværd tilbage.

Du er velkommen til at sende en mail hvis du har evt. spørgsmål, også hvis du er ved at løbe træt i det, vil da gerne se om jeg kan hjælpe lidt med min egen erfaring.

Keep up the good work

Link to comment
Share on other sites

Hej Flemming,

Det lyder rigtig godt. Tillykke med dit flotte vægttab. Jeg har læst din hjemmeside, og det føles motiverende at læse andres succesrige historier.

Min kost lige pt. ser meget ud som det der står på din hjemmeside. Jeg spiser f.eks følgende:

Morgenmad: youghurt

Frokost: 2 skiver rugbrød med magert pålæg

Eftermiddag: Gulerødder eller knækbrød med ost

Aften: 200g kød/fjerkræ med masser af grøntsager

Sen aften: Frugt eller knækbrød med ost

Det fungerer rigtig godt for mig. Jeg har så småt vænnet min krop til at spise mindre, og jeg har derfor ikke brug for mere mad.

Det med motion har jeg bare lidt svært ved. Er begyndt at træne lidt med nogle 5kg håndvægte, men jeg har svært ved at komme ud og gå nogle ture. Tror det hjælper lidt på det når jeg får tabt mig lidt mere. Er også blevet lidt mere med på idéen om at starte i et motionscenter. Kunne godt tænke mig at steppe, og at cykle nemlig.

Men utrolig god hjemmeside du har, den bliver da lige føjet til foretrukkende..

Link to comment
Share on other sites

Du skal ud og gå noget mere hvis det er den motion du får, du kan godt, jeg gjorde det med en vægt på 150kg, det er simpelthen et spørgsmål om at bide i det sure æble.

Og du har om nogle musklerne til det, de er bare ikke vant til at blive brugt, derfor vil du nok være øm i lårbasserne de første par dage, da jeg gik igang fandt jeg en nem lille rute i Aalborg jeg kunne snuppe når jeg f.es ikke gik på arbejde.

Tænk motion hele tiden her i starten, hvad kan du gøre for at få mere motion, kører du bus, så stå af 2 stoppesteder før end du plejer, cykler du, så køre en omvej på vej hjem, gå ned at handle hvis du er vant til at køre, så snart du gør noget godt for din krop, så er den så fantastisk skruet sammen, at den takker dig på den bedste måde af alle, den giver dig bedre helbred :-)

Lav i starten en lille nem rute, bare det tar dig 30 minutter de første 2 uger, så skal du se, du vil se resultater på mange ting, dit blodryk vil få det meget bedre, din forbrænding vil nok komme lidt op også, og vigtigst af alt, Du har overvundet sig selv fra at sige "det kan jeg ikke" til "jeg vil, og jeg gør det" mht. at komme igang med dit nye liv, og den følelse er faktisk endnu bedre end at tabe 50kg, for den dag du kan overvinde "nej tanken" og vende den om til "jeg gør det sku" så er man på den helt rette vej, så det kan du jo også med at få motion ind.

Din kost ser fin ud, jeg havde måske taget havregryn til morgenmad da de mætter i længere tid, hvad kommer du f.eks på din yoghurt, og er den med smag ?

Aftensmaden der havde jeg nok skiftet kødet ud så det hedder kylling/fisk, da der er flere proteiner i de 2 produkter, og derved længere mæthedsfølelse.

Og husk at tæl dine kalorier, det er nøglen til at godt og varrigt vægttab efter min mening.

Keep up the good work

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share