Afsæt fra shoot


Achilles
 Share

Recommended Posts

Hey gang,

Jeg har gennem de sidste par måneder været i gang med at disektere div grappling bevægelser for at se om det skulle kunne lade sig gøre at lave et specifikt trænings program som imiterede disse og jeg har indtil videre afprøvet en del forskellige øvelser som jeg er ganske positive overfor. Problemet jeg nu står overfor er at jeg har svært ved at finde en måde hvorpå jeg kan træne mit afsæt fra et lavt shoot, men deruodover bare en masse ideer og kritik generelt til alternative metoder at træne shootet på, Jeg har delt shootet op i følgende:

1:: level change

2: penetration

3: cut the corner sammen med blokering af benene.

Level cnaget arbejder jeg på igennem Zercher shoot lunge, som essentielt er en zercher lunge hvor den excentriske phase ligner et level change og hvor jeg holder en medin bold mellem hænderne.

Penetratiionen arbejder jeg på ved at påspænde et par eleastikker i mit bælte og så ellers lave shootet, level change, penetration..

Blokeretingen af benene arbejder jeg på ved at lave et level change med en medin bold i hænderne, side step som ved cut the corner og så løfte bolden modsat.

Umiddelbart synes jeg det virker for mig og jeg kan mærke en forskel under træning når jeg shooter, men det deciderede problem område er mit afsæt fra mit knæ lander på jorden og mit trail leg kommer op og jeg skal rejse mit igen, dét afsæt fra knæet har jeg ikke kunnet finde en tilfredstillende løsning på.

Jeg havde tænkt mig at lave nogle prowler skub, men da vi ikke har en prowler måtte jeg ty til løsning nr 2, som var løbebånds skub, dvs løbebånd der ikke er tændt og så skubbe båndet bagløns som ved en prowler. Andet alternativ jeg har afprøvet er ved at lave explosive hop fra positionen, simpelthen ved at sætte mig på ét knø og det trail legget i jorden og så prøver at hoppe så højt jeg kan.

Alle ideer er velkomne ligesom ris eller alternative tanker er.

Link to comment
Share on other sites

jeg ved sku for lidt om sporten og kan ikke rigtigt forstille mig øvelserne.. sry. Så lige det kan jeg ikke vurdere.

hvordan vil du mål hvad du for udad af øvelserne?

hvordan er de en del af den øvrige programlægning

hvordan progredieres øvelserne?

Så skal du være obs på at når man bevæger så mod specificitet så øges transfer i nogen tilfælde men ofte på bekostning af stimuli/overload. Herudover skal man altid spørge sig selv om hvor meget ekstra for jeg udaf at lave disse sport specifik øvelser i forhold til at lave den egentlige idræt. Den højst transfer sker jo ved at lave aktiviteten.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

jeg ved sku for lidt om sporten og kan ikke rigtigt forstille mig øvelserne.. sry. Så lige det kan jeg ikke vurdere.

hvordan vil du mål hvad du for udad af øvelserne?

hvordan er de en del af den øvrige programlægning

hvordan progredieres øvelserne?

Så skal du være obs på at når man bevæger så mod specificitet så øges transfer i nogen tilfælde men ofte på bekostning af stimuli/overload. Herudover skal man altid spørge sig selv om hvor meget ekstra for jeg udaf at lave disse sport specifik øvelser i forhold til at lave den egentlige idræt. Den højst transfer sker jo ved at lave aktiviteten.

Jeg sad og ventede på svar fra dig rune 4thumbup.gif

Linket her viser teknikken jeg snakker om

Hvis du spoler frem til 0:18 kandu se at han tager et skridt frem og lander på knæet for så at eksplodere sidelæns mens han blokere/løfter benene modsat løbe retningen på hans trænings makker.

Det jeg efterspørger er en metode hvorpå jeg bedst muligt kan træne elementet fra han er på knæ og til han løber sidelæns. Det er givetvis en del teknik i det, men det er ikke dét aspekt jeg leder efter da det er på plads, men derimod hvordan jeg kan blive mere eksplosiv i netop opstigningen fra knæ og fod.

Dine spørgsmål:

1: Når det er så specifikt som det her så er det jo givetvis svært at vurdere fremgang imodsætning til den mere traditionelle tilgang hvor vægt kan øges og bruges som indikator, men det ligger vel hos mig selv hvorvidt jeg kan mærke forskel, hvilket jeg pt har kunnet i f.eks shootet.

2: opbygningen, som jeg stadig leger med, er pt 2 dages ssp(specific skill practice) 1 dags styrke+plyo/eksplotion og 1 dags conditioning. de fleste øvelser overlapper hinanden hen over de forkskellige dage hvor det primært er specifititen af øvelsen der mindskes.

3: Der er i de fleste øvelser uanset specificitet en eller anden form for modstand enten i form af elastikker, ustabilt element, eller vægt, men øvelserne er også sammensat i rækkeorden. f.eks

SSP dag 2.

Zercher medball shoot lunge - Zercher lunge med en medball i hånden og i stedet for en traditionel lunge er den exentriske fase et level change - ligner en lunge, men alligevel ikke. 5/5

Level change 10/10

Knæ afsæt 5/5

Kontrolleret low penetration shot

Band resisted low penetration shot

Medball sidestep & leg remove.

I ovenstående går det fra mindre specifitk med vægt til mere og mere specikt uden vægt, dette er en gennemgående tema i programmets opbygning.

Progressionen ligger i dette tilfælde i første omgang i zercher lungen hvor der tillægges vægt som enhver anden øvelse, men derudover vil der også blive tillagt stærkere elastikker i shootet, samt tungere medicin bolde til side øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Achilles det er lille smule forvirrende, men jeg prøver at følge med.

Din rejsning fra gulv synes jeg minder meget om en squat. Det er i princippet en hoften ekstension, hvori du presser ligger presset på den lateral fodkant.

Squatten er en stabil øvelse hvori det er nemt at stimulere til øget aktivering samt hypotrofi. Der er vist nogen grad af transfer til bevægelser på et ben såsom accelerations fasen i løb.

Power varianterne på samme øvelser kender du godt. Nogen holder på at man skal ramme på samme mange steder af force velocity kurven som muligt andre at størrelse af power udvikling er afgørende heraf fokuset på squat jumps og OL løft. Som jeg læser det er der mest evidens for det sidst.

Du kan mål din evne til lave øvelsen via high speed camera. Samt programmet kinovea. Så kan du sammenligne tiden for de enkelte faser i løftet samt den teknisk udførsel. Jeg spørge hvordan du vil mål for at sætte dig igang med at tænke over at når man sætter specifik mål for noget, så er man nødtil at have et objektivt mål for det. Ellers går man og forstiller sig ting. Det objektiv mål kan også hjælpe dig med at vurdere om din øvelser rent faktisk øgere din evne til at gøre det du vil eller evt. forringer det. Det andet er at leve i en forstillings verden.

Hvis jeg har forstået rigtigt vil du lave en lunge hvori du springer mere lige op end normalt, med en medicin bold med fokus på at øge hastigheden af bevægelsen. Hvis du laver bevægelsen uden medicnin bold men mere realistisk med en modstander vil jeg mene at loaded er større og mere specifikt??

Jeg forstod ikke helt dit uge program.. Kunne du præcisere dette? har du ingen periodisering?

Conditionering?

hvad hjælper et ustabilitet element dig med?

i hvilken retning giver elastiken modstand?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt klar over det kan være svært at følge med, men jeg skal gøre mig så forstålig som mulig..

Din rejsning fra gulv synes jeg minder meget om en squat. Det er i princippet en hoften ekstension, hvori du presser ligger presset på den lateral fodkant.

Jeg er enig i at der er visse ligheder med squatten, men jeg tænker at det ligger mere op af en lunge pga benenes placering, ét knæ og én fod i jorden imodsætning til squattens to fødder i jorden.

Jeg havde ikke lige tænkt så meget over hvor på foden presset lå, men udføres teknikken i sit fulde vil det ligge lateralt som du siger og som det kan ses på videon. Jeg er dog ikke sikker på om det er noget jeg skal ligge vægt på under styrke træningen og i så fald hvordan!?

Som det er nu er det jo en Zercher lunge hvor presset ligger "midt foot" på forreste og på tærene på bagerste.

Squatten er en stabil øvelse hvori det er nemt at stimulere til øget aktivering samt hypotrofi. Der er vist nogen grad af transfer til bevægelser på et ben såsom accelerations fasen i løb.

Jeg har under kyndig vejledning af div personlige trænere fra usa fået at vide at megen nyt forskning tyder på at fyrrings sekvensen er meget unik hvilket skal forståes på den måde at aktiveringen af alt fra neuroner til muskel fibre under f.eks squat er milevidt fra f.eks en lunge. Mht transfor raten forstår jeg det som at jo mere specifikt øvelsen kan gøres i forhold til dét bevæge mønster der prøves at forbedres jo bedre og jo større vil transfor raten være.

Dét er i bund og grund min begrundelse for at afprøve et program der bygger på så specifikke øvelser som dette.

Jeg er med på at squatten i store træk har det samme bevæge mønster som zercher squatten, men i hvilket henseende vil squatten foretrækkes i forhold til zercher lungen? Der kan givetvis trækkes mere vægt, men vil det ikke være på bekostning af specificiteten i øvelsen?

Du kan mål din evne til lave øvelsen via high speed camera. Samt programmet kinovea. Så kan du sammenligne tiden for de enkelte faser i løftet samt den teknisk udførsel. Jeg spørge hvordan du vil mål for at sætte dig igang med at tænke over at når man sætter specifik mål for noget, så er man nødtil at have et objektivt mål for det. Ellers går man og forstiller sig ting. Det objektiv mål kan også hjælpe dig med at vurdere om din øvelser rent faktisk øgere din evne til at gøre det du vil eller evt. forringer det. Det andet er at leve i en forstillings verden.

Jeg er desværre ikke i besiddelse af et sådan kamera, men jeg overvejer at købe et nu, lige indtil jeg ser prisen sikkert, men indtil da ser det kinovea ret interessant ud. Det er helt sikkert noget jeg vil kigge nærmere på!

Hvis jeg har forstået rigtigt vil du lave en lunge hvori du springer mere lige op end normalt, med en medicin bold med fokus på at øge hastigheden af bevægelsen. Hvis du laver bevægelsen uden medicnin bold men mere realistisk med en modstander vil jeg mene at loaded er større og mere specifikt??

Under udføreslen af et shoot kommer der i sidste trin, der hvor man rejser sig og løber lateralt en del stress og modstand på hænderne som blokere modstanderens ben ved knæene. Under alm zercher squat eller lunge ligger vægten i albue ledene og meget tæt inde ved krops kernen. Medicin boldens formål er udelukkende at ligge vægt på hænderne for at specificere øvelsen yderligere. Selve udførelsen af lungen er ikke eksplosiv. Den er forholdsvis langsom og kontrolleret og skal ses som styrke øvelsen hvor knæ afsættet og lunge jumps er hhv de eksplosive og plyometriske elementer.

Jeg forstod ikke helt dit uge program.. Kunne du præcisere dette? har du ingen periodisering?

Jeg skriver hele programmet op til sidst så kan du prøve at give det et kig, men jo der er progression i de fleste øvelser.

Conditionering?

Conditioning skulle der have stået smile.gif

hvad hjælper et ustabilitet element dig med?

Nu skal det ikke forståes sådan at jeg squatter på en bold etc. Det ustabile elements formål er blot at fremprovokere bedre balance gennem brug af swizz balls. Jeg har flere øvelser på bolden som f.eks sprawls eller blot at forsøge at sidde og stå på den.

i hvilken retning giver elastiken modstand?

Nu er det ikke mange øvelser jeg bruger elastikker, men i de to jeg gør, shootet og plyo push ups, trækker de hhv bagud og op. I shootet giver de dermed modstand jo mere jeg penetrere ind mod min modstander og i plyo push ups hjælper de med at trække mig op idet jeg ikke føler jeg kan accelerer hurtigt nok selv endnu.

Programmet..

Dag 1

SSP 1

5-6 runder

Gripper drag / one arm cable row med gripper i den "frie" hånd.

Fuld extension drag / one arm cable row med torso 45 graders torso twist

Bridge

Asymmetrisk kb Bridge press

Nakke bridges

Famers walk

Guard stand up - sidder på knæ med en kb i hænderne. rejser det ene ben op så foden kommer i jorden, sidder nu i en lunge, rejser det andet ben op, står nu helt op. repeat.

Fuld extension ring drags / Eksplosiv recline pull up med fuld torso twist i toppen.

Assisted medball plyo push ups

Medball seatbelt squeeze / krammer en medicin bold til døde

Progressionen ligger i vægt øgning i hhv. one arm cable rows, bridge press, famers walks og guard stand ups.

Dag 2

SSP 2.

5-6 runder

Zercher shoot lunge m. medball

Level change / samme som ovenstående men uden stang, bold eller andet, dette er som det gøres under sports træning.

Knæ afsæt / stort set et lunge jump, men vristen har kontakt med jorden og ikke tærene på bagerste ben for at ligge mere stress på forreste ben.

Kontrolleret shoot / langsomme shoots som under sports træning

Low band resisted penetration shot / ovenstående bare med elastikker som modstand.

Medball leg remove / sidte skridt i nedtagningen er lateralt løb hvor modstanderens ben bliver trukket væk under ham i modsat løberetningen. medicin bolden bruges som den modstand modstanderens ben giver.

Dag 3

SPEH / strength, plyometrics, explotion og hypertrofi.

A. Row / alm siddende kable row

B. Recline bar 2 bar pulls / recline pull ups hvor jeg løfter mig eksplosivt op og griber en stang som hænger ca 20cm længere oppe.

C. Bridge press

D. medball assisted plyo push ups

E. Zercher lunge

F. Lunge jumps

Dag 4

Conditioning

Runde 1:

Løb så lang tid som muligt med elevation maske (minimere ilt indtagelsen)

Max reps på 5 min af

Four point base change / specifik drill, umulig at forklare.

+

Sprawls

Runde 2.

Løb igen, 1kmt hurtigere end før

max reps på 5 min af

Guard jump up / igen specifik drill

+

Teknisk stand up / minder lidt om turkish get up..

Runde 3

løb, 1kmt hurtigere end før

max reps på 5 min af

Triangle drill / specific drill, minder meget om reverse crunches eller hvad de hedder.. ligger på ryggen, trækker benen op i luften og ned igen godt og vel.

+ 15 min leg på bold.

Dag 4 eller conditioningen er nok lidt uoverskuelig taget alle de "alternative øvelser" i betragtning som du nok ikke har en chance for at gennemskue, desværre.

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Nej samarbejdet med træneren ophørte for et par mdr siden, men jeg har sidenhen taget kontakt til en ny træner som dog ikke havde tiden til nye klienter. Han gav mig dog flere pointers i forhold til hvordan han ville ligge træningen havde et samarbejde opstået og ud fra det samt lidt feedback fra dén træner er dette det umilddelbare endelige resultat.

Planen er at indgå et samarbejde med ham engang midt på året hvor han skulle få tiden til at påtage nye klienter og dette er grunden til dén hjælp og feedback jeg har fået af ham så vi ikke skulle starte på helt bar bund.

jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål omkring den tekniske træning ? mener du hvornår jeg træner selve sporten ?

Masken blev introduceret under samarbejdet med min første træner.

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Dine personlig træner har reference til denne forskning. Jeg vil gerne se den.

Jeg kan hilse og sige at man i atletikkens verden har 100 års "forskning" af hvad der virker i forhold til forbedringer. Når jeg skriver i parentese er det fordi den bygger på den data indsamling man har lavet på objektiv tests såsom, kast, spring, og konkurrence forbedringer. Atletik er ikke andet ind rå data indsamling.

i 100 sprint ser man næsten ingen sammenhæng imellem styrke og power i forhold til max fart. Tilgengæld stort transfer imellem power og styrke øvelser til accelerations fasen.

I acceleration fasen er hoften pladseret foran foden, i forhold til løbe retningen. Hoften er abduceret/udadroteret. Der sker i denne position en hofte/knæ extension.

I en squat sker der præcist det samme. Den eneste forskel er at der i slutningen af bevægelsen sker en hofte abduction under accelerations fasen.

når vil smutte i seng, Fik det diskuttere færdigt med en studie kammerat. tror jeg har er et svar imorgen til dig

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

ideen med at minimere ilt indtagelsen med maske er fuldstændig hat. Hvem har fundet på det`?

Det fik mig til at tænke over... Hvad er egentlig forskellen på højde-træning og træning med en maske der begrænser ilt-indtag?

Eller er det hele baggrunden for/formålet med højdetræning du stiller spørgsmålstegn ved? Det troede jeg nemlig var ret solidt dokumenteret.

Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det fik mig til at tænke over... Hvad er egentlig forskellen på højde-træning og træning med en maske der begrænser ilt-indtag?

Eller er det hele baggrunden for/formålet med højdetræning du stiller spørgsmålstegn ved? Det troede jeg nemlig var ret solidt dokumenteret.

Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed. :smile:

Nu var spørgsmålet vidst rettet mod rune, men så kan jeg da også lige svare ham herigennem.

Maskens funktion ér den samme som træning i højder, eller high altitude training, hvor en større produsering af røde blodlegemer opstår grundet den manglende ilt.

Jeg har ikke længere kontakt til min træner og jeg satte ikke spørgsmål til hans program sammensætning, heriblandt brugen af masken, men han fortalte kort at formålet var som jeg skrev ovenover.

Jeg ved ikke om der er nogen direkte dokumentering for dette, men jeg synes da tit man hører om cykel ryttere der træner i bjergene som en del af af deres program pga dette. Kunne iøvrigt være interessant hvis nogen kunne grave noget info op omkring højde træning..

Link to comment
Share on other sites

da jeg havde om højde træning på UNI i 2005 havde vi nogen rimelig kompetent folk inde. Konklusionen var: liv high, train low.

http://www.ncbi.nlm....pubmed/20417346

http://www.ncbi.nlm....pubmed/11310547

http://www.ncbi.nlm....pubmed/20020784

http://www.ncbi.nlm....pubmed/18665951

http://www.ncbi.nlm..../pubmed/9298550

som jeg kan se holder din forklaring på mekanismen ikk i forhold til train high, men i forhold til forskning lader det til der er nogen perifere forbedringer, der ikke øger vo2max eller maximal power output ved sealevel. Acclimatication er en anden snak. Spørgsmålet er om det på længere sigt øger din præstationsevne. Det tror jeg ikke. Som formtopning kunne det måske give noget.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er et problem at personlig træner handler udfra så lidt evidens... uden nogen form for data indsamling.

Det ville være noget andet vise man kunne vise i praksis at der forbedring selvom forskningen siger noget andet. Men det lyder ikke til du måler nogen af de ting du træner efter??

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er et problem at personlig træner handler udfra så lidt evidens... uden nogen form for data indsamling.

Det ville være noget andet vise man kunne vise i praksis at der forbedring selvom forskningen siger noget andet. Men det lyder ikke til du måler nogen af de ting du træner efter??

Hvorvidt han har erfaring med det fra tidligere klienter skal jeg ikke kunne sige.

Udover at kunne øge vægten gradvist som indikator for styrke fremgang bruger jeg derudover kun et puls ur som måle redskab for at holde styr på bpm og tid. Hvilke andre måle redskaber kan du anbefale for jeg kender kun de to, men ville rigtig gerne have mulighed for at bruge andre også

Jeg har igennem det sidste halve år brugt masken og jeg skal ikke sige mig fra der kan være andre faktorer som spiller ind i regnestykket, men umiddelbart har den hjulpet på flere områder.

Den største forskel jeg synes at have lagt mærke til er evnen til at sænke min puls efter endt arbejde og at regulere min vejrtrækning hvilket har en betydelig carry over til sporten som jeg har kunnet mærke til. Specielt det sidste.

Ret interessant læsning du linker til!

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Måleredskaber:

1. Power

Evne til at udfører specifik skills hurtigt og effektivt

A. Standardiseret skills. Det kunne være den take down fra youtube videoen.

B. Video under rigtig kamp

- Hastighed high speed optagelser. Se på tiden det tager ved den samme sparrings partner

- Tekniks formåen kvalitativ vurdering af, ser det bedre mere hensigtsmæssig ud

2. Power endurance

Evne til at blive ved med at udfører skills hurtigt og effektivt.

A. Standardiseret skills, eller en sammensætning af bevægelser, udført i en længde svarende til et kamp interval med samme sparrings partner

B. Video under rigtig kamp

- Se på hastigheden af de skills der bliver udført henover intervallet. Hvad sker der med: hastigheden, teknisk formåen, puls og laktat målinger.

3. Indirekte målinger af fysisk parameter. Antroprometri (fedtmasse, vægt, muskelmasse fordeling (omkredsmålinger), CMJ, maks styrke i indikator løft, vo2max tests

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Måleredskaber:

1. Power

Evne til at udfører specifik skills hurtigt og effektivt

A. Standardiseret skills. Det kunne være den take down fra youtube videoen.

B. Video under rigtig kamp

- Hastighed high speed optagelser. Se på tiden det tager ved den samme person

- Tekniks formåen kvalitativ vurdering af, ser det bedre mere hensigtsmæssig ud

2. Power endurance

Evne til at blive ved med at udfører skills hurtigt og effektivt.

A. Standardiseret skills, eller en sammensætning af bevægelser, udført i en længde svarende til et kamp interval

B. Video under rigtig kamp

- Se på hastigheden af de skills der bliver udført henover intervallet. Hvad sker der med: hastigheden, teknisk formåen, puls og laktat målinger.

3. Indirekte målinger af fysisk parameter. Antroprometri (fedtmasse, vægt, muskelmasse fordeling (omkredsmålinger), CMJ, maks styrke i indikator løft, vo2max tests

Jeg låner clauses flueben.

Der er meget stof til eftertanke her og meget jeg skal have kigget og læst på.

Kan du referer til evt læsning om disse ting? jeg tror ikke det her er noget jeg selv vil være istand til at tage op med den viden jeg har pt, så hvis du kan referer til noget læsning omkring emnet og evt forklaringer på hvordan laver disse tests

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke rigtigt noget læsning da jeg har selv har ræsoneret mig til det. MMA er ikke min stor interesse. Jeg tror aldrig jeg har læst noget om MMA træning. Jeg aner ikke hvor lang en kamp er.

Ham her beskæftiger sig med fodbold. Kig efter intermediate yoyo test. http://complementary...s-with-rsa.html

http://complementary...g.blogspot.com/ og han skriver en masse godt om periodization.

Essencen er den samme MMA eller fodbold. Evne til at udfører en bevægelser hurtigt og evne til at blive ved med at udfører denne bevægelse hurtigt. Der køres ikke til fuldstændig udmattelse under MMA så ingen ide i at max teste endurance.

Analyse af idrætten

1. Hvad skills kræves der

2. Hvad varighed skal disse skills udføres under (hvor lang er kampenen, pauser imellem, og hvor ofte gentages specifik manøvre.)

Det vigtigste er en arbejdskravs analyse. Hvad kræver idrætten? hvad er du god til? hvad skal du blive bedre til? hvad har du størst potential for at blive bedre til? hvad rykker sig næsten ikke selvom du træner det. Dernæst risiko vurderinger, sæson plan, karriere plan (herunder finansering, resource vurdering, behandler og træner team).

Det du har fremvist er en uge plan og øvelsesvalg.

Øvelsesvalg:

1. Hvornår træner du maks styrke?

2. Hvor ofte træner du de specifik skills, uden anden modstand end det er under kampene?

Såvidt jeg kan se er det du har fremvist øvelser der krakteriseret ved low load, power øvelser, med lavt power output. Jeg er i tvivl, men jeg mener forskning hælder til at high power output, high load til bedst at øge power. Herudover aktiviteten i sig selv. Det er noget jeg skal have læst op på.

Den tilgang du præsentere er diskutteret indenfor atletikken i forhold til om man skal lave unilateral eller bilateral øvelser. Jeg hælder til bilateral. Der er 100 års atletik historie der beviser dens effektivtet. Jeg endnu ikke set nogen studier der beviser at unilateral træninger er bedre, hellere ikke erfarings baseret data fra rigtige udøver

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke rigtigt noget læsning da jeg har selv har ræsoneret mig til det. MMA er ikke min stor interesse. Jeg tror aldrig jeg har læst noget om MMA træning. Jeg aner ikke hvor lang en kamp er.

Ham her beskæftiger sig med fodbold. Kig efter intermediate yoyo test. http://complementary...s-with-rsa.html

http://complementary...g.blogspot.com/ og han skriver en masse godt om periodization.

Essencen er den samme MMA eller fodbold. Evne til at udfører en bevægelser hurtigt og evne til at blive ved med at udfører denne bevægelse hurtigt. Der køres ikke til fuldstændig udmattelse under MMA så ingen ide i at max teste endurance.

Analyse af idrætten

1. Hvad skills kræves der

2. Hvad varighed skal disse skills udføres under (hvor lang er kampenen, pauser imellem, og hvor ofte gentages specifik manøvre.)

Det vigtigste er en arbejdskravs analyse. Hvad kræver idrætten? hvad er du god til? hvad skal du blive bedre til? hvad har du størst potential for at blive bedre til? hvad rykker sig næsten ikke selvom du træner det. Dernæst risiko vurderinger, sæson plan, karriere plan (herunder finansering, resource vurdering, behandler og træner team).

Det du har fremvist er en uge plan og øvelsesvalg.

Øvelsesvalg:

1. Hvornår træner du maks styrke?

2. Hvor ofte træner du de specifik skills, uden anden modstand end det er under kampene?

Såvidt jeg kan se er det du har fremvist øvelser der krakteriseret ved low load, power øvelser, med lavt power output. Jeg er i tvivl, men jeg mener forskning hælder til at high power output, high load til bedst at øge power. Herudover aktiviteten i sig selv. Det er noget jeg skal have læst op på.

Den tilgang du præsentere er diskutteret indenfor atletikken i forhold til om man skal lave unilateral eller bilateral øvelser. Jeg hælder til bilateral. Der er 100 års atletik historie der beviser dens effektivtet. Jeg endnu ikke set nogen studier der beviser at unilateral træninger er bedre, hellere ikke erfarings baseret data fra rigtige udøver

Jeg følger lige op med nogle spørgsmål som jeg håber du har tid og lyst til at tænke over efter weekenden..

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke rigtigt noget læsning da jeg har selv har ræsoneret mig til det. MMA er ikke min stor interesse. Jeg tror aldrig jeg har læst noget om MMA træning. Jeg aner ikke hvor lang en kamp er.

Ham her beskæftiger sig med fodbold. Kig efter intermediate yoyo test. http://complementary...s-with-rsa.html

http://complementary...g.blogspot.com/ og han skriver en masse godt om periodization.

Essencen er den samme MMA eller fodbold. Evne til at udfører en bevægelser hurtigt og evne til at blive ved med at udfører denne bevægelse hurtigt. Der køres ikke til fuldstændig udmattelse under MMA så ingen ide i at max teste endurance.

Analyse af idrætten

1. Hvad skills kræves der

2. Hvad varighed skal disse skills udføres under (hvor lang er kampenen, pauser imellem, og hvor ofte gentages specifik manøvre.)

Det vigtigste er en arbejdskravs analyse. Hvad kræver idrætten? hvad er du god til? hvad skal du blive bedre til? hvad har du størst potential for at blive bedre til? hvad rykker sig næsten ikke selvom du træner det. Dernæst risiko vurderinger, sæson plan, karriere plan (herunder finansering, resource vurdering, behandler og træner team).

Det du har fremvist er en uge plan og øvelsesvalg.

Øvelsesvalg:

1. Hvornår træner du maks styrke?

2. Hvor ofte træner du de specifik skills, uden anden modstand end det er under kampene?

Såvidt jeg kan se er det du har fremvist øvelser der krakteriseret ved low load, power øvelser, med lavt power output. Jeg er i tvivl, men jeg mener forskning hælder til at high power output, high load til bedst at øge power. Herudover aktiviteten i sig selv. Det er noget jeg skal have læst op på.

Den tilgang du præsentere er diskutteret indenfor atletikken i forhold til om man skal lave unilateral eller bilateral øvelser. Jeg hælder til bilateral. Der er 100 års atletik historie der beviser dens effektivtet. Jeg endnu ikke set nogen studier der beviser at unilateral træninger er bedre, hellere ikke erfarings baseret data fra rigtige udøver

Nu stiller du nogle ret relevante spørgsmål som jeg gerne vil svare på og måske blive klogere på heraf.

Analysen af idrætten:

Nu er det jo ikke mma jeg træner, men derimod grappling eller no gi bjj om man vil, men sporten ligger så vel så meget op af brydning som noget kan. Eneste forskel jeg umiddelbart kan komme på er regelsættet.

Min umiddelbare analyse af hvad der er vigtigt i grappling/brydning er i lidt tilfældig og rodet orden..

1: Stærk træk muskulatur, både statisk og dynamisk/eksplosivt.

2: Stærkt grebs muskulatur

3: Evnen til at eksplodere gentagne gange i træk hen over en periode på 5-10 min. endurance strength/strength endurance

4: Sublim balance

5: god Flexibilitet og mobilitet i hofte, nakke og lumbar

Det er min analyse, som formentlig ikke er fyldestgørende

Varigheden er alt mellem 5 og 10 min i de fleste turneringer alt efter niveau, men hvor hvor gange en bevægelse udføres under kamp er umuligt at specificere, men mange gange..

Mht max styrken så ligger den på dag 3.

2. Hvor ofte træner du de specifik skills, uden anden modstand end det er under kampene?

- Hvis jeg forstår dig rigtigt så mener du uden for selve sports træningen, hvilket er aldrig da modstanden variere fra modstander til modstander. den ene modstandere kan veje 70kg og den næste 115 og der er selvsagt stor forskel på at vælte en 115kgs gut omkuld i modsætningen til en 70'er. Derudover skal der også tages hensyn til personens evne til at vægtfordele under kamp osv.

Hvordan ville du opsætte programmet ud fra ovenstående ?

Jeg havde i øvrigt tænkt at bruge ro maskinen til at holde styr på træk muskulaturens power fremgang ved at tracke watt'en derpå, men derudover er jeg på bar bund mht at teste power output. nogen ideer ud over high speed kameraet og programmet du henviste til som ser noget indviklet ud

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share