Arvæv


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har lige et spørgsmål.

Hvad gør arvæv og hvordan får man det væk?

Arvæv er væv opbygget primært af bindevæv, hvorffor det ikke længere har samme funktioner som de omkringliggende celler.

Det dannes ved beskadigelse af det aktuelle væv, og har den funktion, at det er et hurtigt "plaster" på skaden. Noget arvæv udskiftes med tiden af funktionelle celler, mens andet er mere eller mindre permanent.

Alt afhængig af hvilken type arvæv der er tale om er der mulighed for at fjerne det. Dette foregår primært kirugisk.

Har du noget specielt i tankerne da?

Link to comment
Share on other sites

Arvæv er væv opbygget primært af bindevæv, hvorffor det ikke længere har samme funktioner som de omkringliggende celler.

Det dannes ved beskadigelse af det aktuelle væv, og har den funktion, at det er et hurtigt "plaster" på skaden. Noget arvæv udskiftes med tiden af funktionelle celler, mens andet er mere eller mindre permanent.

Alt afhængig af hvilken type arvæv der er tale om er der mulighed for at fjerne det. Dette foregår primært kirugisk.

Har du noget specielt i tankerne da?

Ja okay, så kan det passe at arvæv kan give gener?

Jeg fik for et halvt åts tid siden en binyrebarkhormoninsprøjtning i mit knæ - jeg havde noget betændelse i en slimsæk. Skaden er helt væk, men jeg har stadig ondt i knæet, faktisk er det blevet værre.

Lidt tid efter indsprøjtningen blev det blåligt og det går ret meget indad.. Det er i området omkring, hvor jeg blev stukket at det gør ondt i dag, så jeg føler ikke, at det er den oprindelige skade!?

Jeg har læst mig frem til at sådan en indsprøjtning kan give arvæv!? Men også at senerne kan blive beskadiget? Det skal siges, at jeg kun har fået 2, med 3 måneders mellemrum.

Så jeg ville blot høre, hvorvidt det er skadeligt med henblik på at kunne dyrke sport igen, som jeg har lyst til?!

Jeg skal over til ham lægen som gav mig indsprøjtningen, men ventetiden er laaang!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
Arvæv er væv opbygget primært af bindevæv, hvorffor det ikke længere har samme funktioner som de omkringliggende celler.

Det dannes ved beskadigelse af det aktuelle væv, og har den funktion, at det er et hurtigt "plaster" på skaden. Noget arvæv udskiftes med tiden af funktionelle celler, mens andet er mere eller mindre permanent.

Alt afhængig af hvilken type arvæv der er tale om er der mulighed for at fjerne det. Dette foregår primært kirugisk.

Har du noget specielt i tankerne da?

Ifølge den læge jeg konsulterede omkring en fiberskade skal man bare være opmærksom på at kirurgisk indgreb også kan (og sandynligvis også) producerer arvæv - altså at det ved den slags operationer slet ikke er ualmindeligt at forværre tilstanden. Lægen jeg konsulterede kom også omkring binyrebark indsprøjtning og forklarede her at skaden (arvævsfremkaldende effekt) er absolut minimal til sammenligning (men her var det så også en muskelskade det drejde sig om - og ikke som hos Nina en en indsprøjtning omkring/i en slimsæk)

Måske jeg her lige kan indskyde et spørgsmål uden den store intention om trådkapring eftersom du synes at have viden om emmet. Antager vi tilstedeværelsen af arvæv i en muskel el. lign. der bliver irriteret - fremmer det da dannelsen af nyt omkringliggende arvæv, dvs at skaden så at sige "vokser" af sig selv? Eller er irritation i ekisterernde arvæv ikke nødvendigvis udtryk for at skaden er fremadskridende?

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share