Kartoffelmos - energi indhold?


Kafir
 Share

Recommended Posts

HAr fået anskaffet mig denne lækre kartoffol mos på pulver basis fra netto:

http://www.imgupload.net/show.php/3500_IMG5346.JPG.html

Men spørgsmålet er så om det oplyste næringsindhold er for pulveret, eller det færdigblandede produkt (skal blandes med vand)

http://www.imgupload.net/show.php/3501_IMG5347.JPG.html

Det er for den færdige blanding. I 100g almindelig kartoffel er der 70kacl.

Ville det ikke være underligt, hvis der var færre kalorier i et tørret produkt (med flødepulver?!) - end der var i produktet friskt med høj vand%?

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

hmm nu siger i jo to forskellige ting?

Jeg kan ikke finde en konstatering af hverken Devito's eller mit udsagn, men altså - hvis 100g pulver indeholdt 60kacl - og med vand blev til hvad? 300-400g kartoffelmos - så ville alle vist råæde kartoffelmos :laugh:

Men altså correct me if I'm wrong :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at randi har ret.

Det lyder yderst besynderligt hvis det skulle været for pulveret. Så ville en portion jo også indeholde under 60 kcal.

Det er for hele blandingen :smile:

Grunden til at det er smart for producenten er vel at man når man læser på pakken finder produktet mere kaloriefattigt end hvad det reelt er. Vil tro at antal kcal for pulveret ligger på 200-300 stykker, men det er nu mest et skud i tågen :smile:

Link to comment
Share on other sites

ja du har sikkert ret, ellers ville man jo kunne æde kartoffelmos uden stort set at tænke på kalorie indholdet :4mewantfood:

Synes bare det er generelt misvisende, at producenten ikke oplyser om det er for pulveret, eller det færdig blandede produkt.

Link to comment
Share on other sites

ja du har sikkert ret, ellers ville man jo kunne æde kartoffelmos uden stort set at tænke på kalorie indholdet :4mewantfood:

Synes bare det er generelt misvisende, at producenten ikke oplyser om det er for pulveret, eller det færdig blandede produkt.

Nu må i stoppe, er i fulde eller hvad :tongue:

Det er da en helt alm. dekleration. og selvfølgelig er det ikke med vand i.... det må de ikke...

varen er kartoffelpulveret, og så er det det de skal deklarere.

Og se dog på ingredienserne, hvor står der vand henne?

det er kartoffelmel med gær er det, bvadr :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Nu må i stoppe, er i fulde eller hvad :tongue:

Det er da en helt alm. dekleration. og selvfølgelig er det ikke med vand i.... det må de ikke...

varen er kartoffelpulveret, og så er det det de skal deklarere.

Og se dog på ingredienserne, hvor står der vand henne?

det er kartoffelmel med gær er det, bvadr :crazy:

Kalorieindholdet stiger jo ikke af at der bliver tilsat vand!

Det må jo så betyde ta det er en temmeligt kaloriefattif spise! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Det gir' da virkelig keine mening.. Altså - flødepulver, mælkeerstatning og tørret kartoffel :blink:

Ellers så gir' det ca. 20kacl pr 100g færdiglavet kartoffelmos - 100g alm. kartoffel - lavet til mos giver 70kacl - det hænger da ikke sammen :nonono:

Men okey - hvis det er sådan, så ved jeg da, hvad jeg skal smovse under diæten her :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Det er den færdige blanding! :4mewantfood:

Jeg fandt denne kartoffelmos hos spejdersport. De opgiver, som det fremgår af linket, energiindholdet af pulveret til 2078 KJ pr. 100 gr. pulver! Og selv om det ikke er helt samme produkt så er der med garanti ikke en faktor 10 i forskel.

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share