Gearing af cykel


Tube
 Share

Recommended Posts

Lige et spørgsmål:

Jeg sad og kiggede i "Politikens Store Cykelbog", og der læste jeg så, at hvis man er 13-15 år må man maksimalt køre med en gearing på 81. Så var jeg lige ude at tælle på min egen cykel, og nåede frem til at den havde 53/12 som højeste gear.

Så kigger jeg i sådan en gear tabel og når frem til at geartal på 119, hvilket jo er en smule over 81... Spørgsmålet er så: kan det virkeligt passe? kan man overhovedet købe sådan noget udstyr, der skal til for at have den rette gearing? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det var sgu også noget af en gearing du kører med. Jeg kører selv med en 53/11 som max, skal dog have en anden kasette på i morgen. Jeg var ude og køre med en som var nogenlunde lige så ung som dig. Han kørte med en voldsom stor kasette. Jeg tror det var en 14/25. Som største klinge havde han en 52t. Så ja, det er muligt at købe udstyr så det overholder reglerne :lol:

Hvilken kasette kører du med nu?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad og kiggede i "Politikens Store Cykelbog", og der læste jeg så, at hvis man er 13-15 år må man maksimalt køre med en gearing på 81. Så var jeg lige ude at tælle på min egen cykel, og nåede frem til at den havde 53/12 som højeste gear.

Så kigger jeg i sådan en gear tabel og når frem til at geartal på 119, hvilket jo er en smule over 81... Spørgsmålet er så: kan det virkeligt passe? kan man overhovedet købe sådan noget udstyr, der skal til for at have den rette gearing?

Ja, selvfølgelig kan du købe den slags udstyr. Alle de ryttere der kører licensløb har en gearing der svarer til deres aldersklasse. Ryttere der fylder 13 og 14 år i kalenderåret skal køre med en gearing på 6,40 meter pr pedalomdrejning. Dvs. en maxgearing på 48/16 så vidt jeg husker. Kontakt din lokale cykelpusher og sig at du skal have din cykel lavet med Ældste Drenge gearing. Naturligvis kun nødvendigt hvis du skal køre licensløb, men en gearing på 53/12 har man *intet* at bruge til som 13-årig. Hvis du blot fortsætter som motionist, så ville det måske være bedre med 14 - 25-28 eller lign.

Med venlig hilsen

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Så kigger jeg i sådan en gear tabel og når frem til at geartal på 119, hvilket jo er en smule over 81... Spørgsmålet er så: kan det virkeligt passe? kan man overhovedet købe sådan noget udstyr, der skal til for at have den rette gearing?
Selvfølgelig kan du det. Enhver cykel-forretning (minded på landevejssporten), der ligger i nærheden af en licensklub ved præcis hvordan og hvorledes.

Ryttere, der i kalender året fylder 15 har max-gear 84,4.

Ryttere, der i kalender året fylder 13 og 14 har max-gear 81.

84,4 klares normal ved 47/15

81 ved 48/16

Reglerne er lavet af 2 hensyn:

1)Børn i den alder er lagt fra færdig-udvoksede, og det er simpelthen for at skåne rytterne.

2)Børn i den alder er langt fra lige langt fremme i deres udvikling, og for at det ikke bare skal gælde om at være størst, så hjælper max-gearingen.

Naturligvis kun nødvendigt hvis du skal køre licensløb, men en gearing på 53/12 har man *intet* at bruge til som 13-årig. Hvis du blot fortsætter som motionist, så ville det måske være bedre med 14 - 25-28 eller lign.

Ganske enig. 53/14 er endda stadig for meget, da det er junior-gearing, men hvis man kan holde snitterne fra gearskifteren på de yderste tandhjul, så går det nok. :) Men kæden har det som regel med at snige sig derud på egen vilje! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kiggede lige på specifiktationerne på min cykel.

SHIFTERS: Shimano Sora STI

FRONT DERAILLEUR: Shimano Sora

REAR DERAILLEUR: Shimano Sora

CRANKSET: Suntour Superbe 53/39 or 52/42/30

CASSETTE: SunRace 12-24, 8spd or SRAM 5.0 11-28, 8spd

Hvor meget skal skiftes ud? Hvordan får jeg mest for pengene?

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok bare have skiftet den store klinge foran + din kassette.

Som de andre anbefaler ville jeg henvende mig hos en cykelhandler der ved noget om gearing i licensløb til ungdomsryttere.

En anden mulighed jeg har set er, at tænderne på de ydderste klinger på kassetten fjernes, og bagskifteren indstilles så disse ikke kan benyttes. På den måde er det måske muligt at køre videre på den gamle kassette - Men så har du jo også pludselig færre gear :(

Link to comment
Share on other sites

Det, at gearingen for de unge ryttere er så lav, lærer dem også at køre med høj kadence. Jeg har selv kørt licensløb i flere år, og har lige genoptaget cyklingen sidste år efter en længere pause. Dog ikke på licensplan mere... ;) men det er sundt at køre med høj kadence, og det lærer man jo så automatisk, når man ikke har de helt høje gear... jeg ligger typisk på 90-100 når jeg cykler, og min far f.eks. (han cykler også) fatter ikke at jeg kan holde til det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget skal skiftes ud? Hvordan får jeg mest for pengene?
I "min tid" kunne man f.eks ikke få den rigtige gearing i Dura-ace, og man måtte ty til Ultegra. Jeg ved ikke om de rette dele fås, hos den gruppe du kører med. Men Cykelforretningerne ved det.
Du skal nok bare have skiftet den store klinge foran + din kassette.

Som de andre anbefaler ville jeg henvende mig hos en cykelhandler der ved noget om gearing i licensløb til ungdomsryttere.

En anden mulighed jeg har set er, at tænderne på de ydderste klinger på kassetten fjernes, og bagskifteren indstilles så disse ikke kan benyttes. På den måde er det måske muligt at køre videre på den gamle kassette - Men så har du jo også pludselig færre gear

Nedslibning af de yderste tandhjul var noget, der blev introduceret sammen med 8-speeden, og udbredt under 9-speeden.

28-25-23-21-19-18-17-16-15 er noget af det laveste man kan få til 9-speed, og som Ældste-drenge rytter, er man derfor nødt til at slibe det yderste tandhjul af.

Med 10-speeden kom så nedslibning af endnu flere tandhjul, og jeg har da også ofte rystet på hovedet af forældre, hvor deres Mellemste-drenge søn var udstyret med en super-kanon-cykel med tilhørende 10-speed, hvor de 3-4 yderste tandhjul var slebet ned!

Hvad er så pointen i 10-speed? :rolleyes:

Det, at gearingen for de unge ryttere er så lav, lærer dem også at køre med høj kadence. Jeg har selv kørt licensløb i flere år, og har lige genoptaget cyklingen sidste år efter en længere pause. Dog ikke på licensplan mere...  men det er sundt at køre med høj kadence, og det lærer man jo så automatisk, når man ikke har de helt høje gear... jeg ligger typisk på 90-100 når jeg cykler, og min far f.eks. (han cykler også) fatter ikke at jeg kan holde til det

Ingen tvivl om, at høj kadence er godt. Høj kadence ligger en større del af belastningen på lungerne, og skåner benene. Det er DERFOR det er SÅ VIGTIG, at holde sig til en høj kadence i løb!

Men damn, jeg har som Ungdom rytter prøvet, at køre spurt med 75 km/t (var dog i medvind) med 7,05 meter per omdrejning. Når man skal holde sådan en kadence på knap 180 i flere minutter, så er man altså bøjet!

Link to comment
Share on other sites

Det er satdig sådan at man ikke kan få den rigtige gearing, hvis man vil være drengerytter, i Dura-Ace. Den laves vist nok kun i standard størrelserne 11-21 og 11-23. Men hæng mig ikke op på det. Ultegra laves derimod i mange varianter og forskellen er kun 50g i Dura Aces farvør. Så hvorfor betale næsten dobbelt så meget for en Dura-Ace?

Link to comment
Share on other sites

Bare lige en fodnote vedr. geartal hvis nogen sidder og undrer sig over hvordan de fremkommer. Geartal udregnes som udvekslingen (f.eks. 53/17) x hjuldiameteren i tommer (oftest 27); eksemplet giver et geartal på ca. 84.

Ziggymund :wave:

Ja, det sad jeg da godt nok og lurede noget over - tak for den uopfordrede forklaring :bigsmile:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ik fordi at jeg skal til at køre licens løb, jeg undrede mig nu mest. Hvis jeg skal til at skifte ud, bliver det godt nok en dyr omgang :(

Men nu har jeg også snart konfirmation, så kan det være jeg køber en helt ny cykel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share